Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/193
Browse
7 results
Search Results
Item Фіскальна ефективність справляння екологічних податків в Україні(Сумський державний університет, 2023) Кравченко, Олена Володимирівна; Kravchenko, Olena Volodymyrivna; Дмитренко, Алла Олександрівна; Dmytrenko, Alla Oleksandrivna; Сергієнко, Юлія Сергіївна; Serhiienko, Yuliia Serhiivna; Кравченко, Дмитро Олександрович; Kravchenko, Dmytro OleksandrovychПитання, пов’язані зі збереженням навколишнього середовища, посідають центральне місце в плануванні видатків бюджету нашої країни. Кожного року відбувається виділення бюджетних коштів задля забезпечення охорони довкілля. При цьому тільки за умов належного фінансування та консолідації зусиль держави, органів самоврядування, суб’єктів господарювання, власників, громадян можна забезпечити розв’язання екологічних проблем. Основне місце у фінансуванні заходів природоохоронного напряму відводиться саме державі. Серед таких заходів можна виокремити саме екологічне оподаткування. Воно дозволить зацікавити перехід громадян до свідомого екологічного вибору, збільшити обсяги бюджетних ресурсів необхідних для підтримки різних проектів з охорони довкілля. Саме через нього відбувається виконання комплексної функції регулювання економічно-соціальних процесів, а також розв’язання різних проблем екологічного напряму. В рамках дослідження проаналізовано дані щодо частки надходжень від сплати екологічних податків у загальному обсязі податкових загальному обсязі податкових надходжень до доходів Зведеного бюджету України, їх динаміку протягом 2015-2021 рр. За результатами аналізу визначено, обсяг надходжень до бюджету та не дозволяє покрити всі витрати, які провадяться державою задля відновлення, захисту, охорони навколишнього середовища, а структура сплачуваних екологічних податків в Україні за цей період маже не змінювалася. Серед всіх екологічних податків найбільшу питому вагу займає податок за викиди в атмосферне повітря, який становить близько 40% від загальної суми. Задля забезпечення можливості підвищення наповнення державного та місцевих бюджетів в доходній частині було досліджено тренди надходжень екологічних податків до таких бюджетів, а саме фактичні, планові та прогнозні. За результатними досліджень отриманих даних зроблено висновок, що податкові надходження протягом наступних років від сплати екологічних податків зростатимуть та в 2025 р. становитимуть майже 7,28 млрд. грн., що на 74% більше ніж у 2021 р. Також було визначено основні напрямки щодо виділення державною коштів на заходи щодо збереження та охорону навколишнього середовища в Україні.Item Моніторинг надійності взаємодії підприємства з суб’єктами зовнішнього середовища в умовах глобальних викликів(Сумський державний університет, 2022) Татар, М.С.; Дзюбенко, О.В.; Остроушкіна, Н.С.У статті розглянуто поняття моніторингу, охарактеризовано види моніторингу за різними класифікаційними ознаками. Запропоновано розглядати моніторинг як постійне, систематичне спостереження за основними кількісними та якісними параметрами діяльності суб’єктів господарювання з елементами аналізу, оцінювання і прогнозування з урахуванням факторів навколишнього, зовнішнього та внутрішнього середовищ. Визначено суб’єктів взаємодії та основні питання, які їх цікавлять, а також інструменти взаємодії. Запропонована методика рейтингового оцінювання доцільності й надійності взаємодії з суб’єктами зовнішнього середовища на основі таких показників як зацікавленість партнера у співробітництві, досвід взаємодії учасників конфлікту, довіра у відносинах з партнером, довгостроковість партнерських зв’язків, оперативність зворотного зв’язку, технічна сумісність, сумісність індивідуальних і колективних цілей, швидкість реакції партнера на зміни, ділова репутація партнера, цінова конкурентоспроможність партнера, конкурентоспроможність партнера за строками виконання замовлення, конкурентоспроможність партнера за якісними параметрами, тіснота взаємозв’язку. Також обов’язково необхідно враховувати наявність обладнання та матеріально-технічної бази; наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання подібних угод; наявність фінансового забезпечення. Запропонована