Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/193
Browse
9 results
Search Results
Item Concentration of the Ukrainian banking system: problems and prospects(Sumy State University, 2024) Кубах, Тетяна Григорівна; Kubakh, Tetiana HryhorivnaУ статті досліджено актуальність проблематики концентрації банківської системи України та визначено основні перспективи зниження частки держави на ринку банківських послуг. Для аналізу та оцінки було обрано період з 2009-2022 рік включно, що дало можливість виявити основні тенденції та фактори які вплинули на зростання та падіння таких індексів концентрації як Херфіндаля–Хіршмана та CR в розрізі наступних показників: активи, кредити юридичних осіб, депозити фізичних осіб, статутний капітал, комісійні доходи, процентні доходи. Отримані розрахунки сприяли визначенню рівня концентрації вітчизняної банківської системи. Метою статті є виокремлення наукових підходів та проведення практичних розрахунків задля визначення ступеню концентрації банківської системи, з’ясування необхідності її деконцентрації. Результати аналізу засвідчили зростання наукового інтересу як вітчизняної так й іноземної економічної школи до проблеми концентрації в банківській системі. Але варто відмітити, що пік публікаційної активність спостерігався у 2018-2020 роках, а в трійку лідерів увійшли Сполучені Штати Америки, Велика Британія, Малайзія. Результати розрахунків довели, що кількість банків в Україні не має значний вплив на рівень концентрації. При достатньо великої кількості банків у 2013 році, а саме 180 установ, спостерігалось різке зростання концентрації, але більша частка ринку була під контролем приватного капіталу, але з 2017 року вже більша частка банківського сектору належить державі. Автором було зауважено, зосередження ринкової влади державними банками призвело до виникнення монополії, проте трансформаційні заходи в напрямку зниження концентрації банківської системи необхідно проводити зважуючи на існуючу фінансову та економічну доцільність. Безумовно є ризик неефективності управлінських рішень менеджментом банків, але саме найбільші державні банки демонструють стійкість та прибутковість своєї діяльності.Item Аналіз конкурентних позицій страхових компаній на ринку "нон-лайф" страхування в Україні(Сумський державний університет, 2019) Пахненко, Олена Михайлівна; Пахненко, Елена Михайловна; Pakhnenko, Olena Mykhailivna; Журавка, Олена Сергіївна; Журавка, Елена Сергеевна; Zhuravka, Olena Serhiivna; Подгорна, В.О.; Сухомлин, А.А.В статті досліджено практичні аспекти формування конкурентного середовища на ринку "нон-лайф" страхування України та проведено аналіз конкурентоспроможності і основних фінансових показників діяльності провідних страхових компаній. На основі аналізу показників концентрації ринку "нон-лайф" страхування встановлено, що на цьому ринку немає однозначного лідера, рівень концентрації ринку є незначним. Грунтуючись на аналізі лідерів ринку страхування іншого, ніж страхування життя, за обсягом валових страхових премій в цілому та за основними видами страхування (КАСКО, ОСЦПВ, страхування майна, страхування вогневих ризиків, страхування вантажів та багажу, медичне страхування) встановлено, що лідерство страхових компаній на ринку не означає їх лідерство за усіма видами "нон-лайф" страхування; деякі страхові компанії спеціалізуються на окремих видах страхування та займають провідні позиції лише на визначених сегментах страхового ринку. Для надання узагальненої оцінки рівня конкурентоспроможності окремих страхових компаній на ринку "нон-лайф" страхування було обрано наступні показники: обсяг валових страхових премій, валових страхових виплат, страхових резервів та розмір власного капіталу. З метою більш об’єктивного оцінювання розміру частки ринку окремої страхової компанії запропоновано розраховувати усереднений показник питомої ваги страхової компанії. Проведені розрахунки дозволили виявити лідерів ринку "нон-лайф" страхування у 2018 році та дослідити динаміку зміни їх конкурентних позиції протягом 2016-2018 років. Для трьох страхових компаній, що визначені лідерами ринку України у 2018 році (страхові компанії "Уніка", "АХА Страхування" та "PZU Україна") проведено аналіз основних показників фінансового стану, а саме коефіцієнтів рентабельності страхових послуг, рентабельності продажів, рентабельності активів, рентабельності власного капіталу, загальної ліквідності, абсолютної ліквідності та автономії. Встановлено, що усі аналізовані страхові компанії є прибутковими і мають високі значення показника рентабельності страхових послуг, проте серед трьох провідних страхових компаній України найефективнішою у 2018 році була діяльність страхової компанії "PZU Україна", а найменш рентабельною – страхової компанії "Уніка".Item Аналіз ринку аудиторських послуг в Україні(Сумський державний університет, 2019) Жукова, Тетяна Анатоліївна; Жукова, Татьяна Анатольевна; Zhukova, Tetiana Anatoliivna; Ганус, І.