Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/193
Browse
11 results
Search Results
Item The human variables within budgetary control and their implications on financial performance at heis(Sumy State University, 2024) Циганюк, Дмитро Леонідович; Tsyhaniuk, Dmytro Leonidovych; Akenten, W.Бюджетування та бюджетний контроль є важливими компонентами управлінського контролю, спрямованого на заохочення ефективності використання ресурсів для підтримки досягнення стратегічних цілей компанії. Бюджетний контроль має на меті дотримання прозорості та законності на всіх стадіях бюджетного процесу для відповідального та ефективного виконання державою своїх функцій і завдань щодо формування та витрачання бюджетних коштів. У цьому дослідженні оцінюється, як співвідносяться залучення працівників до бюджету та ефективність роботи в державному університеті Гани, зокрема в Педагогічному університеті. Педагогічний університет був обраний як місце проведення дослідження, щоб визначити взаємозв’язок між участю працівників у формуванні бюджету та продуктивністю працівників у державних університетах Гани. Оскільки уряд володіє 100% державних університетів Гани та оскільки ці заклади підлягають державному нагляду, дослідники вважають, що використання такого прикладу є доцільним. Під час дослідження використовувався мультианаліз та стратегія участі. У цьому дослідженні результативність роботи співробітників розглядається з точки зору їх сприяння досягненню організацією бюджетної мети. Особлива увага в дослідженні зосереджена на поведінкових аспектах процедур бюджетування та впливу участі в бюджетуванні на ефективність співробітників у досягненні визначених бюджетних цілей. У дослідженні було залучено 110 респондентів, які є співробітниками Університету освіти, використовуючи базову випадкову вибірку та процедури зручної вибірки. З нашого дослідження стало зрозуміло, що участь працівників у процесі бюджетування є наріжним каменем досягнення бюджетних цілей, оскільки вона дозволяє працівникам мати чітке розуміння того, на що спрямований бюджет, мати право голосу, забезпечуючи справедливий розподіл ресурсів між відділами та факультетами університету. Таким чином, у дослідженні доведено прийняту нульову гіпотезу, згідно з якою, участь у бюджеті підвищує результативність працівників і покращує їхню думку про справедливість розподілу ресурсів і ясність цілей бюджету. Майбутні дослідження можуть також охоплювати перспективи ключових управлінських фігур, таких як реєстратори, фінансові директори, проректори та інші важливі посадові особи, які відіграють значну роль у бюджетному процесі цих державних університетів.Item Фіскальна ефективність справляння екологічних податків в Україні(Сумський державний університет, 2023) Кравченко, Олена Володимирівна; Kravchenko, Olena Volodymyrivna; Дмитренко, Алла Олександрівна; Dmytrenko, Alla Oleksandrivna; Сергієнко, Юлія Сергіївна; Serhiienko, Yuliia Serhiivna; Кравченко, Дмитро Олександрович; Kravchenko, Dmytro OleksandrovychПитання, пов’язані зі збереженням навколишнього середовища, посідають центральне місце в плануванні видатків бюджету нашої країни. Кожного року відбувається виділення бюджетних коштів задля забезпечення охорони довкілля. При цьому тільки за умов належного фінансування та консолідації зусиль держави, органів самоврядування, суб’єктів господарювання, власників, громадян можна забезпечити розв’язання екологічних проблем. Основне місце у фінансуванні заходів природоохоронного напряму відводиться саме державі. Серед таких заходів можна виокремити саме екологічне оподаткування. Воно дозволить зацікавити перехід громадян до свідомого екологічного вибору, збільшити обсяги бюджетних ресурсів необхідних для підтримки різних проектів з охорони довкілля. Саме через нього відбувається виконання комплексної функції регулювання економічно-соціальних процесів, а також розв’язання різних проблем екологічного напряму. В рамках дослідження проаналізовано дані щодо частки надходжень від сплати екологічних податків у загальному обсязі податкових загальному обсязі податкових надходжень до доходів Зведеного бюджету України, їх динаміку протягом 2015-2021 рр. За результатами аналізу визначено, обсяг надходжень до бюджету та не дозволяє покрити всі витрати, які провадяться державою задля відновлення, захисту, охорони навколишнього середовища, а