Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/198
Browse
Search Results
Item Formation of Financial Self-Sufficiency for Local Budgets in Ukraine: Problems and Prospects of Increasing the Revenue Base(Sumy State University, 2020) Kuznetsova, A.Ya.; Захаркіна, Людмила Сергіївна; Захаркина, Людмила Сергеевна; Zakharkina, Liudmyla Serhiivna; Novikov, V.M.; Chukhno, R.Yu.Гарантією стабільного розвитку місцевих громад є створення умов для забезпечення фінансової самодостатності місцевих бюджетів. На сьогодні залишає бути нагальною проблема удосконалення теоретичних та практичних підходів до формування доходної частини місцевих бюджетів з метою забезпечення необхідного рівня фінансової самодостатності місцевих бюджетів. Таким чином, метою даного дослідження є оцінка рівня фінансової самодостатності місцевих бюджетів в Україні у 1998−2019 рр. шляхом аналізування доходної частини даних бюджетів. У процесі виконання завдань дослідження використовувались методи економічного, системного та структурно-динамічного аналізу. У роботі проведено компаративне порівняння різних підходів до визначення поняття "фінансової самодостатності місцевих бюджетів". Визначено, що успішність громади залежить саме від рівня її фінансової самодостатності, яка можлива лише у тому випадку, коли у розпорядженні громади є достатній обсяг фінансових ресурсів для повноцінного виконання місцевих бюджетів у частині видатків. Для оцінювання рівня фінансової самодостатності місцевих бюджетів у цілому по Україні здійснено структурнодинамічний аналіз доходної частини місцевих бюджетів в Україні за 1998−2019 рр. Визначено, що низький рівень власних надходжень місцевих бюджетів є однією з ключових проблем забезпечення необхідного рівня фінансової самодостатності даних бюджетів. Результати дослідження вказують на правильність державних заходів у напрямках реформування системи місцевого оподаткування, розпочатих у 2010 році, та бюджетної децентралізації, розпочатих у 2015 році. Проте ці заходи повинні бути реалізовані у повній мірі та нести системний характер. Висновки: склад і структура доходної бази місцевих бюджетів постійно змінюється, що зумовлюється як постійними перетвореннями в податковій системі України, так і намаганням держави вирішити проблеми формування доходної частини місцевих бюджетів у більшій мірі не за рахунок розвитку місцевого оподаткування, а за рахунок офіційних трансфертів. У таких умовах питання самодостатності місцевих бюджетів не отримують належного рівня. Місцеві бюджети формуються за принципом мінімального виконання. Проте розвиток системи місцевого оподаткування і значне зростання податкових надходжень від місцевих податків з 2015 року дає змогу зробити позитивні прогнози щодо зростання рівня фінансової самодостатності місцевих бюджетів у майбутньому.Item Does Taxation Influence Efficiency of Public Services Provision: Case of European Countries(Sumy State University, 2020) Молоток, Ігор Федорович; Молоток, Игорь Федорович; Molotok, Ihor FedorovychСуспільні послуги (блага) визначаються як послуги, що надаються урядом певної країни або територіальної громади з метою забезпечення добробуту та соціального захисту громадян. Ефективність надання суспільних послуг залежить від численних економічних, соціальних та інституційних чинників. У свою чергу, численні наукові дискусії стосуються саме оптимізації оподаткування з метою підвищення ефективності надання суспільних благ. Таким чином, мета дослідження полягає в тому, щоб емпірично виявити зв'язок між наданням суспільних благ і оподаткуванням для вибірки європейських країн (Латвія, Литва, Естонія, Чеська Республіка, Німеччина, Словаччина, Угорщина, Польща, Румунія, Болгарія, Словенія, і Україна) за 2005-2018 рр. Результати кореляційного аналізу та регресійного аналізу на панельних даних дозволяють зробити висновок про те, що надання суспільних благ (безпека, освіта, охорона здоров'я) сильно залежить від динаміки соціальних відрахувань та податків на товари і послуги, і в меншій мірі – від податків на доходи, прибуток і приріст капіталу. Більш того, динаміка зростання податків в обраних європейських країнах в два, три або навіть п'ять разів швидше, ніж динаміка зростання всіх залежних змінних (тільки щорічні темпи зростання державних витрат на освіту і соціальні відрахування майже рівні). Така невідповідність може призвести до зростання соціальної напруженості, тіньової економіки, інтенсифікації процесів ухилення від сплати податків і зниження лояльності до уряду серед населення. Все це доводить необхідність вдосконалення перерозподілу фінансових ресурсів з метою підвищення ефективності надання суспільних благ.