Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/198

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 34
  • Item
    Conceptual approaches to the strategic management of income and expenses of an enterprise
    (Sumy State University, 2024) Chernodubova, E.V.; Lebedenko, V.O.
    Для забезпечення прибутковості підприємств важливо створення ефективної системи управління доходами та витра-тами підприємства. Наявність надійної інформації щодо прибутковості підприємства є чинником, від якого залежить прийняття своєчасних управлінських рішень. Управління доходами та витратами підприємства є невід'ємною частиною роботи, пов'язаної з розробленням економічної стратегії функціонування сучасного підприємства. В зв'язку з цим питання розробки концептуальних основ управління доходами та витратами підприємств як основи забезпечення прибутковості їх діяльності є актуальними і своєчасними. В даній статті досліджено концептуальні положення щодо стратегічного управління доходами та витратами підприємства в умовах невизначеності економіки. Відзначено головну мету та осно-вні завдання управління доходами та витратами підприємства. Розглянуто доцільність застосування комплексного підходу до управління доходами та витратами підприємства в невизначеному ринковому середовищі. Проаналізовано цільову під-систему концепції управління витратами і доходами підприємства на основі сукупних складових: мети управління дохо-дами і витратами підприємства, завдань та основних принципів її організації та реалізації. Визначено предмет, суб’єкт та об'єкт управління (процеси, операції, явища, які виникають під час господарської діяльності підприємства). Проаналізована система інформаційного забезпечення управління доходами і витратами яка дозволить підвищити ефективність функці-онування фінансового менеджменту господарюючого суб’єкта. Розглянуто функції управління доходами і витратами як конкретні види управлінської діяльності, відмінні за змістом. Вони реалізуються в рамках певних етапів управлінського про-цесу, якими є етап розробки, прийняття, реалізації рішення і контроль за їхнім виконанням. Використання запропонованих концептуальних положень щодо управління доходами та витратами підприємств дозволить оцінити вплив цих показників на фінансові результати діяльності підприємств та визначити можливості ефективного забезпечення прибутковості під-приємств в майбутньому.
  • Item
    Current state and prospects for the development of eco-hotels in Ukraine
    (Sumy State University, 2024) Ilnytska-Hykavchuk, H.Ya.
    У статті розкрито стан, проблеми та перспективи розвитку екологічних готелів в Україні. Встановлено, що готельне господарство негативно впливає на природні ресурси, забруднює викидами навколишнє середовище. Зменшення негативного впливу на довкілля можливе завдяки функціонуванню галузі на засадах сталого розвитку. Розкрито принципи діяльності в готельній сфері на основі концепції сталого розвитку. Наведено наявні основні системами сертифікації готелів в світі. Встановлено, що на готельному ринку України лідирує програма екологічної сертифікації Green Key, проте кількість готе-лів, які пройшли екологічну сертифікацію в Україні, ще невелика. В основному готелі, які пройшли екологічну сертифікацію, знаходяться в Києві та Львові (мережа Reikartz, Radisson). Встановлено, що основними перешкодами для впровадження екологізації готельного господарства є відсутність фінансових ресурсів, низька поінформованість суспільства про екологічні практики готелів, низька екологічна культура суспільства, слабка державна підтримка закладів екологічного спрямування, вища вартість послуг. Виділено, що перевагами впровадження екологічних готелів є зниження витрат за рахунок економії ресурсів, зростання позитивного іміджу серед суспільства, активізація використання продуктів місцевого виробництва, популяризація місцевих традицій, ремесел, продукції, використання екологічно чистих продуктів харчування, миючих засобів, зменшення забруднення довкілля, позитивний вплив на здоров’я людей. Запропоновано впроваджувати такі заходи для еколо-гізації діяльності готелів: екологічні матеріали в будівництві, екологічні миючі засоби, органічна продукція харчування міс-цевого вирощування, впровадження екологічного менеджменту, використання продукції та послуг місцевих громад, економія води, збір і використання дощової води, економія енергії, сортування відходів, використання продуктів у великих упаковках, не використовувати пластик, турбота про працівників, використання екологічно чистих транспортних засобів та інше.