структура сплачуваних екологічних податків в Україні за цей період маже не змінювалася. Серед всіх екологічних податків найбільшу питому вагу займає податок за викиди в атмосферне повітря, який становить близько 40% від загальної суми. Задля забезпечення можливості підвищення наповнення державного та місцевих бюджетів в доходній частині було досліджено тренди надходжень екологічних податків до таких бюджетів, а саме фактичні, планові та прогнозні. За результатними досліджень отриманих даних зроблено висновок, що податкові надходження протягом наступних років від сплати екологічних податків зростатимуть та в 2025 р. становитимуть майже 7,28 млрд. грн., що на 74% більше ніж у 2021 р. Також було визначено основні напрямки щодо виділення державною коштів на заходи щодо збереження та охорону навколишнього середовища в Україні.Item Вітчизняна практика та закордонний досвід справляння податку на доходи фізичних осіб(Сумський державний університет, 2023) Кравченко, Олена Володимирівна; Kravchenko, Olena Volodymyrivna; Пуговкіна, Ю.Податкова політика будь-якої країни є значною складовою економічної сфери, і Україна не є винятком. Процес інтеграції вітчизняної економіки у світову, оптимізація податкової системи, вдосконалення її елементів та інструментів є пріоритетним завданням для більшості політиків та фахівців у галузі економіки. Вони проводять аналіз позитивних та негативних сторін вітчизняного та закордонного досвіду управління податковою політикою. Незважаючи на значну кількість академічних досліджень та практичного досвіду, удосконалення існуючої податкової системи залишається актуальною проблемою, яка вимагає подальшого систематичного, об’єктивного та глибокого наукового вивчення. В рамках дослідження маємо на меті дослідити один з вагомих компонентів податкової політики – податок на доходи фізичних осіб. Для цього було проаналізовано частку надходжень від сплати даного податку в загальному обсязі податкових доходів зведеного бюджету в Україні та їх динаміку протягом 2018- 2022 років. Було визначено, що серед прямих податкових надходжень до Бюджету України ПДФО займає першість, підтверджуючи свою не тільки фіскальну, а й соціальну вагомість в країні. У якості закордонного досвіду були обрані такі країни як Німеччина, Данія та США. Аналіз закордонного досвіду показав приклад прогресивної системи справляння ПДФО до бюджету. Об'єктом даного наукового дослідження є механізм врегулювання процесу стягнення податку на доходи фізичних осіб. Предметом аналізу є законодавчі засади, що регулюють оподаткування доходів фізичних осіб, зокрема у контексті вітчизняної та закордонної практики. Для ретельного розгляду даної теми застосовано загальнонаукові методи дослідження, які сприяли систематизації та узагальненню законодавчих аспектів оподаткування доходів фізичних осіб. В рамках дослідження проведено аналіз зарубіжного досвіду та його порівняльне вивчення з вітчизняним підходом. Використано діалектичний підхід з системною методологією для визначення проблем та перспектив механізму стягнення податку на доходи фізичних осіб.Item World experience of individual income taxation and realities of taxation in Ukraine(Sumy State University, 2022) Олексіч, Жанна Анатоліївна; Олексич, Жанна Анатольевна; Oleksich, Zhanna Anatoliivna; Овчарова, Наталія Вікторівна; Овчарова, Наталья Викторовна; Ovcharova, Nataliia Viktorivna; Horodetska, M.O.Нині багато проблем, які зарубіжні країни мають вирішувати у зв'язку з трансформаційними процесами та які впливають на фінансову стабільність їх економік, за своєю природою подібні до проблем, які існують в Україні. Тому дослідження зарубіжної практики оподаткування доходів фізичних осіб є надзвичайно актуальними. У статті проаналізовано досвід зарубіжних країн у сфері оподаткування доходів фізичних осіб та представлено уявлення автора щодо можливості його впровадження у вітчизняну податкову практику. Розглянуто методи оподаткування доходів фізичних осіб у різних країнах світу. Досвід зарубіжних країн з оподаткування доходів фізичних осіб багатий на позитивні приклади. Аналіз показав, що найнижчі ставки податку на прибуток характерні для країн із нижчими темпами економічного розвитку та, як правило, без застосування прогресивного оподаткування. Високий - властивий розвиненим, завдяки наявності прогресивної шкали оподаткування, що дозволяє