Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/198

Browse

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    Assessment of society's readiness for modern challenges of the insurance market
    (Sumy State University, 2022) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Діденко, Ірина Вікторівна; Диденко, Ирина Викторовна; Didenko, Iryna Viktorivna; Сідельник, Наталія Юріївна; Сидельник, Наталия Юрьевна; Sidelnyk, Nataliia Yuriivna; Єфіменко, Аліна Юріївна; Ефименко, Алина Юрьевна; Yefimenko, Alina Yuriivna; Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna
    У статті узагальнено теоретичні аспекти функціонування страхового ринку. Авторами систематизовано основні під-ходи до визначення особливостей страхового сектору на основі огляду публікацій іноземних та вітчизняних науковців. Метою дослідження є оцінка готовності суспільства до викликів страхового ринку як одного із провідних елементів фінансової системи. У рамках статті визначено основні тенденції у діяльності страхових компаній. Авторами проаналізовано такі показники: обсяг страхових премій до загальної кількості населення, частка life страхування, відношення загальних страхо-вих внесків до ВВП, обсяг сукупних страхових премій до кількості працівників в страховому секторі, прийнятий коефіцієнт перестрахування та частка страхових премій, які зберігаються на рахунках страхових компаній. Для досягнення мети дослі-дження авторами використано факторний аналіз, а саме: метод головних компонент, побудовано на основі статистично значущих показників інтегральний індекс ступеня готовності суспільства до сучасних викликів страхового ринку для країн OECD. Готовність суспільства до сучасних викликів страхового ринку визначали шляхом побудови інтегрального індексу на основі таких показників: відношення обсягу страхових премій до загальної чисельності населення, частка страхування життя, співвідношення загальних страхових премій до ВВП, відношення обсягу сукупних страхових премій до кількості зайнятих у страховому секторі, коефіцієнт перестрахування та частини страхових премій, які зберігаються на рахунках страхових компаній. Також були використані методи узагальнення, порівняння, аналізу та синтезу, табличний та графічний інструменти дослідження. Ступінь готовності суспільства до сучасних викликів страхового ринку в країнах-членах ОЕСР протягом останніх трьох років, з 2018 по 2020 роки, демонструє позитивну динаміку. Порівняно з 2017 роком значення показ-ника зросло більш ніж на 42%. Є роки, коли в досліджуваний період вага показника знижувалася до мінімуму. Зокрема, це характерно для 2010, 2013 та 2015 років. Отримані результати факторного аналізу підтвердили статистичну значущість проаналізованих показників страхової діяльності. Це обумовлює постійних моніторинг страхового сектору у частині різних видів пропонованих послуг та продуктів.
  • Item
    The “Green” Campus of The University as a Driver of Sustainable Development
    (Sumy State University, 2021) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Антонюк, Наталія Анатоліївна; Антонюк, Наталия Анатольевна; Antoniuk, Nataliia Anatoliivna; Кириченко, Костянтин Іванович; Кириченко, Константин Иванович; Kyrychenko, Kostiantyn Ivanovych; Лазненко, Дмитро Олексійович; Лазненко, Дмитрий Алексеевич; Laznenko, Dmytro Oleksiiovych
    У статті висвітлюються проблемні питання та перспективи трансформації методології і практики у забезпеченні реалізації принципів сталого розвитку в умовах екологічної кризи. За допомогою використання інструментів Google Trends продемонстрована стрімка популяризації термінів "зелений кампус" та "зелений університет" протягом останніх п’яти років (01.01.2018 - 01.01.2022рр). Здійснено критичний аналіз результатів досліджень щодо зміни пріоритетів позиціонування себе на ринку світовими фінансовими бізнес-лідерами з акцентом на екологічну і соціальну спрямованість, що безпосередньо зумовлює необхідність реалізації екологічної політики та підвищення соціальної відповідальності вітчизняних університетів. Доведено необхідність врахування в механізмі практичної реалізації принципів сталого розвитку того факту, що на сьогодні ефективність функціонування економіки значною мірою визначається впливом екологічних ризиків. Зроблено висновок, що засади "зеленої економіки" та принципи сталого розвитку в цілому відомі суспільству, але не повністю впроваджуються в практику, зокрема це стосується методів ведення бізнесу в Україні, які не завжди їм відповідають. За результатами опитувань 65% респондентів стверджує, що екологічні ризики значною мірою визначають, чи зможуть зберегти працюючі свої робочі місця у найближчий перспективі. Обгрунтовано, що на сьогодні є необхідним формування практичних навичок дотримання засад та принципів сталого розвитку в процесі навчання та виховання молодого покоління, що визначає провідну роль університетів в контексті світових тенденцій боротьби з екологічними викликами. А отже, для університетів безпосередньо створення "зелених" кампусів є інструментом реалізації екологічної політики, а відповідно підтвердженням їх авторитетності в освітньому просторі та високих рейтингових позицій в державних та світових рейтингах. Обґрунтовано необхідність удосконалення механізму фінансування розвитку "зелених" кампусів університетів; запровадження ефективної системи взаємовідносин університетів, які керуються політикою ESG у своїй діяльності, з органами місцевої влади з метою співпраці в реалізації "зелених" проєктів з метою забезпечення сталого розвитку території.
