Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/193
Browse
37 results
Search Results
Item Marketing management in the field of theatre arts(Sumy State University, 2024) Демченко, М.Навіть враховуючи складні умови життя в Україні, суспільство завжди прагне до відновлення на наповнення себе позитивними емоціями. Враховуючи ці аспекти, театральна індустрія й досі розвивається навіть швидше ніж при пандемії з 2020 року. Відповідно, сьогодні маркетинг є важливим інструментом для успішного функціонування та розвитку театрального мистецтва, забезпечуючи його доступність, популярність та фінансову стабільність. Метою статті є проведення аналізу ефективності підтримки маркетингового управління в сфері театрального мистецтва. Результати аналізу запитів в пошуковій мережі Google, наукометричних баз даних Scopus and Web of Science підтверджують актуальність досліджуваної теми. Аналіз динаміки пошукових запитів за період з 2004 по травень 2024 року показав значні коливання інтересу до маркетингового управління та театрального мистецтва, що були обумовлені економічними кризами та пандемією COVID-19. Після відновлення у 2022 році нові маркетингові платформи, такі як TikTok, сприяли позитивним змінам у сфері маркетингового управління. Географічний аналіз свідчить про переважання інтересу до театрального мистецтва в Канаді, Австралії, Великій Британії та Ірландії, тоді як у Китаї, Бразилії, Німеччині та Україні більший інтерес спостерігається до маркетингового управління. Автором виявлено зростання рівня зацікавленості серед наукової спільноти в сфері дослідження ефективності маркетингового управління в театральній індустрії. Про це свідчить загалом зростання кількості наукових праць за останні п’ять років майже на 20 %, з врахуванням досить широкої географії публікаційної активності. Проведений конкурентний аналіз чотирьох найбільших та найпопулярніших театрів України – Національний академічний драматичний театр імені Лесі Українки, Національний академічний драматичний театр імені Івана Франка, Львівський національний академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької та Київський національний академічний Молодий театр, підкреслив важливість сучасних маркетингових стратегій і активного використання соціальних медіа для успішного просування театральних постановок.Item Економічне обгрунтування використання інноваційних технологій на транспорті(Сумський державний університет, 2022) Мельник, Леонід Григорович; Мельник, Леонид Григорьевич; Melnyk, Leonid Hryhorovych; Маценко, Олександр Михайлович; Маценко, Александр Михайлович; Matsenko, Oleksandr Mykhailovych; Сахненко, Т.І.; Цинка, М.Є.У статті визначено актуальність впровадження інноваційних видів транспорту, зокрема, автомобілів, що працюють на водневому паливі. Проаналізовано публікації які стосуються зазначеного питання. Метою статті є порівняльний економічний аналіз традиційних і інноваційних видів розвитку транспортних систем. На основі SWOT-аналізу сформульовано науковий підхід до оцінки показників конкурентоспроможності розвитку інноваційних видів транспорту. Серед факторів внутрішніх сильних сторін пропонується розглядати такі характеристики, як: рівень конкурентоспроможності ціни палива, широту охоплення споживачів, попит споживачів, високі виробничі потужності, глобальний ланцюг постачання, інноваційну організаційну структуру, можливі людські ресурси та ін. Серед факторів внутрішніх слабких сторін пропонується розглядати: недостатній рівень частки на ринку, залежність від постачальників, недоступність коштів, які необхідні для зміни стратегії, втрату глибини та гнучкості управління, негативну рекламу, проблеми із захопленням ринків та ін. До зовнішніх сприятливих факторів віднесено: розширення бізнесу, ослаблення обмежувального законодавства, сприятливі зміни курсів валют, зростання стурбованості забруднення навколишнього середовища, зростання країн із сприятливими можливостями розвитку, обслуговування додаткових груп споживачів та