Шкільна медіація як спосіб розв’язання конфліктів серед підлітків
No Thumbnail Available
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Сумський державний університет
Bachelor’s paper
Date of Defense
Scientific Director
Speciality
6.130102 - Соціальна робота
Date of Presentation
May 2019
Abstract
Зростання соціальної ролі особистості, гуманізація і демократизація суспільства, динамізм соціально-економічних і соціокультурних процесів, їх інтеграція та глобалізація вказують на важливість формування у фахівців різного напрямку спеціальної професійної підготовки для побудови конструктивних безконфліктних відносин.
Конфліктна поведінка і деструктивні взаємовідносини природним чином в більшості випадків негативно впливають на розвиток і продуктивність подальших відносин. Як відомо шкільне середовище – це суспільство в мініатюрі, місце, де знаходять своє відображення соціальні тенденції, як позитивні, так і негативні, тому важливий факт того, що підлітки повинні навчитися ефективно взаємодіяти з усіма суб’єктами суспільних відносин, розуміти цінність позитивного результату конфлікту і знаходити конструктивний вихід із конфліктної ситуації.
Рост социальной роли личности, гуманизация и демократизация общества, динамизм социально-экономических и социокультурных процессов, их интеграция и глобализация указывают на важность формирования у специалистов различного направления специальной профессиональной подготовки для построения конструктивных бесконфликтных отношений. Конфликтное поведение и деструктивные взаимоотношения естественным образом в большинстве случаев негативно влияют на развитие и продуктивность дальнейших отношений. Как известно школьную среду - это общество в миниатюре, место, где находят свое отражение социальные тенденции, как положительные, так и отрицательные, поэтому важен факт того, что подростки должны научиться эффективно взаимодействовать со всеми субъектами общественных отношений, понимать ценность положительного результата конфликта и находить конструктивный выход из конфликтной ситуации.
The growth of the social role of the individual, the humanization and democratization of society, the dynamism of socio-economic and sociocultural processes, their integration and globalization indicate the importance of the formation of specialists of various directions of special training for building constructive conflict-free relations. Conflict behavior and destructive relationships naturally in most cases negatively affect the development and productivity of further relationships. As you know, the school environment is a society in miniature, a place where social trends, both positive and negative, are reflected, therefore it is important that adolescents must learn to interact effectively with all subjects of public relations, understand the value of a positive result of the conflict and find constructive way out of a conflict situation.
Рост социальной роли личности, гуманизация и демократизация общества, динамизм социально-экономических и социокультурных процессов, их интеграция и глобализация указывают на важность формирования у специалистов различного направления специальной профессиональной подготовки для построения конструктивных бесконфликтных отношений. Конфликтное поведение и деструктивные взаимоотношения естественным образом в большинстве случаев негативно влияют на развитие и продуктивность дальнейших отношений. Как известно школьную среду - это общество в миниатюре, место, где находят свое отражение социальные тенденции, как положительные, так и отрицательные, поэтому важен факт того, что подростки должны научиться эффективно взаимодействовать со всеми субъектами общественных отношений, понимать ценность положительного результата конфликта и находить конструктивный выход из конфликтной ситуации.
The growth of the social role of the individual, the humanization and democratization of society, the dynamism of socio-economic and sociocultural processes, their integration and globalization indicate the importance of the formation of specialists of various directions of special training for building constructive conflict-free relations. Conflict behavior and destructive relationships naturally in most cases negatively affect the development and productivity of further relationships. As you know, the school environment is a society in miniature, a place where social trends, both positive and negative, are reflected, therefore it is important that adolescents must learn to interact effectively with all subjects of public relations, understand the value of a positive result of the conflict and find constructive way out of a conflict situation.
Keywords
медіація, медиация, mediation, конфлікт, конфликт, conflict
Citation
Безбабна, Д.М. Шкільна медіація як спосіб розв’язання конфліктів серед підлітків [Текст]: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра; спец.: 6.130102 - соціальна робота / Д.М. Безбабна; наук. керівник А.М. Костенко. - Суми: СумДУ, 2019. - 65 с.