Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/193
Browse
22 results
Search Results
Item S2BMM platform for «business-science» coopetition: experience and prospects for Ukraine(Sumy State University, 2022) Койбічук, Віталія Василівна; Койбичук, Виталия Васильевна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna; Самойлікова, Анастасiя Вiкторiвна; Самойликова, Анастасия Викторовна; Samoilikova, Anastasiia Viktorivna; Habenko, M.Стаття присвячена питанню коопетиції «бізнес-наука» та, зокрема, аналізу платформи S2BMM для коопетиції «бізнес-наука» для дослідження досвіду та перспектив для України. Обґрунтовано, що в Україні досить складним є питання співпраці бізнесу та науки. Вчені часто стикаються з проблемою нереалізованого потенціалу. Багато перспективних ідей і проєктів часто залишаються непоміченими. Український бізнес, у свою чергу, більше схиляється до іноземних партнерів для розробки нового наукового продукту. Отже, лише невелика кількість підприємців звертає увагу на українських науковців. Тим не менш, український бізнес і наука мають великий потенціал для розвитку інновацій, але головним аспектом є те, щоб потреба була помічена іншими суб’єктами господарювання та партнерами, які зможуть профінансувати та взяти продукт на впровадження. Таким чином, основною метою дослідження є аналіз нової платформи для коопетиції бізнесу та науки в нових реаліях, визначення можливостей та перспектив онлайн-платформи «Science 2 Business» для коопетиції «бізнес-наука». Бібліометричний аналіз даних наукометричної бази Scopus за допомогою програмного забезпечення VosViewer та інструментарію бази даних Scopus дозволив порівняти кількість проіндексованих публікацій за такими пошуковими запитами, як «коопетиція «бізнес-наука», «співпраця «бізнес-наука»» та «платформа для співпраці «бізнес-наука»» в назвах, анотаціях та ключових словах проіндексованих видань. Також було проведено динамічний аналіз зацікавленості та публікаційної активності науковців щодо платформи співпраці «бізнес-наука». Завдяки бібліометричному аналізу створено візуалізаційну карту на основі бібліометричних даних бази даних Scopus та виділено 5 кластерів досліджень у цій науковій сфері. Визначено особливості коопетиції «бізнес-наука», переваги та перспективи використання онлайнплатформи для коопетиції бізнесу та науковців. Розглянуто можливості, які надає майданчик для співпраці для кожного учасника. Також були проаналізовані сучасні наукові проєкти, які успішно працюють на території України.Item Розроблення стратегії управління промислового підприємства на основі збалансованої системи показників(Сумський державний університет, 2021) Рекуненко, Ігор Іванович; Рекуненко, Игорь Иванович; Rekunenko, Ihor Ivanovych; Кобушко, Яна Володимирівна; Кобушко, Яна Владимировна; Kobushko, Yana Volodymyrivna; Рибальченко, Світлана Миколаївна; Рыбальченко, Светлана Николаевна; Rybalchenko, Svitlana Mykolaivna; Марин, М.Дана стаття присвячена дослідженню особливостей розроблення стратегії управління промислового підприємства. Аналіз основних показників діяльності підприємств є передумовою прийняття ефективних управлінських рішень та визначення стратегічних напрямків розвитку в цілому. Актуальним завданням для сучасних суб'єктів господарювання постає формування збалансованої системи показників з метою її імплементації в стратегію управління підприємством. Визначено перешкоди у запровадженні збалансованої системи показників на українських підприємствах. У той же час серед іноземних компаній, які інтегрували систему збалансованих показників, є представники як приватного, так і державного секторів: Volkswagen, Ford Motor Company, Wells Fargo, Citibank, TD Canada Trust, Apple, Microsoft Latin America, Veriz, Veolia Water, Philips Electronics, City of Charlotte, Defence Logistics Agency, Federal Bureau of Investigations (FBI), University of Virginia. Система збалансованих показників сприяє формалізації і обґрунтуванню