Факультет іноземної філології та соціальних комунікацій (ІФСК)
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/2
Browse
49 results
Search Results
Item Information Resilience and Information Security as Indicators of the Level of Development of Information and Media Literacy(International Journal of Media and Information Literacy, 2021) Лебідь, Андрій Євгенійович; Lebid, Andrii Yevheniiovych; Назаров, Микола Сергiйович; Nazarov, Mykola Serhiiovych; Shevchenko, N.A.This paper analyzes the use of the terms ‘information resilience’ and ‘social resilience’ in the context of national resilience strategies. It is shown that information resilience reflects transformations in the system of international relations and the domestic policies of different countries, as well as prospects for the development of information-and-communications technology and its impact on social processes. Based on the results of a research project implemented as part of this study, a hypothesis was formulated which stated that the majority of the Ukrainian people are not aware of the reality of information threats at this time. This hypothesis was supported based on an analysis of empirical data collected for the study. The study helped identify gaps between government and society in Ukraine in the following five key areas: values, goals, capabilities, motivation, and communication. It is shown that these gaps have had a significant impact on the overall level of information and national resilience in Ukraine. The information resilience of Ukrainian society was analyzed at the local level (through the example of Ukraine’s eastern and southeastern regions). It is suggested that the issue of social and information resilience is of particular relevance in the context of information and media literacy amongst the population, especially within small communities. In this context, an analysis was conducted of the information space of Ukraine’s eastern and southeastern regions. The resulting conclusion was that the level of media culture in Ukraine, determined by a number of both subjective and objective factors, is relatively low at this time.Item Товариство «Просвіта» на Сумщині. Документи і матеріали: у 2 т. Том 1 (1917–1923)(Триторія, 2022) Артюх, В`ячеслав Олексійович; Artiukh, Viacheslav Oleksiiovych; Іванущенко, Г.М.У збірнику подаються документи й ілюстративні матеріали, що всебічно розкривають діяльність товариства «Просвіта» на теренах Сумщини в 1917–1923 рр. Близько 300 джерел, переважно архівних та інформацій з преси, відтворюють широку географію просвітянського руху, його впливи на перебіг культурного й політичного життя краю. Для дослідників, краєзнавців, учителів, студентів, усіх, хто цікавиться історією рідного краю.Item Освітній фронт в Україні: між якістю та безпекою(Research Europe, 2024) Мальована, Нiна Володимирiвна; Malovana, Nina Volodymyrivna; Руденко, Наталія Володимирівна; Rudenko, Nataliia VolodymyrivnaСучасна освітня система в Україні опинилася в умовах безпрецедентних викликів, пов’язаних із військовою агресією та пандемією. Безпека та якість освіти стали ключовими пріоритетами для освітніх закладів та державних інституцій. Забезпечення ефективного навчального процесу, одночасно створюючи безпечні умови для учнів та вчителів, стало основним завданням для керівників освітніх закладів та урядових структур.Item L2 collaborative writing via instructional technology in Serbian tertiary education(Sumy State University, 2024) Milenković, B.Contemporary ELT classroom demonstrates significant changes under the influence of the digital era and instructional technology. According to Becker (Becker 2000, in Ahmadi Reza 2018: 116), computers are regarded as an important instructional instrument in language classes, and teachers rely on technology as a medium to deliver courses, either fully online or as a complementary resource used with the aim of adapting learning to the needs of the new generation, the e-generation (Gonzalez-Vera, 2016) The exponential growth of the Internet since 1994 is causing a revolution in learning (Blyth 1999) (Reid in Carter & Nunan, 2001) and the issues in computer-assisted language learning (CALL) have also evlolved from an early emphasis on how to use the new technology to research on technology’s effects on learning (Hanson-Smith in Carter & Nunan, 2001). At the same time the EFL classroom has experienced great changes and the use of technology in English L2 writing courses may be the foremost curricular change today (Reid in Carter & Nunan, 2001). The advancement of technology and its pedagogical implications have allowed teaching writing in an ELT classroom to develop beyond the isolated practice of writing, towards a more social