Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87478
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Consumer Differences in Motivated Consumer Innovativeness and Global Identity
Other Titles Вмотивоване споживання інноваційних товарів та визнання приналежності до "світової спільноти": відмінності між споживачами
Authors Tanrikulu, C.
ORCID
Keywords гендер
когорта поколінь
світове громадянство
глобальний маркетинг
мотиви споживчої інноваційності
сталість
gender
generation cohort
global identity
global marketing
motivated consumer innovativeness
sustainability
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87478
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Tanrikulu, C. (2022). Consumer Differences in Motivated Consumer Innovativeness and Global Identity. Marketing and Management of Innovations, 1, 134-152. http://doi.org/10.21272/mmi.2022.1-10
Abstract Однією із головних причин низького рівня ефективності впровадження заходів щодо популяризації інноваційних продуктів є нерозуміння наявних запитів та потреб споживачів. При цьому на теоретичному та практичному рівнях необхідною умовою є розуміння мотивів, які спонукають молодь до інноваційної поведінки. Автором зазначено, що мотиви, якими керуються споживачі при купівлі інноваційних продуктів та визнанні приналежності до "світової спільноти", залежать від гендерного та вікового факторів. Однак, виявлені збіги/відмінності та звʼязки можуть відрізнятись між соціальнодемографічними групами, що вказує на необхідність проведення більш детальних досліджень, особливо під час пандемії. Метою статті є: 1) визначення мотивів, які спонукають споживачів до придбання інноваційної продукції та визнання приналежності до "світової спільноти" залежно від соціально-демографічних факторів (гендер, вік тощо); 2) дослідження взаємозв’язку між зазначеними вище мотивами. Вихідні дані для дослідження сформовано за результатами онлайнопитування споживачів поколінь Y та Z на ринку, що розвивається в Туреччині. За результатами дослідження встановлено відсутність гендерних відмінностей у мотивах до споживання інноваційної продукції та визнання приналежності до "світової спільноти". При цьому спостерігається низка відмінностей між поколіннями Y та Z. У ході дослідження виявлено суттєві взаємозв’язки між гендером та поколінням. Отримані результати засвідчили низку суттєвих відмінностей у мотивах, які стимулюють до споживання інноваційної продукції серед покоління Z. Автором виявлено низку збігів та відмінностей у споживчій поведінці між поколіннями Y та Z, особливо під час пандемії. Отримані результати можуть бути дорожньою картою для учасників глобального ринку, які займаються питаннями інноваційного маркетингу, споживчої інноваційності, розробленням інноваційних продуктів особливо для ринків країн, що розвиваються.
One of the main reasons for failure in sustainable marketing and innovative products is the lack of an adequate understanding of consumer wants and needs. Understanding the issues of motivations for innovativeness and identity in young consumers can provide important evidence for both theory and practice on achieving sustainability. Despite the importance of gender and generation cohort differences on motivated consumer innovativeness and global identity, similarities/differences and links between these variables for each group are not precise and waiting for research that provides clear evidence, especially in the pandemic period. Therefore, this paper aims 1) to determine the differences/similarities in gender and generational cohorts regarding the motivated consumer innovativeness and global identity and 2) to examine the relationship between motivating consumer innovativeness and global identity in given cohorts. Data were collected from consumers in Y and Z generations on an emerging market in Turkey through an online questionnaire. The main results indicated no gender differences for both motivated consumer innovativeness and global identity, whereas there were some differences between generational cohorts. Moreover, some significant relationships were found for each gender and generational cohort. In this study, significant differences were demonstrated about the motivations that drive consumers to be innovative in the Z generation, which has limited knowledge reserve and could be seen as a strong challenge. The findings were discussed, and suggestions were presented for both literature and managerial implications. Thus, this study could contribute to the current literature by confirming the significance of generation-specific differences in consumer behavior and stressing some similarities between Y and Z generations and differences, especially in pandemic conditions. It could be helpful as a roadmap for global marketers engaging in innovative marketing, consumer innovativeness, development of innovative products, and psychological consequences of globalization in young consumers, especially in emerging markets.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Canada Canada
1
China China
98662550
Finland Finland
4176
Greece Greece
1
Ireland Ireland
81254
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
6421490
United Kingdom United Kingdom
2082532
United States United States
60047933
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1193

Downloads

China China
167301133
France France
1
Germany Germany
1
India India
1
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Portugal Portugal
1
Romania Romania
98662549
Singapore Singapore
1
South Korea South Korea
30023970
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
60047934
Ukraine Ukraine
167301133
United Kingdom United Kingdom
60047935
United States United States
98662551
Vietnam Vietnam
30023966

Files

File Size Format Downloads
Tanrikulu_mmi_1_2022.pdf 505,69 kB Adobe PDF 712071182

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.