Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/193

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 26
  • Item
    Принципи формування "зеленого" інвестування країни, роль та значення для конкурентоспроможності
    (Сумський державний університет, 2020) Хомутенко, Людмила Іванівна; Хомутенко, Людмила Ивановна; Khomutenko, Liudmyla Ivanivna; Кіріл’єва, А.В.
    У статті розглянуто основні принципи формування та розвитку "зеленого" інвестування в країні, що ключовим елементом у створенні конкурентоспроможного середовища. Метою дослідження є аналіз принципів формування "зеленого" інвестування країни, визначення ролі та значення для розвитку. Визначено, що кожній країні притаманні власні особливості, обумовлені рівнем розвитку країни, її географічним розташуванням, наявністю природних багатств і специфікою використовуваних концепцій, моделей та інструментів розвитку, що відповідають національним пріоритетам і накопиченому досвіду, а тому перехід до "зеленої" економіки для різних держав відбуватиметься за різними сценаріями. У ході дослідження даної теми було з’ясовано, що послідовна та ефективна реалізація принципів "зеленого" інвестування, як і "зеленого" розвитку загалом, можлива лише в регуляторному середовищі, прозорому і справедливому, що розвивається відповідно до принципу верховенства права, з незалежними судовими процедурами, за участі незалежних регуляторів ринку, що діють відповідно до національних інтересів, дотримуючись прав інвесторів і споживачів. З іншого боку, для їх принципів імплементації життєво важливу роль відіграє соціально відповідальна поведінка бізнесу, одним з ключових індикаторів наявності якої є ставлення бізнесу до екологічних питань, ефективності використання ресурсів та енергоефективності, розкриття соціально значущої нефінансової інформації. Зазначено, що в Україні кліматична та інвестиційна політика функціонують окремо одна від одної, а іноді їх цілі є взаємосуперечливими, що запобігає або уповільнює інвестиції у розвиток "зеленої" інфраструктури. Інтеграція кліматичної та інвестиційної політики в єдиних межах може сприяти налагодженій співпраці різних суб’єктів для досягнення спільної мети розвитку, де серед пріоритетів – зниження рівнів викидів CO2 , захист довкілля, "зелений" розвиток. Для ефективного переходу до "зеленої" економіки у країні мають бути створені дієві політичні рамки, що передбачають розробку та впровадження стратегій розвитку "зеленої" економіки на основі комплексного та інтегрованого підходу, з охопленням усіх сфер суспільного життя та принципів їх діяльності.
  • Item
    Управління конкурентоспроможністю як елемент стратегічного розвитку підприємства
    (Сумський державний університет, 2018) Котенко, Станіслав Ігорович; Котенко, Станислав Игоревич; Kotenko, Stanislav Ihorovyc; Педченко, Н.С.
    У статті розглянуті поняття економічної конкуренції, проаналізовані наукові підходи різних авторів щодо визначення терміну "конкурентоспроможність підприємства". Детально описана стратегія підприємства та обгрунтована доцільність етапу управління конкурентоспроможністю в системі стратегічного розвитку підприємства.
  • Item
    Аналіз конкурентних позицій страхових компаній на ринку "нон-лайф" страхування в Україні
    (Сумський державний університет, 2019) Пахненко, Олена Михайлівна; Пахненко, Елена Михайловна; Pakhnenko, Olena Mykhailivna; Журавка, Олена Сергіївна; Журавка, Елена Сергеевна; Zhuravka, Olena Serhiivna; Подгорна, В.О.; Сухомлин, А.А.
    В статті досліджено практичні аспекти формування конкурентного середовища на ринку "нон-лайф" страхування України та проведено аналіз конкурентоспроможності і основних фінансових показників діяльності провідних страхових компаній. На основі аналізу показників концентрації ринку "нон-лайф" страхування встановлено, що на цьому ринку немає однозначного лідера, рівень концентрації ринку є незначним. Грунтуючись на аналізі лідерів ринку страхування іншого, ніж страхування життя, за обсягом валових страхових премій в цілому та за основними видами страхування (КАСКО, ОСЦПВ, страхування майна, страхування вогневих ризиків, страхування вантажів та багажу, медичне страхування) встановлено, що лідерство страхових компаній на ринку не означає їх лідерство за усіма видами "нон-лайф" страхування; деякі страхові компанії спеціалізуються на окремих видах страхування та займають провідні позиції лише на визначених сегментах страхового ринку. Для надання узагальненої оцінки рівня конкурентоспроможності окремих страхових компаній на ринку "нон-лайф" страхування було обрано наступні показники: обсяг валових страхових премій, валових страхових виплат, страхових резервів та розмір власного капіталу. З метою більш об’єктивного оцінювання розміру частки ринку окремої страхової компанії запропоновано розраховувати усереднений показник питомої ваги страхової компанії. Проведені розрахунки дозволили виявити лідерів ринку "нон-лайф" страхування у 2018 році та дослідити динаміку зміни їх конкурентних позиції протягом 2016-2018 років. Для трьох страхових компаній, що визначені лідерами ринку України у 2018 році (страхові компанії "Уніка", "АХА Страхування" та "PZU Україна") проведено аналіз основних показників фінансового стану, а саме коефіцієнтів рентабельності страхових послуг, рентабельності продажів, рентабельності активів, рентабельності власного капіталу, загальної ліквідності, абсолютної ліквідності та автономії. Встановлено, що усі аналізовані страхові компанії є прибутковими і мають високі значення показника рентабельності страхових послуг, проте серед трьох провідних страхових компаній України найефективнішою у 2018 році була діяльність страхової компанії "PZU Україна", а найменш рентабельною – страхової компанії "Уніка".
