Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/193
Browse
2 results
Search Results
Item Фінансування житлових програм та його роль у формуванні довіри до публічних органів влади(Сумський державний університет, 2022) Літовцева, Вероніка Євгенівна; Литовцева, Вероника Евгеньевна; Litovtseva, Veronika Yevhenivna; Бричко, Марина Михайлівна; Бричко, Марина Михайловна; Brychko, Maryna MykhailivnaДемократичний розвиток суспільства показав, що зростання добробуту переважної більшості населення шляхом провадження ефективної соціально-економічної політики в країні позитивно впливає на ставлення народу до уряду країни та підвищує рівень його довіри до державного сектору. Дієвим механізмом забезпечення соціальних потреб громадян є розвиток системи доступного житла для населення. Дане дослідження спрямоване на аналіз стану фінансування доступного житла в Україні та ідентифікацію його зв’язку з суспільною довірою до державного сектору. У статті розглядається використання державно-управлінських механізмів реалізації житлових прав громадян України. Запропоновано аналіз сучасного стану виконання програм доступного житла, враховуючи розмір іпотечних виплат та обсягів фінансування житла. У ході аналізу було виявлено існування житлової кризи в українському суспільстві через надзвичайно низький рівень фінансування даної сфери. Дослідження містить порівняльний аналіз індексу доступності житла та рівня довіри до уряду в країнах Європи за результатами опитування Світового дослідження цінностей. Це дало можливість визначити місце житлової соціальної політики в системі довірчих відносин між урядом країни, органами місцевого самоврядування та громадянами. За даними соціологічних моніторингових платформ було проведено динамічний аналіз показників балансу довіри-недовіри населення України до державного апарату та органів місцевого самоврядування. На основі комплексної та критичної оцінки основних програм доступного житла в країні та показників довіри це дослідження виявило, що розподіл повноважень, стимулів, відповідальності та бюджетних коштів у рамках процесу децентралізації, між центральним урядом і місцевими органами влади, сприяють досягненню основних цілей соціальної політики держави щодо доступного житла, що позитивно впливає на рівень довіри громадян до органів місцевого самоврядування. В результаті було визначено, що в періоди економічно-політичної невизначеності, фінансування доступного житла є досить важливим, оскільки завдяки таким діям держава зменшує рівень невизначеності, формує позитивні очікування громадян, сприяє підвищенню стабільності та довіри, необхідних для сталого економічного та соціального відновлення.Item Методичні засади поелементного та інтегрального оцінювання рівня суспільної довіри до фінансового сектору економіки(Сумський державний університет, 2021) Бричко, Марина Михайлівна; Бричко, Марина Михайловна; Brychko, Maryna Mykhailivna; Літовцева, В.Є.У статті обгрунтовано, що для ефективної та злагодженої роботи фінансового сектору необхідна суспільна довіра до нього на всіх рівнях її прояву. У зв’язку з цим, важливо забезпечити грунтовний методичний базис, що стане основою поелементної та інтегральної оцінки рівня суспільної довіри до фінансового сектору економіки. Дослідивши існуючі підходи обчислення рівня довіри до фінансового сектору економіки було виділено якісні та кількісні показники, що описують, впливають або характеризують суспільну довіру до фінансового сектору. За допомогою багатовимірного факторного аналізу на основі методу головних компонент всі кількісні та якісні показники було згруповано у три фактори, які характеризують формування довіри/недовіри до (1) монетарної влади та впевненість учасників фінансової системи у послідовності грошово-кредитної політики центробанку (макрорівень); (2) фінансових послуг та продуктів (мікрорівень); (3) фінансових корпорацій (мезорівень). На основі визначених факторних навантажень було розроблено та обчислено показники балансу довіри/недовіри до фінансового сектору на макро-, мезо- та мікрорівнях, а також інтегрального показнику балансу довіри/недовіри до фінансового сектору економіки за 2010-2020 роки. Розрахований інтегральний показник балансу довіри/недовіри до фінансового сектору набував від’ємних значень та коливався у межах від -22,82 до -49,80 %, що свідчить про існування хронічної кризи суспільної довіри в Україні. Згідно отриманих значень як поелементних, так і інтегрального показників, загострення кризи довіри до фінансового сектору на всіх рівнях її прояву відбувається у 2014 році, що співпадає із загальною тенденцією змін в соціально-економічному та фінансовому стані країни. Встановлено, що зменшення рівня доларизації свідчить про відновлення рівня довіри до фінансового сектору на макрорівні, зростання оптимістичних споживчих настроїв населення та зменшення готівкових коштів поза фінансовою системою при одночасному зростанні заробітної плати – на мезота мікрорівнях, відповідно. Практичне значення розроблених методичних засад поелементного та інтегрального оцінювання полягає у ідентифікації балансу довіри/недовіри до фінансового сектору економіки, що дозволить в майбутньому сформувати напрями удосконалення фінансової політики країни.