методика дозволить оцінити надійність партнерів, надійність відносин із ними; дасть змогу на підставі результатів рейтингового оцінювання здійснити оптимальний вибір учасників взаємодії, методів організації ефективних і надійних відносин із ними. Визначено рівень ефективності системи моніторингу, суть якого полягає в тому, щоб за найменших витрат на його проведення отримати економію витрат або збільшення доходу внаслідок прийняття рішень на основі результатів моніторингу. Своєчасне виявлення кризових ситуацій у взаємодії забезпечується запровадженням ефективних систем моніторингу, здатних структурно реагувати на значну динаміку змін поточної ситуації та функціонувати в умовах інформаційної невизначеності.Item Оцінка економічної ефективності впровадження вітроенергетичної установки на промисловому підприємстві(Сумський державний університет, 2021) Карпіщенко, Олексій Іванович; Карпищенко, Алексей Иванович; Karpishchenko, Oleksii Ivanovych; Горбуль, А.В.В умовах перманентного та стрімкого зростання світових цін на енергоносії усе більшої актуальності набуває впровадження генерації електричної енергії із використанням відновлюваних джерел енергії (ВДЕ). З огляду на прагнення України щодо приєднання до Європейської спільноти, на державному рівні запроваджено стимулювання електричної генерації за рахунок ВДЕ. Основним інструментом стимулювання виробників електроенергії є «зелений тариф». У той же час, недостатньо уваги приділено впровадженню власної електричної генерації на основі ВДЕ промисловими підприємствами, що набуло особливої актуальності з огляду на стрімке зростання цін на природній газ протягом останнього часу і відповідного підвищення цін на інші енергоносії. Метою даної статті є дослідженні доцільності впровадження вітрової електростанції для забезпечення потреб промислового підприємства у електричній енергії. Задачами дослідження є аналіз переваг і недоліків використання вітрової енергетики та практичних аспектів застосування такого обладнання, оцінка можливості та доцільності використання його на промисловому підприємстві за умови застосування «зеленого» тарифу. У статті проведено розрахунок потрібної електричної потужності для забезпечення потреб підприємства з виготовлення меблів. Проведено економічне обґрунтування доцільності впровадження вітрової енергетичної установки для повного забезпечення потреб даного підприємства у електричній енергії. Проведено розрахунки потрібної потужності електрогенеруючої установки, швидкості вітру, терміну окупності капіталовкладень. Отримані результати дослідження можуть бути застосовані для прийняття рішення про впровадження альтернативних джерел електропостачання на аналогічних підприємствах. У подальших дослідженнях планується розглянути варіанти впровадження сонячних електростанцій, гібридних варіантів із сонячних та вітрових електростанцій для забезпечення потреб окремих промислових підприємств, а також акумуляторних батарей для накопичення надлишків енергії та вирівнювання утилізації генеруючих потужностей в умовах добових коливань навантаження.Item Оцінка ефективності діяльності центру зайнятості(Сумський державний університет, 2021) Мартинець, Вікторія Володимирівна; Мартинец, Виктория Владимировна; Martynets, Viktoriia Volodymyrivna; Антоненко, А.Г.; Коломієць, Д.А.В сучасних умовах соціально-економічного розвитку України відбуваються кризові процеси. Ці кризові процеси викликані економічною та політичною нестабільністю, демографічною ситуацією, пандемією COVID-19, зовнішніми чинниками. Макроекономічні показники 2019-2020 років мають негативну тенденцію розвитку, так зокрема спостерігається падіння ВВП та зростання рівня безробіття. З метою оперативного пошуку гідного робочого місця безробітні звертаються до служби зайнятості. Тому, для підвищення ефективності діяльності центру зайнятості необхідно застосовувати нові підходи до організації роботи центру та інноваційні технології надання послуг. В статті розглянуті основні функції служби зайнятості такі, як: оцінка та прогнозування динаміки зайнятості населення; інформування про попит та пропозицію на ринку праці; розробка та реалізація програм сприяння працевлаштуванню безробітних; допомога у пошуку