перекласти податковий тягар з бідніших на більш заможних. Тому одним з пріоритетних напрямів при розробці податкової політики в Україні повинна стати її поступова соціалізація, що передбачає спрямованість не тільки на реалізацію фіскальної функції податку, яка призводить до збільшення надходжень податкових платежів до бюджету України, а й виконання соціальної функції податку, спрямованої на загальнолюдські цінності. Основним напрямом подальшого удосконалення вітчизняної законодавчої бази у цій сфері має стати зменшення податкового навантаження на соціально незахищені верстви населення та зростання відповідальності платників податку за ухилення від оподаткування. Одним із пріоритетних напрямків у розвитку податкової політики в Україні має стати її поступова соціалізація, яка зосереджує увагу не лише на фіскальній функції податку, що призводить до збільшення податкових надходжень до бюджету України, а й соціальній функції. податк, спрямованого на загальнолюдські цінності. Практика оподаткування фізичних осіб у зарубіжних країнах не може бути абсолютною основою для копіювання оподаткування в Україні.Item Аналіз закономірностей фінансового забезпечення системи охорони здоров'я в Україні в умовах реформи децентралізації та пандемії COVID-19(Сумський державний університет, 2022) Височина, Аліна Володимирівна; Высочина, Алина Владимировна; Vysochyna, Alina Volodymyrivna; Стороженко, Наталія Олександрівна; Стороженко, Наталия Александровна; Storozhenko, Nataliia OleksandrivnaВ Україні пандемія коронавірусної хвороби (COVID-19) частково перетнулася в часі з такими критично важливими трансформаційними процесами як другий етап реформи фінансової децентралізації та інтеграційний етап реформи системи охорони здоров’я. У зв’язку з цим актуальності набуває дослідження основних закономірностей зміни моделі фінансового забезпечення системи охорони здоров'я в Україні у цих умовах, а також визначення, який з цих процесів більшою мірою вплинув на волатильність державних видатків за цим напрямком. Дослідження передбачає реалізацію двох етапів – бібліометричного аналізу та статистичного аналізу. За результатами бібліометричного аналізу Scopus публікацій за напрямком фінансового забезпечення системи охорони здоров’я та COVID-19 визначено шість контекстуальних кластерів наукових досліджень, сфокусованих на визначенні впливу видатків на охорону здоров’я на ефективність боротьби з пандемією COVID-19, вікових, гендерних, соціальних та медичних передумов та наслідків поширення пандемії COVID-19, взаємозв’язку між вартістю медичних послуг та амбулаторним лікуванням, соціально-економічних, фінансово-економічних та інституціональних передумов забезпечення якості системи охорони здоров’я та її резистентності шокам, спричиненими пандемією, ключових детермінант, інструментів та заходів протидії поширенню COVID-19. У розрізі другого блоку бібліометричного аналізу, спрямованого на виявленні зв’язку видатків на охорону здоров’я та реформи децентралізації, виокремлено п’ять контекстуальних кластерів, які сфокусовані на дослідженні підходів та моделей до оптимізації витрат на охорону здоров’я з урахуванням соціально-демографічних чинників та реформи децентралізації, фіскально-бюджетних параметрів, економіко-екологічних детермінант та факторів громадського здоров’я, вікових та географічних передумов, що визначають особливості формування системи фінансування охорони здоров’я, впливу мікро-фінансових та управлінських передумов фінансового забезпечення якості системи охорони здоров’я, ефективності страхової медицини. За результатами статистичного аналізу встановлено, що протягом періоду активної імплементації реформи фінансової децентралізації (2015-2018 рр.), питома вага видатків на охорону здоров’я у видатках Державного бюджету України була відносно стабільною та коливалася у межах 2%, тоді як у 2019 році було зафіксовано зростання частки цієї групи видатків до рівня майже 3,6%. При цьому відбулося скорочення видатків на охорону здоров’я у видатках місцевих бюджетів України: протягом 2015-2019 рр. їх частка поступово зменшувалася на 3-5% щорічно, а у 2020-2021 рр. скорочення склало майже 33% та 45% відносно рівня попереднього року відповідно. Питома вага цієї групи видатків у Зведеному бюджеті України є відносно стабільною (9–11,1%). В цілому за результатами проведеного аналізу можна зауважити, що реформа фінансової децентралізація не призвела до суттєвої трансформації структури видаткових повноважень, тоді як медична реформа та пандемія COVID-19 зумовили перерозподіл видаткового навантаження у сфері охорони здоров’я з місцевих до державного бюджету, хоча питома вага цих видатків у структурі Зведеного бюджету України не зросла суттєво навіть у пандемічний період.Item Система формування бюджетів місцевих рівнів: теоретичні аспекти, тенденції та перспективи розвитку(Сумський державний університет, 2021) Гуменна, Юлiя Григорiвна; Гуменная, Юлия Григорьевна; Humenna, Yuliia Hryhorivna; Стороженко, Д.