Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/193

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Теоретико-методичний базис визначення векторів розвитку стратегічного управління банків та формування їх бізнес-моделей
    (Сумський державний університет, 2022) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Гончаренко, Т.П; Мордань, Євгенія Юріївна; Мордань, Евгения Юрьевна; Mordan, Yevheniia Yuriivna
    У роботі сформовані теоретичні засади визначення трендів і векторів наукових досліджень із питань стратегічного менеджменту та формування бізнес-моделі банків, що на відміну від існуючих базуються на результатах структуризації наявного дослідницького доробку за допомогою інструментарію VOSviewer v. 1.6.10, Web of Science Results Analysis Tool, Scopus Citation Overview tool. Структуризація наукового доробку з питань стратегічного управління та бізнес-моделі банків була проведена в наступній послідовності: 1) визначення кількісної тенденції статей; 2) виокремлення основних предметних областей; 3) визначення найбільш цитованих статей та журналів; 4) кластеризація статей щодо основних напрямків дослідження з метою визначення подальших варіантів аналізу. Динамічний аналіз кількості наукових публікацій з питань стратегічного менеджменту та бізнесмоделей банків засвідчив, що впродовж 1991–2004 рр. центром наукової уваги були питання, що стосувалися бізнес-моделей банків, у період 2005–2010 рр. проблематика формування бізнес-моделей банків вивчалася одночасно з питаннями стратегічного управління, а починаючи з 2015 р. фокус наукових досліджень зосереджується на тематиці стратегічного менеджменту банків. Результати бібліометричного аналізу засвідчили наявність 5 кластерів, що узагальнюють контекст досліджень із питань стратегічного менеджменту банків, а також 7 кластерів – із питань бізнес-моделей банків. Виявлені тенденції засвідчили, що трикутник "прибутковість - ризик - надійність" та інформаційні технології та регулювання стають важливою частиною банківської бізнес-моделі, водночас фінансові технології, управління інформацією є важливою частиною стратегічного управління банківської діяльності. У той же час розробка бізнес-стратегії, бізнес-моделі, збалансування трикутника прибутковість-ризик-стабільність у тенденції стратегічного управління банківською діяльністю набуває дедалі більшого значення для банку через зростаючі вимоги клієнтів та акціонерів. Проведене дослідження дозволило визначити фази концентрації уваги науковців на питаннях стратегічного менеджменту та бізнес-моделі банків, описати вектори, що узагальнюють змістовний контекст досліджень, а також обгрунтувати домінантні завдання, які виникають під час формування і трансформації бізнес-стратегій банків на сучасному етапі розвитку банківської справи.
  • Item
    Розроблення стратегії управління промислового підприємства на основі збалансованої системи показників
    (Сумський державний університет, 2021) Рекуненко, Ігор Іванович; Рекуненко, Игорь Иванович; Rekunenko, Ihor Ivanovych; Кобушко, Яна Володимирівна; Кобушко, Яна Владимировна; Kobushko, Yana Volodymyrivna; Рибальченко, Світлана Миколаївна; Рыбальченко, Светлана Николаевна; Rybalchenko, Svitlana Mykolaivna; Марин, М.
    Дана стаття присвячена дослідженню особливостей розроблення стратегії управління промислового підприємства. Аналіз основних показників діяльності підприємств є передумовою прийняття ефективних управлінських рішень та визначення стратегічних напрямків розвитку в цілому. Актуальним завданням для сучасних суб'єктів господарювання постає формування збалансованої системи показників з метою її імплементації в стратегію управління підприємством. Визначено перешкоди у запровадженні збалансованої системи показників на українських підприємствах. У той же час серед іноземних компаній, які інтегрували систему збалансованих показників, є представники як приватного, так і державного секторів: Volkswagen, Ford Motor Company, Wells Fargo, Citibank, TD Canada Trust, Apple, Microsoft Latin America, Veriz, Veolia Water, Philips Electronics, City of Charlotte, Defence Logistics Agency, Federal Bureau of Investigations (FBI), University of Virginia. Система збалансованих показників сприяє формалізації і обґрунтуванню стратегічних орієнтирів у відповідності до місії компанії у кількісні та якісні параметри, а також конкретизує дії та зусилля співробітників компанії, закріплення їх відповідальності при досягненні визначених стратегічних результатів у системі мотивації персоналу. Це дає можливість пов’язати винагороду персоналу з досягненням показників діяльності компанії, на які вони мають безпосередній вплив. У статті систематизовано алгоритм розроблення стратегії управління, етапи формування збалансованої системи показників. Визначено ключові завдання, які є необхідними для досягнення заданих результативних показників за встановленими блоками аналізу: клієнти, бізнес-процеси, навчання та кар’єрне зростання і фінанси. Розкрито актуальність та важливість ланцюга причинно-наслідкових зв’язків, що впливає на всі складові збалансованої системи показників за вертикальним вектором. Наведено у загальному вигляді збалансовану систему показників розвитку промислового підприємства.
  • Item
    Конкурентоспроможність як елемент стратегічного менеджменту в контексті сталого розвитку країни
    (Сумський державний університет, 2021) Рекуненко, Ігор Іванович; Рекуненко, Игорь Иванович; Rekunenko, Ihor Ivanovych; Д`яконова, Ірина Іванівна; Дьяконова, Ирина Ивановна; Diakonova, Iryna Ivanivna; Лаврик, Є.І.; Павленко, Олена Олексіївна; Павленко, Елена Алексеевна; Pavlenko, Olena Oleksiivna; Федина, В.М.