experience. Collaborative writing is a recent pedagogical practice in ELT classroom relying on theoretical basis of Vygotskian notion of cooperating with others by contributing ideas with the goal of quality learning and growth to take place (Heidar, 2016).Item Study experiences of Hispanic Studies students at the faculty of philology and arts during the COVID-19 pandemic(Sumy State University, 2024) Radojevic, M.The pandemic of the Covid-19 virus in Serbia began in March 2020, when the state leadership adopted direct measures that temporarily closed preschools, schools and colleges. The newly created situation required quick reactions from professors and the reorganization of teaching, which moved from traditional, face-to-face, to online, distance learning. At the very beginning of the pandemic, the teaching staff of the Faculty of Philology and Arts of the University of Kragujevac received permission to adapt the classes to their needs and all professors were required to find the most adequate solution for teaching in these changed social circumstances. In this paper, we will focus on teaching during the pandemic at the Department of Hispanic Studies, with the aim of presenting the course of teaching, the methods and tools that were used, and the experience, judgment and attitudes of students, since the evaluation and improvement of each method of teaching should start exactly from how it performed for the main actors in that process. We will present the opinions of the students on the basis of a completed questionnaire, with which we examined the impressions of students of Hispanic studies who were in their first and second year of study during the pandemic.Item Innovative technologies in education(Sumy State University, 2024) Набок, Марина Миколаївна; Nabok, Maryna Mykolaivna; Anesu, B.L.The 21st century has witnessed an explosion of innovative educational technologies, revolutionizing the way we learn and teach. Here are some key innovations: 1) Online Learning Platforms: Platforms like Coursera, edX, and Khan Academy offer a wide range of courses and educational materials accessible to learners worldwide. These platforms provide flexibility and access to high-quality education regardless of geographical location; 2) Adaptive Learning: Adaptive learning systems use algorithms to personalize the learning experience based on a student's strengths, weaknesses, and learning pace. This technology adjusts the content and pace of instruction to optimize learning outcomes for each individual learner; 3) Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR): VR and AR technologies create immersive learning experiences that engage students in interactive simulations and virtual environments. These technologies are particularly effective for subjects like science, history, and technical training; 4) Gamification: Gamification integrates game elements, such as points, badges, and leaderboards, into educational activities to motivate and engage learners. Educational games make learning more enjoyable and increase student participation and retention; 5) Mobile Learning: With the widespread use of smartphones and tablets, mobile learning apps and platforms have become increasingly popular.Item Гейміфікація як засіб підвищення мотивації та пізнавального інтересу студентів у процесі навчання іноземних мов(Сумський державний університет, 2024) Симоненко, Наталія Олександрівна; Symonenko, Nataliia OleksandrivnaАктуальність теми. Гейміфікований підхід до навчання набув популярності у різних сферах, включаючи освіту, психологію а також фізичне та психічне здоров'я. Фактично, пошуки в базі даних Scopus (2022 р.) показують різкий ріст популярності термінів, пов'язаних із гейміфікацією з 2011 року, що свідчить про значне зростання кількості досліджень у цій галузі в останні роки. [1, с. 104]. У роботі ми розглянемо можливості використання гейміфікації у навчанні іноземних мов для залучення уваги та підвищення мотивації студентів. Для ілюстрації використання гейміфікації наведемо приклади впровадження ігрових елементів у процес навчання іноземних мов. Мета дослідження – визначити можливості використання гейміфікації у процесі навчання іноземних мов з метою підвищення мотивації та пізнавального інтересу студентів до вивчення іноземних мов.Item Theoretical and contrastive grammar in the subject area of philology(Sumy State University, 2024) Баранова, Світлана Володимирівна; Baranova, Svitlana VolodymyrivnaAccording to the Standards of Higher Education of Ukraine [2], philologists’ training presupposes the theoretical content of the subject area to be fundamental scientific theories, concepts, principles, categories, methods, and notions of philology. Theoretical and contrastive