  • Item
    Sustainable Agricultural Land Use for an Open Land Market: Prospects or Challenges?
    (Sumy State University, 2021) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Зябіна, Євгенія Анатоліївна; Зябина, Евгения Анатольевна; Ziabina, Yevheniia Anatoliivna; Олефіренко, Олег Михайлович; Олефиренко, Олег Михайлович; Olefirenko, Oleh Mykhailovych; Nesterenko, V.I.
    Діяльність недосконалого державного регулювання в сфері землекористування сформувало ряд еколого-соціально-економічних проблем на основі індивідуальних, регіональних та загальнонаціональних інтересів. У статті узагальнено аргументи та контраргументи щодо впливу на стале сільськогосподарське землекористування враховуючи нові законодавчі виклики при скасуванні мораторію на продаж земельних ресурсів сільськогосподарського призначення. У даному дослідженні основна увага акцентується на реалізації цілей сталого розвитку, зокрема цілі 15 – збереження екосистем суші та оперативному завданні 15.3 – відновлення деградованих земель та ґрунтів з використанням інноваційних технологій. Систематизація наукових досліджень в сфері сталого землекористування виявила необхідність в додатковому аналізі та пошуку нових шляхів реформування галузі землекористування враховуючі інституційні та законодавчі зміни, а також формування вуглецево-нейтральної моделі розвитку національної економіки. Метою статті є виявлення перспектив та можливих загроз в розвитку сталого сільськогосподарського землекористування в умовах відкритого функціонування ринку землі. Для досягнення поставленої мети у роботі було застосовано інструментарій компаративного аналізу. Об’єктом дослідження є земельний фонд України. Період дослідження з 2015 року по 2020 рік. Джерелами статистичної інформації стали статистичні бази даних статистичної організації Європейської Комісії (Євростат), Світового банку та Державної служби статистики України. У роботі представлені механізми впливу на ефективне стале сільськогосподарське землекористування з урахуванням досліджуваної статистичної інформації та сьогоднішніх реалій. Проведений компаративний аналіз стану земель сільськогосподарського призначення та систематизація нормативно-правових актів які регулюють галузь землекористування виявив ряд потенційно можливих проблем. Для запобігання негативних наслідків в сфері землекористування, авторами запропоновано комплекс заходів за для стабілізування сталого розвитку сільськогосподарського землекористування.
  • Item
    Formation of the Domestic Dual Studies Pattern and Superposition of Stakeholders – the Case of Ukraine
    (Sumy State University, 2020) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Davlikanova, O.B.
    У статті досліджено результати аналізу стейкхолдерів, виконаного в ході розробки та реалізації проекту із запровадження системи менеджменту дуальної вищої освіти (МДВО) в Україні. Концепція дуальної освіти була представлена та популяризована в Україні завдяки розпочатому у 2013 році проекту Представництва Фону ім. Фрідріха Еберта в Україні у співпраці із Міністерством освіти і науки України, Українською асоціацією маркетингу, широким колом закладів вищої освіти (ЗВО), роботодавців, їх асоціацій та інших зацікавлених сторін. Такий комплексний проект вимагає продуманого підходу до аналізу та класифікації зацікавлених сторін для розробки добре таргетованих стратегій роботи із стейкхолдерами. Авторками застосовано матрицю класифікації зацікавлених сторін Менделоу; запропоновано класифікацію стейкхолдерів відповідно до рівнів менеджменту дуальної вищої освіти (макро- або державний рівень; мезо- або регіональний та галузевий рівень; і мікрорівень або рівень співпраці ЗВО та компаній); крім того, у 2013 р. (запуск проекту) та 2019 р. (запуск національного експерименту із впровадження МДВО в результаті проектної діяльності) проведено суперпозицію стейкхолдерів у системі координат «вплив – участь». Це дозволило оцінити очікуваний та спричинений вплив зацікавлених сторін на впровадження МДВО, а також їх очікувану/реальну участь у функціонуванні системи менеджменту дуальної вищої освіти в Україні. Дослідження зміни диспозиції стейкхолдерів в системі координат станом на 2013 та 2019 роки продемонструвало відмінності у переліку стейкхолдерів та їхніх функціях у національній системи МДВО на початковому та поточному етапах її розвитку. Це дозволило підтвердити гіпотезу щодо неможливості "імпорту" німецького патерну системи МДВО без її адаптації до національного контексту.