  • Item
    Analysis of implementation the ERP-system for achieving sustainable enterprise development in the context of digital transformation
    (Sumy State University, 2024) Завражний, Костянтин Юрійович; Zavrazhnyi, Kostiantyn Yuriiovych; Кулик, Анжеліка Костянтинівна; Kulyk, Anzhelika Kostiantynivna; Соколов, Максим Анатолійович; Sokolov, Maksym Anatoliiovych
    Цифрові технології є ключовим фактором економічного зростання, підвищення конкурентоспроможності підприємств та сталого розвитку. Впровадження систем планування ресурсів підприємства (ERP-систем) є одним із інструментів цифрової трансформації, який має більший потенціал, ніж альтернативні підходи. Ця стаття присвячена аналізу основних переваг та можливостей ERP-систем, а також їх порівнянню з альтернативними шляхами цифрової трансформації, такими як вдосконалення існуючих систем. Дослідження розкриває проблематику, пов'язану з застосуванням застарілих систем управління виробничими підприємствами, та демонструє, що такі системи не здатні забезпечити необхідну координацію та взаємодію між різними функціональними підрозділами підприємства, що призводить до зниження ефективності вироб-ництва, збільшення витрат та погіршення конкурентоспроможності. Сучасні технології, зокрема ERP-системи, дозволяють подолати ці обмеження. ERP-системи є комплексними інформаційними системами, які об'єднують у єдиному інформаційному просторі всі основні бізнес-процеси (БП) підприємства. Це дозволяє оптимізувати процеси, автоматизувати виробництво, моніторити діяльність в реальному часі та підвищувати адаптивність до змін на ринку. Стаття визначає технічні та стратегічні аспекти переходу до ERP-системи та підкреслює, що це не лише технологічний крок, а й стратегічне рішення для створення стійкої та конкурентоспроможної бази для подальшого розвитку бізнесу. Автори пропонують проводити ретельний аналіз доцільності впровадження ERP-системи, враховуючи конкретні потреби та особливості підприємства, зміни на ринку та технологічний прогрес для оптимального вибору та успішної імплементації таких систем. Запропонована стратегія дозволить підприємствам вибрати оптимальний варіант ERP-системи та успішно реалізувати її впровадження.
  • Item
    The impact of the COVID-19 pandemic on the consumer goods market in different regions: global changes in social media marketing strategies
    (Sumy State University, 2024) Летуновська, Наталія Євгенівна; Letunovska, Nataliia Yevhenivna; Khramova, K.O.; Jasnikowski, A.
    Стаття присвячена дослідженню впливу пандемії COVID-19 на ринки книговидання України та інших країн, а також аналізу основних тенденцій в маркетинговій діяльності книговидавців з використанням цифровізованих каналів комунікації. Актуальність дослідження обумовлена необхідністю визначення дієвих стратегій для роботи книговидавців у кризових умо-вах, зокрема зумовлених впливом негативних факторів громадського здоров’я, на основі набутого досвіду для забезпечення стабільної роботи у разі виникнення подібних ситуацій у майбутньому. На прикладі соціальної мережі TikTok, зокрема спіль-ноти любителів книг BookTok, здійснено дослідження змін у суспільних трендах у 2020–2022 рр. та у післяпандемічний період. Визначено, що ця соціальна мережа має значний вплив на книговидавничу галузь різних країн. Платформа сприяє зростанню обізнаності про книги та авторів, допомагає залучити нову аудиторію до читання, позитивно впливає на продажі книг. Взаємодія зі спільнотою читачів на платформі TikTok дозволяє авторам та видавцям налагодити зв'язок зі своєю аудиторією та сформувати спільноту справжніх фанатів книг, а також використовувати різні маркетингові інструменти для просу-вання книжкової продукції. Усе перелічене вище істотно допомогло книговидавцям швидше повернутися до допандемічних показників роботи. Крім того, у статті ґрунтовно проаналізовані сучасні можливості платформи ТікТок для просування книг на українсьому ринку, особливості залученення нової аудиторії, а також типи контенту, які використовуються укра-їнськими видавництвами. Авторами узагальнено особливості роботи з книжковою спільнотою BookTok на сучасному етапі та наведено переваги, які така взаємодія може надати видавцям та авторам. Зроблено висновок, що спільнота BookTok продовжує розвиватися, і її вплив на книговидавничу галузь буде лише зростати. З практичної точки зору, обґрунтовано, що книговидавцям та авторам, які хочуть залишатися конкурентоспроможними, необхідно адаптуватися до нових реалій та використовувати можливості соціальних мереж для просування своєї продукції.
