Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91318
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Does Dual Quality of Products in the European Union Truly Bother Consumers?
Other Titles Чи турбують подвійні стандарти якості продукції споживачів в Європейському союзі?
Authors Bartkova, L.
Veselovska, L.
ORCID
Keywords подвійна якість
споживачі
Європейський Союз
dual quality
consumers
European union
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91318
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Bartkova, L., & Veselovska, L. (2023). Does Dual Quality of Products in the European Union Truly Bother Consumers? Marketing and Management of Innovations, 1, 182-198. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.1-16
Abstract Подвійні стандарти якості (дуальна якість) – це ситуація, коли компанія продає свої продукти на міжнародних ринках під тією самою торговою маркою та у ідентичній або дуже схожій упаковці, але з різними складовими або якістю. Це найбільше впливає на рівень задоволення споживачів, які можуть відчувати себе менш гідними, якщо отримають нижчу якість, ніж за кордоном. У Європі було проведено кілька порівняльних тестів, які показали, що дуальна якість існує, хоча не завжди було підтверджено гіпотезу про наявність більш якісних товарів на ринку Західної Європи. Агенції, національні політики, Європейська комісія, виробники та дистриб'ютори, а також споживачі за кордоном також висловлювали свої думки щодо подвійних стандартів якості товарів. Низка країн вже провели дослідження щодо думок споживачів про використання подвійних стандартів якості товарів, але подібні дослідження відсутні в Словаччині, що і обумовлює актуальність даного дослідження. Тривалий час також було відсутнє рішення для цієї ситуації, оскільки виробники відстоювали свою позицію, стверджуючи, що вони лише задовольняють вимоги споживачів. Основною метою цієї статті є вивчення думок споживачів щодо подвійних стандартів якості товарів та формування шляхів вирішення цієї проблеми. Аналіз думок споживачів у Словацькій Республіці базується на результатах первинних досліджень, проведених на вибірці з 987 респондентів. На основі результатів дослідження та узагальнення політик Європейського Союзу авторами розроблено пропозиції щодо вирішення проблеми подвійних стандартів якості товарів в країнах ЄС, які була адаптовані до умов Словацької Республіки. Авторами запропоновано сформувати Словацьку інспекцію з торгівлі (STI) як головного органу, відповідального за вирішення проблеми подвійних стандартів якості товарів у Словаччині. STI повинно бути відповідальним за отримання та обробку пропозицій у разі підозри на виявлення випадків подвійних стандартів якості товарів, координацію проведення тестування продуктів та комунікацію з власниками брендів. Крім того, авторами наголошено на необхідності інтенсифікації комунікації з власниками брендів з метою мінімізації випадків подвійних стандартів якості товарів.
Dual quality is a situation when a company places its products on international markets under the same brand and in identical or very similar packaging but with different composition or different quality. This has the greatest impact on the satisfaction of consumers, who may feel inferior if they receive lower quality than abroad. Several comparative tests were carried out in Europe, which showed that dual quality exists in the EU, although it was not confirmed that there were always better products in Western Europe. Testing bodies, national politicians, the European Commission, manufacturers and distributors, and consumers abroad also commented on the topic. Several countries conducted research on consumer opinions on dual quality, but similar research was lacking in Slovakia. For a long time, there was also a lack of a solution to this situation, as manufacturers defended themselves by saying that they were only fulfilling the demands of consumers. The main aim of this paper is to examine consumers' opinions on dual product quality and to identify a solution to this problem that meets their requirements. The analysis of the opinions of consumers in the Slovak Republic was based on the results of primary research conducted on a sample of 987 respondents. The general methodology established by the European Union served as a guideline for formulating proposals for solving the problem of dual quality of goods in the EU, which was adapted to the conditions of the Slovak Republic in accordance with the opinions of Slovak consumers. The main proposal is the establishment of the Slovak Trade Inspection (STI) as the main body responsible for solving the issue of dual quality in Slovakia. STI is supposed to be responsible for receiving and processing suggestions in case of suspicion of dual quality, coordination in ensuring product testing and communication with brand owners. Another important proposal is the intensification of communication with brand owners and the creation of more space for their expression in the event that dual quality offered by them is discovered. As part of testing the use of dual quality as an unfair practice, the prices of the affected products in individual countries should also be investigated.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Austria Austria
1
China China
578
Slovenia Slovenia
1151
Ukraine Ukraine
108
United Kingdom United Kingdom
53
United States United States
6297
Unknown Country Unknown Country
107

Downloads

Czechia Czechia
16
Italy Italy
1
Poland Poland
1
Slovakia Slovakia
15
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
109
United Arab Emirates United Arab Emirates
6298
United States United States
8296
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Bartkova_mmi_1_2023.pdf 559,21 kB Adobe PDF 14739

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.