Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92287
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Evaluation of Generation Z in Innovation of Career Success: Comparative Analysis with Generation Y
Other Titles Оцінювання ставлення покоління Z до інновацій та їх вплив на кар'єрний успіх: компаративний аналіз з поколінням Y
Authors Ozturk, U.
Yildirim, E.
ORCID
Keywords кар'єрний успіх
інновації
покоління Y
покоління Z
баланс між роботою та особистим життям
career success
innovation
Generation Y
Generation Z
work-life balance
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92287
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Ozturk, U., & Yildirim, E. (2023). The Evaluation of Generation Z in Innovation of Career Success: Comparative Analysis with Generation Y. Marketing and Management of Innovations, 2, 115–126. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.2-11
Abstract Глобалізаційні процеси, еволюція інноваційного розвитку провокує трансформаційні зрушення на всіх секторах економіки та рівнях. Так, це призволи до відповідних змін на ринку праці, моделей поведінки працівників. Авторами визначено, що ставлення до інноваційного розвитку та кар’єрного зростання варіюються залежно від покоління, а також домінантних факторів їх поведінки. Це свідчить про важливу різницю між поколіннями Z та Y і підкреслює необхідність дослідження специфіки їх поведінки покоління та кар’єрного зростання з акцентом на їх ставлення до інновацій. Авторами наголошено, що на кар'єрне зростання працівника впливає низка об'єктивних та суб'єктивних факторів. У статті проаналізовано різницю у сприйнятті суб'єктивих та обʼєктивних факторів кар'єрного зростання між поколіннями Z та Y. Об'єктивне кар'єрне зростання означає досягнення критеріїв, пов'язаних з кар'єрою, які можливо оцінити за уніфікованою шкалою. При цьому, суб'єктивний кар'єрний успіх відноситься до сприйняття особою свого кар'єрного зростання з персональної точки зору. Емпіричну базу дослідження сформовано на основі результатів опитування 419 респондентів з покоління Z та 470 осіб з покоління Y. Для перевірки висуннутих гіпотез використано такі методи: факторний аналіз, кореляційний аналіз та незалежний t-тест. Емпіричні результати дослідження засвідчили, що сприйняття об'єктивного та суб'єктивного кар'єрного зростання вище серед покоління Y, ніж серед покоління Z. Встановлено, що середні значення заробітної плати, статус, визнання, зростання та розвиток для покоління Y вищі, ніж для покоління Z. З іншого боку, середній показник рівня балансу роботи та особистого життя значно вищий для покоління Z. Результати дослідження та показують незначні відмінності у сприйнятті суб'єктивих та обʼєктивних факторів кар'єрного успіху між поколіннями Z та Y. Результати цього дослідження можуть бути викорситані бізнесом, відділами кадрів та міждисциплінарними дослідниками.
The concept of innovation is experienced in generations, as in many other concepts. Intergenerational research, which has been the subject of scholarly inquiry for a considerable period, sheds light on this phenomenon. Despite the extensive attention given to intergenerational mindsets, only some studies have specifically examined the Z generation, who have recently entered the workforce. Notably, attitudes towards innovation vary across generations, with behaviours salient among the Y generation potentially being less relevant for the Z generation. This seems to herald an important difference. It also reveals the importance of deciphering the entire generation Z. Thus, it is paramount to investigate the attitudes and behaviours of the Z generation toward innovation in the business world. Furthermore, it is pertinent to note that career success is linked to innovation. This study focused on objective and subjective measures of career success. It examines the perception of subjective career success between Generation Z and Generation Y and the current situation of objective career success. Objective career success is the achievement of careerrelated criteria that all individuals can assess uniformly. In contrast, subjective career success refers to the individual's perception of their success in their career. To measure these constructs, questions and scales were utilized in the research. The sample for the study was composed of 419 individuals from Generation Z and 470 individuals from Generation Y. A quantitative research method was employed to analyse the data, utilizing descriptive statistics, factor analysis, correlation analysis, and independent t-test. The findings indicate that objective and subjective career success perception higher among Generation Y than Generation Z. Looking at the sub-dimensions in the findings of the research, the averages of the Y generation are higher than the Z generation in the sub-dimensions of salary and status, recognition, growth, and development. On the other hand, the average of the Z generation is significantly higher in the personnel life sub-dimension known as work-life balance. Research results and literature show little differences. This study offer valuable insights for businesses, human resources departments, and interdisciplinary researchers. It also aimed to contribute to the literature on career success for the Z generation, who has just entered the business life.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
3567
Brazil Brazil
139271
Czechia Czechia
1
Egypt Egypt
1
France France
1
Germany Germany
-1544440747
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
156181025
India India
156181037
Indonesia Indonesia
1040670034
Iraq Iraq
1
Ireland Ireland
4
Italy Italy
139277
Japan Japan
156181041
Namibia Namibia
1
Pakistan Pakistan
1
Peru Peru
1
Philippines Philippines
1040670039
Poland Poland
33498228
Romania Romania
1040670027
South Korea South Korea
1
Sri Lanka Sri Lanka
1040670031
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
33498235
Thailand Thailand
1040670030
Turkey Turkey
1468134168
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
1040670026
United States United States
-1564766776
Unknown Country Unknown Country
156181033
Vietnam Vietnam
35721

Downloads

Austria Austria
1
China China
1895598291
Egypt Egypt
2453
Finland Finland
66
France France
51
Germany Germany
1040670033
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
279
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
1
Japan Japan
1
Netherlands Netherlands
63
Peru Peru
1
Philippines Philippines
3549
Portugal Portugal
3565
Romania Romania
1
Slovakia Slovakia
1
South Korea South Korea
70
Spain Spain
33498234
Sri Lanka Sri Lanka
270
Taiwan Taiwan
1040670041
Turkey Turkey
1895598291
Ukraine Ukraine
924939
United Arab Emirates United Arab Emirates
-1564766777
United States United States
-1564766777
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1468134158

Files

File Size Format Downloads
Ozturk_mmi_2_2023.pdf 490,66 kB Adobe PDF -49396488

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.