Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/193

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Аналіз конкурентних позицій страхових компаній на ринку "нон-лайф" страхування в Україні
    (Сумський державний університет, 2019) Пахненко, Олена Михайлівна; Пахненко, Елена Михайловна; Pakhnenko, Olena Mykhailivna; Журавка, Олена Сергіївна; Журавка, Елена Сергеевна; Zhuravka, Olena Serhiivna; Подгорна, В.О.; Сухомлин, А.А.
    В статті досліджено практичні аспекти формування конкурентного середовища на ринку "нон-лайф" страхування України та проведено аналіз конкурентоспроможності і основних фінансових показників діяльності провідних страхових компаній. На основі аналізу показників концентрації ринку "нон-лайф" страхування встановлено, що на цьому ринку немає однозначного лідера, рівень концентрації ринку є незначним. Грунтуючись на аналізі лідерів ринку страхування іншого, ніж страхування життя, за обсягом валових страхових премій в цілому та за основними видами страхування (КАСКО, ОСЦПВ, страхування майна, страхування вогневих ризиків, страхування вантажів та багажу, медичне страхування) встановлено, що лідерство страхових компаній на ринку не означає їх лідерство за усіма видами "нон-лайф" страхування; деякі страхові компанії спеціалізуються на окремих видах страхування та займають провідні позиції лише на визначених сегментах страхового ринку. Для надання узагальненої оцінки рівня конкурентоспроможності окремих страхових компаній на ринку "нон-лайф" страхування було обрано наступні показники: обсяг валових страхових премій, валових страхових виплат, страхових резервів та розмір власного капіталу. З метою більш об’єктивного оцінювання розміру частки ринку окремої страхової компанії запропоновано розраховувати усереднений показник питомої ваги страхової компанії. Проведені розрахунки дозволили виявити лідерів ринку "нон-лайф" страхування у 2018 році та дослідити динаміку зміни їх конкурентних позиції протягом 2016-2018 років. Для трьох страхових компаній, що визначені лідерами ринку України у 2018 році (страхові компанії "Уніка", "АХА Страхування" та "PZU Україна") проведено аналіз основних показників фінансового стану, а саме коефіцієнтів рентабельності страхових послуг, рентабельності продажів, рентабельності активів, рентабельності власного капіталу, загальної ліквідності, абсолютної ліквідності та автономії. Встановлено, що усі аналізовані страхові компанії є прибутковими і мають високі значення показника рентабельності страхових послуг, проте серед трьох провідних страхових компаній України найефективнішою у 2018 році була діяльність страхової компанії "PZU Україна", а найменш рентабельною – страхової компанії "Уніка".
  • Item
    New approaches to banking business models in the digital economy
    (Sumy State University, 2019) Д`яконова, Ірина Іванівна; Дьяконова, Ирина Ивановна; Diakonova, Iryna Ivanivna; Пахненко, Олена Михайлівна; Пахненко, Елена Михайловна; Pakhnenko, Olena Mykhailivna; Shevchenko, L.M.
    Посткризовий розвиток світової банківської системи, посилення ролі інформаційних технологій у всіх сферах і галузях, зростаюча роль інноваційних ФІнТех посередників на банківському ринку спонукають менеджмент банків переглядати традиційні бізнес-моделі та формувати нові підходи до управління сучасним банком. У статті автори мали на меті дослідити вплив діджиталізації на вибір моделі банківського бізнесу та розробити алгоритм оцінки бізнес-моделі банку. Традиційно банки обирають одну з п’яти бізнес-моделей: модель кредитування, модель левериджу, інвестиційну модель, комісійну модель або модель маржинального доходу. Більшість діючих банків вибирають традиційні моделі, оскільки цього вимагає бізнес-середовище. Однак зберегти конкурентоспроможність банку, підвищити його ефективність та стійкість до фінансових дисбалансів можливо лише шляхом побудови інноваційної бізнес-моделі, яка враховує сучасне поширення інформаційних технологій та функціонування ФінТех компаній як альтернативи традиційному банківському бізнесу. Незважаючи на те, що на нинішньому етапі відсутнє однозначне бачення того, що саме замінить існуючі банківські бізнес-моделі, на даний момент сформувалося три підходи до асиміляції ФінТех сектору у банківську діяльність: Центр фінансового контролю, Банк як центр фінансових послуг, Нішевий банк. Вибір моделі банківського бізнесу та її трансформація повинні супроводжуватися оцінкою бізнес-моделі банку. Таким чином, важливою складовою банківського менеджменту в нестабільному середовищі є аналіз ділової моделі банку та її трансформація з метою мінімізації впливу можливих негативних наслідків фінансових криз на результати діяльності банку. У статті запропоновано алгоритм оцінки бізнес-моделі банку, який включає 6 етапів: попередня оцінка основних складових бізнес-моделі банку; оцінка ділового середовища банку; стрес-тестування життєздатності бізнес-моделі банку; оцінка стратегії банку; виявлення ключових уразливих ситуацій, до яких бізнес-модель банку схильна або може бути вразливою; та обґрунтування результатів і формування ефективних висновків.
  • Item
    Дослідження концентрації та конкуренції на страховому ринку України
    (Сумський державний університет, 2019) Журавка, Олена Сергіївна; Журавка, Елена Сергеевна; Zhuravka, Olena Serhiivna; Пахненко, Олена Михайлівна; Пахненко, Елена Михайловна; Pakhnenko, Olena Mykhailivna; Сухомлин, А.А.
    У статті розглянуто актуальність проведення оцінки концентрації та рівня конкуренції на страховому ринку України в умовах його глобалізації. Проаналізовано показники концентрації та монополізації страхового ринку України. Виявлено, що в цілому ринок страхування в Україні є неконцентрованим, як і окремий його сегмент - ринок ризикового страхування. Ринок страхування життя є помірно концентрованим або з помірною монополізацією. Розглянуто проблеми, які виникають при проведенні моніторингу за рівнем концентрації вітчизняного ринку страхових послуг. Проаналізовано зв’язок між процесом концентрації ринку та конкуренцією на ньому. Питання конкуренції, як рушійного механізму розвитку ринкових відносин, визначено через специфіку конкуренції на страховому ринку. Розглянуто ринок ризикового страхування як осередок конкурентного середовища. Представлено існуючі методи оцінки конкурентної позиції економічного суб’єкта на цільовому ринку в залежності від групи показників і змінних. Проаналізовано концептуальні та методичні підходи до визначення параметрів оцінки конкурентної позиції страхової компанії, які враховують специфіку страхового підприємництва, структуру страхового ринку та особливості страхової послуги, як товару. Виокремлено показники оцінки страхових компаній з ризикового страхування за фінансовим станом за останні п’ять років та на їх основі створено рейтинг страховиків, які діють на ринку страхування, проаналізовано їх конкурентні переваги. З’ясовано, що на ринку ризикового страхування України лідерами є такі системоутворюючі страхові компанії як СК "УНІКА", СК "ТАС СГ", СК "АРСЕНАЛ СТРАХУВАННЯ", СК "PZU УКРАЇНА", СК "АХА СТРАХУВАННЯ" та СК "ІНГО УКРАЇНА". Їх основними конкурентними перевагами є значний обсяг активів, динамічно зростаючий обсяг страхових платежів, та належний рівень виплат, який підтверджується обсягами страхових відшкодувань.