Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92280
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Mediator Role of Task Performance in the Effect of Digital Literacy on Firm Performance
Other Titles Вплив цифрової грамотності на результати діяльності компанії: медіаційна роль ефективності виконання завдань
Authors Tatli, H.S.
Yavuz, M.S.
Ongel, G.
ORCID
Keywords цифрова грамотність
ефективність фірми
людський капітал
виконання завдань
digital literacy
firm performance
human capital
task performance
white collar
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92280
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Tatli, H. S., Yavuz, M. S., & Ongel, G. (2023). The Mediator Role of Task Performance in the Effect of Digital Literacy on Firm Performance. Marketing and Management of Innovations, 2, 75–86. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.2-08
Abstract Цифрові технології, які досягли значного прогресу за останні два десятиліття, сприяли появі багатьох пристроїв, платформ і додатків нового покоління. Надмірне використання цих технологій трансформувало низку видів діяльності у повсякденному житті та суттєво змінило бізнес-середовище. Концепція цифрової трансформації, яка сьогодні стала популярним девізом для багатьох компаній, покращила взаємодію між компаніями та споживачами і змінила спосіб ведення бізнесу, зробивши трансформаційні зрушення необхідною умовою успішного розвитку бізнесу. Цифрова трансформація в бізнесі може бути частковою (наприклад, створення нових відділів або маркетингових каналів) або масштабною (наприклад, зміна всієї бізнес-моделі). При цьому людський капітал є життєво важливим для підвищення ефективності роботи компаній та отримання переваг з-поміж конкурентів. Одним із факторів, який може покращити виконання завдань працівниками в умовах цифрової економіки, є цифрові компетенції. Тому наявність певного рівня цифрової грамотності серед працівників має вирішальне значення для досягнення компаніями належної ефективності в умовах цифровізації. Дослідження має на меті визначити вплив цифрової грамотності працівників на виконання ними завдань та результати діяльності компанії. Вивчення цієї теми в роботі здійснюється в такій логічній послідовності. Перш за все, в дослідженні представлено концептуальні засади цифрової грамотності, ефективності виконання поставлених завдань та результативності діяльності компанії. На основі узагальнення наукового доробку у сфері цифровізації економіки та управління трудовими ресурсами авторами сформовано гіпотези дослідження. Наступний розділ містить інформацію про методологію дослідження та його результати. Нарешті, дослідження завершується розділом результатів та обговорення. Згідно з результатами аналізу медіації, цифрова грамотність працівників позитивно впливає на виконання завдань та ефективність роботи компанії. Крім того, було визначено, що виконання завдань відіграє посередницьку роль у впливі цифрової грамотності працівників на результати діяльності компанії. Зроблено висновок, що керівники компаній повинні визначити пріоритетні напрямки спрямовані на трансформації навичок працівників для досягнення стійких конкурентних переваг та забезпечення реалізації цифрових трансформацій.
Digital technologies, which have made significant progress in the last two decades, have paved the way for the emergence of many new-generation devices, platforms and applications. The increase in the use of these technologies has transformed many activities in daily life and significantly changed the business world. The concept of digital transformation, which has become a popular motto for many companies today, has improved the interaction between companies and consumers and changed how companies do business, making the transformation necessary. Digital transformation in businesses can be partial (such as establishing new departments or marketing channels) or major (such as changing the entire business model). In any case, digital transformation is a necessity of the current age. Human capital is vital in increasing the firm performance of companies and gaining a competitive advantage against their competitors. Today, one factor that can improve employees' task performance in digital economies is digital competencies. Therefore, having a certain level of digital literacy among employees is crucial for companies to achieve adequate performance in digitalization and beyond. From this perspective, this research aims to determine the effect of employees' digital literacy on their task performance and firm performance. Investigation of this topic in the paper is carried out in the following logical sequence: First of all, the research presents the conceptual framework for digital literacy, task performance, and firm performance. The results of studies in the literature are presented, and the hypothesis development process is based on the research results. The subsequent section provides information about the study's methodology and findings. Finally, the research concludes with the results and discussion section. Within the scope of the study, data were collected from 222 white-collar employees in Istanbul through online questionnaires. A convenience sampling technique was used to determine the sample. SPSS 25 and SPSS Process 2.13 package programs were used to analyse the data. The research results show a medium-level relationship between digital literacy and task performance, a mediumlevel relationship between digital literacy and firm performance, and a high and positive relationship between firm performance and task performance. According to the mediation analysis results, employees' digital literacy positively affects task performance and firm performance. In addition, it has been determined that task performance plays a mediating role in the effect of employees' digital literacy on firm performance. It appears that company managers should prioritize the focus of the «Reskilling Revolution Initiative», which emphasizes the transformation of employees' skills to attain sustainable competitive advantage and enable digital transformation.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

China China
1089
Germany Germany
1
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
363
Ireland Ireland
4
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
1
Pakistan Pakistan
365
Philippines Philippines
1
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
32
United States United States
3973
Unknown Country Unknown Country
63

Downloads

China China
3974
Egypt Egypt
1
Finland Finland
1
Germany Germany
1
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Malaysia Malaysia
3972
Netherlands Netherlands
17
Portugal Portugal
3972
Switzerland Switzerland
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
125
United Arab Emirates United Arab Emirates
3972
United Kingdom United Kingdom
13
United States United States
5897
Unknown Country Unknown Country
125
Vietnam Vietnam
1089

Files

File Size Format Downloads
Tatli_mmi_2_2023.pdf 477,89 kB Adobe PDF 23163

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.