ін. Зовнішні загрози включають: загрози з боку конкурентів у різних країнах, законодавче регулювання ціни, загрозу економічного спаду, несприятливі демографічні тенденції, збільшення витрат на сировину, несприятливі зміни курсів валют, зміну смаків і потреб споживачів. Оцінку можливостей розвитку певного предмета розвитку пропонується виконати з урахуванням різних ступеней імовірності їх формування та впливу на результати роботи суб’єкта господарювання. Окремо пропонується оцінювати рівень загроз та інтегральний показник «загрози/можливості». Виконаний порівняльний аналіз конкурентних переваг та недоліків для традиційних авто, електрокарів та авто на водневому паливі. Встановлено, що водневі автомобілі, на відміну від електрокарів, є більш екологічними, не пов’язані із забрудненням атмосфери та практично безшумні.Item Особливості формування факторів підвищення конкурентоспроможності на міжнародному ринку освітніх послуг(Сумський державний університет, 2022) Воронцова, Анна Сергіївна; Воронцова, Анна Сергеевна; Vorontsova, Anna Serhiivna; Малишенко, Ю.П.Дана робота присвячена проблематиці дослідження факторів, що формують конкурентоспроможність вищих навчальних закладів на міжнародному ринку освітніх послуг. З цією метою в роботі розглянуто напрями участі держави, що передбачають стимулювання експорту освітніх послуг, що мають не лише фінансові, а й репутаційні та інноваційні вигоди. Окрім цього, відмічено, що вагому роль відіграють спеціалізовані організації, які функціонують у багатьох країнах та займаються залученням іноземних громадян до своєї країни на навчання (наприклад, національні агенції, академічні служби, освітні фонди, центри міжнародних обмінів тощо), а також освітні ТНК (DAAD, British Council, CIMO, EduFrance 35, IDP Education Australia тощо). Міжнародні організації (як Рада Європи, ЮНЕСКО, Всесвітній Банк, ОЕСР тощо) також формують інформаційно-консультативне поле для міжнародного ринку освітніх послуг, державні органи влади – нормативно-правове. Посилення конкуренції на міжнародному ринку освітніх послуг спонукає до визначення факторів, що впливають на конкурентоспроможність навчальних закладів, та їх конкурентні переваги. До них можна віднести наступні: стабільність фінансово-економічного положення та гнучку цінову політику, розвиток міжнародних відносин закладу та його рекламна діяльність, формування позитивного іміджу, наявність інноваційних освітніх програм з використанням інформаційних технологій, вигідність географічної локації, специфіка державного та недержавного фінансування, якість викладання та навчання тощо. Проте необхідно не лише їх наявність, а й правильне використання залежно від специфіки кожного конкретного закладу освіти. Окрім того, рейтинги вважаються ефективним інструментом забезпечення якості вищої освіти. В ході даної роботи проаналізовано топові заклади вищої освіти за QS World University Ranking, Academic Ranking of World Universities, Times Higher Education World University Ranking. Це дозволило виявити, що американські заклади вищої освіти мають найбільші конкурентні переваги на міжнародному рику освітніх послуг та акумулюють великий відсоток іноземних студентів.Item Розумні енергомережі для підвищення конкурентоспроможності національної економіки(Сумський державний університет, 2021) Кубатко, Вікторія Василівна; Кубатко, Виктория Васильевна; Kubatko, Viktoriia Vasylivna; Пушкарь, А.Я.