Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93118
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Медіа та психоаналіз: методологічна взаємодія |
Other Titles |
Media and psychoanalysis: methodological interaction |
Authors |
Chernysh, Anna Yevheniivna
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-6183-7312 |
Keywords |
медіа психоаналіз інтеграція методи прийоми media psychoanalysis interaction methods techniques |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93118 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Черниш А. Є. Медіа та психоаналіз: методологічна взаємодія // Образ. 2023. Вип. 2 (42). С. 97-105. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2023.2(42)-97-105 |
Abstract |
Стаття присвячена дослідженню методологічної взаємодії медіа та психоаналізу. Методологічна інтеграція медіа та психоаналізу потрактована з позицій комунікативного психоаналізу,
розмовотерапії, поглибленого особистого інтерв’ювання. Зазначено, що медіатехнології актуалізують процеси пізнання, самоосмислення й ревізії багатьох категорій, що часто потрапляють у
фокус медійних зацікавлень, – ідентичність, символ, архетип, стереотип, страх, тривога, комплекс, проблема, травма. Використання прийомів інтерв’ю, діалогу, полілогу, бесіди, виговорення,
публічних та анонімних виступів, вільного асоціювання, наративів про інших, висвітлення подій
засобами фотомистецтва, кіно, аудіо, відео та текстового повідомлення, радіо, телебачення, інтернету забезпечують виявлення больових точок індивіда та груп, соціуму чи нації в цілому. The article is dedicated to the methodological interaction of media and psychoanalysis. The methodological interplay of media and psychoanalysis is treated as a technology of communicative psychoanalysis, talking therapy, and face-to face intervie. It is noted that media technologies actualize the processes of cognition, self-understanding and revision of many categories that often fall into the focus of media interest – identity, symbol, archetype, stereotype, fear, anxiety, complex, problem, trauma. Techniques of interview, dialogue, conversation, discussion, public and anonymous speeches, free association, narratives about others, coverage of events by the ways of photo art, cinema, audio, video and text messages, radio, television, and the Internet ensure the identification of individual and group pain points. |
Appears in Collections: |
Образ |
Views
Australia
1
China
1
Italy
1
Poland
1
Ukraine
6523
United Kingdom
17
United States
29495
Unknown Country
145
Downloads
China
1
Germany
29494
Ireland
1
Poland
1
Ukraine
29496
United Kingdom
15
United States
22803
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Chernysh_Obraz_2_2023.pdf | 244.47 kB | Adobe PDF | 81811 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.