Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93118
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Медіа та психоаналіз: методологічна взаємодія
Other Titles Media and psychoanalysis: methodological interaction
Authors Chernysh, Anna Yevheniivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-6183-7312
Keywords медіа
психоаналіз
інтеграція
методи
прийоми
media
psychoanalysis
interaction
methods
techniques
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93118
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Черниш А. Є. Медіа та психоаналіз: методологічна взаємодія // Образ. 2023. Вип. 2 (42). С. 97-105. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2023.2(42)-97-105
Abstract Стаття присвячена дослідженню методологічної взаємодії медіа та психоаналізу. Методологічна інтеграція медіа та психоаналізу потрактована з позицій комунікативного психоаналізу, розмовотерапії, поглибленого особистого інтерв’ювання. Зазначено, що медіатехнології актуалізують процеси пізнання, самоосмислення й ревізії багатьох категорій, що часто потрапляють у фокус медійних зацікавлень, – ідентичність, символ, архетип, стереотип, страх, тривога, комплекс, проблема, травма. Використання прийомів інтерв’ю, діалогу, полілогу, бесіди, виговорення, публічних та анонімних виступів, вільного асоціювання, наративів про інших, висвітлення подій засобами фотомистецтва, кіно, аудіо, відео та текстового повідомлення, радіо, телебачення, інтернету забезпечують виявлення больових точок індивіда та груп, соціуму чи нації в цілому.
The article is dedicated to the methodological interaction of media and psychoanalysis. The methodological interplay of media and psychoanalysis is treated as a technology of communicative psychoanalysis, talking therapy, and face-to face intervie. It is noted that media technologies actualize the processes of cognition, self-understanding and revision of many categories that often fall into the focus of media interest – identity, symbol, archetype, stereotype, fear, anxiety, complex, problem, trauma. Techniques of interview, dialogue, conversation, discussion, public and anonymous speeches, free association, narratives about others, coverage of events by the ways of photo art, cinema, audio, video and text messages, radio, television, and the Internet ensure the identification of individual and group pain points.
Appears in Collections: Образ

Views

China China
1
Italy Italy
1
Poland Poland
1
Ukraine Ukraine
6523
United Kingdom United Kingdom
17
United States United States
2728
Unknown Country Unknown Country
145

Downloads

China China
1
Germany Germany
6523
Ireland Ireland
1
Poland Poland
1
Ukraine Ukraine
6524
United Kingdom United Kingdom
15
United States United States
9418

Files

File Size Format Downloads
Chernysh_Obraz_2_2023.pdf 244,47 kB Adobe PDF 22483

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.