У статті досліджено сутність поняття конкурентоспроможності національної економіки, а також фактори впливу на її рівень, серед яких важливе місце посідає енергоефективність держави. Розглянуто теоретичні аспекти розвитку розумних енергомереж, встановлено доцільність їх впровадження в контексті підвищення рівня конкурентоспроможності національної економіки. Дослідження звітів Європейської Комісії, а також Європейської економічної комісії Організації Об’єднаних Націй показало, що запровадження і поширення розумних енергомереж є одним із пріоритетних тематичних напрямків у рамках реалізації концепції Транс’європейських енергетичних мереж. Їх використання дозволить допомогти інтегрувати відновлювані джерела енергії, оптимізувати енергетичний ринок та підвищити рівень власного регулювання використання енергії споживачами, а також реалізовувати основні напрямки сталого розвитку, що сьогодні став нагальною вимогою в усьому світі. У дослідженні проаналізовано можливість розумних мереж генерувати інформацію про попит і пропозицію, що має важливе значення для інтеграції все більшої кількості відновлюваних джерел енергії, таких як сонячна і енергія вітру, зберігаючи при цьому стабільність та ефективність енергетичної системи. Для забезпечення ефективної роботи мережі потрібно сформувати бачення і організувати подальше розгортання технологічних платформ, а також інтегрувати інтелектуальні мережеві додатки, які підтримуватимуть це бачення. У статті також досліджено функціональні характеристики розумних енергомереж, переваги їх застосування, а також основні проблемні питання, пов’язані з їх використанням. Встановлено, що серед основних недоліків впровадження розумних енергомереж є недостатня конфіденційність клієнтів і рівень інформаційної безпеки, а також нестабільність мережі та недостатня гнучкість. Згруповано за окремими параграфами функції розумних енергомереж, проаналізовано їх значення для споживачів, інвесторів, навколишнього природного середовища та конкурентоспроможності національної економіки. Зокрема визначено, що вони є більш інтелектуальними, децентралізованими і стійкими, ніж сучасні мережі, а їх використання дозволить покращити показники економічної ефективності, інвестиційної привабливості і сталого розвитку.Item Управління конкурентоспроможністю на різних етапах життєвого циклу організації(Сумський державний університет, 2021) Котенко, Станіслав Ігорович; Котенко, Станислав Игоревич; Kotenko, Stanislav IhorovychСередовище, яке постійно змінюється, глобалізація та міжнародна конкуренція створюють додаткові вимоги до компаній. Конкурентоспроможність на рівні організації є важливою справою для створення та розвитку конкурентних переваг, належного використання ресурсів та управління факторами, що впливають на результати ринкової діяльності. Якщо компанія хоче вижити і бути сильною, отримання стійких конкурентних переваг та вища продуктивність над конкурентами має вирішальне значення. Виходячи з вищесказаного, можна визначити конкурентоспроможність як динамічну конструкцію, на яку впливають декілька факторів. Фактори можуть контролюватися і не контролюватися організацією та відображати складність як внутрішнього, так і зовнішнього середовища. Завдання компаній полягає у визначенні конкретних факторів та аналізі стратегічного управління ними. В розрізі даного дослідження можна виділити один з ключових внутрішніх факторів, який прямо впливає на всі процеси, які протікають в організації – це стадія життєвого циклу організації (ЖЦО). Адаптуючи концепцію біологічних наук, науковцями-дослідниками організаційної тематики був запропонований життєвий цикл організаційного розвитку, починаючи від стадії народження до самої смерті (ліквідації). Економістами було виділено кілька різних моделей, в яких кількість етапів ЖЦО варіюється від трьох до десяти. Знання поточного становища чи етапу розвитку організації може допомогти топ -менеджерам у розумінні взаємозв’язків між життєвим циклом організації, конкурентною стратегією та результатами діяльності суб’єкта аналізу. У статті досліджено поняття ЖЦО, проаналізовані наукові підходи авторів щодо класифікації стадій ЖЦО. Розглянуті особливості кожної зі стадій. Наведені характеристики п’яти етапів, та оригінальні підходи до їх визначення. Відображено взаємозв’язок та залежність етапів ЖЦО та економічних результатів діяльності організації. Описані показники, які є індикаторами поточного етапу ЖЦО. Відповідно до них, запропоновані вторинні дані, які слід використовувати у процесі розрахунку. Наведений приклад можливих дій щодо підвищення рівня конкурентоспроможності відносно до кожної стадії ЖЦО.Item Зелена конкурентоспроможність підприємств: ретроспективний аналіз розвитку концепції(Сумський державний університет, 2021) Чигрин, Олена Юріївна; Чигрин, Елена Юрьевна; Chygryn, Olena Yuriivna; Олефіренко, Олег Михайлович; Олефиренко, Олег Михайлович; Olefirenko, Oleh Mykhailovych; Івахненко, Олена Миколаївна; Ивахненко, Елена Николаевна; Ivakhnenko, Olena Mykolaivna; Хааг, В.