Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91291
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Relationship of Investment in Innovation and Logistics Activity in the Conditions of the Experience Economy Development
Other Titles Взаємозв’язок інвестування в інновації та логістичної діяльності в умовах розвитку економіки вражень
Authors Iastremska, O.
Strokovych, H.
Gasimov, F.
ORCID
Keywords економіка вражень
вплив логістичної діяльності
інновації
нематеріальні активи
інвестування
віртуальний і реальний простір
economy of experiences
influencing logistics activity
innovations
intangible assets
investment
virtual and real space
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91291
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Iastremska, O., Strokovych, H., & Gasimov, F. (2023). Relationship of Investment in Innovation and Logistics Activity in the Conditions of the Experience Economy Development. Marketing and Management of Innovations, 1, 12-23. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.1-02
Abstract Актуальність вирішення даної наукової проблеми зумовлюється необхідністю врахування особливостей розвитку економіки вражень, які мають як раціональну, так і емоційну природу, та їх проявами і передачею й урахуванням інформації у віртуальному просторі, завдяки використанню інтернет ресурсів, а також аналізом й ґрунтуванням на результативності діяльності суб’єктів господарювання на всіх економічних рівнях – макро та мезо та за функціональними напрямами, одним з яких є логістична діяльність, яка повинна характеризуватися інноваційністю щодо реального простору свого прояву через значення показників транспортування. Метою статті є визначення впливу інвестицій у нематеріальні активи як підґрунтя інноваційного розвитку на ефективність логістики в сучасних умовах розвитку економіки вражень у реальному і віртуальному просторі. Дослідження цього складного і комплексного питання в статті здійснено в наступній логічній послідовності: на основі аналізу новітніх публікацій визначено основні напрями досліджень за тріадою «економіка вражень, віртуальний простір, логістична діяльність у реальному просторі з урахуванням використання інновацій на основі інвестування у нематеріальні активи» на основі використання інтернет ресурсів, тобто у віртуальному просторі, перебігу логістичної діяльності з урахуванням використання інновацій та інвестицій у нематеріальні активи як їх підґрунтя у реальному просторі; з використанням економіко-математичних методів описової статистики та побудованої багатофакторної регресійної моделі доведено взаємозв’язок ефективності діяльності підприємств та використання Інтернету реальними і потенційними споживачами (у віртуальному просторі), тобто значущість Інтернету для забезпечення успішності підприємницької діяльності в цілому та логістичної зокрема; з використанням кластерного аналізу визначено інтенсивність використання Інтернету у регіональному аспекті для посилення впливу на формування позитивних вражень про економічну діяльність суб’єктів господарювання; на основі статистичного аналізу визначено основні тренди зміни значень у реальному просторі показників логістичної діяльності: товарообігу оптової торгівлі, експорту та імпорту, обсягів перевезень залізничним, автотранспортом, аеротранспортом, трубопровідним транспортом та обсягів інвестицій у матеріальні та нематеріальні активи як підґрунтя розроблення і впровадження інновацій; з використанням багатовимірного факторного аналізу виявлено латентні факторів впливу логістичної діяльності та інвестуванням у нематеріальні активи; здійснено моделювання взаємозв’язку обсягів інвестицій у нематеріальні активи та показників логістичної діяльності – експорту, імпорту, обсягів перевезень залізницею, автотранспортом з використанням багатофакторного регресійного аналізу; з урахуванням виявлених залежностей розроблено пропозиції з активізації логістичної діяльності у контексті інвестування інновацій в умовах розвитку економіки вражень. Викладені пропозиції характеризуються науковою новизною та практичним значенням. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить доцільність розгляду тріади «економіка вражень, віртуальний простір, логістична діяльність у реальному просторі з урахуванням використання інновацій на основі інвестування у нематеріальні активи» у для досягнення успішності функціонування суб’єктів господарювання різних економічних рівнів. Результати проведеного дослідження мають практичний інтерес для менеджерів макро-, мезо- і мікроекономічного рівнів в процесі ухвалення управлінських рішень у різних функціональних зонах, зокрема логістичній, щодо активізації їх діяльності для забезпечення її інноваційної спрямованості в умовах розвитку економіки вражень.
The urgency of solving this scientific problem is determined by the need to take into account the features of the experience economy development, which have both a rational and emotional nature, and their manifestations and transmission and considering information in the virtual space. Also, by analysing and basing on the effectiveness of business entities at all economic levels - macro and meso- and by functional directions, one of which is logistics activity, which should be characterized by innovation in relation to the real space of its manifestation through the value of transportation indicators. The purpose of the article is to determine the influence of investments in intangible assets as the basis of innovative development on the efficiency of logistics in the modern conditions of the development of the economy of experiences in real and virtual space. The study of this complex issue in the article is carried out in the following logical sequence: based on the analysis of the latest publications, the main directions of research are determined according to the triad «economy of experiences, virtual space, logistics activity in real space taking into account the use of innovations based on investment in intangible assets» based on the use of the Internet resources, i.e. in virtual space, the flow of logistics activities taking into account the use of innovations and investments in intangible assets as their basis in real space; with the use of economic-mathematical methods of descriptive statistics and the built multifactorial regression model, the relationship between the efficiency of enterprise activity and the use of the Internet by real and potential consumers (in the virtual space), i.e., the importance of the Internet for ensuring the success of business activities in general and logistics in particular, was proven; with the use of cluster analysis, the intensity of the use of the Internet in the regional aspect was determined in order to strengthen the influence on the formation of positive impressions about the economic activity of economic entities; on the basis of statistical analysis, the main trends of changes in values in the real space of indicators of logistics activity were determined: turnover of wholesale trade, export and import, volumes of transportation by rail, road transport, air transport, pipeline transport and volumes of investments in tangible and intangible assets as a basis for the development and implementation of innovations; with the use of multidimensional factor analysis, latent factors influencing logistics activity and investment in intangible assets were identified; modelling of the relationship between investment volumes in intangible assets and indicators of logistics activity - exports, imports, volumes of transportation by railway and motor vehicles using multifactorial regression analysis was carried out; taking into account the identified dependencies, proposals were developed for the activation of logistics activities in the context of investing in innovations in the conditions of the development of the economy of experiences. The presented proposals are characterized by scientific novelty and practical significance. The study empirically confirms and theoretically proves the expediency of considering the triad «economy of experiences, virtual space, logistics activity in real space, taking into account the use of innovations based on investment in intangible assets» in order to achieve the successful functioning of economic entities of different economic levels. The results of the conducted research are of practical interest for managers of the macro-, meso- and microeconomic levels in the process of making management decisions in various functional areas, in particular logistics, regarding the activation of their activity to ensure its innovative orientation in the conditions of the development of the economy of experiences.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

China China
1
Lithuania Lithuania
1
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
820
United Kingdom United Kingdom
81
United States United States
3607
Unknown Country Unknown Country
157

Downloads

China China
49
Czechia Czechia
1
France France
9
Thailand Thailand
9
Ukraine Ukraine
4669
United States United States
2544

Files

File Size Format Downloads
Iastremska_mmi_1_2023.pdf 537,36 kB Adobe PDF 7281

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.