Наукові видання (ННІ БТ)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/48925
Browse
3 results
Search Results
Item Impact of Politically Generated Shocks on Monetary Performance: a Cross-country Comparison(Business perspectimes, 2019) Макаренко, Михайло Ілліч; Макаренко, Михаил Ильич; Makarenko, Mykhailo Illich; Журавка, Федір Олександрович; Журавка, Федор Александрович; Zhuravka, Fedir OleksandrovychУ період після Великої рецесії макроекономічна стабільність все частіше стала порушуватися потрясіннями соціально-економічного характеру, зумовленими зростанням невдоволення населення високим рівнем безробіття та бідності, активізацією радикальних партій і рухів та загостренням геополітичного протистояння у світі. Залежно від виду та глибини таких потрясінь вони набувають форми політично генерованих шоків і справляють своєрідну дію на монетарну сферу як складову макроекономічного середовища, яке, з одного боку, може абсорбувати виниклу турбулентність, а з іншого - навпаки, посилити її через збурення адаптивних очікувань господарських суб’єктів. У статті досліджено три види політично генерованих шоків та специфіка їх впливу на монетарну сферу. Встановлено, що шоки, породжені політичним популізмом, характеризуються фіскальним домінуванням в економіці, використанням монетарних заходів при фінансуванні бюджетного дефіциту на догоду політичній кон’юнктурі, а також тривалим періодом їх подолання через необхідність неухильної болісної зміни суспільних настроїв і очікувань. Шоки, що виникли з причини застосування міжнародних санкцій до певних країн, мають зовнішнє походження і виражаються насамперед у підвищенні волатильності національних валютних ринків. Макроекономічна і, зокрема, монетарна нестабільність через участь країни у військовому конфлікті є результатом найбільш важких для економіки шоків, глибина і тривалість яких зумовлюється характером кризових явищ. Зазначені види політично генерованих шоків проаналізовані на прикладах таких країн, як Аргентина, Туреччина та Україна, які свого часу запровадили режим інфляційного таргетування в грошово-кредитній політиці, але змушені були допустити його видозміну під впливом політико-економічної нестабільності.Item Determining key determinants of demand for international reserves in ukraine: cointegration analysis(Харківський інститут Університету банківської справи, 2015) Макаренко, Михайло Ілліч; Макаренко, Михаил Ильич; Makarenko, Mykhailo Illich; Гордєєва, Д.В.In this paper we searched for the most important determinants of reserve holdings in Ukraine using quarterly data from 2000 to 2013 years. We evaluated their importance using two econometric techniques: autoregressive distributed lag (ARDL) approach and Vector Error Correction model (VECM) approach. We find that the ratio of imports to GDP, the ratio of broad money to GDP, ratio of net foreign direct investment to GDP, the ratio of short term debt to GDP and GDP determine Ukraine’s long-run reserves demand function. Our empirical results show that shocks associated with the financial account is more dangerous for the Ukrainian economy than current account shocks. The low speed of adjustment coefficient of error correction model suggests that National Bank of Ukraine has to carry out more active reserve management policy. Results denied the precautionary motive of reserves accumulation over the long term.Item Ukraine's Balance of Payments Financial Account as an Indicator of Economic Stability(2014) Макаренко, Михайло Ілліч; Макаренко, Михаил Ильич; Makarenko, Mykhailo Illich; Пономаренко, О.Ensuring financial stability of the state economy in many countries is one of the key central bank objectives. Given the peculiarities of the Ukrainian economy in 2012-2014, it is extremely urgent to focus attention on the financial account for the crisis prevention. For a long time the financial account has discharged purely the compensatory function, i.e. covered the deficit of the current account balance and enhanced the international reserves. Still the political instability in 2013-2014, negative investment climate, corruption and deterioration of economic outlook in general have led to increasing the crisis of financial account of the balance. We describe the key issues of financial account and infer that there are several ways of the economic recovery. Firstly, it is necessary to establish trade relations with partners in EU by using the grace period in 2014. Secondly, a policy of pulling the economy out of the "shadow" should be one of the key priorities in new economic programs. Thirdly, we should carry out informed and concerted action in cooperation with other countries in order to stabilize political crisis in the country and restore cooperation with international financial institutions (including IMF). Then it is useful to reduce the current account deficit through using the policy of import substitution and supporting the national enterprises. Finally, support of small and medium enterprises can make a real difference too. In conclusion, we reckon that these issues will help not only safe our economy but also develop it in advance.