Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/193
Browse
Search Results
Item До питання забезпечення сталості фінансування стартапів впродовж життєвого циклу(Сумський державний університет, 2019) Касьяненко, Володимир Олексійович; Касьяненко, Владимир Алексеевич; Kasianenko, Volodymyr Oleksiiovych; Котенко, Наталія Вікторівна; Котенко, Наталия Викторовна; Kotenko, Nataliia ViktorivnaВ усьому світі брак коштів та невдалий вибір інвесторів стає причиною загибелі переважної більшості стартапів вже на самому початку їх існування. Наукові дослідження щодо проблем та перспектив розвитку стартапів в Україні в основному зосередженні на пошуку та удосконаленні макроекономічних інструментів та методів, у той час як іноземні ресурси пропонують конкретні практичні рекомендації, що є хаотичними, спрямовані на вирішення "точкових" проблем та не містять узагальненої методологічної бази. У статті уточнені змістовні характеристики стартапів – часові обмеження (10 років), стадії бізнес-циклів (запуск, посівна, стартап, зростання, розширення, доросліть і можливий вихід) та фандрейзинг. Аналіз структури джерел фінансування стартапів у Європейському союзі показав, що більшість засновників покладається на власні ресурси і на допомогу друзів і родичів, позики, ІРО та ІСО є найменш задіяним інструментом фандрейзингу. З іншого боку, бізнес ангели та венчурний капітал є активними в основному на більш "зрілих" стадіях розвитку стартапів. Такі висновки дали авторам змогу систематизувати джерела фандрейзингу відповідно до стадій розвитку стартапу та виокремити вразливі елементи, що загрожують сталості фандрейзингу стартапів, що визначається як спроможність, як здатність до реалізації програми чи проекту та збереження отриманих позитивних результатів у довгостроковій перспективі. Аналіз підходів до оцінки рівня сталості фінансування дозволив зробити висновок, що для ефективного фандрейзингу для стартапів дуже важливо не тільки урізноманітнювати джерела фінансування, скільки підбирати правильні типи ресурсів, які будуть відповідати місії проекту та очікуванням засновників. Зважаючи на це авторами запропоновано ділити всі види джерел фандрайзингу на три категорії: внутрішні, підтримуючі або нейтральні, та зовнішні. Такий поділ, що підкріплюється мотиваційними характеристиками стартапу для його засновника, дозволяє враховувати індивідуальні обмеження і можливості кожного з джерел та максимізувати користь та сталість фінансування. У роботі визначено найбільш вразливий міжстадійний перехід життєвого циклу стартапу і для забезпечення фінансової сталості запропоновано застосовувати додаткове джерело фандрайзингу – підтримку місцевої громади.