Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93145
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Knowledge Economy, Innovation and the Universities' Education Role in Saudi Arabia: A Study of Academicians’ Perspectives at the University of Hail
Other Titles Економіка знань, інновації та роль університетів в освіті в Саудівській Аравії: кейс Університету Граду
Authors Thomran, M.
Alshammari, Ali Essa A.
ORCID
Keywords освіта
економіка знань
інновації
політика
інфраструктура
Саудівська Аравія
education
knowledge economy
innovation
policies
infrastructure
Saudi Arabia
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93145
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Thomran, M., & Alshammari, A. A. (2023). Knowledge Economy, Innovation and the Universities' Education Role in Saudi Arabia: A Study of Academicians’ Perspectives at the University of Hail. Marketing and Management of Innovations, 14(3), 163–175. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.3- 15
Abstract На ринку праці спостерігається значне збільшення попиту на здобуття нових навичок в таких галузях, як наука про дані, штучний інтелект та машинне навчання, які є однією з найбільш визначальних рис нової промислової революції. Університети відіграють важливу роль в економіці знань та інноваціях, оскільки вони генерують і поширюють знання через дослідження, освіту та творчість. Економіка знань (ЕЗ) та інновації є ключовими каталізаторами економічного зростання, сприяють інноваціям, продуктивності та конкурентоздатності, створюють нові галузі та робочі місця, що потребують висококваліфікованих працівників. Слабкість та неадекватність освітньодослідницької системи вважаються однією з головних проблем в Саудівській Аравії. Метою цього дослідження є визначення ролі університетів у ЕЗ та інноваціях в Саудівській Аравії з точки зору викладачів Університету Граду. Метод аналізу, використаний у дослідженні, - структурне рівняння моделювання (SEM) з частково найменшими квадратами (PLS). Для збору даних використовувалось опитування з використанням п’ятибальної шкали Лайкерта. Обсяг вибіркової вибірки дослідження становив 83 викладачі, які були обрані за допомогою простого випадкового відбору. Для перевірки надійності та валідності результатів використано тести Альфа-Кронбаха, композитної надійності та критерій Форнелла-Лакера. Результати дослідження засвідчили, що навчальна програма, освітня політика, інфраструктура та наукові дослідження мають статистично значущий вплив на розвиток ЕЗ та інновацій, в той час, як результати методів навчання не мали значущого впливу на ЕЗ та інновації. Для збереження конкурентоспроможності в постійно змінному економічному оточенні менеджменту університетів Саудівської Аравії потрібно приділяти більше уваги розробці навчальних програм, інфраструктурі, методам навчання, зосереджуючись на науці, технологіях та інноваціях. Крім того, університети повинні акцентувати увагу на розвитку навичок своїх випускників для відповідності вимогам ринку праці. Цього можна досягти за допомогою стажувань та навчання на практиці, а також наданням тренінгів для розвитку софт скілс, таких як комунікація, робота в команді та розв'язання проблем.
The labour market is witnessing a significant increase in the levels of demand to learn new skills in areas such as data science, artificial intelligence and machine learning, which are among the most prominent features of the new industrial revolution. Universities have a vital function in the knowledge economy and innovation, as they generate and share knowledge through research, education, and creativity. The knowledge economy (KE) and innovation are key drivers of economic growth, as they promote innovation, productivity, and competitiveness. It creates new industries and jobs that require highly skilled workers. Weakness and inadequacy of the educational and research system have been considered as one of the main issues in Saudi Arabia. The aim of this study is to identify the role of universities in the knowledge economy and innovation in Saudi Arabia from the perspective of academics at the University of Hail. To achieve the objective of this research, a cross-sectional explanatory and descriptive research design with a quantitative approach was adopted by the researchers. A sample size of 83 academicians was chosen using a simple random sampling procedure. The analysis method employed was structural equation modelling (SEM) with partial least squares (PLS). The adopted instrument for collecting the data were a survey. The questionnaire measures were based on a 5-point Likert scale. To measure the reliability and validity of the instruments, Cronbach’s alpha, composite reliability, and Fornell-Lacker criterion tests were conducted. The findings of the study revealed that educational curriculum, educational policy, infrastructure, and scientific research have a significant role in (KE) and innovation, whereas the results of teaching methods showed no significant role in (KE) and innovation. To remain competitive in the ever-changing economic landscape, policymakers in Saudi Arabian universities must prioritize curriculum design, infrastructure, teaching methods, policies, and skilled manpower while paying more attention to science, technology, and innovation. In addition, universities should focus on developing the skills of their graduates to meet the demands of the job market. This can be achieved by offering internships and apprenticeships, as well as providing training in soft skills such as communication, teamwork, and problem-solving.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
4161
Germany Germany
22832
Ghana Ghana
1
India India
1
Pakistan Pakistan
1
Samoa Samoa
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
4160
Singapore Singapore
699
Sweden Sweden
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
104
United States United States
34244
Unknown Country Unknown Country
182

Downloads

Austria Austria
13
Egypt Egypt
1
Ethiopia Ethiopia
103
Germany Germany
4163
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
34244
Netherlands Netherlands
15
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Paraguay Paraguay
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
2099
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1
United Kingdom United Kingdom
34244
United States United States
34245

Files

File Size Format Downloads
Thomran_mmi_3_2023.pdf 539,25 kB Adobe PDF 109132

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.