Факультет іноземної філології та соціальних комунікацій (ІФСК)

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/2

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    The Impact of Media Culture on Future Professionals’ Training
    (Sciedu Press, 2022) Tatarnikova, A.; Oleshko, A.; Voronovska, L.; Shvets, N.; Сушкова, Олена Миколаївна; Сушкова, Елена Николаевна; Sushkova, Olena Mykolaivna; Sbitnaia, D.
    The relevance of the research is substantiated by the fact that the information society can be addressed as a stage in the modern civilization formation, which is characterized by the increasing role of knowledge, information, as well as information processing technologies. The number of people employed in the information sphere is growing steadily. The information products and information services are gaining additional shares in the market. It is specifically the prerequisites for a future specialist to have high media and cultural competence to tackle current challenges. The research aims to ascertain experimentally the pedagogical conditions for media culture formation and its impact on future professionals’ training. The study was conducted using such tools as questionnaires and testing. Diagnosis of cognitive interest (according to N. Kuzmina’s scale), the scale for assessing students' operational skills (according to M. Chobitko), Pearson's criterion (chi-square). In the experimental group, only 1.9% of students at the control stage of the experiment corresponded to the low level of media culture according to the cognitive criterion, while in the control group there were 18.4% f students. However, in the experimental group at the control stage of the experiment more than 61% of respondents yielded a high level of media culture according to the cognitive criterion. That said, in the experimental group only 1.9% respondents at the control stage of the experiment corresponded to a low level of media culture according to the cognitive criterion. The obtained results give grounds to argue that media culture formation has a positive effect on the future professionals’ training. This is due to the fact that media culture is underlying the general professional competence of the XXI century specialist. The enhancement of the students training through the use of new information and Internet technologies has all chances to be one of the prospects for further research in the relative to the issue addressed.
  • Item
    Technologically Supported Infusion of 21st century Skills Development within 21 Days
    (Academic Publishing House Researcher s.r.o., 2021) Лебідь, Андрій Євгенійович; Лебедь, Андрей Евгеньевич; Lebid, Andrii Yevheniiovych; Красуля, Алла Вікторівна; Красуля, Алла Викторовна; Krasulia, Alla Viktorivna; Сушкова, Олена Миколаївна; Сушкова, Елена Николаевна; Sushkova, Olena Mykolaivna; Shevchenko, N.A.
    The article aims to study the mechanisms of formation and development of soft skills, taking into account top technology trends and the digitalization of higher education. Based on the analysis of best world practices in soft skills development, the article’s authors conclude that transferable skills are fundamental to the formation of professional competencies. This conclusion has become possible based on a thorough theoretical review and self-report questionnaire findings. The article describes implementing a 21-day-skill-acquisition teaching technique to form and develop students’ hard and soft skills. The intervention conducted at the Department of Germanic Philology, Faculty of Foreign Philology and Social Communications, Sumy State University, targeted the 1st-year BA and 1st-year MA Translation Studies students who created their content using modern video blogging technology. The research findings make it possible to conclude that the development of soft skills significantly determines students’ personal trajectory of learning and acquiring professional competencies.
  • Item
    Technologically Supported Infusion of 21st century Skills Development within 21 Days
    (Cherkas Global University, 2021) Лебідь, Андрій Євгенійович; Лебедь, Андрей Евгеньевич; Lebid, Andrii Yevheniiovych; Красуля, Алла Вікторівна; Красуля, Алла Викторовна; Krasulia, Alla Viktorivna; Сушкова, Олена Миколаївна; Сушкова, Елена Николаевна; Sushkova, Olena Mykolaivna; Shevchenko, N.A.
    Метою статті є дослідження механізмів формування та розвитку м’яких навичок з урахуванням провідних технологічних тенденцій та цифровізації вищої освіти. На основі аналізу найкращих світових практик розвитку м’яких навичок, автори статті дійшли висновку, що гнучкі навички є підґрунтям для формування професійних компетенцій. Цей висновок став можливим на основі ретельного теоретичного огляду та результатів анкети-самозвіту. У статті описано застосування прийомів інтенсивного навчання задля формування та розвитку твердих і м’яких навичок студентів протягом 21 дня. Педагогічне дослідження, проведене на кафедрі германської філології факультету іноземної філології та соціальних комунікацій Сумського державного університету, було спрямоване на студентів-філологів 1 курсу бакалаврату та 1 курсу магістратури, які створювали контент за допомогою сучасних технологій відеоблогінгу. За результатами дослідження можемо зробити висновок, що розвиток м’яких навичок значною мірою визначає особисту траєкторію навчання студентів та сприяє удосконаленню професійних компетентностей.