стратегічних орієнтирів у відповідності до місії компанії у кількісні та якісні параметри, а також конкретизує дії та зусилля співробітників компанії, закріплення їх відповідальності при досягненні визначених стратегічних результатів у системі мотивації персоналу. Це дає можливість пов’язати винагороду персоналу з досягненням показників діяльності компанії, на які вони мають безпосередній вплив. У статті систематизовано алгоритм розроблення стратегії управління, етапи формування збалансованої системи показників. Визначено ключові завдання, які є необхідними для досягнення заданих результативних показників за встановленими блоками аналізу: клієнти, бізнес-процеси, навчання та кар’єрне зростання і фінанси. Розкрито актуальність та важливість ланцюга причинно-наслідкових зв’язків, що впливає на всі складові збалансованої системи показників за вертикальним вектором. Наведено у загальному вигляді збалансовану систему показників розвитку промислового підприємства.Item Аналіз ринку лакофарбових матеріалів на міжнародному та національному рівні у сфері промислового сектору економіки(Сумський державний університет, 2021) Кіріл’єва, А.В.У статті визначено актуальність дослідження промислового сектору української економіки. Промисловість є ключовою детермінантою сталого розвитку України та визначення іміджу країни на міжнародній арені світових відносин. Потужний промисловий сектор дозволяє ефективно вести вітчизняну та міжнародну економічну політику та позиціонувати себе як конкурентоспроможного суб’єкта господарської діяльності. З’ясовано, що сучасний етап розвитку світогосподарських зв'язків в Україні характеризується розширенням усіх форм міжнародних економічних відносин на основі швидкого росту продуктивних сил, який обумовлений прискоренням науково-технічного прогресу. Наслідком цього є постійно зростаюча концентрація виробництва й укрупнення його розмірів, що підсилює тенденцію до інтернаціоналізації господарського життя, яке сприяє розвитку міжнародної спеціалізації і кооперації виробництва. Розглянуто український ринок лакофарбової продукції, як перспективної галузі діяльності. Лакофарбова промисловість – галузь хімічної промисловості, в результаті якого підприємство виробляє різноманітні декоративно-захисні вироби, затверджувачі, прискорювачі, смоли для синтетичних лаків, інші види пігментів тощо. Асортимент виробництва та виготовлення фарб станом на 2021 рік є досить розгалуженим, проте існує безліч варіантів вдосконалення та розробки нових рецептур. Визначено, що ринок ЛФМ є розвинутим та конкурентоспроможним порівняно з іншими галузями хімічної промисловості. Рівень імпортованих продуктів лакофарби значно менший від частки вітчизняних товарів на українському ринку. Така тенденція дозволяє констатувати конкурентоспроможність ЛФМ на національному рівні. Зберігати та покращувати свої позиції українські виробники зможуть за умов модернізації виробничого процесу, оснащенню новітнім обладнанням цехи та підвищення кваліфікації працівників підприємства. Аналіз буде корисним для потенційних інвесторів у галузь лакофарбових матеріалів України, оскільки остання є досить привабливою для розвитку та має перспективи до майбутнього розгалуження економічної діяльності. Основними конкурентними перевагами розвитку підприємств лакофарбової індустрії є наявна ресурсна база та можливість підготовки та розвитку людського капіталу для даних підприємств.Item Оцінка інвестиційного потенціалу України з урахуванням інфраструктурних змін(Сумський державний університет, 2021) Кобушко, Ігор Миколайович; Кобушко, Игорь Николаевич; Kobushko, Ihor Mykolaiovych; Чухно, Р.Ю.