Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/193
Browse
2 results
Search Results
Item Раціональна боргова політика в системі забезпечення фінансової безпеки держави(Сумський державний університет, 2021) Салтикова, Ганна Василівна; Салтыкова, Анна Васильевна; Saltykova, Hanna Vasylivna; Захаркін, Олексій Олександрович; Захаркин, Алексей Александрович; Zakharkin, Oleksii Oleksandrovych; Тарасенко, Я.Ю.У статті досліджено сутність державного боргу України та визначено основні проблеми його управління. Визначено структуру державного боргу України та його оптимальні межі. Проведено ґрунтовний аналіз сучасного стану та тенденцій державного боргу України. Зокрема, було визначено тенденції його частки у валовому внутрішньому продукті, проведено структурний аналіз державного боргу України з 01.01.2014 р. по 01.09.2021 р., проведений аналіз витрат бюджету на обслуговування та погашення державного боргу України. Аналіз стану та структури державного боргу України дає змогу виявити тенденції до зростання його обсягів. Протягом аналізованого періоду розмір державного боргу України швидкими темпами змінювався, що обумовлюється загальними факторами розвитку економіки. У структурі державного боргу існує чітка тенденція до переважання зовнішнього боргу над внутрішнім. Метою роботи є вивчення сутності державного боргу та методів управління ним, аналіз ситуації та виявлення основних проблем управління державним боргом в Україні. Питання державного боргу з кожним днем стає все більш актуальним. Основними причинами виникнення державного боргу є дефіцит державного бюджету та значні обсяги внутрішніх та зовнішніх запозичень. Подальше зростання державного боргу України є дуже небезпечним і може призвести до втрати економічної незалежності, вилучення з фінансового ринку коштів, які б могли бути використані на розвиток реального сектору економіки, зменшення конкурентоспроможності на внутрішніх і зовнішніх ринках, спад рівня життя населення країни. Але досягнення прогнозованого рівня загрожує Україні дефолтом. Щоб уникнути негативних наслідків необхідно вдосконалити механізм управління державним боргом на інституціональному рівні, вдосконалити нормативно-правову базу, а також підвищити рівень власного валового внутрішнього продукту шляхом модернізації вітчизняних підприємств. У процесі дослідження застосовувалися такі методи: логічного узагальнення, методи аналізу, синтезу, індукції та дедукції, розрахунково-аналітичний метод, метод графічного зображення даних.Item Розрахунок інтегрального показника боргової безпеки України(Сумський державний університет, 2020) Філатова, Ганна Петрівна; Филатова, Анна Петровна; Filatova, Hanna Petrivna; Макаренко, Інна Олександрівна; Макаренко, Инна Александровна; Makarenko, Inna OleksandrivnaНайболючішою проблемою фінансової системи України впродовж останніх років є критичний стан державного боргу, формування якого відбувалося безсистемно, під впливом потреб оперативного фінансування поточних бюджетних видатків, що відобразилось у його структурі та динаміці. Забезпечення стійкості фінансової системи та втримання боргового навантаження в безпечних межах, або, принаймні, забезпечення його незмінності – є першорядними завданнями боргової політики України. При цьому, система індикаторів боргової безпеки є інструментом оцінки спроможності фінансової системи країни виконувати власні боргові зобов’язання. У статті надано перелік ключових індикаторів боргової безпеки, проведено порівняння їх граничних значень в Україні та в світовій практиці. Запропоновано науково-методичний підхід щодо визначення стану боргової безпеки держави на основі кількісного оцінювання релевантних показників, їх подальшого групування, що дозволяє проаналізувати основні потенційні загрози і джерела нестабільності, спрогнозувати їх майбутню динаміку та розрахувати інтегральний індекс боргової безпеки України. Основна суть методики оцінки інтегрального показника боргової безпеки полягає в тому, щоб оцінити рівень боргової безпеки країни в той чи інший період часу єдиним узагальнюючим показником. Дійсно, всі загрози і дестабілізуючі чинники, які вимірюються окремими індикаторами боргової безпеки, заслуговують окремого розгляду. Проте їх взаємопов’язаний вплив забезпечує загальний результат і дає змогу оцінити сумарний рівень боргової безпеки. Аналіз розрахованого інтегрального показника боргової безпеки дозволить своєчасно реагувати на потенційні загрози та нейтралізувати ризики, спричинені надмірним борговим навантаженням. Здійснено огляд методів нормування показників боргової безпеки, враховуючи переваги та недоліки кожного із зазначених методів – обрано найоптимальніший. Дослідження охоплює період з 2009 року по 2019 рік. Аналіз динаміки показників боргової безпеки та інтегрального індексу дозволив зробити висновок про нестабільну боргову ситуацію в Україні та доволі значне нарощення заборгованості протягом останніх 11 років. Незадовільні значення як окремо взятих індикаторів боргової безпеки так і інтегрального індексу свідчать про необхідність серйозної уваги органів державної влади та розроблення заходів з оптимізації управління борговою безпекою України в системі забезпечення економічної безпеки.