Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93147
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovations and Tourism Regions: are Innovations Perceived as A Problem in Regional Development in European Tourism?
Other Titles Інновації та туристичні регіони: чи розглядають інновації як детермінанту розвитку в європейського туризму в регіонах?
Authors Kubickova, V.
Labudova, V.
Benesova, D.
Mura, L.
ORCID
Keywords інновації
інноваційне середовище
сприйняття інновацій
регіональний розвиток
туристичний регіон
innovation
innovation environment
perception of innovations
regional development
tourism region
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93147
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Kubickova, V., Labudova, V., Benesova, D., & Mura, L. (2023). Innovations and Tourism Regions: are Innovations Perceived as A Problem in Regional Development in European Tourism? Marketing and Management of Innovations, 14(3), 188–201. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.3-17
Abstract У статті проаналізовано інноваційні аспекти розвитку туристичних регіонів у Європі. Основною метою статті є визначення ступеня сприйняття інновацій у туристичних регіонах як детермінанти їх розвитку. Авторами оцінено проблему розвитку туристичних регіонів у Європі у сфері інновацій, як можливого вихідного пункту для оптимізації змін у політиці місцевого та регіонального туризму. Вихідну базу дослідження сформовано на основі опитування 95 експертів у галузі регіонального туризму з 17 країн Європи. Для аналізу властивостей категоріальних даних та їх взаємозв'язків використано статистичні методи, такі як Gamma, Kendall's Tau-b, Somers' D C|R, коефіцієнт кореляції Спірмена, Коефіцієнт Фі, Коефіцієнт Контингентності, Коефіцієнт Крамера, а також алгоритм дерева рішень. Рівень інноваційного середовища у туристичних регіонах та їхня ступінь розвитку впливають на сприйняття інновацій. Регіони Південної Європи сприймають інновації як найбільш ефективний інструмент, що формує передумови їх розвитку. Туристичні регіони з вищим рівнем інноваційної активності мають встановлену систему управління якістю, а також комплексний і систематичний підхід до постачання продуктів як у сезонний, так і позасезонний періоди. Регіони, що віднесені до групи "Емерджентних інноваторів", виявляють більш інтенсивне сприйняття проблем у впровадженні інновацій. Це відображає недостатню координацію портфеля замовлень як за обсягом, так і за якістю, в країнах, де інноваційне середовище слабо розвинене. Головною рекомендацією для зменшення сприйняття інновацій як проблеми у розвитку туристичних регіонів Європи є акцент на впровадженні інструментів регіональної політики, які стимулюють участь туризму в синергетичних ефектах існуючого інноваційного середовища економіки.
This article examines innovative aspects of the development of tourism regions in Europe. The article aims to determine the intensity of the perception of innovation in the tourism region as a problem in its development. The ambition of the article is to assess the problems in the development of tourism regions in Europe in the field of innovation as a possible starting point for optimizing changes in local and regional tourism policy. The research analyses the positions of 95 regional tourism experts from 17 European countries. The database was based on a databank of 150 representatives of academia and 275 representatives of regional tourism organizations. To analyse the properties of categorical data and the relationships between them, we used Gamma, Kendall's Tau-b, Somers' D C|R, Spearman correlation coefficient, Phi Coefficient, Contingency Coefficient, Cramer's V and the decision tree algorithm. The maturity of the innovation environment of tourism regions and their level of development influence the perception of innovations as a problem in their development. Southern European tourism regions perceive innovation as a problem in their development most intensively. Tourism regions with stronger innovation activity have a well-established quality management system and a comprehensive and systematically addressed supply of seasonal and offseason products. Tourism regions ranked in the emerging innovator group perceive the specified problems in the implementation of innovations more intensively. This reflects the lack of coordination of the product portfolio, both in terms of range and quality, in countries where the innovation environment is poorly developed. A key recommendation to mitigate the perception of innovations as a problem in the development of Europe's tourism regions is to focus attention on the implementation of regional policy instruments that stimulate the participation of tourism in the synergy effects of the existing innovation environment of the economy.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

China China
1
Portugal Portugal
1
Slovakia Slovakia
221
Turkey Turkey
33
Ukraine Ukraine
593
United States United States
1183
Unknown Country Unknown Country
108

Downloads

Austria Austria
17
Finland Finland
108
France France
20
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
24
Portugal Portugal
223
Slovakia Slovakia
1183
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
216
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1184

Files

File Size Format Downloads
Kubickova_mmi_3_2023.pdf 572,14 kB Adobe PDF 2979

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.