Дана стаття присвячена визначенню сутності та оцінці стану інвестиційного потенціалу України за 2017-2019 років. Для правильного розуміння дефініції "інвестиційного потенціалу" було розглянуто взаємодію двох термінів: "інвестиції" та "потенціал", що дозволило суттєво підвищити правильність його оцінки. Було узагальнено складові інвестиційного потенціалу країни, а також визначено фактори впливу на його стан. Формування і використання інвестиційного потенціалу є головними чинником у процесі забезпечення конкурентоспроможності та економічної безпеки країни, адже він відображає можливості економіки України робити фінансові внески у процеси, які пов’язані зі стабілізацією, відновленням, підтримкою та зростанням національного багатства; зі створенням та оновлення основних виробничих фондів та нематеріальних активів; генерацією нових ідей; розвитку наукового, інформаційного і освітнього потенціалу. Тому, для оцінки рівня інвестиційного потенціалу країни, потрібно застосовувати нові підходи або вдосконалювати вже існуючі, адже з плином часу фактори впливу на стан інвестиційного потенціалу змінюються – може збільшуватись або зменшуватись їх вагомість. В даній роботі для оцінки стану інвестиційного потенціалу була застосована модель Олександренко І.В., але в ній не було враховано такий вагомий показник, як інфраструктурні ресурси. На нашу думку, врахування даного показника дасть змогу більш точно оцінити рівень інвестиційного потенціалу України, адже існує пряма залежність між наявністю розвиненої інфраструктури та досягненням економічних, соціальних, а також політичних цілей. На основі розрахунків інтегральних показників забезпеченості країни трудовими, фінансовими, виробничими, природними та інфраструктурними ресурсами, було визначено інвестиційний потенціал України. Попри поступове зростання інвестиційного потенціалу в Україні існує ряд наявних проблем, які впливають на стан та розвиток економіки країни та погіршують рівень інвестиційного потенціалу. Відповідно до цього було запропоновано шляхи покращення стану інвестиційного потенціалу та визначено, що в Україні є необхідність застосовувати на державному рівні дієві заходи щодо створення єдиної цілісної системи процесів державного управління для формування та реалізації інвестиційного потенціалу.Item Розвиток онлайн-торгівлі в умовах пандемічної кризи COVID-19(Сумський державний університет, 2020) Сагер, Людмила Юріївна; Сагер, Людмила Юрьевна; Saher, Liudmyla Yuriivna; Лазоренко, В.Є.; Шевченко, К.В.Пандемія COVID-19 здійснила значий вплив на діяльність бізнесу в Україні та світі. Так, карантин майже зупинив ряд галузей, зокрема роздрібну торгівлю (за винятком торгівлі продуктами харчування), готельний та ресторанний бізнес, авіаперевезення. Через введення карантину відчизняні підприємства заморозили інвестиційні процеси. Більшість торгових точок не були готові до різкого закриття фізичних точок збуту та неможливості продажу товарів з полиць, що спричинило необхідність швидкого переходу до онлайн-торгівлі. Відповідно саме пандемічна криза стала каталізатором елктронної торгівлі. Проте слід зазначити, що багатьом підприємствам було важко здійснити повний чи частковий перехід через відсутність досвіду і розуміння перспективних шляхів розвитку як суб’єкта ринку електронної торгівлі. Відповідно можемо говорити про перспективність і необхідність дослідження окремих питань розвитку електронної торгівлі, зокрема в Україні. Метою роботи є визначення шляхів розвитку онлайн-торгівлі в Україні під впливом пандемічної кризи. В процесі дослідження використовувались методи порівняння, систематизації і логічного узагальнення, трендовий аналіз (із використанням Google Trends), бібліометричний аналіз (із використанням VOSviewer 1.6.16). Авторами здійснено трендовий аналіз, результати якого демонтсрують поступове зростання кількості запитів до 2018 р. і стрімке зростання з 2019 року, що, високою долею ймовірності пов’язано із пандемією, коли багато магазинів зіштовхнулися з проблемами реалізації продукції. Результати бібліометричного аналізу показують зміну тенденції публікаційної активності у напрямку переходу від розкляду онлайн-торгівлі у поєднанні з питаннями управління маркетингом, інструментами трейдмаркетингу, аналізом споживацької поведінки до