Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/186
Browse
16 results
Search Results
Item Innovative Activity of SPA Companies in the Slovak and Czech Republic in the Context of the COVID-19 Pandemic(Sumy State University, 2024) Senkova, A.; Kolesarova, S.; Kosikova, M.У багатьох системах охорони здоров'я європейських країн санаторно-курортні послуги в даний час є частиною або доповненням до медичної допомоги. Чехія та Словаччина завдяки своїм природним лікувальним ресурсам і давнім традиціям належать до значущих європейських курортних країн. В обох країнах санаторно-курортний туризм також є одним із найважливіших видів туризму, а з огляду на його оцінку за кількістю ночівель і доходом займає значну частку в структурі туристичної галузі. Однією з найбільших проблем для SPA-бізнесу стала пандемія COVID-19, яка спричинила обмеження на подорожі, закриття підприємств і падіння попиту та доходів. Питання впливу пандемії на санаторно-курортний бізнес у досліджуваних країнах досі детально не розглядалося. Відповідно до вищесказаного, метою представленого внеску є оцінка інноваційної діяльності курортних компаній у Словаччині та Чехії в контексті пандемії COVID-19. Вибірку дослідження склали 122 санаторнокурортних підприємства обох республік. За результатами попередніх досліджень встановлено, що інновації загалом сприймаються як важливий елемент розвитку суспільства, антикризового управління, підвищення конкурентоспроможності та комерційного успіху. Основним методом дослідження виявлення та класифікації типів інновацій та інноваційних можливостей, що впроваджуються на санаторно-курортних підприємствах, було анкетне опитування. За результатами проведеного дослідження виявилося, що походження SPA-бізнесу не впливає на країну, на те, як люди сприймають тенденції. Підтверджено зв’язки між типами впроваджуваних інновацій та деякими вигодами від впровадження інновацій, а також бар’єрами, що перешкоджають впровадженню інновацій. Звідси випливає, наприклад, що компанії, які інвестують в інноваційні процеси, можуть покращити свою ефективність і конкурентоспроможність своєї команди, зменшити свої витрати на виробництво або надання послуг. З аналізу факторів, пов’язаних із впровадженням інновацій, виявилося, що найважливішими є ті фактори, які безпосередньо впливають на економічні результати та конкурентні переваги підприємств. З іншого боку, фактори, пов’язані з культурними, екологічними чи технічними аспектами інновацій, менш важливі. Певними обмеженнями проведеного дослідження був той факт, що, незважаючи на неодноразові дзвінки, не всі SPA-компанії, які працюють у SPA-індустрії Чеської та Словацької Республік, взяли участь.Item Management of Innovations in the Environmental, Social, and Governance Scores and Sustainability Performance Through ESG Disclosure: Evidence from Emerging Markets(Sumy State University, 2023) Ahmed, E.R.; Alabdullah, T.T.Y.; Akyurek, M.Рейтинги компаній за рівнем екологічної, соціальної та управлінської ефективності (Environment, Social, and Governance, ESG) стали визначальними показниками для оцінки поведінки корпорацій у контексті досягнення цілей сталого розвитку. Метою даної статті є розгляд взаємозв'язків між ESG-ефектами та сталим розвитком підприємств, зокрема в контексті управлінського обліку та інновацій. Авторами проаналізовано ефективність управління інноваціями промисловими підприємствами Туреччини, враховуючи ESG-рейтинг на основі даних Refinitiv Eikon's listing. Для перевірки висунутих гіпотез використано метод часткових найменших квадратів (Partial Least Squares, PLS) із бутстрепінгом. Емпіричні розрахунки здійснено з використанням програмного забезпечення Smart-PLS 4.0. Результати дослідження підтвердили, що управління інноваціями в промисловому секторі Туреччини має статистично значущий вплив на сталий розвиток компаній та рівень екологічної, соціальної та управлінської ефективності. Це свідчить про важливість цього питання у контексті управлінського обліку. Дослідження підтверджує, що управління інноваціями є необхідною умовою для досягнення сталого розвитку промислових компаній. З огляду на це, менеджмент компаній повинен враховувати екологічні, соціальні та управлінські аспекти при формулюванні цілей, завдань, плануванні та розробці стратегій розвитку. Автори акцентують, що врахування основних принципів ESG-концепції у процесі прийняття рішень створює передумови для досягнення визначених цілей сталого розвитку. Результати дослідження можуть бути корисними для керівників промислових підприємств та уряду країни при формуванні стратегій, спрямованих на одночасне забезпечення економічного зростання та досягнення цілей сталого розвитку.Item Relationship of Investment in Innovation and Logistics Activity in the Conditions of the Experience Economy Development(Sumy State University, 2023) Iastremska, O.; Strokovych, H.; Gasimov, F.