Статистический подход к эколого-экономическому анализу рынка потребления воды
No Thumbnail Available
Date
2008
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Украинский журнал "Экономист"
Article
Date of Defense
Scientific Director
Speciality
Date of Presentation
Abstract
Впервые получено распределение потребителей по объёму использованной воды на примере города Сумы в 2001-2006 годах. Показано, что это распределение хорошо воспроизводится во времени, характеризуется монотонно спадающей плотностью и неоднородно, что позволяет выявить по крайней мере две крупные группы потребителей: массовых потребителей и группу Парето. Первая характеризуется высоким значением плотности, быстрым спадом плотности («отсечкой») при превышении объёма потребления 30 м куб. и образована в основном физическими лицами (семьями). Вторая хорошо соответствует продолжительному (около 7 Нп) степенному закону убывания плотности с показателем минус 1,5-1,6 и образована в основном юридическими лицами (предприятиями). Установлено, что распределение потребителей по величине среднемесячных платежей за использование воды сохраняет все признаки описанной неоднородности. Сформулированы гипотезы о том, что группа массовых потребителей образована взаимно независимыми потребителями, в то время как группа Парето образована иерархией взаимно зависимых потребителей. Указаны признаки параметризации группы Парето посредством группы массовых потребителей и сформулированы предположения о полноте статистики потребления воды (отсутствии скрытой статистики). Предложено деление благ (ресурсов) на конструктивные и деструктивные, а последних – на дефицитные и избыточные в соответствии с объективными критериями. Предложена гипотеза о современной избыточности воды как деструктивного ресурса.
The distribution of consumers on volume of the used water on an example of the city of Sumy in 2001-2006 is first observed. It is shown that this distribution well generates itself in time, is characterized by monotonously falling down density and nonuniform, that allows to reveal at least two large groups of consumers: the group of mass consumers and the Pareto one. The first is characterized by high value of density, by fast recession of density («cutoff») when the volume of consumption excess 30 m3 and formed mainly by physical persons (families). The second well corresponds to a long (about 7 natural orders) power law density decrease with exponent equal to minus 1,5-1,6 and is formed mainly by legal persons (enterprises). It is established that distribution of consumers on average value of monthly payments for water keeps all attributes of described heterogeneity. Hypotheses that the group of mass consumers is formed by mutually independent consumers while Pareto group is formed by hierarchy of mutually dependent consumers are formulated. Attributes of Pareto group parameterization by means of the mass consumers group are specified and assumptions of completeness of water consumption statistics (the absence of latent statistics) are formulated. Goods (resources) subdivision on constructive and destructive, and the last – on scarce and redundant according to objective criteria is offered. The hypothesis about modern redundancy of water as destructive resource is offered too.
The distribution of consumers on volume of the used water on an example of the city of Sumy in 2001-2006 is first observed. It is shown that this distribution well generates itself in time, is characterized by monotonously falling down density and nonuniform, that allows to reveal at least two large groups of consumers: the group of mass consumers and the Pareto one. The first is characterized by high value of density, by fast recession of density («cutoff») when the volume of consumption excess 30 m3 and formed mainly by physical persons (families). The second well corresponds to a long (about 7 natural orders) power law density decrease with exponent equal to minus 1,5-1,6 and is formed mainly by legal persons (enterprises). It is established that distribution of consumers on average value of monthly payments for water keeps all attributes of described heterogeneity. Hypotheses that the group of mass consumers is formed by mutually independent consumers while Pareto group is formed by hierarchy of mutually dependent consumers are formulated. Attributes of Pareto group parameterization by means of the mass consumers group are specified and assumptions of completeness of water consumption statistics (the absence of latent statistics) are formulated. Goods (resources) subdivision on constructive and destructive, and the last – on scarce and redundant according to objective criteria is offered. The hypothesis about modern redundancy of water as destructive resource is offered too.
Keywords
вода, вода, water, статистика, статистика, statistics, ринок води, рынок воды, water market, розподіл Парето, распределение Парето, Pareto distribution, щільність розподілу, плотность распределения, distribution density, степеневий закон, степенной закон, power law, благо, благо, good, ресурс, ресурс, resource, споживання, потребление, consumption
Citation
Маценко, А.М. Статистический подход к эколого-экономическому анализу рынка потребления воды / М.Б. Лощинин, И.Н. Сотник, А.М. Маценко // Экономист. - 2008. - №3. - С. 26-37.