  • Item
    Фактори конкурентоспроможності на ринку операторів мобільного зв'язку
    (Сумський державний університет, 2019) Бондаренко, Алла Федорівна; Бондаренко, Алла Федоровна; Bondarenko, Alla Fedorivna; Гордієнко, Віта Павлівна; Гордиенко, Вита Павловна; Hordiienko, Vita Pavlivna; Дутченко, Олена Олегівна; Дутченко, Елена Олеговна; Dutchenko, Olena Olehivna
    Одним із найважливіших напрямків вивчення особливостей господарської діяльності підприємства, особливо в умовах, коли ринок постійно розвивається і змінюється, є аналіз конкурентоспроможності підприємства. Важливість дослідження цієї теми полягає в тому, що високий рівень конкурентоспроможності підприємства є гарантом одержання високого прибутку. У сучасних умовах конкуренція є визначальним фактором впорядкування цін, стимулом інноваційних процесів (впровадження в виробництво нових винаходів та технологій). Вона сприяє витісненню з виробництва неефективних підприємств, раціональному використанню ресурсів. Тому постійне дослідження конкурентоспроможності є необхідним як для підприємства (для того щоб покращувати та підтримувати його позиції), так і для держави (для контролю відповідної галузі). Метою даної статті є практичне дослідження конкурентоспроможності ПрАТ "Київстар" на ринку послуг мобільного зв’язку, а саме, виявлення конкурентних переваг компанії та формування загального стану даного ринку на основі дослідження діяльності лідерів надання послуг мобільного зв’язку в Україні. Для висвітлення ситуації на ринку операторів мобільного зв’язку, окрім компанії Київстар, коротко проаналізуємо діяльність основних конкурентів: МТС (Vodafone) та Lifecell. У статті досліджено конкурентоспроможність ПрАТ "Київстар", розглянуті основні методи дослідження конкурентоспроможності, визначено показники частки ринку, відносної частки ринку, індекс Херфіндаля-Хіршмана, побудовано багатокутник конкурентоспроможності. Проведене аналітичне дослідження конкурентоспроможності компанії "Київстар" на ринку послуг мобільного зв’язку в Україні виявило існування цілого ряду проблем. Сама ж компанія "Київстар" веде активну економічну діяльність та з кожним роком збільшує кількість своїх клієнтів шляхом позиціонування себе як провідного оператора мобільного зв’язку з найкращим покриттям на всій території України.
  • Item
    Аналіз основних показників розвитку промисловості як основа формування маркетингової стратегічної діяльності вітчизняних підприємств
    (Сумський державний університет, 2019) Горета, Любов В`ячеславівна; Горета, Любовь Вячеславовна; Horeta, Liubov Viacheslavivna
    Розвитку та зміцненню вітчизняного промислового комплексу в цілому і окремих суб’єктів господарювання зокрема сприятиме орієнтація на виробництво конкурентоспроможної наукомісткої інтелектуальної продукції. Промислові підприємства повинні мати за мету випуск продукції, яка користуватиметься попитом як на внутрішньому, так і на зовнішніх ринках збуту, забезпечуючи значну частину валової доданої вартості та прибутку. В статті проаналізовані основні показники розвитку промислової галузі України (індекс промислового виробництва, обсяг реалізованої промислової продукції, рентабельність операційної діяльності промислових підприємств, капітальні інвестиції промисловості, показники інноваційної діяльності у промисловості, частка промислових підприємств, які отримали прибуток, кількість промислових підприємств, кількість зайнятих працівників на промислових підприємствах). Аналіз основних показників розвитку та функціонування вітчизняних промислових підприємств визначає актуальність здійснення відповідної маркетингової політики. Маркетингова політика повинна бути частиною загальної політики промислових підприємств та передбачати розробку заходів, направлених на модернізацію ринкової та продуктової стратегій. При розробці заходів маркетингової стратегічної діяльності вітчизняних промислових підприємств враховувались: наявний потенціал вітчизняних підприємств на ринку промислової продукції України та їх стратегічні можливості. За результатами проведеного аналізу сформований комплекс пріоритетних завдань, направлених на ефективний розвиток вітчизняної промисловості, визначені основні складові маркетингової стратегічної діяльності промислових підприємств та сформульовані перспективи подальших досліджень.
  • Item
    Підвищення конкурентоспроможності закладів громадського харчування у Сумському регіоні
    (Сумський державний університет, 2018) Опанасюк, Юлія Анатоліївна; Опанасюк, Юлия Анатольевна; Opanasiuk, Yuliia Anatoliivna; Машина, Юлія Павлівна; Машина, Юлия Павловна; Mashyna, Yuliia Pavlivna; Шульга, К.О.
    У статті розкрито питання конкурентоспроможності закладів громадського харчування в м. Суми та Сумського регіону в цілому. Запропоновані шляхи підвищення конкурентоздатності даних закладів в індустрії харчування. Висвітлені найбільш відомі заклади харчування Сумського регіону та проаналізовано їх конкурентні переваги та недоліки, що впливають на загальний рейтинг конкурентоспроможних закладів харчування Сумського регіону. Запропоновані шляхи підвищення конкурентоспроможності даних закладів.
  • Item
    Державна підтримка українського експорту: стан та напрямки розвитку
    (Сумський державний університет, 2018) Таранюк, Леонід Миколайович; Таранюк, Леонид Николаевич; Taraniuk, Leonid Mykolaiovych; Макаренко, Т.Ю.
    Зовнішньоекономічні відносини будь-якої держави є невід’ємною складовою частиною національної економіки. Вона є одним із факторів інтеграції країни в систему світового господарства та дозволяє їй розширювати можливості виробництва і споживання, посилювати конкуренцію і таким чином впливати на економічне зростання. Україна перебуває на новому етапі входження в систему світових господарських зв’язків, і від того, як цей процес буде відбуватися, залежатиме не лише динаміка розвитку зовнішньої торгівлі держави, а й темпи росту цілої національної економіки. Авторами проаналізовано основні показники зовнішньоекономічної діяльності України та зроблено висновки щодо факторів впливу на зміни даних показників. Визначено основні проблеми та важелі державної підтримки експортерів в Україні. Досліджено зарубіжний досвід державної підтримки власних експортерів, який надає змогу визначити систему підтримки експорту в різних країнах світу. Сформовано напрямки дій щодо державної підтримки українського експорту, яка спрямована на підвищення рівня експортоорієнтовної діяльності вітчизняних підприємств.
  • Item
    Маркетингові інструменти забепечення макроекономічної стабільності
    (Сумський державний університет, 2017) Люльов, Олексій Валентинович; Люлев, Алексей Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych
    Глобалізаційні процеси потребують від урядів країн пошуку нових чинників та інструменти підвищення конкурентоспроможності країн з метою забезпечення кращих позиції розвитку для своїх суспільств. В останні роки особливої уваги набула концепція національного брендингу, як непрямого способу отримання додаткових переваг поряд з іншими країнами. За даними Всесвітнього економічного форуму одним із головних стримуючих факторів збільшення рівня конкурентоспроможності України є її макроекономічна стабільність. З метою визначення взаємозв’язку рівня макроекономічної стабільності та національного бренду в роботі розглядаються методологічні підходи побудови рейтингу національних брендів заснованих на оцінці сприйняття країн резидентами інших держав або іншими цільовими аудиторіями. Робиться висновок, що використанні суто поведінкової моделі оцінки бренду країни для дослідження впливу на макроекономічну стабільність має ряд недоліків, що потребує додаткового врахування фінансового підходу, який аналогічно до погляду на країну, як мікропідприємство використовує інформацію про загальну продуктивність держави.
  • Item
    Методичні основи оцінки впливу маркетингових інструментів на макроекономічну стабльність національної економіки
    (Сумський державний університет, 2017) Люльов, Олексій Валентинович; Люлев, Алексей Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych
    В роботі проведений аналіз світового досвіду методів оцінки бренду країни, на основі якого виділено два базових напрямку: «споживчий» підхід, «фінансовий підхід». Застосування коефіцієнту рангової кореляції Спірмена між оцінками брендів країн заснованих на «споживчому» підході дозволив виділити основні його недоліки при фрахуванні макроекономічної стабільності. Запропоновано для аналізу впливу бренду країни на макроекономічну стабільність використовувати «фінансовий підхід» в основі якого покладено використання об’єктивних показників визначених методом головних компонент.
  • Item
    Використання маркетингового підходу до формування іміджу країни з огляду на її макроекономічну стабільність
    (Сумський державний університет, 2017) Люльов, Олексій Валентинович; Люлев, Алексей Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych
    Сучасні тенденції глобалізації та зростання конкуренції країн все частіше змушує держави шукати абсолютно нові чинники та інструменти підвищення їх конкурентоспроможності. Зокрема, актуального значення набувають маркетингові чинники створення конкурентних переваг. У статті розглядаються різні підходи до визначення понять які відображають питання маркетингового підходу до конкурентоспроможності країни, такі як «національний бренд», «імідж країни», «ідентичність країни» та «репутація країни». Проведений аналіз індексу глобальної конкурентоспроможності України та представлені основні зусилля, здійснені державою для побудови позитивного іміджу країни, який має значний вплив на міжнародному рівні. Підкреслюється важливість підсумовування реакцій та результатів досвіду зовнішніх та внутрішніх стейкхолдерів країни для розвитку та просування позитивного іміджу країни. Запропоновано концептуальну модель вивчення взаємозв'язку між іміджем країни та її конкурентоспроможністю.