Актуальність вирішення даної наукової проблеми зумовлюється необхідністю врахування особливостей розвитку економіки вражень, які мають як раціональну, так і емоційну природу, та їх проявами і передачею й урахуванням інформації у віртуальному просторі, завдяки використанню інтернет ресурсів, а також аналізом й ґрунтуванням на результативності діяльності суб’єктів господарювання на всіх економічних рівнях – макро та мезо та за функціональними напрямами, одним з яких є логістична діяльність, яка повинна характеризуватися інноваційністю щодо реального простору свого прояву через значення показників транспортування. Метою статті є визначення впливу інвестицій у нематеріальні активи як підґрунтя інноваційного розвитку на ефективність логістики в сучасних умовах розвитку економіки вражень у реальному і віртуальному просторі. Дослідження цього складного і комплексного питання в статті здійснено в наступній логічній послідовності: на основі аналізу новітніх публікацій визначено основні напрями досліджень за тріадою «економіка вражень, віртуальний простір, логістична діяльність у реальному просторі з урахуванням використання інновацій на основі інвестування у нематеріальні активи» на основі використання інтернет ресурсів, тобто у віртуальному просторі, перебігу логістичної діяльності з урахуванням використання інновацій та інвестицій у нематеріальні активи як їх підґрунтя у реальному просторі; з використанням економіко-математичних методів описової статистики та побудованої багатофакторної регресійної моделі доведено взаємозв’язок ефективності діяльності підприємств та використання Інтернету реальними і потенційними споживачами (у віртуальному просторі), тобто значущість Інтернету для забезпечення успішності підприємницької діяльності в цілому та логістичної зокрема; з використанням кластерного аналізу визначено інтенсивність використання Інтернету у регіональному аспекті для посилення впливу на формування позитивних вражень про економічну діяльність суб’єктів господарювання; на основі статистичного аналізу визначено основні тренди зміни значень у реальному просторі показників логістичної діяльності: товарообігу оптової торгівлі, експорту та імпорту, обсягів перевезень залізничним, автотранспортом, аеротранспортом, трубопровідним транспортом та обсягів інвестицій у матеріальні та нематеріальні активи як підґрунтя розроблення і впровадження інновацій; з використанням багатовимірного факторного аналізу виявлено латентні факторів впливу логістичної діяльності та інвестуванням у нематеріальні активи; здійснено моделювання взаємозв’язку обсягів інвестицій у нематеріальні активи та показників логістичної діяльності – експорту, імпорту, обсягів перевезень залізницею, автотранспортом з використанням багатофакторного регресійного аналізу; з урахуванням виявлених залежностей розроблено пропозиції з активізації логістичної діяльності у контексті інвестування інновацій в умовах розвитку економіки вражень. Викладені пропозиції характеризуються науковою новизною та практичним значенням. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить доцільність розгляду тріади «економіка вражень, віртуальний простір, логістична діяльність у реальному просторі з урахуванням використання інновацій на основі інвестування у нематеріальні активи» у для досягнення успішності функціонування суб’єктів господарювання різних економічних рівнів. Результати проведеного дослідження мають практичний інтерес для менеджерів макро-, мезо- і мікроекономічного рівнів в процесі ухвалення управлінських рішень у різних функціональних зонах, зокрема логістичній, щодо активізації їх діяльності для забезпечення її інноваційної спрямованості в умовах розвитку економіки вражень.Item Management of International Trade in the Context of Ensuring Innovative Development(Sumy State University, 2023) Huseynova, L.; Huseynov, A.Перед компаніями, які пропонують свої продукти та послуги на зовнішньому ринку, постає низка унікальних внутрішніх та міжнародних викликів, глобальна конкуренція та додаткові вимоги. Розвиток найкращих практик і врахування еволюції торговельних процесів, стратегій, правил, а також технологічних інновацій є обов’язковими для безперервності та процвітання на міжнародному ринку. У статті узагальнено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії щодо місця та перспектив системи міжнародних товарно-валютних відносин в умовах інноваційних процесів та перспектив міжнародного обміну науково-технічними знаннями та технологіями. Основною метою дослідження є підтвердження гіпотези про присутність функціональних зв’язків між міжнародною торгівлею та рівнем інноваційного розвитку країни відповідно до національних особливостей. Методичним інструментарієм дослідження є методи канонічного кореляційного аналізу та множинного панельного регресійного моделювання, що дозволили формалізувати як явні, так і латентні зв’язки між досліджуваними об’єктами. Об’єктом дослідження є дані 44 країн Європи та Азії за період з 2006 по 2021 рр.. У зв’язку з цим масив вхідних даних подано у вигляді незалежних змінних (регресорів), які ідентифікують рівень інноваційного розвитку країн, та залежних змінних (регресантів), які вказують на динаміку міжнародної торгівлі, ведення бізнесу, загальних внутрішніх економічних умов. Крім того, змінні з кожного визначеного блоку було застосовано під час побудови канонічної кореляційної моделі. Виявлені кореляційно-регресійні залежності в цілому дають підстави підтвердити гіпотезу про прямий зв’язок між рівнем інноваційного розвитку країни та її позиціюванням у сфері міжнародної торгівлі. Емпірично обґрунтовано обернену функціональну залежність між індикатором заявок на патенти резидентами та балансом поточного рахунку. У майбутніх дослідженнях методологію для розробки функціональної бази для аналізу впливу інновацій на екосистему конкретних підприємств необхідно адаптувати враховуючи національні аспекти бізнес-середовища та державну політику щодо підтримки цифровізації етапів виробництва.Item Innovations in Energy Efficiency Management: Role of Public Governance(Sumy State University, 2022) Зябіна, Євгенія Анатоліївна; Зябина, Евгения Анатольевна; Ziabina, Yevheniia Anatoliivna; Navickas, V.Стаття узагальнює аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії з питання впливу державного управління на інновації в управлінні енергоефективністю національної економіки. Основною метою проведеного дослідження є формування та доведення гіпотези щодо ефективності методичного інструментарію оцінювання впливу рівня ефективності державного урядування на дивергентний субіндекс енергетичної ефективності національної економіки. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення проблеми ролі державного управління в контексті формування інновацій в управлінні енергоефективністю засвідчила, що на сьогоднішній день ведуться активні дискусії щодо цієї тематики. Актуальність вирішення даної наукової проблеми полягає в тому, щоб розробити дієвий механізм пошуку додаткових детермінант впливу на рівень енергоефективності для подальшої можливості гармонізувати вітчизняну та європейську енергетичні політики. Дослідження питання ролі державного управління інноваційною складовою розвитку енергоефективності в статті здійснено в наступній логічній послідовності: на першому етапі сформовано вихідний масив даних, який на другому та третьому етапах з використанням інструментарію статистичного аналізу перевірено на мультиколінеарність (коефіцієнт кореляція Пірсона) та нормальність розподілу (графічний квантильний метод порівняння двох розподілів ймовірностей); на четвертому етапі побудовано квантильну регресійну OLS-модель, що дозволяє врахувати гетерогенність досліджуваних факторів. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали методи бібліометричного та компаративного аналізу, кореляційний та квантильний методи, періодом дослідження обрано роки з 2000 по 2020. Об’єктом дослідження обрана Україна та країни ЄС(27), оскільки саме вони дають змогу порівняти рівень енергоефективності країн та їх позиції в світовому рейтингу якості державного управління. В статті представлено результати емпіричного аналізу та встановлено, що для України дифузія зелених інновацій призводить до незначного збільшення рівня енергетичної ефективності національної економіки на 0,7 %, тоді як для країн Європейського Союзу – в середньому на 3 %. Досвід країн Європейського Союзу свідчить, що мультиплікативний ефект у підвищенні енергетичної ефективності національної економіки забезпечується зростанням обсягів зеленних інновацій та активізацією ринку зеленого інвестування. Підвищення ефективності державного управління до рівня еталонних країн дозволить підвищити дивергентний субіндекс енергетичної ефективності для України на 16,1 % для верховенства права, 18,9 % – здатність уряду відкрито реалізовувати політики та регуляторні заходи, та 10,7 % – контроль корупції. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними для подальших досліджень в сфері енергоефективності національної економіки.Item Innovative Foreign Direct Investment Policy: Latvia’s Case(Sumy State University, 2022) Simelyte, A.; Tvaronaviciene, M.Глобалізаційні процеси підвищують вплив інноваційного іноземного капіталу на економічний розвиток країн та рівень зайнятості в них. Однак, вплив іноземних прямих інвестицій на рівень добробуту та економічний розвиток є суперечливим. Попит на інноваційні іноземні прямі інвестицій збільшився, оскільки вони розглядаються як інноваційний інструмент стимулювання економічного зростання регіонів або втручання у зміну структури економіки шляхом її орієнтації у найбільш сприятливий для приймаючої країни спосіб. Інтерес до залучення іноземних прямих інвестицій зростає з 1980-х років, оскільки вони є одним із джерел зовнішнього фінансування як для країн, що розвиваються, так і для розвинених країн. Однак, в наукових колах відсутній консенсус щодо характеру впливу іноземних прямих інвестицій на економічне зростання. Низка науковців стверджують, що іноземні прямі інвестиції обмежуються короткостроковим позитивним впливом. На противагу вищезазначеному, вважається, що діяльність транснаціональних корпорацій не може завдати шкоди приймаючій країні, тоді як іноземні прямі інвестиції позитивно впливають на економічне зростання. У роботі зазначено, що сучасна економічна наука ставить під сумнів доцільність втручання держави в ринкові відносини та стимулювання визначених цільових секторів бізнесу за допомогою інноваційної політики іноземних прямих інвестицій. Наголошено, що це може спричинити суттєві помилки на ринку, тоді як деякі компанії будуть приречені на провал. При цьому перевагами іноземних прямих інвестиції є: створення нових робочих місць, "ноу-хау", тенденція до збільшення експорту. Компанії мають залучати транснаціональні корпорації, що орієнтовані на розширення бізнесу за рахунок досліджень і розробок. У статті запропоновано цілеспрямовану комплексну інноваційну політику іноземних прямих інвестицій із застосуванням методу аналітичного мережевого процесу. Методологія даного дослідження заснована на методі аналітичних мереж, в основі якого лежить SWOT-аналіз. Отримані результати мають практичну та теоретичну цінність та свідчать про необхідність залучення більшого обсягу інноваційних іноземних прямих інвестицій, спершу, у сферу послуг, а потім у виробництво, що сприятиме підвищенню конкурентних переваг країни.Item Post-Oil Period in Azerbaijan: Economic Transformations, Anti-Inflation Policy and Innovations Management(Sumy State University, 2022) Aliyeva, A.Для економіки Азербайджану притаманним є постійна значна залежність від нафтової індустрії. Так, саме доходи від видобутку та продажу нафти й нафтопродуктів забезпечували економічне зростання та фінансування всіх споживчих потреб. Однак, перехід від нафтового буму до поступового спаду нафтової промисловості обумовив досить серйозні економічні шоки та визначив необхідність значних структурних трансформацій в національній економіці. Мета статті полягає в дослідженні потенціалу інноваційного розвитку економіки Азербайджану у пост нафтовий період та визначення пріоритетів антиінфляційної політики держави. Для перевірки гіпотези про необхідність зміни пріоритетів економічного регулювання та антиінфляційної політики було