  • Item
    Program-Target Method as an Instrument of State Regulation of Strategic Economic Development of Ukraine
    (Sumy State University, 2019) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Касьяненко, Володимир Олексійович; Касьяненко, Владимир Алексеевич; Kasianenko, Volodymyr Oleksiiovych; Dzeverina, K.S.
    У роботі розвинуто теоретичні та прикладні засади щодо визначення умов запровадження режиму таргетування у системі інструментів державного управління економічним і соціальним розвитком. Визначено ключові фактори, що впливають на процеси розвитку державно-цільових програм, та проаналізовано основні недоліки стосовно організації їх виконання. Запропоновано етапи проведення моніторингу на основі режиму таргетування з урахуванням стадій розробки та виконання державних цільових програм. Розроблено концептуальні засади механізму запровадження режиму таргетування при реалізації державних цільових програм. У роботі відзначено недосконалість вітчизняної системи реалізації програмно-цільового методу порівняно з його використанням у країнах Європи у частині управління та оцінювання програм. Важливим аспектом успішності застосування режиму таргетування є наявність належного нормативноїправової бази, що регламентує основні положення його реалізації, завданням якої є забезпечення взаємоузгодженості показника як на стратегічному та оперативному рівнях, так і на загальнодержавному, регіональному, галузевому рівнях. Об’єктом моніторингу на заключному етапі виконання державних цільових програм виступає рівень таргету, розрахований на основі досягнутих показників. У статті зазначено, що проведення моніторингу на основі режиму таргетування державних цільових програм дозволяє проранжувати їх пріоритетність за кількісним (рівень таргету з урахуванням просторових та часових обмежень) та якісним аспектами (відповідність базовим та додатковим умовам економічного потенціалу національної економіки). Також моніторинг на основі режиму таргетування дозволяє сформувати затверджений перелік державних цільових програм, впровадження яких буде здійснюватися першочергово. Зроблено висновок, що для методичного забезпечення запровадження режиму таргетування необхідним є оцінювання реальних умов, що детермінують розвиток економічного потенціалу економіки України на сучасному етапі.
  • Item
    Theoretical Approaches to Comprehension of State Regulation Essence of Education Sector
    (Sumy State University, 2018) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Воронцова, Анна Сергіївна; Воронцова, Анна Сергеевна; Vorontsova, Anna Serhiivna; Майборода, Тетяна Миколаївна; Майборода, Татьяна Николаевна; Maiboroda, Tetiana Mykolaivna
    Роль та значення освіти в умовах сучасного світу не може бути недооцінена, що вимагає від держави постійного втручання в дану сферу з метою її регулювання та розвитку. Від таких заходів впливу залежить якість формування як розвиненої особистості, так і загалом людського потенціалу нації, зміна продуктивності праці та ефективності діяльності окремих суб’єктів господарювання, соціально-економічний розвиток територіальної громади, регіону, держави тощо. Враховуючи ці та багато інших чинників, в Україні активно почався процес реформування галузі освіти від старої радянської моделі до нового європейського зразка. Так, відбувається трансформація правового поля освітньої сфери, що виражається через зміну основного закону "Про освіту", а також ряду суміжних та додаткових нормативно-правових актів. Окрім цього, в країні спостерігається поступовий процес зміни інфраструктурного та ресурсного забезпечення освітніх закладів, що безпосередньо впливає на зміст та якість освітніх послуг. Такі зміни значним чином впливають і на механізм державного регулювання галузі освіти, що стало об’єктом дослідження даної роботи. У статті досліджено економічний зміст понять регулювання, державне регулювання загалом та в галузі освіти зокрема, визначено основні суб’єкти та об’єкти даного процесу як в прямому, так і в опосередкованому відношенні, функції та принципи діяльності. Це дозволяє розглядати процес державного регулювання галузі освіти як складну систему, що має свій інструментарій та методологічну основу. Авторами доведено необхідність втручання держави в галузь освіти, що на противагу ринкового регулювання, зумовлено специфічними ознаками освітнього сектору (монополія держави в галузі, переважно суспільний характер послуг, нематеріальність, багатосуб’єктність тощо). Окремо зосереджено увагу на основних формах інструментарію державного регулювання галузі освіти, що представлено у вигляді прямих та опосередкованих методів, важелів тощо.