С.; Плікус, Ірина Йосипівна; Пликус, Ирина Иосифовна; Plikus, Iryna YosypivnaПроведений аналіз ринку аудиторських послуг наочно демонструє суттєве коливання кількості та вартості послуг у різних регіонах, яке залежить у більшості випадків від концентрації промислових підприємств, платоспроможності самих замовників аудиту та їхнього розуміння вартості та якості аудиторських послуг. У статті розглядаються такі проблеми діяльності аудиторських фірм та аудиторів, як входження на ринок професійних послуг, якість таких послуг, ціноутворення на послуги з аудит. Наведено аналіз ринку аудиторських послуг, який демонструє суттєве коливання кількості і вартості послуг у різних регіонах, яке залежить у більшості випадків від платоспроможності замовників аудиту, концентрації промислових підприємств та якості наданих аудиторських послуг. Проведений аналіз результатів аудиторської діяльності та стану ринку аудиторських послуг свідчить, про те, що аудиторський ринок потерпає від змін, які відбуваються в країні, який свідчить, що аудиторський ринок функціонує і трансформується внаслідок дії низки факторів, зокрема: кризові явища у суспільстві; посилення вимог до аудиторської професії з боку регуляторів; недосконалість законодавчої бази; відсутність довіри користувачів до якості і достовірності аудиторських послуг; відсутність механізму формування цін на аудиторські послуги; відсутність покарань за недостовірну інформацію у звітах аудиторів; недостатня кількість висококваліфікованих аудиторів; зниження платоспроможності замовників аудиту. З’ясовано, що одночасно зі зменшенням кількості суб’єктів аудиторської діяльності в Реєстрі аудиторських фірм спостерігається тенденція до збільшення обсягу наданих послуг. Обгрунтовано, що для підвищення цінності аудиту, впровадження та функціонування системи забезпечення якості аудиторських послуг, удосконалення професійних знань практикуючих бухгалтерів, зростання ринку аудиторських послуг та забезпечення визнання важливої ролі аудиторської професії в нашому суспільстві необхідні постійний моніторинг та розробка рішень щодо питань, пов’язаних із функціонуванням системи аудиту в Україні.Item Дослідження концентрації та конкуренції на страховому ринку України(Сумський державний університет, 2019) Журавка, Олена Сергіївна; Журавка, Елена Сергеевна; Zhuravka, Olena Serhiivna; Пахненко, Олена Михайлівна; Пахненко, Елена Михайловна; Pakhnenko, Olena Mykhailivna; Сухомлин, А.А.У статті розглянуто актуальність проведення оцінки концентрації та рівня конкуренції на страховому ринку України в умовах його глобалізації. Проаналізовано показники концентрації та монополізації страхового ринку України. Виявлено, що в цілому ринок страхування в Україні є неконцентрованим, як і окремий його сегмент - ринок ризикового страхування. Ринок страхування життя є помірно концентрованим або з помірною монополізацією. Розглянуто проблеми, які виникають при проведенні моніторингу за рівнем концентрації вітчизняного ринку страхових послуг. Проаналізовано зв’язок між процесом концентрації ринку та конкуренцією на ньому. Питання конкуренції, як рушійного механізму розвитку ринкових відносин, визначено через специфіку конкуренції на страховому ринку. Розглянуто ринок ризикового страхування як осередок конкурентного середовища. Представлено існуючі методи оцінки конкурентної позиції економічного суб’єкта на цільовому ринку в залежності від групи показників і змінних. Проаналізовано концептуальні та методичні підходи до визначення параметрів оцінки конкурентної позиції страхової компанії, які враховують специфіку страхового підприємництва, структуру страхового ринку та особливості страхової послуги, як товару. Виокремлено показники оцінки страхових компаній з ризикового страхування за фінансовим станом за останні п’ять років та на їх основі створено рейтинг страховиків, які діють на ринку страхування, проаналізовано їх конкурентні переваги. З’ясовано, що на ринку ризикового страхування