В.Дана стаття присвячена дослідженню особливостей функціонування системи формування бюджетів місцевих рівнів України. Метою статті є вивчення теоретичних засад формування системи місцевих бюджетів, проведення аналітичної оцінки тенденцій функціонування місцевих бюджетів та дослідження перспектив їх подальшого розвитку. Систематизація літературних джерел щодо визначення підходів до сутнісної складової бюджету місцевого рівня дозволила в роботі під місцевим бюджетом розуміти детальний план використання фінансових ресурсів, сферу економічних відносин, пов’язаних з покращенням соціального життя громадян. На основі функціонального підходу до регіоналізації оподаткування формалізовано схему системи формування місцевих бюджетів, що дозоляє врахувати вплив об’єктивних та суб’єктивних чинників. В статті розглянуті ключові задачі та вектори функціонування системи місцевих бюджетів. В рамках аналізу сучасних тенденцій розвитку бюджетів місцевого рівня проведено діагностику доходів та витрат за період з 2015 по 2020 роки. Результати аналізу засвідчили непостійну динаміку щодо співставності доходів та витрат місцевих бюджетів та дали можливість отримати комплексну оцінку наданих за аналізований період з бюджету України міжбюджетних трансфертів на соціально-економічний розвиток регіонів з метою скорочення їх економічної диференціації і забезпечення виконання державних регіональних повноважень. Аналіз доходної та видаткової частини місцевого бюджету України дозволив більш детально вивчити особливості формування бюджету місцевого рівня, виявити певні закономірності та сформувати заходи щодо запобігання виникаючих проблем у виконанні бюджету в країні. З урахуванням визначеної системи формування бюджетів місцевого рівня та аналізу сильних та слабих сторін функціонування таких бюджетів розглянуто основні напрями забезпечення та перспективного розвитку бюджетів місцевих рівнів. До них належать: зростання обсягів податкових і неподаткових надходжень до бюджету за рахунок комплексу заходів на місцевому і регіональному рівнях; зростання рівня ефективності надання міжбюджетних трансфертів; удосконалення методичних та практичних аспектів стимулювання економічних суб’єктів до збільшення власних доходів.Item Удосконалення процесу бюджетування на підприємствах на принципах beyond budgeting(Сумський державний університет, 2021) Темченко, А.В.Ринкові умови сьогодення вимагають від головних суб’єктів фінансової сфери все більше нових підходів до безперервного ведення їхньої діяльності, насамперед покращення якості наданих послуг, забезпечення стійкості, стабільності їх бізнесу. Проте в умовах постійної обмеженості фінансових ресурсів, які країна може спрямувати на економічний розвиток держави, особливу увагу слід приділити питанню вдосконалення процесу фінансового менеджменту. Тому на сьогодні діяльність будь-якого суб’єкта господарювання в умовах постійної конкуренції, глобалізація економічних процесів у поєднанні з кризовими потрясіннями, спричиненими зовнішніми та внутрішніми чинниками потребує суттєвої оптимізації, що можливе за рахунок організації та впровадження різних механізмів фінансового менеджменту. Одним із дієвих інструментів даного механізму є процес "бюджетування". В поєднанні з методами прогнозування, планування, аналізу та контролю, бюджетування виступає основною складовою ефективної системи фінансового управління, яка адекватна сучасним вимогам ринкового механізму і потребує глибокого вивчення. Оскільки даний процес швидко набирає обороти у своєму розвитку, дослідження в області механізму бюджетування ніколи не зупиняються, теоретиками та практиками постійно пропонуються нові підходи щодо його поліпшення. Проте не зважаючи на постійне дослідження даного