алгоритмізації та математичного моделювання споживчих поведінкових патернів. Спостерігається чітка тенденція до зростання суспільного та науковго інтересу до даного питання. При цьому частка відчизняних публікацій з даної тематики є незначною. На основі проведеного аналізу тенденцій у онлайн-торгівлі авторами було запропоновано перспективні шляхи її розвитку, визначено їхні переваги, недоліки та складність реалізації в Україні.Item Принципи формування "зеленого" інвестування країни, роль та значення для конкурентоспроможності(Сумський державний університет, 2020) Хомутенко, Людмила Іванівна; Хомутенко, Людмила Ивановна; Khomutenko, Liudmyla Ivanivna; Кіріл’єва, А.В.У статті розглянуто основні принципи формування та розвитку "зеленого" інвестування в країні, що ключовим елементом у створенні конкурентоспроможного середовища. Метою дослідження є аналіз принципів формування "зеленого" інвестування країни, визначення ролі та значення для розвитку. Визначено, що кожній країні притаманні власні особливості, обумовлені рівнем розвитку країни, її географічним розташуванням, наявністю природних багатств і специфікою використовуваних концепцій, моделей та інструментів розвитку, що відповідають національним пріоритетам і накопиченому досвіду, а тому перехід до "зеленої" економіки для різних держав відбуватиметься за різними сценаріями. У ході дослідження даної теми було з’ясовано, що послідовна та ефективна реалізація принципів "зеленого" інвестування, як і "зеленого" розвитку загалом, можлива лише в регуляторному середовищі, прозорому і справедливому, що розвивається відповідно до принципу верховенства права, з незалежними судовими процедурами, за участі незалежних регуляторів ринку, що діють відповідно до національних інтересів, дотримуючись прав інвесторів і споживачів. З іншого боку, для їх принципів імплементації життєво важливу роль відіграє соціально відповідальна поведінка бізнесу, одним з ключових індикаторів наявності якої є ставлення бізнесу до екологічних питань, ефективності використання ресурсів та енергоефективності, розкриття соціально значущої нефінансової інформації. Зазначено, що в Україні кліматична та інвестиційна політика функціонують окремо одна від одної, а іноді їх цілі є взаємосуперечливими, що запобігає або уповільнює інвестиції у розвиток "зеленої" інфраструктури. Інтеграція кліматичної та інвестиційної політики в єдиних межах може сприяти налагодженій співпраці різних суб’єктів для досягнення спільної мети розвитку, де серед пріоритетів – зниження рівнів викидів CO2 , захист довкілля, "зелений" розвиток. Для ефективного переходу до "зеленої" економіки у країні мають бути створені дієві політичні рамки, що передбачають розробку та впровадження стратегій розвитку "зеленої" економіки на основі комплексного та інтегрованого підходу, з охопленням усіх сфер суспільного життя та принципів їх діяльності.Item Проблеми розроблення стратегії розвитку для операторів крафтової продукції (на прикладі пивоварної галузі України)(Сумський державний університет, 2019) Швіндіна, Ганна Олександрівна; Швиндина, Анна Александровна; Shvindina, Hanna Oleksandrivna; Стрига, В.Д.; Лапін, Євген Васильович; Лапин, Евгений Васильевич; Lapin, Yevhen VasylovychУ статті розглянуто та проаналізовано фактори, які впливають на пивоварну галузь в Україні, зокрема розглянуто взаємозв’язок між розвитком крафтової продукції та продукції масового виробництва. У США і країнах ЄС виробництво крафтового пива зростає і стає привабливим для інвесторів, однак в Україні цей сектор знаходиться під загрозою ліквідації. Через регулюючі заходи, які були недавно введені в дію, величезна конкуренція з великими корпораціями і зниження реальних доходів населення змушує малих виробників пива стикатися з проблемою продовження функціонування. Культура споживання пива є ще однією проблемою в Україні, в той час як в Чехії або Бельгії виробництво пива є шанованим бізнесом, що підтримується місцевими