України лідерами є такі системоутворюючі страхові компанії як СК "УНІКА", СК "ТАС СГ", СК "АРСЕНАЛ СТРАХУВАННЯ", СК "PZU УКРАЇНА", СК "АХА СТРАХУВАННЯ" та СК "ІНГО УКРАЇНА". Їх основними конкурентними перевагами є значний обсяг активів, динамічно зростаючий обсяг страхових платежів, та належний рівень виплат, який підтверджується обсягами страхових відшкодувань.Item Методологічні засади та практичний інструментарій маркетингового дослідження конкурентної позиції промислових підприємств(Сумський державний університет, 2016) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Пересадько, Галина Олександрівна; Пересадько, Галина Александровна; Peresadko, Halyna OleksandrivnaБазисом формування конкурентоспроможності промислових підприємств є наявність конкурентних переваг на ринку збуту, які повинні стати ключовим елементом маркетингових досліджень конкурентного середовища промислових підприємств. В роботі обґрунтовано важливість оцінювання не стільки наявності конкурентних переваг промислових підприємств, скільки умов та факторів впливу, які забезпечили її наявність. Розроблена концепція маркетингових досліджень конкурентної позиції промислових підприємств на ринку збуту продукції передбачає формалізацію наявності конкурентних переваг, сформованих за рахунок ефективності використання відповідних внутрішніх по відношенню до промислових підприємств (виробничих, технологічних, кваліфікаційних, організаційних, управлінських, інноваційних, економічних) та/або зовнішніх (якісних, іміджевих, кон’юнктурних, збутових, інформаційно-комунікаційних) чинників конкурентного середовища. В якості методичного інструментарію обрано бінарний підхід із використанням рангів, який дозволяє провести оперативну оцінку, врахувати пріоритетність чинників конкурентного середовища та ступінь їх взаємозалежності і взаємообумовленості.Item Формирование конкурентных конфликтов в хозяйственных механизмах(Сумський державний університет, 2012) Павленко, Олена Олексіївна; Павленко, Елена Алексеевна; Pavlenko, Olena OleksiivnaВ статье рассматриваются вопросы формирования особого вида конфликта – конкурентного конфликта в хозяйственном механизме. Проанализированы вопросы методики экономической оценки конкурентного конфликта. При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/29842Item Аспекти стратегічного розвитку підприємства(Видавництво СумДУ, 2011) Сокиринська, І.Г.; Хохлова, О.В.Пропонується систематизація аспектів стратегічного розвитку підприємства з урахуванням сучасних процесів глобалізації, невизначеності та жорсткої конкуренції. При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/25435Item Теоретичні аспекти конкурентних відносин на автомобільному транспорті(Видавництво СумДУ, 2010) Власенко, Дмитро Олександрович; Власенко, Дмитрий Александрович; Vlasenko, Dmytro OleksandrovychУ статті розглядаються основні поняття конкуренції, систематизовано її види, а також подано докладну класифікацію конкуренції на автомобільному транспорті. В статье рассматриваются основные понятия конкуренции, систематизированы ее виды, а также представлена подробная классификация конкуренции на автомобильном транспорте. In the article the basic concepts of a competition are illustrated: kinds of competition are methodized and detailed classification of a competition on motor transport is given. При цитировании документа, используйте ссылку http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/3056Item Емпіричний аналіз тенденцій і детермінант інноваційної активності підприємств(Видавництво СумДУ, 2009) Брюханов, Максим Віталійович; Ткаченко, Г.В.; Брюханов, Максим Витальевич; Briukhanov, Maksym VitaliiovychУ роботі проведено аналіз економічних теорій інновацій на мікрорівні. Для підприємств різних форм власності досліджуються типи інноваційних стратегій і їх застосування в галузях народного господарства. Визначено детермінанти інноваційної активності, найбільш значущими з яких є виручка підприємств і конкуренція у галузі. // Русск. версия: В работе проведен анализ экономических теорий инноваций на микроуровне. Для предприятий разных форм собственности исследованы типы инновационных стратегий и их использование в отраслях народного хозяйства. Определены детерминанты инновационной активности предприятий, наиболее значимыми из которых являются выручка предприятий и конкуренция в отрасли. При цитировании документа, используйте ссылку http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/646