Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/193

Browse

Search Results

Now showing 1 - 1 of 1
  • Item
    Державне регулювання фінансування вищої освіти: світовий досвід
    (Сумський державний університет, 2021) Мельник, Ольга Володимирівна; Мельник, Ольга Владимировна; Melnyk, Olha Volodymyrivna; Мирошниченко, Юлія Олександрівна; Мирошниченко, Юлия Александровна; Myroshnychenko, Yuliia Oleksandrivna
    Підвищення якості вищої освіти залежить від багатьох факторів, одним із головних є достатнє фінансування вищої освіти. При цьому низький рівень якості вищої освіти веде до чисельних проблем на ринку праці, низького рівня розвитку людського капіталу та економіки в цілому. А отже витрати на фінансування вищої освіти (як і освіти загалом) є скоріше не витратами, а інвестиціями в розвиток людського капіталу держави, що має прямий вплив і на її економічне зростання та сталий розвиток. Стаття присвячена аналізу підходів до фінансування вищої освіти на основі вивчення досвіду зарубіжних країн з метою визначення можливостей адаптації та впровадження в практику українських ЗВО. Для дослідження авторами було обрано аналіз підходів до фінансування вищої освіти у Англії, Німеччині, Скандинавських країнах та США. Розглянуті ключові моделі фінансування вищої освіти, а саме англійська модель як приклад фінансування за формулою, соціальна модель Скандинавських країн, американська модель із широкою системою фінансової підтримки для студентів та німецька модель із системою дуальної освіти. Авторами зазначено, що країни мають різні підходи до організації фінансування системи вищої освіти (наприклад, фінансування "за формулою" (що також відрізняється по різних моделях), "за результатами", "гроші за студентом" та ін.). Спільним для країн є визнання вищої освіти та ЗВО як важливих суб’єктів соціально-економічного простору, взаємодія з якими сприяє якісному розвитку суспільства та економічному зростанню країни. Тому для розглянутих моделей характерною є багатоканальна система фінансування закладів вищої освіти, до якої відноситься як фінансування із державного бюджету, так і надходження з приватних джерел, а також платні послуги, що надаються самими ЗВО. Відмічається також високий рівень фінансової підтримки студентів за допомогою надання грантів, стипендій, кредитів, субсидій тощо. Зазначається, що такий принцип фінансування закладів вищої освіти та, власне, здобувачів як суб’єктів освіти є перспективним для впровадження в системі фінансування вищої освіти в Україні.