Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/198

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Formation of Financial Self-Sufficiency for Local Budgets in Ukraine: Problems and Prospects of Increasing the Revenue Base
    (Sumy State University, 2020) Kuznetsova, A.Ya.; Захаркіна, Людмила Сергіївна; Захаркина, Людмила Сергеевна; Zakharkina, Liudmyla Serhiivna; Novikov, V.M.; Chukhno, R.Yu.
    Гарантією стабільного розвитку місцевих громад є створення умов для забезпечення фінансової самодостатності місцевих бюджетів. На сьогодні залишає бути нагальною проблема удосконалення теоретичних та практичних підходів до формування доходної частини місцевих бюджетів з метою забезпечення необхідного рівня фінансової самодостатності місцевих бюджетів. Таким чином, метою даного дослідження є оцінка рівня фінансової самодостатності місцевих бюджетів в Україні у 1998−2019 рр. шляхом аналізування доходної частини даних бюджетів. У процесі виконання завдань дослідження використовувались методи економічного, системного та структурно-динамічного аналізу. У роботі проведено компаративне порівняння різних підходів до визначення поняття "фінансової самодостатності місцевих бюджетів". Визначено, що успішність громади залежить саме від рівня її фінансової самодостатності, яка можлива лише у тому випадку, коли у розпорядженні громади є достатній обсяг фінансових ресурсів для повноцінного виконання місцевих бюджетів у частині видатків. Для оцінювання рівня фінансової самодостатності місцевих бюджетів у цілому по Україні здійснено структурнодинамічний аналіз доходної частини місцевих бюджетів в Україні за 1998−2019 рр. Визначено, що низький рівень власних надходжень місцевих бюджетів є однією з ключових проблем забезпечення необхідного рівня фінансової самодостатності даних бюджетів. Результати дослідження вказують на правильність державних заходів у напрямках реформування системи місцевого оподаткування, розпочатих у 2010 році, та бюджетної децентралізації, розпочатих у 2015 році. Проте ці заходи повинні бути реалізовані у повній мірі та нести системний характер. Висновки: склад і структура доходної бази місцевих бюджетів постійно змінюється, що зумовлюється як постійними перетвореннями в податковій системі України, так і намаганням держави вирішити проблеми формування доходної частини місцевих бюджетів у більшій мірі не за рахунок розвитку місцевого оподаткування, а за рахунок офіційних трансфертів. У таких умовах питання самодостатності місцевих бюджетів не отримують належного рівня. Місцеві бюджети формуються за принципом мінімального виконання. Проте розвиток системи місцевого оподаткування і значне зростання податкових надходжень від місцевих податків з 2015 року дає змогу зробити позитивні прогнози щодо зростання рівня фінансової самодостатності місцевих бюджетів у майбутньому.
  • Item
    Does Taxation Influence Efficiency of Public Services Provision: Case of European Countries
    (Sumy State University, 2020) Молоток, Ігор Федорович; Молоток, Игорь Федорович; Molotok, Ihor Fedorovych
    Суспільні послуги (блага) визначаються як послуги, що надаються урядом певної країни або територіальної громади з метою забезпечення добробуту та соціального захисту громадян. Ефективність надання суспільних послуг залежить від численних економічних, соціальних та інституційних чинників. У свою чергу, численні наукові дискусії стосуються саме оптимізації оподаткування з метою підвищення ефективності надання суспільних благ. Таким чином, мета дослідження полягає в тому, щоб емпірично виявити зв'язок між наданням суспільних благ і оподаткуванням для вибірки європейських країн (Латвія, Литва, Естонія, Чеська Республіка, Німеччина, Словаччина, Угорщина, Польща, Румунія, Болгарія, Словенія, і Україна) за 2005-2018 рр. Результати кореляційного аналізу та регресійного аналізу на панельних даних дозволяють зробити висновок про те, що надання суспільних благ (безпека, освіта, охорона здоров'я) сильно залежить від динаміки соціальних відрахувань та податків на товари і послуги, і в меншій мірі – від податків на доходи, прибуток і приріст капіталу. Більш того, динаміка зростання податків в обраних європейських країнах в два, три або навіть п'ять разів швидше, ніж динаміка зростання всіх залежних змінних (тільки щорічні темпи зростання державних витрат на освіту і соціальні відрахування майже рівні). Така невідповідність може призвести до зростання соціальної напруженості, тіньової економіки, інтенсифікації процесів ухилення від сплати податків і зниження лояльності до уряду серед населення. Все це доводить необхідність вдосконалення перерозподілу фінансових ресурсів з метою підвищення ефективності надання суспільних благ.
  • Item
    Sustainable Development of Basic Territorial Self-sufficient Entities of Ukraine and Poland
    (Sumy State University, 2019) Khlobystov, I.V.; Zharova, L.V.
    The paper aimed on the basis of analysis of Basic territorial self-sufficient entities (BSTEE) in Ukraine and Poland and their budget constraints to confirm the hypothesis about mismatch between the needs and opportunities for attracting budget funds (on the example of the environmental tax in Ukraine and decreasing of the environmental tax rate in Ukraine over the last 5 years) and systemizing the opportunities experience in this field of communes in Poland. It has been proved that increasing the efficiency of collecting and using financial resources for rising effectiveness of territorial development on a basic level are: simplifying tax administration; providing institutional capacity and permits for its accumulation, storage in banking institutions, for the purpose of pooling environmental tax funds with other communities to form joint financial associations; clarification of the articles that can be spent on environmental tax, the inclusion of these articles in the direction of expenditure aimed at integrated design of sustainable development territories. The authors focused on the hypothesis that for the basic territorial entities the efforts should be concentrated on the identifying the perspective economic vectors of development and forming the bases for implementation all previous formulated issues within the framework of designing, programming and policy making. It is emphasized that the perspective direction of BSTEE development may not coincide with the traditional economy, but rely on the available and perspective natural, human and infrastructural resources. It is proved that the economic profile of BSTEE should include variability of development taking into account the tendencies of nature management, demand and perspective of certain types of resources. The article concluded that it is substantiated that for the BSTEE at the time of determining the perspective economic orientation of development as a sphere of application of efforts within the framework of designing, programming and policy making. This allows the industry that forms the economic “profile” of BSTEE to become the basis. That is, one that has prospects for development for 10–15 years.