робочого місця людині, що втратила роботу; призначення соціальних виплат по безробіттю згідно законодавства України. Проаналізовані наукові підходи до оцінки ефективності діяльності служби зайнятості. На основі кількісного підходу до оцінки ефективності діяльності служби зайнятості розраховані показники діяльності Сумського обласного центру зайнятості, а саме: чисельність безробітних, визначена за методологією МОП, рівень працевлаштування, навантаження на 10 вільних робочих місць,середня тривалість пошуку роботи, питома вага довготривалих безробітних у чисельності безробітних, які перебували на обліку у центрі зайнятості. В статті приведені результати проведеного соціологічного дослідження, метою якого є оцінка якості надання послуг центром зайнятості. За результатами оцінки запропоновані шляхи підвищення ефективності Сумського обласного центру зайнятості, а саме: створити базу вакансій, заробітна плата яких буде не нижче рівня прожиткового мінімуму; організовувати ярмарок вакансій; підвищити поінформованість громадян про спектр послуг центру зайнятості; залучати роботодавців до визначення напрямів та форм професійного навчання безробітних.Item Економічна додана вартість як показник оцінки ефективності функціонування підприємства(Сумський державний університет, 2022) Гриценко, Лариса Леонідівна; Гриценко, Лариса Леонидовна; Hrytsenko, Larysa Leonidivna; Деркач, Л.С.Стаття присвячена дослідженню актуальності визначення економічної доданої вартості (economic value added – EVA) на підприємстві. Корпоративне управління є досить різностороннім процесом, а у розрізі цього питання доволі складним. Воно має відштовхуватися від точних і конструктивних даних. Іноді бухгалтерські розрахунки не є чітким показником стану підприємства, оскільки надають недостатньо змістовну інформацію щодо справжньої результативності господарської діяльності. У зв’язку з цим у сучасному економічному середовищі власникам та акціонерам проблематично визначати реальну економічну вартість компаній, тому значної популярності набуває використання концепції EVA. Однак питання обґрунтованості її впровадження досі залишається актуальним для обговорення у всьому світі. Зважаючи на це, метою роботи є дослідження теоретичних та практичних аспектів економічної доданої вартості підприємства задля визначення доцільності використання показника EVA у фінансовому менеджменті. У статті окреслено сутність поняття економічної доданої вартості, а також описано перебіг та підґрунтя виникнення концепції EVA. Доведено, що моделювання показника EVA для підприємства є результативним інструментом загальної системи фінансового менеджменту. Визначено переваги, які отримують за умови використання EVA власники, акціонери, менеджмент та потенційні інвестори, основною з яких є реальне розуміння ефективності функціонування підприємства. У ході дослідження прирівняно показник EVA до інших альтернативних інструментів з подібною метою застосування та визначено її водночас як простою, так і ефективною. Наведено формули розрахунку показника, які зводяться до визначення того, чи покриває рентабельність підприємства сформовані затрати та чи відбувається при цьому формування доданої вартості. На основі формул побудовано конструктивну методику розрахунку значення EVA. Представлено кроки застосування концепції для стратегічного планування та визначено, на які складові моделі формування економічної доданої вартості доречно впливати для оптимізації та збільшення значення показника EVA.Item Залучення іноземних інвестицій як інструмент забезпечення конкурентоспроможності та сталого розвитку країни(Сумський державний університет, 2020) Карінцева, Олександра Іванівна; Каринцева, Александра Ивановна; Karintseva, Oleksandra Ivanivna; Дегтярьова, Ірина Борисівна; Дегтярева, Ирина Борисовна; Dehtyarova, Iryna Borysivna; Харченко, Микола Олексійович; Харченко, Николай Алексеевич; Kharchenko, Mykola Oleksiiovych; Долгошеєва, О.І.; Кіріл’єва, А.В.У статті розкрита сутність інвестування та його роль для розвитку національної економіки. Визначено, що інвестиційна діяльність країни є інструментом зміцнення національної економіки, що в свою чергу стане показником забезпечення цілей сталого розвитку та високого рівня конкурентоспроможності серед інших провідних країн. Зазначено, що національна економіка являє собою єдину соціально-економічну систему, яка має багато складових у різних галузях господарської діяльності. Аби процес розвитку тривав постійно, необхідно вирішувати протиріччя, що з’являються між окремими елементами економічної системи. У роботі виокремлено найбільш привабливі для іноземних інвесторів види економічної діяльності та виділено передумови вибору об’єкта інвестування. Аналізуючи закордонний досвід механізму залучення іноземних інвестицій зроблено акцент на тому, що у світі існує кілька механізмів залучення іноземних інвестицій. Основними складовими комплексного механізму залучення прямих іноземних інвестицій визначено інституціонально-правовий, грошовокредитний, бюджетно-податковий, територіально-організаційний механізми. Усі механізми міжнародного співробітництва для інвестування у високоефективні українські компанії надають багато поточних та майбутніх переваг. Визначено, що світовий досвід залучення іноземних інвестицій ідеально підходить для України У світлі вищезазначених фактів звернули увагу на те, що питання залучення іноземних інвестицій в Україну є дуже важливим і потребує великої уваги. На шляху України до сталого розвитку залучення прямих іноземних інвестицій є важливим інструментом для підвищення економічного процвітання, тим самим руйнуючи та відновлюючи національні перешкоди. У статті сформульовано функції залучення іноземних інвестицій на мікро- та макрорівні. У ході дослідження з’ясували, що ефективний механізм залучення прямих іноземних інвестицій країні в цілому бути привабливими для інвесторів, що призводить до реального залучення коштів. Залучення іноземних інвестицій у реалізацію стратегічних цілей держави дозволить поліпшити та підвищити ефективність окремих частин національної економіки.Item Ефективність державної політики протидії тінізації економіки: кількісна та якісна складова(Сумський державний університет, 2020) Жилінська, О.І.; Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton OleksandrovychСтаття присвячена дослідженню питань формування та реалізації державної політики протидії тіньовим фінансовим операціям. Тіньовий сектор економіки визначений однією із головних загроз економічній безпеці країни та її макроекономічної стабільності, передумовою зниження рівня її інвестиційної привабливості та конкурентоспроможності. У статті проведено аналіз ефективності державної політики детінізації національної економіки в розрізі її нормативної, інституційної та економічної складових. Розглянуто особливості побудови нормативно-правової складової державної політики протидії тінізації економіки, визначено її переваги та недоліки. На основі проведеного дослідження зроблено висновок про низький рівень відповідності сучасної системи реаліям економічного розвитку країни та вимогам міжнародної спільноти, значне різноманіття нормативно-правових актів та їх суперечливий характер. Ефективність функціонування інституційної складової проаналізовано за допомогою кількісних (кількість адміністративних проваджень щодо здійснення тіньових фінансових операцій, винесених вироків, тощо) та якісних (співвідношення між обсягами добровільно сплаченого та накладеного на правопорушників штрафу, між розміром відшкодованої та установленої матеріальної шкоди, тривалість процедур провадження та розгляду справ органами судової влади) показників. В рамках економічних показників ефективності побудови політики детінізації економіки розглянуто вартість оформлення документів при експорті/ імпорті, проходження контролю при експорті/ імпорті, рівень податкового навантаження, тощо). Зроблено висновок про надмірний рівень податкового тиску на економічних суб’єктів та складність процедур ведення бізнесу в Україні. Проведено порівняльний аналіз рівня тінізації економіки визначеного за допомогою електричного, монетарного методів, методу витрати населення-роздрібний товарооборот, методу збитковості підприємств. Обгрунтовано доцільність удосконалення існуючої політики протидії тіньовим фінансовим операціям, шляхом розроблення інструментарію прямого та опосередкованого впливу на поведінку економічних суб’єктів.