Information Economy: Management of Educational, Innovation, and Research Determinants
No Thumbnail Available
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Sumy State University
Article
Date of Defense
Scientific Director
Speciality
Date of Presentation
Abstract
Глобальним трендом економічного розвитку є перехід до формування нового економічного укладу – інформаційної економіки. Здатність до генерації знань та інновацій стає передумовою підвищення конкурентоспроможності країни та її регіонів, а також визначає темпи їх соціально-економічного розвитку. У такому контексті актуалізується необхідність визначення рівнів розвитку інформаційної економіки та її структурних компонент (освітньої, дослідницької, інноваційної) у регіонах країни. Метою статті є розробка й апробація методичного інструментарію оцінки розвитку інформаційної економіки у розрізі її структурних компонент, що дозволить сформувати регіональні кластери за інтенсивністю освітньої, інноваційної й дослідницької компонент, а також визначити пріоритетні вектори стимулювання розвитку інформаційної економіки на макро- та мезоекономічному рівнях. При розробці методичного інструментарію автори виходили з існуючих у світі методичних підходів, можливості їх адаптації до національної специфіки, а також потенціалу статистичних баз. Для здійснення кластеризації регіонів України за рівнем розвитку освітньої, інноваційної та дослідницької компонент інформаційної економіки використано алгоритм kmeans. Проведений кластерний аналіз показав, що процеси становлення інформаційної економіки в Україні розвиваються нерівномірно та перебувають на етапі становлення. Більша кількість областей держави потрапляє в кластер проблемних регіонів з низьким рівнем розвитку освітньої, інноваційної та дослідницької компонент; лідерські позиції за рівнем розвитку інформаційної економіки демонструє Харківська область, віднесена до кластеру регіонів з інтенсивним розвитком інформаційної економіки; виокремлено також кластер перспективних регіонів із середнім рівнем розвитку інформаційної економіки. Проведене дослідження дозволило виявити основні проблемні моменти та ідентифікувати зони виникнення регіональних дисбалансів в розвитку інформаційної економіки, у тому числі в розрізі її
структурних компонент. У висновках авторами запропоновано напрями вдосконалення підходів до державного регулювання процесів становлення інформаційної економіки, що грунтуються на врахуванні специфічних особливостях регіонів, їх смарт-спеціалізації, фактичних потужностей та досягнутого рівня розвитку компонент інформаційної економіки.
A global trend of economic development is the transition to the formation of a new economic paradigm – the information economy. Ability to generate knowledge and innovation is a prerequisite for improving the competitiveness of the country and its regions; as well, it determines the pace of their social and economic development. In this context, the need to determine the levels of the development of the information economy and its structural components (educational, research and innovation) in the regions of the country is actualized. The purpose of the article is to develop and test a methodological toolkit for assessing the development of the information economy in terms of its structural components, that will allow for the formation of regional clusters by the intensity of educational, innovation and research components, and to identify priority vectors for stimulating the development of the information economy at the macro- and meso-economic levels. When developing methodological tools, the authors proceeded from existing methodological approaches in the world, the possibility of adapting them to national specifics, as well as the potential of statistical bases. In order to cluster the regions of Ukraine by the development level of educational, innovation and research components of the information economy, the k-means algorithm is used. The conducted cluster analysis showed that processes of the formation of the information economy in Ukraine are developing unevenly and are in the stage of formation. More regions of the state fall into the cluster of problematic regions with low levels of the development of educational, innovation and research components; leadership in the development level of the information economy is demonstrated by Kharkiv region, assigned to the cluster of regions with the intensive development of the information economy; in addition, a cluster of perspective regions with the level of the moderate development of the information economy is highlighted. The research made it possible to find out the main problems and identify areas of regional imbalances in the development of the information economy, including in terms of its structural components. In conclusions, the authors proposed directions to improve the approaches to the government control of the processes of the information economy evolvement, based on specific features of the regions, their smart specialization, actual capacities and the achieved level of the development of the information economy components.
A global trend of economic development is the transition to the formation of a new economic paradigm – the information economy. Ability to generate knowledge and innovation is a prerequisite for improving the competitiveness of the country and its regions; as well, it determines the pace of their social and economic development. In this context, the need to determine the levels of the development of the information economy and its structural components (educational, research and innovation) in the regions of the country is actualized. The purpose of the article is to develop and test a methodological toolkit for assessing the development of the information economy in terms of its structural components, that will allow for the formation of regional clusters by the intensity of educational, innovation and research components, and to identify priority vectors for stimulating the development of the information economy at the macro- and meso-economic levels. When developing methodological tools, the authors proceeded from existing methodological approaches in the world, the possibility of adapting them to national specifics, as well as the potential of statistical bases. In order to cluster the regions of Ukraine by the development level of educational, innovation and research components of the information economy, the k-means algorithm is used. The conducted cluster analysis showed that processes of the formation of the information economy in Ukraine are developing unevenly and are in the stage of formation. More regions of the state fall into the cluster of problematic regions with low levels of the development of educational, innovation and research components; leadership in the development level of the information economy is demonstrated by Kharkiv region, assigned to the cluster of regions with the intensive development of the information economy; in addition, a cluster of perspective regions with the level of the moderate development of the information economy is highlighted. The research made it possible to find out the main problems and identify areas of regional imbalances in the development of the information economy, including in terms of its structural components. In conclusions, the authors proposed directions to improve the approaches to the government control of the processes of the information economy evolvement, based on specific features of the regions, their smart specialization, actual capacities and the achieved level of the development of the information economy components.
Keywords
інформаційна економіка, регіон, інновації, вища освіта, R&D, кластер, освітня компонента, інноваційна компонента, дослідницька компонента, information economy, region, innovations, higher education, cluster, educational, innovation, research components
Citation
Shkarlet, S., Kholiavko, N., Dubyna, M. (2019). Information Economy: Management
of Educational, Innovation, and Research Determinants. Marketing and Management
of Innovations, 3, 126-141. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.3-10