механізму, впровадження процесу бюджетування на більшості підприємствах має двоякі думки серед вчених. Останні спираються на високу трудомісткість та важкість втілення процесу в сьогоднішній сурових реаліях, зважаючи на нестабільність економіки та фінансову кризу. Тому серед останніх практичних прикладів запропонованих науковцями найпоширенішими та найактуальнішими у використанні є заміна процесу бюджетування на ряд інших моделей управлінського механізму, які є більш волатильними в сьогоднішніх умовах, серед яких: стандартне бюджетування, управління ресурсами за межами бюджетів, проектне управління. Дані інструменти фінансового управління ресурсами підприємства є більш сучасними та лояльними методами, що не виключають ведення процесу бюджетування в цілому, а займаються його удосконаленням та спрощенням його ведення.Item Бюджетування на промислових підприємствах(Сумський державний університет, 2021) Самусевич, Ярина Валентинівна; Самусевич, Ярина Валентиновна; Samusevych, Yaryna Valentynivna; Темченко, А.В.Запорукою успішної та економічно ефективної діяльності підприємств виступає раціональна організація процесу планування, що, в першу чергу, стосується фінансових показників та передбачає написання бюджетів. У статті узагальнено теоретичні та практичні аспекти організації та здійснення бюджетування на промислових підприємствах. Дослідження підходів різних науковців до трактування сутності поняття бюджетування дозволило визначити його як складний економічний процес управлінського циклу, який розроблений як на власний розсуд підприємством, так і на основі нормативно визначених вимог, передбачених П(С)БО, основним завданням якого є формування і розподіл ресурсів підприємства через визначення обсягу та складу витрат, пов’язаних з витратами окремих підрозділів господарюючого суб’єкта та забезпечення покриття цих витрат ресурсами підприємства для досягнення кінцевої мети суб’єкта господарювання – отримання максимального прибутку при мінімальних витратах, враховуючи як внутрішні, так і зовнішні фактори. Уточнено роль бюджетування для промислових підприємств, його головну мету, перелік суб’єктів, що приймають участь у складанні бюджетів, а також фундаментальні критерії складання бюджету. На основі узагальнення ряду найбільш важливих критеріїв для підприємства було узагальнено та описано можливі різновиди бюджетів, а також визначено їх переваги та специфіку використання у залежності від цілей діяльності суб’єкта господарювання. Проведено аналіз основних етапів бюджетування, що здійснюються в процесі діяльності підприємства, розглянуто терміни написання та подання бюджетів на прикладі місячного, квартального та річного фінансового періоду. Визначено, що система бюджетування виступає інструментом внутрішньофірмового фінансового планування та контролю, яка суттєво підвищує ефективність управління фінансами підприємства, запобігаючи нераціональному використанню фінансових ресурсів як на стадії планування, так і на стадії контролю за їх використанням. Враховуючи відсутність закріплених норм та правил щодо ведення бюджетування на підприємстві, оптимізація організації процесу бюджетування та ефективність фінансового планування є завданнями внутрішньої системи корпоративного управління.Item Бюджетування як напрямок удосконалення системи управління діяльністю підприємств(Сумський державний університет, 2012) Ілляшенко, Тетяна Олексіївна; Ильяшенко, Татьяна Алексеевна; Illiashenko, Tetiana Oleksiivna; Ілляшенко, Костянтин Вікторович; Ильяшенко, Константин Викторович; Illiashenko, Kostiantyn Viktorovych; Скобенко, М.В.У статті розглянуто сутність бюджетування як інструменту оперативного управління; визначено переваги та доцільність використання бюджетування в системі управління діяльністю підприємств. При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/29735Item Роль бюджету в соціальній та економічній стабільності держави(Сумський державний університет, 2012) Рябушка, Л.Б.Розкрито економічну природу бюджету і його функції, обґрунтована зростаюча роль бюджету в забезпеченні та регулюванні соціально-економічної стабільності держави, розкриті особливості побудови моделей фінансових відносин у країнах з розвиненою та перехідною економікою, визначені методологічні засади створення ефективної моделі функціонування бюджету. При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/27820