проведено динамічний та структурний аналіз основних показників розвитку економіки Азербайджану (виробництво, зайнятість, експорт, інфляція, платіжний баланс, державні витрати тощо) у період нафтового буму та постнафтовий період. Було ідентифіковано структурні трансформації в економіці Азербайджану, що відбувались протягом останніх 20 років, що дозволило висунути гіпотезу щодо впливу світового попиту на нафту на основні параметри національного господарства країни. За допомогою регресійного аналізу за методом Ньюї Веста (для даних часового ряду) виявлено специфіку взаємозв’язків ключових індикаторів розвитку нафтової промисловості (обсяги видобутку та реалізації нафти, ціни на нафту), інфляції (споживчі ціни, обмінний курс), виробництва (структура та додана вартість промисловості, інвестиції тощо), інноваційного розвитку (витрати на дослідження та розробки, виробництво та зовнішня торгівля високотехнологічними товарами та послугами) та соціального сектору (державні витрати, зайнятість, освіта) на двох часових проміжках: нафтового буму (2005–2014 рр.) та постнафтовому періоді (після 2014 р.). У ході дослідження доведено, що перехід від нафтового буму до постнафтового періоду пов'язаний зі зміною характеру причинно-наслідкових залежностей між показниками розвитку нафтової промисловості та рядом індикаторів економічного, інноваційного та соціального розвитку Азербайджану. На основі виявлених змін у специфіці причинно-наслідкових зв’язків обґрунтовано напрямки зміни пріоритетів державного регулювання економіки в контексті подолання інфляційних процесів та забезпечення переходу до інноваційнокерованої економіки.Item Management of Innovation in Azerbaijan: Relationships with Competitiveness and Sustainable Development(Sumy State University, 2022) Ibraghimov, E.A.Пандемія COVID-19 негативно впливає на досягнення більшості Цілей сталого розвитку, що призводить до суттєвої кризи, особливо відчутної в країнах з менш розвиненою економікою. Таким чином, перед урядами країн світу постають серйозні завдання. Негативний річний приріст ВВП на душу населення в Азербайджані за 2020 рік склав -4,95% (нижче за середньосвітовий показник на 0,56%). Це зумовлює необхідність не тільки відновлення короткострокового економічного зростання, а й досягнення довгострокової конкурентоспроможності, сталого розвитку та інклюзивної економіки. У статті зазначено, що Азербайджан займає 58 місце зі 141 у рейтингу глобальної конкурентоспроможності (при цьому 63 місце за інноваційним потенціалом та 73 місце за впровадження ІКТ); 55 місце зі 165 за Індексом сталого розвитку; 80 місце зі 131 у Глобальному інноваційному індексі, що свідчить про важливу роль менеджменту інновацій в Азербайджані. Основною метою статті є дослідження взаємозв'язків між інноваційним розвитком, конкурентоспроможністю та сталим розвитком країни. Для емпіричного підтвердження висунутих гіпотез була сформована вибірка з 9 країн світу (Азербайджан, Грузія, Вірменія, Німеччина, Франція, Фінляндія, Естонія, Польща, Чехія). Автором проведено аналіз низки показників, ґрунтуючись на даних статистичного відділу Департаменту з економічних та соціальних питань Організації Об'єднаних Націй, Світового банку, Світового економічного форуму та Світового організації інтелектуальної власності за період із 2010 по 2020 рр. У роботі проведено статистичний аналіз індикаторів сталого розвитку, конкурентоспроможності та інноваційного розвитку досліджуваних країн. За допомогою кореляційно-регресійного аналізу та тесту Грейнджера (з використанням програмного пакету STATA) встановлено взаємні напрямки впливу показників інноваційного розвитку, конкурентоспроможності країни та її сталого розвитку в Азербайджані та інших країнах вибірки. Побудовано регресійну модель з випадковими ефектами, формалізовано та оцінено вплив параметрів інноваційного розвитку на річний приріст ВВП на душу населення як ключову складову конкурентоспроможності країни та її сталого розвитку. Отримані результати можуть бути корисними при розробці заходів щодо підвищення конкурентоспроможності та досягнення цілей сталого розвитку в Азербайджані, а також у подальших дослідженнях.Item Innovative Development of Oil & Gas Industry: Role of Environmental Taxation(Sumy State University, 2021) Huseynov, A.; Huseynov, E.; Самусевич, Ярина Валентинівна; Самусевич, Ярина Валентиновна; Samusevych, Yaryna ValentynivnaСтаття присвячена дослідженню взаємозв’язку екологічних податків з інноваційним розвитком нафтогазової промисловості. Проведений бібліометричний аналіз напрямків наукових досліджень ланцюга "інноваційний менеджмент – нафтогазова промисловість – екологічні податки" засвідчив центральне місце проблематики сталого розвитку в забезпеченні інноваційних трансформацій промисловості. Визначено, що метою застосування екологічних податків є не лише скорочення забруднення навколишнього природного середовища, а й забезпечення структурних трансформацій економіки на шляху до забезпечення її сталого розвитку. Доведено, що інновації в нафтогазовій промисловості пов'язані не лише з імплементацією більш ефективних технологій, а й з пошуком перспектив її трансформації відповідно до цілей зеленої економіки. Визначено, що застосування екологічних податків для стимулювання прогресу сталого розвитку потребує комплексності їх поєднання з іншими інструментами державної підтримки екологічних інновацій. Проведено емпіричний аналіз зв'язку екологічного оподаткування з показниками виробництва та споживання нафти й газу на основі статистичних даних для країн ОЕСР за період 2010-2019 років. За допомогою кореляційного аналізу визначено обернений зв'язок між динамікою індикаторів інтенсивності екологічного оподаткування та параметрів функціонування нафтогазової промисловості. Побудовані за методом стандартної похибки Ньюї-Веста регресійні залежності зміни обсягів виробництва та споживання нафти й газу під впливом зміни надходжень від екологічного оподаткування підтвердили наявність оберненого зв’язку. Визначено, що при зростанні обсягу податкових надходжень від екологічних податків відбуваються суттєві скорочення як в обсягах виробництва, так і споживання нафти й газу. Відповідно, підтверджено, що екологічні податки є однією з причин інноваційних трансформацій нафтогазової промисловості, пов’язаних зі зменшенням масштабів її традиційного функціонування та переходом до більш прогресивних технологій виробництва енергоресурсів. Отримані результати є підгрунтям для коригування державних стратегій регулювання функціонування нафтогазової промисловості та забезпечення її інноваційного розвитку.Item Marketing in Social Innovations Targeted at Healthcare(Sumy State University, 2021) Hanulakova, E.; Dano, F.; Kukura, M.; Hula, R.У рамках статті систематизовано аргументи та контраргументи щодо застосування маркетингових підходів у соціальних інноваціях. Головною метою дослідження є визначення найбільш ефективних маркетингових інструментів, що сприяють впровадженню соціальних інновацій та досягненню соціальних вигід у сфері охорони здоров’я. У статті проаналізовано ставлення населення до захисту власного здоров’я та профілактики раку молочної залози. Підґрунтям дослідження стали результати опитування жінок Словаччини щодо рівня обізнаності у методах захисту здоров’я та їх дотримання. Методологія даного дослідження заснована на методах кластерного аналізу та бінарної логістичної регресії. За результатами дослідження виявлено недостатній рівень обізнаності жінок щодо методів захисту здоров’я та профілактики гінекологічних захворювань, низьку мотивацію, наявність бар’єрів у доступі до необхідних даних, їх недостовірність та неточність, а також низький рівень обізнаності медичних фахівців у методах та інструментах подолання зазначених вище проблем. У ході дослідження автори прийшли до висновку щодо необхідності застосування маркетингових інструментів для забезпечення бажаних суспільних змін та впливу на поведінку жінок. Обгрунтовано, що впровадження програм соціального маркетингу дозволить підвищити рівень мотивації жінок до більш уважного ставлення до власного здоров’я. Авторами відмічено, що на противагу інструментарію традиційного маркетингу, нейромаркетинг забезпечує ефективну та таргетовану комунікацію з цільовою аудиторії, а також сприяє підвищенню якості опитування та вірогідності отриманих даних. Таким чином, це покращує маркетингові кампанії та стратегії соціального маркетингу. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними маркетинговим агенціям, лікарям (гінекологам, мамологам) та некомерційним організаціям у сфері охорони здоров’я.