Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/198

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Studying Features of Vehicle Type Selection by Trade and Logistics Enterprise
    (Sumy State University, 2019) Кубатко, Олександр Васильович; Кубатко, Александр Васильевич; Kubatko, Oleksandr Vasylovych; Чорток, Юлія Володимирівна; Чорток, Юлия Владимировна; Chortok, Yuliia Volodymyrivna; Гончаренко, Олексій Сергійович; Гончаренко, Алексей Сергеевич; Honcharenko, Oleksii Serhiiovych; Нечипоренко, Роман Миколайович; Нечипоренко, Роман Николаевич; Nechyporenko, Roman Mykolaiovych; Moskalenko, I.M.
    An analysis of Ukraine's foreign economic activity showed that exports and imports of Ukraine in 2018 increased by $4.08 billion and $12.9 billion. In the geographical structure of the countriesimporters of Ukrainian goods the largest share is occupied by the countries of the European Union, which testifies to the improvement of the quality level of domestic products. This study is devoted to the analysis of the peculiarities of the transport logistics organization, namely the process of delivery of “Biola” juice (apple juice) with a volume of 1 liter at the order of LLC “Trading House “Biola” to Poland. Road transport in Ukraine carries 64 % of cargo.The rules of transportation of the given cargo and features of its packing are considered. It is proved that in order to organize an efficient and clear delivery process, especially if the delivery is performed internationally, and also involvings the organization of loading and unloading works, it is necessary to clearly form a transport and technological scheme of delivery of cargo. Transportation of juice in bottles is allowed by any covered transport or in universal containers, and it is mandatory to keep the cargo away from direct sunlight. Juice has a liquid state by its physical condition, so it is placed in a packaging of the appropriate size for convenience. The scheme of placement of juice packages with dimensions 270*180*280 mm and gross weight of 6.1 kg been developed on lightweight Euro pallet with dimensions 1200 * 800 mm has. Possible schemes of placement of pallets with juice of 1200*800*1540 mm in the SCHMITZ CARGOBULL SCS 18 semitrailer with internal body dimensions of 7720*2480*3000 mm are considered. It is determined that the scheme will be optimal, in which the car body is placed 18 pallets.
  • Item
    Формування конкурентних переваг підприємства кондитерської галузі
    (Сумський державний університет, 2018) Чорток, Юлія Володимирівна; Чорток, Юлия Владимировна; Chortok, Yuliia Volodymyrivna; Гриценко, Лариса Леонідівна; Гриценко, Лариса Леонидовна; Hrytsenko, Larysa Leonidivna; Нечипоренко, Роман Миколайович; Нечипоренко, Роман Николаевич; Nechyporenko, Roman Mykolaiovych; Федоришин, І.В.; Скороходова, Л.І.
    Статтю присвячено дослідженню основних тенденцій розвитку підприємств кондитерської галузі упродовж останніх років із метою визначення особливостей розвитку галузі й окреслення майбутніх перспектив розвитку вітчизняних підприємств-виробників кондитерської продукції. Дослідження динаміки виробництва кондитерської продукції виявило падіння обсягів в Україні. Основними причинами такої тенденції вважається падіння доходів населення. Аналіз експортноімпортних операцій показав переорієнтацію вітчизняних виробників на зовнішній ринок. Було встановлено, що, незважаючи на системну кризу, окремі виробники кондитерської продукції істотно збільшили свої прибутки, що свідчить про можливості та потенціал розвитку галузі. Також встановлено, що три кондитерські компанії України входять до світового рейтингу Global Top 100 Candy Industry, а саме до сотні найбільших у світі виробників солодощів входять три українські компанії – "Roshen" (25-та позиція у рейтингу 2018 р., 24-та – у 2017 р.), "АВК" (64-та позиція у рейтингу 2018 р., 67-ма – у 2017 р.) та "Konti Group" (43-та позиція у рейтингу 2017 і 2018 рр.). Також авторами оцінено та проаналізовано результати діяльності ПрАТ "Монделіз Україна", що входить до складу Mondelēz International – одного зі світових лідерів у виробництві кондитерської продукції за версією того самого рейтингу. Авторами було розраховано показники ділової активності підприємства, проаналізовано зовнішнє середовище та можливі прогнозовані зміни на діяльність ПрАТ "Монделіс Україна" за допомогою моделі STEEPLE – аналізу, досліджено характеристики цільової групи споживачів, оцінено основних конкурентів та сформовано карту "конкурентного профілю" підприємства, окреслені головні глобальні тенденції розвитку ринку кондитерської продукції.