Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/198

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Transformation of the Banking Sector in the Digital Era
    (Sumy State University, 2019) Рубанов, Павло Миколайович; Рубанов, Павел Николаевич; Rubanov, Pavlo Mykolaiovych
    В умовах глобальної цифровізації економіки та розвитку альтернатив банківським послугам, актуальним стає перехід банків на відкриті платформи та їх інтеграція з FinTech сектором. В статті визначено чотири рівні інтеграції банків та FinTech компаній: традиційний банкінг, цифровий банкінг, відкритий банкінг та Open-X банкінг. На поточному етапі фактично співіснують три перші моделі. Традиційний банкінг розглядається як надання класичних банківських послуг для фізичних осіб і корпоративних клієнтів, а також інвестиційний банкінг. Цифровий банкінг передбачає використання різних каналів надання банківських послуг для клієнтів, серед яких цифровий канал має вагоме значення. Аналіз цифрового банкінгу дозволив визначити його основні характеристики з точки зору споживачів фінансових послуг та самого банку. Відкритий банкінг ґрунтується на можливості банку залучати до процесів надання банківських послуг екосистему небанківських посередників та інших третіх осіб та взаємодіяти із ними за допомогою таких технологій, як інтерфейси програмування додатків. В процесі дослідження відкритого банкінгу розглянуто основні мотиви співпраці FinTech компаній з банками. До них віднесені зростання видимості FinTech компанії для споживачів завдяки партнерства з відомим банківським брендом, досягнення ефекту масштабу тощо. Найвищим рівнем інтеграції банків і FinTech компаній та майбутнім напрямком розвитку банківського сектору визначено Open-X банкінг. До основних характеристик Open-X банкінгу віднесено: надання спільного доступу замість одноосібного володіння; інформація стає основним ресурсом замість матеріальних активів; формуються партнерські відносини між суб’єктами ринку замість самостійної розробки продукту чи купівлі готових програмних рішень; фокус на забезпеченні позитивного досвіду споживача від співпраці з банком замість пропозиції конкретного продукту.
  • Item
    HR Management in the Digital Age: the Main Trends Assessment and Stakeholders
    (Sumy State University, 2019) Чигрин, Олена Юріївна; Чигрин, Елена Юрьевна; Chygryn, Olena Yuriivna; Карінцева, Олександра Іванівна; Каринцева, Александра Ивановна; Karintseva, Oleksandra Ivanivna; Kozlova, D.D.; Kovaleva, A.V.
    The company’s sustainable development depends from a lot of determinants. The article deal with the theoretical and practical aspects of human resource management on modern enterprises in the field of TV and communication services. The authors noted that for more than a century of human resource management, both theoretical and practical disciplines have evolved in various fields. In this connection the theoretical foundations for the development and preservation of human resource management were investigated. The authors analysed the worlds modern transformations of the workforce, that gives background for the future investigating and creates the preconditions for improving human resource management system on domestic enterprises. The authors emphasizes that the main objective of evolution and development of labour resource management is the efficiency of labour utilization, the search for the potential of employees, the application of techniques and practices to motivate and support staff. Changing the organizational environment in the market has to push managers to increase the effectiveness of the production process, create modern competitive advantages and consider the profitability of human resources. Investigating the features of functioning TV and communication companies has given the opportunity to provide recommendation for improving human resource management system. That would improve production, reduces costs, and at the same time ensures the stable existence and further development of the organization. The provided comparison of human resource management of PJSC “Ukrtelecom” and Vodafone Group PLC concludes that for a quick response to a modern problem, it is necessary to focus on the experience of a foreign company, to introduce modern instruments for the further operation of the enterprise.
  • Item
    The Symbiosis of Offline and Digital Retail: Ukrainian Context
    (Sumy State University, 2019) Natorina, A.O.
    It is substantiated and scientifically proved that retail is one of the components of the Ukrainian economy in the context of ensuring its sustainable development. The arguments about the determination of the symbiosis of offline and digital retail as one of the alternatives for successful operations in a modern environment with permanent market changes are summarized considering the trend of digitalization. The purposes of the paper are to investigate the landscape and features of digital and offline businesses of retailers, and to justify recommendations for retailers with a trade network for their persistent digital business development in the context of Ukrainian realities. The object of the study is the largest Ukrainian retailers in the food retail segment, which carrying out simultaneous online and offline trade. As part of the study, the analysis of the volumes of online trade in the general structure of Ukraine's trade turnover during 2014–2019 years was carried out. The trends of the Ukrainian online trading market in Europe are identified. The comparative analysis of the spending volume of online retail in Ukraine, Eastern Europe and the world in 2014–2020 years was conducted. Prospects for doing digital business for retailers in Ukraine are substantiated. The features of the online buyers’ activities in the online space are diagnosed. The digital activity of consumers by the types of gadgets and devices in Ukraine and the world is determined. Trends in Ukrainian online retail is interpreted. The development of the digital business of Ukrainian food retailers is analysed. Based on the results of diagnostics of the Ukrainian retailers’ activity in the food retail segment and taking into account current market trends, perspective directions of persistent progressive development of their digital business are determined. Approbation of the recommendations that are provided in the article, is confirmed the feasibility of their usage by online retailers in Ukraine to maximize the satisfaction of heterogeneous requests, needs and preferences of online buyers, as well as the rapid expansion of new market segments.