Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/193
Browse
Search Results
Item Фандрайзинг як інструмент фінансування закладів вищої освіти(Сумський державний університет, 2020) Кобушко, Яна Володимирівна; Кобушко, Яна Владимировна; Kobushko, Yana Volodymyrivna; Майборода, О.В.Сучасний розвиток українських закладів вищої освіти характеризується зростанням їх прагнень та можливостей до збільшення власних бюджетів за допомогою пошуку нових джерел та інструментів фінансування. В контексті дослідження джерел додаткового фінансування вивчено особливості використання фандрайзингу. На основі аналізу статистичних даних зроблено висновок, що основними джерелами залучення коштів у світі є підприємницькі компанії, фонди та окремі донори. Визначено фактори, що впливають на зацікавленість у фандрайзингу для суб’єктів підприємництва, приватних осіб, органів влади. Встановлено, що населення становить більшу частину донорів фандрайзингу в більшості країн. Унаслідок реформування моделей фінансування іноземних університетів актуальними стають приватні потоки капіталу, які сприяють впровадженню інструменту фандрайзингу в освітній сфері. У статті проаналізовано досвід імплементування фандрайзингу в державних установах на прикладі американських та європейських університетів. Встановлено, що активізація дій урядів іноземних країн щодо підтримки фандрайзингової діяльності в сфері вищої освіти відіграє ключову роль у сприянні збору коштів для університетів шляхом запровадження податкових пільг, податкових стимулів до фандрайзингу, забезпечення необхідних передумов для успішного збору коштів тощо. Узагальнено характеристики заходів зі збору коштів та напрямки фінансування за рахунок залучених коштів. Розглянуто основні кроки та труднощі впровадження фандрайзингу закладами вищої освіти в Україні, проаналізовано його функції, основне нормативно-правове забезпечення фандрайзингу в освітній та науковій сферах. Встановлено необхідність імплементації фандрайзингу як інструменту в стратегію фінансування закладів вищої освіти, розробки структури залучення коштів та цілей їх використання. Визначено пріоритетні напрями використання коштів, залучених внаслідок фандрайзингу в сфері освіти в Україні. Досліджено сутність фандрайзингу у галузі вищої освіти на основі механізму ендавмент-фондів, що передбачає мобілізацію фінансових ресурсів для розвитку закладів вищої освіти. Встановлено, що за умови симбіозу співпраці університетів та уряду розвиток фандрайзингу сприятиме реалізації державної економічної політики в галузі освіти.