Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/186

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Modern trends of impact on economic development of countries: e-commerce and R&D
    (Sumy State University, 2018) Zatonatska, T.; Rozhko, O.; Tkachenko, N.
    The rapid development of information technology provides high growth rates of e-commerce. Today, e-business plays an important role in the structure of economies of advanced countries. In Ukraine, it develops more slowly than in neighbouring countries due to economic, social and political instability, low purchasing capacity of the population, lower demand for goods and services, devaluation of hryvnia, currency fluctuations, etc. However, domestic economists predict that the importance of e-commerce for the Ukrainian economy will increase annually. In such circumstances, the issue of identifying relationships between e-commerce and investment in research and development with the country's economic development becomes relevant as well as finding of tools for measuring the extent of e-commerce's impact on economic growth. The aim of the article is to construct a set of economic and mathematical models to assess the impact of e-commerce and investment in research and development on the country's economic development. Comparing the results of modelling in three countries, it has been determined that the value of e-commerce and R&D expenditures is more significant for GDP per capita growth in Ukraine and Poland due to the higher level of ICT development in Austria and its approximation to the saturation point relative to the growth rates of innovation industries. While comparing the levels of exposure to e-commerce and R&D costs in these countries, it was found that e-commerce occupies the first position only in Austria. While analysing the parameters of the models of three countries, it has been determined that GDP per capita is the most sensitive to changes in the indicators in the Ukrainian model. That demonstrates that the economy of Ukraine is less stable compared to Poland and Austria. Expenditure on R&D and e-commerce has a significant impact on the country's economic development and contributes to increasing of gross domestic product and productivity of manufacture.
  • Item
    Models for analysis of impact of the e-commerce on indicators of economic development of Ukraine, Poland and Austria
    (Sumy State University, 2018) Zatonatska, T.
    У статті розглянуто сутність та роль електронної комерції як перспективної галузі в українській економіці та досліджено основні тенденції розвитку електронної комерції у світі. На основі виробничої функції побудовані економікоматематичні моделі впливу параметрів електронної торгівлі на показники економічного розвитку, рівень безробіття та ВВП Австрії, Польщі та України. Метою статті є побудова економіко-математичного інструментарію дослідження впливу електронної комерції на показники економічного розвитку країни. У дослідженні при визначенні основних тенденцій та характеристик розвитку електронної комерції у світі, використано методи наукового аналізу, опису та синтезу; під час побудови економічних та математичних моделей для визначення впливу електронної комерції на показники економічного розвитку країни – методи моделювання та статистичного аналізу. За допомогою виробничої функції Коба-Дугласа було оцінено взаємозв'язок між параметрами, що характеризують електронну торгівлю, та індикаторами, що відображають економічний розвиток. Розглянуто основні світові тенденції розвитку електронної комерції та здійснено порівняння основних показників сектору електронної торгівлі в Україні, Польщі та Австрії. За допомогою методів симуляції зроблено висновок, що зростання обсягів інтернет-торгівлі на душу населення сприяє зниженню безробіття в Україні та Польщі, та його зростанню в Австрії. Вивчення статистичних даних підтвердило гіпотезу про суттєве зростання обсягів електронної комерції та її вплив на показники економічного розвитку у світі. Ринки електронної комерції в Україні та Польщі знаходяться на стадії формування та активного зростання, а темпи розвитку електронної комерції в Україні та Польщі перевищують показник Австрії, визнаної лідером на даному ринку.