Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/193

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Креативна економіка – магістральний напрям формування соціально-орієнтованої економіки
    (Сумський державний університет, 2022) Мельник, Леонід Григорович; Мельник, Леонид Григорьевич; Melnyk, Leonid Hryhorovych; Ковальов, Богдан Леонідович; Ковалев, Богдан Леонидович; Kovalov, Bohdan Leonidovych; Гриценко, В.П.; Сімановська, А.Є.; Степаненко, Є.С.
    Нова економіка базується на сфері послуг, які створюються інтелектуальною творчою працею. Ключовими чинниками цього є знання, інновації, наукові досягнення і технології на основі сучасного прогресивного постіндустріального суспільства. Таким чином інтелектуальна й творча праця перетворюється на провідну рушійну силу нової економіки. Метою роботи є визначення ключових напрямів розвитку креативної економіки. У результаті дослідження встановлено, що креативна економіка включає в себе сотні сфер діяльності. Серед них, зокрема: телебачення, образотворче мистецтво, дизайн, кіно, музика, архітектура, освіта, мода та ін. Цей список можна продовжувати безкінечно, адже у людської фантазії немає меж. Креативна економіка залежить від творчої активності людей та інноваційності їх творів, а не від природних ресурсів, таких як земля, вода, надра . Тим самим ця галузь не завдає такої шкоди для довкілля, як це спричиняють промислові підприємства чи аграрні виробництва. Саме ці сектори в першу чергу масово вичерпують відновні й невідновні природні ресурси, а ще й забруднюють навколишнє середовище. В Україні процес із інвестуванням в креативні індустрії поки що далекий від показників розвинених країн і реалізується через окремі програми, що стимулюють людей, переважно молодь, заробляти, активізуючи інтелектуальний потенціал (Фонд стартапів, Дія Сіті, кредити 5-7-9 та ін). Найбільшим виробником доданої вартості сектору креативної економіки в Україні є ІТ-сектор, на який припадає 25% від загальної доданої вартості. Найбільша частка експорту ІТ-технологій припадає на комп'ютерні послуги – майже 37%. В 2020 дохід від них становив 5 млрд доларів, а в 2021 – 6,8 млрд доларів США. Креативна економіка останнім часом тісно переплітається з усіма сферами нашого життя. Вона впливає на освіту, науку, технічний прогрес, обумовлює привабливість регіонів. У процесах формування креативної економіки головним ресурсом стає інформація, а ключовими активами – персонал і його нестандартні, творчі ідеї. Таким чином, магістральним напрямком є збільшення якості людського капіталу. Втім, розбудова даної сфери вимагає й відповідних капіталовкладень. Креативні індустрії найкраще розвиваються у великих містах, мегаполісах, високорозвинених країнах. Тому Україні, щоб наздогнати Німеччину чи Велику Британію, необхідно збільшувати інвестиції в цю сферу. Дістали подальшого розвитку наукові положення щодо систематизації напрямів креативної економіки та обґрунтовано обсяги креативної економіки за секторами національної економіки.
  • Item
    Моделі опису індикаторів прогресу цифрової трансформації економіки
    (Сумський державний університет, 2022) Барченко, Наталія Леонідівна; Барченко, Наталья Леонидовна; Barchenko, Nataliia Leonidivna; Любчак, Володимир Олександрович; Любчак, Владимир Александрович; Liubchak, Volodymyr Oleksandrovych; Карінцева, Олександра Іванівна; Каринцева, Александра Ивановна; Karintseva, Oleksandra Ivanivna; Ковальов, Богдан Леонідович; Ковалев, Богдан Леонидович; Kovalov, Bohdan Leonidovych; Пономаренко, І.О.