  • Item
    Approaches to the formation of a system of evaluation indicators for analysing the effectiveness of the commercialisation chain
    (Sumy State University, 2024) Хоменко, Лілія Миколаївна; Khomenko, Liliia Mykolaivna; Решетняк, Ярослав В'ячеславович; Reshetniak, Yaroslav Viacheslavovych
    Скорочення життєвого циклу товарів, поява нових предметів, посилення конкуренції та виникнення нових ринків, постійні зміни в потребах споживачів змушують підприємства виводити на ринок нові товари. Однак не всі інноваційні рішення закінчується комерційним успіхом. При цьому відсутня єдина система оцінювання комерціалізації інновацій, яка відповідала б потребам підприємств різних сфер діяльності. Метою роботи є систематизація показників та розроблення рекомендацій, що можуть використовуватися при формуванні системи оцінки комерціалізації інновацій. На даний момент існують різні підходи до оцінки комерціалізації інновацій. В їх основі – різні показники, згруповані за певними критеріями з певними вагомостями. Підприємство може обрати один із описаних підходів або розробити власний. При цьому потрібно враховувати наступні моменти. Розробляючи систему оцінювання комерціалізації доцільно використовувати велику кількість показників, які найбільше відповідають задачам організації. Складаючи даний набір показників слід враховувати різні аспекти (ефекти) комерціалізації. Краще орієнтуватися на об’єктивні показники (індекси), однак за їх відсутності та необхідності обчислення показників, які мають різні одиниці вимірювання, потрібно їх нормалізувати. При визначенні вагомостей груп, окремих показників для досягнення більшої об’єктивності, можна скористатися одночасно рівноважним, зважувальним та методом зважування загальних категорій одночасно. Після розрахунку інтегрального показника потрібно перевірити його на адекватність, шляхом розрахунку різними методами та порівняння значення при різних сценаріях. Даних підхід до розроблення системи оцінювання комерціалізації інновацій сприятиме формуванню достатньо об’єктивної системи оцінки, що враховує різні впливи від комерціалізації (економічний, ринковий, соціальний, екологічний тощо).
  • Item
    Analysis of changes in sensory preferences of tourists under martial law
    (Sumy State University, 2024) Kulyniak, I.Ya.; Koval, S.O.
    Дослідження змін сенсорних уподобань туристів в умовах воєнного стану є важливим як для розуміння впливу військо-вих конфліктів на психологію та поведінку людей, так і для розвитку стратегій управління туристичною галуззю в умовах нестабільності та кризи. Метою дослідження є аналізування змін сенсорних уподобань туристів, зумовлених впливом росій-сько-української війни. На базі двох соціологічних досліджень проаналізовано та зроблено висновки про зміни, які відбулися в сенсорних уподобаннях туристів у зв’язку з широкомасштабним вторгненням росії. Перше опитування проводилося у лис-топаді-грудні 2021 року та січні 2022 року, друге – у вересні та жовтні 2023 року, яке стало продовженням першого. Для підтвердження гіпотези про відмінність у відповідях респондентів, наданих до початку війни та під час війни, розраховано хі-квадрат тест. Підтвердження гіпотези дозволило довести, що при розробленні туристичних продуктів компаніям варто враховувати зміни сенсорних уподобань туристів. Дослідження показало значні зміни в виборі туристичних опцій мандрів-никами під впливом сенсорних відчуттів, які сформувалися в умовах ведення російсько-української війни. Вартість подорожі стала важливішою, культурний і піший туризм втратили популярність, а екстремальний і гастрономічний туризм зросли в популярності. Аромати та смаки формують більший вплив на асоціативну пам'ять мандрівників, а зорові враження залиша-ються важливими, зокрема історичні сценки стали популярнішими. Зроблено висновок, що сенсорні вподобання та емоційні реакції подорожуючих значно змінюються залежно від вікових категорій. Молодші респонденти (менше 16 років) віддають найбільше переваги їжі та мелодії, в той час, як старша група (більше 50 років) – кухні та смакам і зовнішньому вигляду. Зро-зуміло, що туристичні підприємства повинні підлаштовувати свої послуги та маркетингові стратегії, враховуючи ці вікові особливості та відмінностей у реакціях туристів на сенсорні подразники. Бізнеси в галузі туризму можуть використовувати результати цього дослідження для адаптації своїх маркетингових стратегій та туристичних пропозицій до змін сенсорних уподобань та потреб туристів, зумовлених воєнним конфліктом. Це дозволить їм залучати та утримувати клієнтів навіть під час небезпеки, нестабільності та кризи.
  • Item
    Influence of artificial intelligence on business decision-making
    (Sumy State University, 2024) Кубатко, Олександр Васильович; Kubatko, Oleksandr Vasylovych; Ozims, S.Ch.; Вороненко, В'ячеслав Ігорович; Voronenko, Viacheslav Ihorovych
    У статті досліджується вплив штучного інтелекту на прийняття бізнес-рішень. Аналізуючи технічні, стратегічні та етичні аспекти цього явища, дослідження ставить за мету розкрити наслідки, які приносить інтеграція штучного інтелекту у процес прийняття рішень. У роботі проведено комплексний аналіз для вивчення знань та досвіду осіб щодо впровадження штучного інтелекту в бізнес-процеси щодо прийняття рішень. Досліджено деталі демографічних характеристик, рівня обізнаності про штучний інтелект, статусу впровадження, впливу на швидкість та точність прийняття рішень і етичні аспекти, пов’язані з упередженням у рішеннях, що базуються на штучному інтелекті. Результати свідчать, що стать та віковий розподіл впливають на знання та використання штучного інтелекту у прийнятті бізнес-рішень. Рішення, прийняті на основі штучного інтелекту, є домінуючими в секторі охорони здоров’я. Крім того, рівень обізнаності та впровадження штучного інтелекту свідчать про загально позитивний рівень обізнаності серед респондентів. Існує позитивне сприйняття того, що штучний інтелект дозволяє приймати рішення швидше з якісним внеском у точність бізнес-рішень. Однак є відомості про деякі упередження у рішеннях, що базуються на штучному інтелекті. Це підкреслює значущість проблеми справедливого та рівноправного застосування алгоритмів штучного інтелекту, що свідчить про важливість вирішення упереджень для забезпечення етичного прийняття рішень. В статті представлені результати гіпотезного тестування, що спрямоване на визначення того, чи залежить використання штучного інтелекту від точності бізнес-рішень. Результати вказали на недостатні докази для висунення значущого зв’язку між інтеграцією штучного інтелекту та точністю прийняття рішень. Це свідчить про те, що організації повинні вивчати додаткові фактори, які впливають на точність прийняття рішень, визнавши, що сама інтеграція штучного інтелекту може бути не єдиним визначальним фактором.
  • Item
    The essence of startup: factors of success and failure
    (Sumy State University, 2024) Ковальов, Богдан Леонідович; Kovalov, Bohdan Leonidovych; Karepina, A.S.; Пономаренко, Ігор Олександрович; Ponomarenko, Ihor Oleksandrovych
    У статті було проаналізовано бібліографічні дані предметної області «стартап» з використанням публікацій, індексованих Scopus за 2012–2022 роки. Спостерігається значне зростання дослідницького інтересу до теми стартапів, що свідчить про зростаючу важливість та актуальність цієї сфери. Країнами-лідерами досліджень стартапів визначено США та Китай (24,1% та 21,5% від загальної кількості публікацій відповідно). Також з’ясувалося, що основною тематикою дослідження стартапів є інженерія (22,5% від загальної кількості публікацій), за нею йдуть комп’ютерні науки (12%) та бізнес, управління та облік (10,2%). Було розроблено co-occurrence-мережу «стартап», яка містить 191 ключове слово, згруповане в 4 кластери. Було проведено порівняльний аналіз стартапу та традиційного бізнесу за такими критеріями як: ризик та інноваційність, здатність до змін, здатність до вдосконалення, інвестиції, масштабованість, бізнес-стратегія, час виходу на ринок, вплив на ринок, інтелектуальна власність. Було запропоновано розділити основні чинники невдачі стартапів на 5 типів за характером проблем, які постають перед власником стартапу, таких як: маркетинг; фінанси; навички, досвід і ставлення; правові та нормативні питання; питання продукту та бізнес-моделі.
  • Item
    Improving the approach to assessing the economic sustainability of regional enterprises
    (Sumy State University, 2023) Klius, Y.I.; Fomenko, D.V.
    Результати аналізу існуючих підходів до вибору показників та критеріїв оцінювання економічної стійкості діяльності під-приємств регіону свідчать про використання великої кількості різних систем показників. Проте, жодний з підходів не враховує інноваційний складник, незважаючи на зростаючу роль науково-технічного фактора в діяльності підприємств регіону. Доведено, що інноваційна привабливість підприємств є важливим складником інвестиційної привабливості, тому що інвестори пов’язують перспективи капіталовкладень саме з нововведеннями і здійснюють вкладення в економічно стійкі підприємства. Відповідно до цього в роботі інноваційну привабливість підприємств регіону розглянуто з позиції забезпечення економічної стійкості діяльності і визначено її, на відміну від існуючих підходів, як здібність господарюючого суб’єкта забезпечувати та зберігати у часі високий рівень інноваційної активності. Такий підхід передбачає розробку інноваційної стратегії та реалізацію інноваційних проектів, сприяє нарощуванню інноваційного потенціалу, забезпечує та зберігає високу результативність інноваційної діяльності. Для ана-лізу інноваційної привабливості підприємств структуровано економічну стійкість діяльності за такими складниками – фінансова, соціальна, виробничо-технічна, маркетингова, інноваційна та запропоновано показники для їх оцінювання. Доведено, що кількість показників, які необхідні для оцінювання інноваційного потенціалу, здатного забезпечити економічну стійкість діяльності підпри-ємства, має обмежуватися їх практичною застосовністю, витратами на розробку та отримання інформації. Виділення іннова-ційного складника забезпечує не тільки виконання складних виробничих завдань в умовах змінного середовища функціонування під-приємств регіону, а й сприяє виходу з економічної кризи із мінімальними наслідками для них, оскільки інноваційні рішення сприяють оптимізації виробництва й використання ресурсів, забезпечують гнучкість із погляду реалій ведення господарської діяльності. Запропонований набір кількісних показників, які розраховані на базі даних фінансової та статистичної звітності, дозволяє визна-чити економічну стійкість діяльності підприємств регіону з урахуванням їх інноваційної привабливості.
  • Item
    Integration of Ukrainian agricultural science into the global environmen
    (Sumy State University, 2023) Stoliarchuk, N.M.
    У світлі війни в Україні та глобальної економічної кризи наука набуває все більшого значення. Роль аграрної науки у вирі-шенні глобальних проблем продовольчої безпеки відчувається особливо необхідною. У статті визначено важливу роль укра-їнської аграрної науки в економіці України та постконфліктному відновленні сільськогосподарських земель. Метою дослі-дження є висвітлення важливості ролі української аграрної науки в глобальному середовищі. У процесі написання наукової статті було визначено створення об’єктів права інтелектуальної власності в Національній академії аграрних наук Укра-їни, а також результати комерціалізації наукової та наукоємної продукції Національної академії аграрних наук України. Окреслено основні міжнародні інституції, членом яких є Національна академія аграрних наук України. Визначено основні стратегічні напрями наукового забезпечення соціально-економічного розвитку аграрного сектору України. Охарактеризо-вано Банк генетичних ресурсів рослин та Банк генетичних ресурсів тварин, який створено НААН. Визначено пріоритетні завдання інноваційного розвитку НААН. Встановлено, що Національна академія аграрних наук України є важливою скла-довою української та міжнародної науки, яка усвідомлює сучасні реалії та реалізує заходи щодо розвитку наукової сфери. Зокрема, академія долає негативні тенденції та виклики, враховуючи війну в Україні. Підвищується відповідальність за наукові та виробничі показники діяльності, формується план дій щодо виявлення проблемних питань та усунення причин їх виникнення. Академія бере активну участь у постконфліктній відбудові сільськогосподарських територій України. Мобілізу-ються ресурси науково-технічної та матеріальної бази, зменшується залежність від комерційних структур, створюються умови для зміцнення науково-виробничих комплексів, координації їх роботи та розвитку на місцевому рівні. Академія розви-вається за рахунок інноваційної інфраструктури з урахуванням євроінтеграційних процесів та доступу до міжнародних інвестиційних ресурсів.