grammar cannot but be mentioned in this respect. The purpose of the research is to identify the place of theoretical and contrastive grammar in the study programme “Germanic Languages and Literatures (including Translation), primary – English”; its topicality is explained by the greater interest of scientists and teachers in the quality of education. Besides, this aspect correlates with qualitative education, which is ensured by the strategies spelled out in Sustainable Development Goals (Sustainable Development Goals [SDG], 2015) adopted by the United Nations [4]. The course of theoretical grammar solves the tasks of revealing the learning outcomes acquired by students and defining the basic terms and notions of grammar. The university course is based on knowledge through separate content modules that integrate with its other parts [1; с. 3]. The lectures are complemented by the tasks for the independent work that enables the students to apply theoretical knowledge in scientific work. The aim of the course is for students’ achievement of fundamental thinking and the system of specific knowledge in the sphere of philological science, its theoretical bases, and the ability to use the knowledge of the language as a system in scientific research, translation, and pedagogical activity.Item Формування, медіапросування та підтримка загальнокорпоративного іміджу: інформаційна кампанія(Сумський державний університет, 2023) Науменко, А.Ю.; Сердюк, А.Ю.; Лунгор, Т.О.; Котляр, Ю.Р.; Кібець, К.К.У роботі представлено проєкт інформаційної кампанії, спрямованої на формування, медіапросування й підтримку загальнокорпоративного іміджу кафедри журналістики та філології факультету ІФСК СумДУ. Під час розроблення проєкту та його апробації визначено цільову аудиторію, канали поширення інформації, підготовлено інформаційні продукти різних форматів та жанрів: ютуб-шоу, аудіоподкаст, серію текстових матеріалів, короткі відео замальовки. Обсяг роботи складає 78 сторінок, у ній використано додатки, серед яких ілюстрації, сценарії, текстові матеріали тощо. Проєкт рекомендується втілювати для збільшення впізнаваності кафедри журналістики та філології факультету ІФСК СумДУ серед цільової аудиторії та збільшення кількості вступників. Актуальність роботи зумовлена необхідністю відновлювати українську медіасферу, що постраждала через війну, за рахунок притоку в журналістику та медіабізнес нових молодих висококваліфікованих спеціалістів.Item Social integrity and tolerance in education: foreign experience(Sumy State University, 2023) Чернякова, Аліна Вікторівна; Чернякова, Алина Викторовна; Cherniakova, Alina Viktorivna; Ейкінс, Айрін; Эйкинс, Айрин; Eikins, AirinAnticipating the European future of Ukraine, educational institutions act as powerful agents of change in the promotion of European values social an academic integrity. Faculties realized they need to ensure that their students engage in assessment processes with honesty, fairness, courage, respect, responsibility and truthfulness – all values of academic integrity recognised by the International Centre for Academic Integrity (ICAI). The analysis of scientific intelligence makes it possible to assert that European values are productive tools - teaching, learning, development of educational and language policy in the conditions of a multicultural educational space [1-2; 6]. Given the outlined topic of the article, special attention needs to be paid to the discussion of current problem situations and the analysis of best practices of the International Center for Academic Integrity [3]. Time and again, research has shown that having a culture of integrity on campus can be a natural deterrent to cheating or e-cheating. This culture cannot be developed overnight, and not amidst stress, anxiety, and a whole new mode of teaching and delivery. A recent ETICO blog focused on the importance of policy frameworks that can help govern the institution’s attitude, proactive actions, and reactions to academic dishonesty. While policies are crucial top-down efforts, the practical implementation of these policies often miss the most important stakeholders – namely students [4]. The ETICO portal is a web-based platform that regroups and disseminates all the latest information and resources on ethics and corruption in education from IIEP-UNESCO, as well as from a range of partners and stakeholders active in this field [5]. The ETICO programme, initiated in 2001, aims to strengthen educational planning and management strategies by promoting a culture of ethics, reducing corrupt practices, and integrating the principles of transparency and accountability at the political level. There are three main channels: Research, Training, Strategic Assistance.