    У статті проведений аналіз конкурентоспроможності, її оцінки та вплив на вибір напрямків стратегічного управління в контексті сталого розвитку країни. Визначено, що конкурентоспроможність країни — це сукупність властивостей, притаманних національній економіці, які визначають здатність країни конкурувати з іншими країнами. Доведено, що важливим напрямом сталого розвитку є формування конкурентоспроможної економіки, з’ясування впливу різних її факторів на соціальний, економічний та екологічний складники. Розглянуто міжнародну оцінку конкурентоспроможності, а саме глобальний індекс конкурентоспроможності. Визначено місце України в глобальному рейтингу конкурентоспроможності. Проаналізовані коливання рейтингової позиції України за період 2013-2019 роки. Визначені фактори, що вплинули на тенденції коливання рейтингової позиції протягом цього періоду. Визначено значення конкурентоспроможності для країни та обговорено національну конкурентоспроможність. Наведено основні показники конкурентоспроможності. Розкрита потреба в розрахуванні індексу росту конкурентоспроможності країни (GCI) і розробці стратегії економічного розвитку. Доведено, що рівень конкурентоспроможності країни впливає на її економічний розвиток. Побудована залежність між показниками (факторами) впливу на індекс росту конкурентоспроможності країни та величиною загального індексу конкурентоспроможності. Цей підхід дозволяє застосовувати елементи стратегічного менеджменту в рамках розгляду кожної компоненти індексу конкурентоспроможності: базові умови, підсилювачі ефективності та умови інновацій. Зроблено висновок, що саме стратегічні рішення щодо перспективи економічного розвитку країни на 5-8 років є основою формування сталого розвитку. А це, в свою чергу, визначення напрями прийняття стратегічних рішень, які базуються на основі аналізу конкурентоспроможності.
  • Item
    Оптимізація логістичних рішень щодо забезпечення стратегічного управління розвитком аграрних підприємств
    (Сумський державний університет, 2020) Макаренко, Н.О.; Вовчок, С.В.
    Актуальність дослідження. Оптимізація логістичних рішень з урахуванням конкурентоспроможності аграрних підприємств актуалізує забезпечення стратегічного управління їх розвитком. Мета дослідження: вивчення методологічних підходів до формування ефективних стратегій управління логістичною діяльністю підприємств та визначенні залежності між формуванням і оцінкою ефективності реалізації логістичної стратегії розвитку як елементів досягнення конкурентних переваг. Методологія та наукові методи: використано діалектичний , абстрактно-логічний, факторний, економіко-статистичний, монографічнийметоди. Результати дослідження: у статті розглянуто сутність управління логістичною діяльністю та проблеми забезпечення стратегічного управління розвитком аграрних підприємств за допомогою розробки оптимальних логістичних стратегій. Обґрунтованадоцільність використання логістичного підходу в управлінні стратегічним розвитком підприємств, що дозволяє чітко і швидко реагувати на рівень споживчого попиту та задовольнити його при мінімальних затратах і запасах. Тому, значно залежить від визначеної сукупності факторів. Викладені фактори, від застосування яких залежить ефективність упровадження стратегії логістичного управління. Запропоновано для аграрних підприємств стратегічне логістичне управління сконцентрувати на стратегії «Забезпечення конкурентних переваг підприємства» на принципах логістичної стратегії «Максимізація доходів і прибутків», що дозволяє використати маркетинговий підхід до підвищення конкурентоспроможності підприємства на аграрному ринку.Розглянутостратегії логістичного управління як способів систематизації логістичних задач в межах покращення логістичної складової господарської діяльності і зміцнення стратегічної позиції кожного підприємства, засновані на відповідних концепціях логістики, побудові інтегрованої структури логістичних систем й орієнтуванні всіх ланок логістичних ланцюгів на кінцеві результати з метою досягнення конкурентоспроможності підприємств в аграрній сфері. Результати розв’язку запропонованого логістичного проекту дозволяють здійснити порівняння в системі оптимізованих та фактичних результатів розподілу продукції за каналами збуту і виявити закономірності в окремі періоди виходу господарств на ринок аграрної продукції. Визначено, що найбільш перспективним і практично важливим напрямком розвитку дослідження ефективності стратегічного логістичного управління підприємством є врахування в системі оцінювання не лише показників виконання логістичних операцій, а й показників ефективності управлінських логістичних процесів. Рамки дослідження / можливість використання результатів: запропонована методика обґрунтування вибору логістичних стратегічних альтернатив залежно від: забезпечення конкурентних переваг підприємства та максимізації доходів і прибутків дозволяє використати маркетинговий підхід до підвищення конкурентоспроможності підприємства на аграрному ринку.Практичне значення: запропонований проект логістичного рішення в сфері стимулювання збуту тарозподільчої політикидля аграрного підприємства, проведено оцінювання ефективності стратегічного логістичного управління підприємством за показниками логістичних потоків, зроблені висновки щодо перспектив впровадження конкурентних стратегій управління логістичною діяльністю в аграрній сфері. Соціальні наслідки: результати даного оцінювання впливають на прийняття оптимальних логістичних рішень менеджментом аграрних підприємств щодо забезпечення власних конкурентних переваг на ринку.