Х.У статті представлені результати аналізу публікацій, присвячених формуванню концепції та складових зеленої конкурентоспроможності підприємств. Дослідження проводилось із застосуванням бібліометричного аналізу з використанням інструментарію візуалізації VOSviewer v.1.6 та інструментарію ScopusTools. При проведенні аналізу було згенеровано вибірку з 54 753 наукових статей з даної проблематики за період 1991–2020 рр. у виданнях, які індексуються наукометричними базами даних Scopus та Web of Science. Результати дослідження дозволили виокремити передумови розвитку концепції зеленої конкурентоспроможності. Просування процесів екологізації у підприємницькому секторі (розвиток зеленого виробництва, використання ресурсозберігаючих технологій та відновних джерел енергії, імплементація рециклінгу) забезпечує додаткові екологічно орієнтовані конкурентні переваги підприємствам. Динаміка публікаційної активності характеризує підвищення наукового інтересу до зазначеної проблематики, починаючи з кінця 1990-х років. Відповідна тенденція значною мірою обумовлена світовим розвитком підприємницького сектору, підвищенням конкуренції, просуванням, так званого, «п’ятого укладу». Основні етапи розвитку концепції зеленої конкурентоспроможності включають такі етапи: пов’язаний із трансформацією підходів до трактування поняття «конкурентоспроможність» (2004–2012 рр.); другий пов’язаний із появою і домінуванням у кроссекторних дослідженнях двох нових патернів, що відображають розвиток зеленої економіки і визначають конкурентні переваги підприємств (2012–2014рр.); третій пов’язаний із розвитком концепції зеленого маркетингу та імплементацією його інструментів як детермінант забезпечення конкурентоспроможності підприємств (2014–2016 рр.). Результати аналізу засвідчили, що найбільш цитовані наукові публікації з тематики зеленої конкурентоспроможності належать науковцям США, Китаю, Великобританії, Німеччині, Іспанії. Основними галузями наукових напрацювань є інженерія, природничі науки, соціальні науки, енергетика, бізнес і менеджмент та комп’ютерні науки. Проведене дослідження сформувало основу для побудови інструментарію забезпечення зелених конкурентних переваг підприємств.Item Конкурентоспроможність як елемент стратегічного менеджменту в контексті сталого розвитку країни(Сумський державний університет, 2021) Рекуненко, Ігор Іванович; Рекуненко, Игорь Иванович; Rekunenko, Ihor Ivanovych; Д`яконова, Ірина Іванівна; Дьяконова, Ирина Ивановна; Diakonova, Iryna Ivanivna; Лаврик, Є.І.; Павленко, Олена Олексіївна; Павленко, Елена Алексеевна; Pavlenko, Olena Oleksiivna; Федина, В.М.У статті проведений аналіз конкурентоспроможності, її оцінки та вплив на вибір напрямків стратегічного управління в контексті сталого розвитку країни. Визначено, що конкурентоспроможність країни — це сукупність властивостей, притаманних національній економіці, які визначають здатність країни конкурувати з іншими країнами. Доведено, що важливим напрямом сталого розвитку є формування конкурентоспроможної економіки, з’ясування впливу різних її факторів на соціальний, економічний та екологічний складники. Розглянуто міжнародну оцінку конкурентоспроможності, а саме глобальний індекс конкурентоспроможності. Визначено місце України в глобальному рейтингу конкурентоспроможності. Проаналізовані коливання рейтингової позиції України за період 2013-2019 роки. Визначені фактори, що вплинули на тенденції коливання рейтингової позиції протягом цього періоду. Визначено значення конкурентоспроможності для країни та