органами влади. Ще однією тенденцією, яка може бути перспективною з точки зору розвитку виробництва крафтового пива, є збільшення споживання безалкогольного пива. Ринок має великий потенціал для зростання, і він може стати стратегічним вікном для місцевих виробників. У статті аналізуються соціальні, економічні фактори для розроблення стратегії. Серед основних факторів значну роль зіграла втрата виробничих потужностей на сході країни, скасування ринкових взаємодій з Російською Федерацією, а також пошук нових партнерів. Більш того, за останні роки законодавство кілька разів змінювалося, і одним з найбільш значних змін стали зміни в політиці ліцензування та просування. У цих умовах міні-виробники, включаючи виробників пива, повинні переглянути свої ринкові стратегії і дії на ринку. Розглянуто сучасні тенденції та можливі шляхи подальшого розвитку, запропоновані деякі зміни в стратегії розвитку. Автори припустили, що для пивоварів існують дві основні траєкторії: реактивна стратегія і проактивна стратегія. І якщо для реалізації обрана проактивний стратегія, цей сценарій може бути реалізований за допомогою підходів до розробки стратегій Бартлет-Гошал. Мультидомашня стратегія може бути ефективною реакцією на ринкові зміни і стратегічні вікна, що відкрилися в 2018 році (зміни в законодавстві).Item Аналіз стану і тенденцій розвитку світового й українського ринків нафти(Сумський державний університет, 2019) Губарєва, І.О.; Рудика, В.І.У статті оцінено стан і визначено основні тенденції розвитку світового й українського ринків нафти. Аналізу тенденцій розвитку світового та вітчизняного ринків нафти було здійснено за даними, що характеризують як запаси, так і видобуток, і споживання нафти, а також виробництво з неї та споживання нафтопродуктів з урахуванням зовнішньоекономічних відносин країни. Оцінено регіональну структуру світового виробництва, споживання, експорту та імпорту нафти. Оцінка стану і тенденцій розвитку світового та українського ринків нафти є підґрунтям для вибору пріоритетних напрямів забезпечення енергетичної безпеки України.Item Особливості розвитку ринків в 21 сторіччі: тенденції світу та України(Сумський державний університет, 2017) Тарасенко, Світлана Вікторівна; Тарасенко, Светлана Викторовна; Tarasenko, Svitlana Viktorivna; Харченко, Микола Олексійович; Харченко, Николай Алексеевич; Kharchenko, Mykola Oleksiiovych; Дяченко, А.В.; Юрко, Р.Ю.У статті досліджено тенденції у розвитку ринків товарів, послуг світу та України. Охарактеризовано ключові параметри основних ринків товарів та послуг. Визначено, що сфера послуг формує ВВП розвинених країн, проте основою як сфери послуг, так і інших галузей, виступають здобутки у технологіях, промисловості на основі стабільної інституціональної системи. Сформовано перспективи функціонування ринків товарів та послуг в Україні.Item Застосування стратегічної екологічної оцінки при розробці стратегій забезечення соціо-еколого-економічного розвитку міських територій(Сумський державний університет, 2017) Лук`янихін, Вадим Олександрович; Лукьянихин, Вадим Александрович; Luk`ianykhin, Vadym Oleksandrovych; Лук`янихіна, Олена Анатоліївна; Лукьянихина, Елена Анатольевна; Luk`ianykhina, Olena Anatoliivna; Циганенко, Олена Василівна; Циганенко, Елена Васильевна; Tsyhanenko, Olena Vasylivna; Самусь, Ганна Іванівна; Самусь, Анна Ивановна; Samus, Hanna IvanivnaВ статті визначено сутність процедури стратегічної екологічної оцінки та її значення при розробці та реалізації стратегій соціо-еколого-економічного розвитку міських територій. Визначено місце проведення СЕО та запропоновано науково-методичний підхід до розробки і реалізації стратегії сталого розвитку міських територій, який базується на використанні принципу Демінга шляхом поетапного узгодження та коригування проміжних результатів розробки стратегій соціо-еколого-економічного розвитку та стратегічної екологічної оцінки.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »