Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90134
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Міжнародний досвід правового регулювання інклюзивної освіти
Authors Shlapko, Tetiana Viktorivna  
Філоненко, С.С.
Ковалевський, М.М.
Гриб, A.A.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-1619-3831
Keywords інклюзія
инклюзия
inclusion
інклюзивна освіта
инклюзивное образование
inclusive education
особливі освітні потреби
особые образовательные потребности
special educational needs
дитина з особливими освітніми потребами
ребенок с особыми образовательными потребностями
child with special educational needs
міжнародні стандарти інклюзивної освіти
международные стандарты инклюзивного образования
international standards of inclusive education
інтеграція
интеграция
integration
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90134
Publisher Ужгородський національний університет
License In Copyright
Citation Шлапко Т. В., Філоненко С. С., Ковалевський М. М., Гриб А. А. Міжнародний досвід правового регулювання інклюзивної освіти // Аналітично-порівняльне правознавство. 2021. № 3. С. 79-85
Abstract Стаття присвячена дослідженню міжнародного досвіду правового регулювання інклюзивної освіти. Основними Законами демократичних країн світу проголошено, що всі люди рівні у своїх правах. Ніхто не може бути дискримінованим за ознаками фізичного чи психічного становища особи. Право на освіту є одним із найголовніших, адже саме від того, на якому рівні воно забезпечується, залежить людський потенціал держави,без якого її розвиток неможливий. Проаналізовано міжнародні стандарти інклюзивної освіти, що впроваджуються ЮНЕСКО та ООН, які є головними ініціаторами прийняття нових положень щодо забезпечення прав осіб з ООП на рівні освітніх можливостей. Міжнародне законодавство визнає дітей з ООП повноцінними учасниками освітнього процесу, визначаючи при цьому новий підхід до організації навчання. Він базується на засадах доступності, безоплатності, обов’язковості, відсутності дискримінації та рівності. В статті розглянуто досвід правового забезпечення права на освіту для дітей з ООП та функціонування інклюзивної освіти у таких зарубіжних країнах, як Італійська Республіка, Республіка Авcтрія, Королівство Швеція, Фінляндська Республіка, Королівство Норвегія.
Статья посвящена исследованию международного опыта правового регулирования инклюзивного образования. Основными законами демократических стран мира провозглашено, что все люди равны в своих правах. Никто не может быть дискриминирован по признакам физического или психического положения личности. Право на образование является одним из самых главных, ведь именно от того, на каком уровне оно обеспечивается, зависит человеческий потенциал государства, без которого его развитие невозможно. Проанализированы международные стандарты инклюзивного образования, внедряемые ЮНЕСКО и ООН, являющиеся главными инициаторами принятия новых положений по обеспечению прав лиц с ООП на уровне образовательных возможностей. Международное законодательство признает детей с ООП полноценными участниками образовательного процесса, определяя новый подход к организации обучения. Он базируется на основе доступности, безвозмездности, обязательности, отсутствия дискриминации и равенства. В статье рассмотрен опыт правового обеспечения права на образование для детей с ООП и функционирования инклюзивного образования в таких зарубежных странах, как Итальянская Республика, Республика Австрия, Королевство Швеция, Финляндская Республика, Королевство Норвегия.
The article is devoted to the study of the international experience of legal regulation of inclusive education. The Basic Laws of the democratic countries of the world declare that all people are equal in their rights. No one can be discriminated against on the basis of a person's physical or mental condition. The right to education is one of the most important, because the human potential of the state depends on the level at which it is provided, without which its development is impossible. The international standards of inclusive education implemented by UNESCO and the UN, which are the main initiators of the adoption of new provisions on ensuring the rights of persons with disabilities at the level of educational opportunities, are analyzed. International legislation recognizes children with SEN as full participants in the educational process, while defining a new approach to the organization of education. It is based on the principles of accessibility, free of charge, obligation, non-discrimination and equality. The article examines the experience of legal provision of the right to education for children with disabilities and the functioning of inclusive education in such foreign countries as Republic of Italy, Republic of Austria, Kingdom of Sweden, Republic of Finland, Kingdom of Norway.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІП)

Views

Czechia Czechia
578
France France
16
Germany Germany
1
Ireland Ireland
35
Ukraine Ukraine
481294
United Kingdom United Kingdom
17544
United States United States
1147253
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

France France
1
Hungary Hungary
570
Ukraine Ukraine
1646726
United States United States
647783

Files

File Size Format Downloads
Shlapko_integration.pdf 259,97 kB Adobe PDF 2295080

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.