обговорено національну конкурентоспроможність. Наведено основні показники конкурентоспроможності. Розкрита потреба в розрахуванні індексу росту конкурентоспроможності країни (GCI) і розробці стратегії економічного розвитку. Доведено, що рівень конкурентоспроможності країни впливає на її економічний розвиток. Побудована залежність між показниками (факторами) впливу на індекс росту конкурентоспроможності країни та величиною загального індексу конкурентоспроможності. Цей підхід дозволяє застосовувати елементи стратегічного менеджменту в рамках розгляду кожної компоненти індексу конкурентоспроможності: базові умови, підсилювачі ефективності та умови інновацій. Зроблено висновок, що саме стратегічні рішення щодо перспективи економічного розвитку країни на 5-8 років є основою формування сталого розвитку. А це, в свою чергу, визначення напрями прийняття стратегічних рішень, які базуються на основі аналізу конкурентоспроможності.Item Реінжиніринг бізнес-процесів як напрямок підвищення конкурентоспроможності промислових підприємств(Сумський державний університет, 2020) Котенко, С.; Швіндіна, Ганна Олександрівна; Швиндина, Анна Александровна; Shvindina, Hanna OleksandrivnaВ даній статті досліджується питання доцільності проведення реінжинірингу бізнес-процесів промислових підприємств, його вплив на конкурентоспроможність та позицію організації на ринку промислової продукції. Без впровадження інновацій жодна організація не зможе гідно конкурувати на ринку. В сучасних умовах ведення бізнесу інновації спрямовані на зміни в технології виробництва, зміни в маркетингу, зміни в управлінні персоналом, зміни в організаційних структурах. На думку багатьох дослідників, пріоритетним напрямком реінжинірингу бізнес-процесів промислових підприємств є сфера управління організацією. Керівництво підприємств розуміє доцільність реінжинірингових заходів та помаксимуму використовує для цього адміністративні та організаційні важелі. Питання високого рівня конкурентоздатності організації повинно бути на контролі керівництва в процесі впровадження внутрішньої трансформації та реінжинірингових процесів.Item Оптимізація логістичних рішень щодо забезпечення стратегічного управління розвитком аграрних підприємств(Сумський державний університет, 2020) Макаренко, Н.О.; Вовчок, С.В.Актуальність дослідження. Оптимізація логістичних рішень з урахуванням конкурентоспроможності аграрних підприємств актуалізує забезпечення стратегічного управління їх розвитком. Мета дослідження: вивчення методологічних підходів до формування ефективних стратегій управління логістичною діяльністю підприємств та визначенні залежності між формуванням і оцінкою ефективності реалізації логістичної стратегії розвитку як елементів досягнення конкурентних переваг. Методологія та наукові методи: використано діалектичний , абстрактно-логічний, факторний, економіко-статистичний, монографічнийметоди. Результати дослідження: у статті розглянуто сутність управління логістичною діяльністю та проблеми забезпечення стратегічного управління розвитком аграрних підприємств за допомогою розробки оптимальних логістичних стратегій. Обґрунтованадоцільність використання логістичного підходу в управлінні стратегічним розвитком підприємств, що дозволяє чітко і швидко реагувати на рівень споживчого попиту та задовольнити його при мінімальних затратах і запасах. Тому, значно залежить від визначеної сукупності факторів. Викладені фактори, від застосування яких залежить ефективність упровадження стратегії логістичного управління. Запропоновано для аграрних підприємств стратегічне логістичне управління сконцентрувати на стратегії «Забезпечення конкурентних переваг підприємства» на принципах логістичної стратегії «Максимізація доходів і прибутків», що дозволяє використати маркетинговий підхід до підвищення конкурентоспроможності підприємства на аграрному ринку.Розглянутостратегії логістичного управління як способів систематизації логістичних задач в межах покращення логістичної складової господарської діяльності і зміцнення стратегічної позиції кожного підприємства, засновані на відповідних концепціях логістики, побудові інтегрованої структури логістичних систем й орієнтуванні всіх ланок логістичних ланцюгів на кінцеві результати з метою досягнення конкурентоспроможності підприємств в аграрній сфері. Результати розв’язку запропонованого логістичного проекту дозволяють здійснити порівняння в системі оптимізованих та фактичних результатів розподілу продукції за каналами збуту і виявити закономірності в окремі періоди виходу господарств на ринок аграрної продукції. Визначено, що найбільш перспективним і практично важливим напрямком розвитку дослідження ефективності стратегічного логістичного управління підприємством є врахування в системі оцінювання не лише показників виконання логістичних операцій, а й показників ефективності управлінських логістичних процесів. Рамки дослідження / можливість використання результатів: запропонована методика обґрунтування вибору логістичних стратегічних альтернатив залежно від: забезпечення конкурентних переваг підприємства та максимізації доходів і прибутків дозволяє використати маркетинговий підхід до підвищення конкурентоспроможності підприємства на аграрному ринку.Практичне значення: запропонований проект логістичного рішення в сфері стимулювання збуту тарозподільчої політикидля аграрного підприємства, проведено оцінювання ефективності стратегічного логістичного управління підприємством за показниками логістичних потоків, зроблені висновки щодо перспектив впровадження конкурентних стратегій управління логістичною діяльністю в аграрній сфері. Соціальні наслідки: результати даного оцінювання впливають на прийняття оптимальних логістичних рішень менеджментом аграрних підприємств щодо забезпечення власних конкурентних переваг на ринку.Item Конкурентоспроможність підприємств: передумови екологізації(Сумський державний університет, 2020) Михайлов, А.М.; Михайлова, Л.І.; Стоянець, Н.В.; Буднік, Д.Ю.Важливою складовою зміцнення конкурентних позицій підприємств є зростання рівня екологізації всіх процесів господарської діяльності. Метою статті є визначення та систематизація передумов формування екологічно орієнтованих конкурентних засад. Автором визначено головні трансформаційні процеси, які будуть сприяти формуванню екологічно орієнтованої конкурентоспроможності: розвиток та впровадження зеленої енергетики, виробництво та просування зелених товарів та послуг, імплементація зелених процесів в господарських операціях. Обґрунтовано, що компанії, які сприяють екологізації конкурентних переваг, отримують довгострокові вигоди у вигляді формування зеленого бренду, зростання ринкової капіталізації компанії. В статті визначено фактори активізації зелених ініціатив підприємств, що пов’язані з впровадженням зеленої енергетики, екологічних інновацій, просування зеленого споживання, посилення регуляторного тиску на підприємства, посиленням конкурентної диференціації тощо. Досліджено та узагальнено досвід впровадження екологічних стандартів як драйверів активізації процесів екологізації конкурентних стратегій. В статті визначено та викладено базові складові системи просування екологічно орієнтованих конкурентних переваг підприємств в ринковому середовищі, що визначаються механізмами подолання перешкод при просуванні екологічно орієнтованої діяльності, формування стратегічних пріоритетів діяльності, рахування довгострокового характеру трансформаційних процесів. Обґрунтовується необхідність вдосконалення методичних підходів щодо оцінювання рівня екологізації конкурентних переваг підприємства. Управлінські рішення щодо необхідних витрат на енергозбереження / збереження ресурсів та впровадження зелених виробництв зумовлюють зміни в економічних показниках виробництва (собівартість, ефективність, якість товару). Знаходження компромісу між економічними показниками та екологічними перевагами чистого виробництва забезпечить формування зелених конкурентних переваг підприємства.