Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76001
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Екзистенціальні візії у малій прозі письменників-емігрантів 1920-х рр.
Other Titles Existential visions in small prose of emigrant writers of the 1920's
Authors Zhylenko, Iryna Rudolfivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-1982-710X
Keywords еміграція
війна
екзистенціальні візії
психологізм
відчай
межова ситуація
emigration
war
existential visions
psychology
despair
boundary situation
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/76001
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Жиленко, І.Р. Екзистенціальні візії у малій прозі письменників-емігрантів 1920-х рр. [Текст] / І. Р. Жиленко // Філологічні трактати. - 2019. - Т.11, №3-4. - С. 52-57. - DOI: 10.21272/Ftrk.2019.11(3-4)-6.
Abstract У статті досліджуються питання екзистенціальних візій на прикладі оповідань українського письменника Олеся Бабія і російського Олексія Толстого періоду літературної еміграції 1919–1939 рр. У межах нової парадигми – екзистенціалізму – автори показали людину через зображення тривоги, відчаю, туги. Стверджується негативний вплив війни (в оповіданні О. Бабія «Бандит») й еміграції (у творі О. Толстого «На острове Халки») на формування свідомості людини. Звертається увага на психологічні аспекти, символіку, деталі, які є маркерами дискомфорту й відчуження героїв обох оповідань. У творах простежуються модуси екзистенціальної естетики: межова ситуація, абсурдність існування, концепція самотності тощо. Наголошується, що схожі екзистенціальні мотиви, виявлені у малій прозі письменників-емігрантів О. Толстого й О. Бабія, з’явились у художніх творах європейських письменників А. Камю, Ж.П. Сартра майже двадцять років поспіль.
The article deals with the existential visions of the period of literary emigration in 1919–1939 according to the stories of the Ukrainian writer Oles Babij and the Russian ont Alexei Tolstoy. Within the new paradigm – existentialism – the authors showed the person through images of anxiety, despair, and longing. The negative impact of war (in O. Babij's story «Bandit») and emigration (in O. Tolstoy’work «On the Island of Hulk») on the formation of human consciousness is claimed here. Attention is drawn to the psychological aspects, symbolism, and details which are the markers of discomfort and the alienation of the heroes of both stories. The works trace the modes of the existential aesthetics: the boundary situation, the absurdity of existence, the concept of loneliness, etc. It is emphasized that similar existential motives, found out in small prose of the emigrant writers O. Tolstoy and O. Babij, appeared in the works of European writers A. Camus, J.P. Sartre almost twenty years later.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Finland Finland
1
Germany Germany
55215
Greece Greece
3056
Iran Iran
1
Ireland Ireland
104323
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
509
Singapore Singapore
541823137
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
157582760
United Kingdom United Kingdom
9798077
United States United States
349702949
Unknown Country Unknown Country
24576242

Downloads

Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
157582761
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
24576241
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Zilenko_Article.pdf 322,1 kB Adobe PDF 182159005

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.