    Дослідження аспектів цифрової економіки та індикаторів оцінки стану економіки і суспільства є актуальним для розробки політик трансформації згідно цілей сталого розвитку. Прогрес технологій та нові можливості цифровізації економіки дають поштовх для удосконалення методик оцінювання та системи індикаторів. В Україні на державному рівні значна увага приділяється розвитку цифрової економіки та суспільства. Цифровізація визначена механізмом економічного зростання завдяки здатності технологій позитивно впливати на ефективність, результативність, вартість і якість економічної, громадської та особистої діяльності. Прийнято Концепцію розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018 – 2020 рр., у 2021 р. закон Верховною Радою "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні". Подальші завдання розвитку визначені в Стратегії цифровізації України до 2030 р. Метою даної роботи є розробка комплексу формальних математичних моделей, які забезпечують опис завдання визначення рівня цифрового розвитку країни (опис завдання визначення індикаторів прогресу цифрової трансформації в досягненні цілей сталого розвитку) з позицій системного аналізу. Наукові дослідження і рекомендації, представлені у роботі, достатньо обґрунтовані та достовірні. Вони базуються на аналізі методик та систем впливових міжнародних інституцій, на огляді праць вітчизняних та зарубіжних фахівців. Для досягнення мети дослідження використано загальнонаукові методи: контент-аналізу, групування та систематизування, теорії систем і системного підходу, абстрактно-логічний – для теоретичних узагальнень і висновків. Було проведено літературний огляд та визначено номенклатуру індикаторів прогресу цифрової трансформації в досягненні цілей сталого розвитку. На його основі було сформовано структуру комплексу моделей системного аналізу предметної області індикаторів прогресу цифрової трансформації. Вперше розроблено структури компонентних моделей, які описують необхідні елементи предметної області завдання визначення індикаторів прогресу цифрової трансформації.
  • Item
    Тенденції впровадження цифрової трансформації в діяльність суб’єктів господарювання
    (Сумський державний університет, 2021) Гуменна, Юлiя Григорiвна; Гуменная, Юлия Григорьевна; Humenna, Yuliia Hryhorivna; Гура, О.Ю.
    Стаття присвячена аналізу тенденцій цифрової трансформації економічних суб’єктів при здійсненні ними господарської діяльності. Метою статті є дослідження особливостей впровадження цифрової трансформації в економічну діяльність суб’єктів господарювання в контексті зростання обсягів транзакцій з електронної комерції. Більшість компаній світу почали займатись цифровою трансформацією бізнесу через пандемію COVID-19, вплив якої змінив хід багатьох проектів компаній та став рушійною силою формування змін цифрової трансформації. Головне завдання для вирішення проблем світового ринку - трансформація бізнесу та його адаптація на основі використання цифрових технологій В дослідженні формалізована періодизація процесу становлення та розвитку електронної комерції за такими ознаками: етапи за рівнем розвитку; ключові події становлення електронної комерції; ознаки становлення та розвиту електронної комерції. У статті проаналізовані індикатори визначення електронної комерції за її видами за 2021 рік: приблизний ринок е-комерції, тобто валова вартість товарів, у світі; провідний ринок на основі прогнозованого онлайн-трафіку; регіон-лідер за валовою вартістю товарів в межах онлайн комерції. Запропоновано механізм реалізації цифрових трансформацій шляхом впровадження електронної комерції в діяльність економічних суб’єктів, що включає об’єкти та вектори цифрової трансформації, засоби та важелі цифрової трансформації, які інтегрально при взаємовпливі та врахування впливають на вибір підприємствами видів електронної комерції. Результатами впровадження механізму цифрової трансформації в діяльність підприємств стануть: прискорене зростання приватних торгових марок, прямі продажі споживачам; пропозиція можливості формалізації доповненої реальності в інтернет-магазинах; перехід традиційних фізичних компаній у формат е-комерцію; значна роль великих даних у покращенні персоналізації; продовження інновацій на основі інтерфейс програмування додатків; альтернативні методи оплати, зокрема послуга «купи зараз-плати пізніше»; зростання обсягів онлайн-купівель; зосередження підприємства на оптимізації та просуванні бренду серед клієнтів; розширене використання моделі комерції співпраці бізнесу з бізнесом.