Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72778
Title: Механізм управління знаннями в організації в контексті її ринково орієнтованого інноваційного розвитку
Other Titles: Механизм управления знаниями на предприятии в контексте ее рыночно ориентированного инновационного развития
The knowledge management mechanism in the organization in terms of its market oriented innovative development
Authors: Illiashenko, Serhii Mykolaiovych 
Shypulina, Yuliia Serhiivna 
Keywords: механізм управління знаннями
механизм управления знаниями
knowledge management mechanism
продукування знань
продуцирование знаний
producing of knowledge
комерціалізація знань
коммерциализация знаний
commercialization of knowledge
інноваційний розвиток організації
инновационное развитие организации
innovative development of the organization
Web-ресурси організації
Web-ресурсы организации
Web-resources of organization
інтернет-маркетинг
интернет-маркетинг
internet-marketing
Issue Year: 2019
Publisher: Одеський національний політехнічний університет
Citation: Ілляшенко С.М. Механізм управління знаннями в організації в контексті її ринково-орієнтованого інноваційного розвитку / С.М. Ілляшенко, Ю.С. Шипуліна // Маркетинг і цифрові технології. – 2019. – Т. 3. - № 1. – С. 7-20.
Abstract: Розроблені і науково обґрунтовані теоретико-методологічні засади формування організаційно-економічного механізму управління знаннями в організації як основою її інноваційного розвитку які, зокрема, включають: принципи формування і функціонування зазначеного механізму, його функції і структуру, послідовність і зміст процедур управління продукуванням і використанням актуальних релевантних знань. Розроблено і обґрунтовано підхід до управління знаннями організації з застосуванням сучасних комп’ютерних інформаційних технологій, окреслено роль і місце механізму управління знаннями у структурі системи управління Web-ресурсами організації. Практична реалізація отриманих наукових результатів надає можливість обґрунтованого і цілеспрямованого управляти інноваційним розвитком організацій в умовах економіки знань, шляхом формування на основі знань стійких конкурентних переваг на національному і міжнародних ринках, створює передумови їх переходу до випереджаючого інноваційного розвитку.
Разработаны и научно обоснованы теоретико-методологические основы формирования организационно-экономического механизма управления знаниями в организации как основой ее инновационного развития, которые, в частности, включают: принципы формирования и функционирования обозначенного механизма, его функции и структуру, последовательность и содержание процедур управления продуцированием и использованием актуальных релевантных знаний. Разработан и обоснован подход к управлению знаниями организации с использованием современных компьютерных информационных технологий, очерчено место и роль механизма управления знаниями в структуре системы управления Web-ресурсами организации. Практическая реализация полученных научных результатов дает возможность обоснованно и целенаправленно управлять инновационным развитием организации в условиях экономики знаний, путем формирования на основе знаний устойчивых конкурентных преимуществ на национальном и международных рынках, создает предпосылки их перехода к опережающему инновационному развитию.
The purpose of the article is to investigate the theoretical and methodical bases to form the organizational and economic mechanism to manage the knowledge producing and using processes in separate organizations in terms of their market oriented innovative development. Results obtained. The main principles regarding formation and functioning of the organizational and economic mechanism of the knowledge management in the organization, which is being innovatively developed, are defined. The conceptual scheme of the above mechanism is investigated, its functions and structure, consequence and procedures to control the producing (obtaining) and using (commercialization) of the relevant knowledge with purpose to form the intellectual properties, new products, technologies, controlling methods, based on them, to provide conditions for stable innovative growth within the innovative advance are defined. The methodical bases to control the formalized procedures for the knowledge producing and using in the organization are developed. The criterion base to make the proper managerial decisions is formed. The approach to control knowledge in the organization through modern computer informational technologies implementation is proposed and grounded, the role and place of the mechanism to control knowledge in the system of Web-resources management in the organization is outlined. It is proved that the active use of the computer informational technologies and tools of the internet-marketing enables to provide rapid and relatively cheap access to knowledge, which characterize external macro- and microenvironment at the chosen target markets (native and foreign), tendencies of the science and technology development in the activity of organization or related branches. Due to this fact, the operative and extend comprise of the targeted audience and high target orientation on its representatives is provided. It enables to form and to strengthen relatively competitive advantages and to increase the actual knowledge commercialization efficiency, to provide the conditions for innovative growth within the innovative advance conception. Conclusions. The theoretical and methodological principles to form the organizational and economic mechanism of the knowledge management in the organization are investigated and scientifically grounded as the base for its innovative development, deepen and develop the theory of knowledge management and innovative management. The practical implementation of the obtained results makes the opportunity for the sound and meaningful management (on using of modern computer informational technologies) of the innovative development under conditions of the modern stage for establishment of the knowledge-based economy, enables essentially to improve approaches to form, to strengthen and to implement the relative competitive advantages of organizations at the national and international markets, creates prerequisites of their transition, and national economy on the whole to the advancing innovative development. Further research. Further studies have to pay attention on the formation of the intercoordinated management mechanisms to produce and to use knowledge at the state, sector, separate organization level, that will enable to obtain synergetic effect, will further innovative growth of the Ukrainian economy and will improve its citizens’ life standards.
URI: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72778
Type: Article
Appears in Collections:Наукові видання (ННІ ФЕМ)

Views
Other11
Downloads
Other3


Files in This Item:
File Description SizeFormatDownloads 
Illiashenko_Shipulina.pdf668.51 kBAdobe PDF3Download


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.