Факультет іноземної філології та соціальних комунікацій (ІФСК)

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/2

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 39
  • Item
    Developing Soft Skills in Ukrainian Higher Education: Challenges and ESP Integration Strategies
    (University of Constanța, 2025) Таценко, Наталія Віталіївна; Tatsenko, Nataliia Vitaliivna; Коробова, Юлія Володимирівна; Korobova, Yuliia Volodymyrivna
    У відповідь на поточні соціально-економічні зміни, українські університети прагнуть подолати розрив між якісною освітою та ринком праці. Зі зростанням попиту на кваліфікованих випускників, ЗВО інтегрують м’які навички (soft skills) у свої навчальні програми, щоб задовольнити потреби ринку праці. Автори надають описовий аналіз визначень та характеристик м’яких навичок, а також шляхів їх розвитку для підвищення працевлаштування випускників у певних контекстах вищої освіти. Хоча українські випускники демонструють сильні сторони в комунікації та адаптивності, існує помітний дефіцит таких навичок, як вирішення проблем, управління стресом та критичне мислення. Стаття зосереджена на проблемах в політиці вищої освіти України, інноваційних змінах у навчальних програмах (наприклад, розробка портфоліо, спільні проєкти) та стратегіях розвитку soft skills на заняттях з англійської мови для спеціальних цілей, які можна впровадити в академічне середовище на національному рівні, щоб забезпечити студентів цими важливими навичками. Дослідження теоретично обґрунтоване та окреслює концептуальні рекомендації щодо модернізації української системи професійної підготовки відповідно до європейських стандартів.
  • Item
    Role repertoire of the family discourse participants in a situation of frank communication: symmetric and asymmetric relations
    (Kauno Technologijos Universitetas, 2025) Бровкіна, Оксана Володимирівна; Brovkina, Oksana Volodymyrivna; Баранова, Світлана Володимирівна; Baranova, Svitlana Volodymyrivna
    У статті розглядається комунікативна ситуація відвертого спілкування в англомовному родинному дискурсі з точки зору рольового репертуару його учасників. Рольовий репертуар та конфігурації інтерактантів англомовного родинного дискурсу «ЧОЛОВІК-ДРУЖИНА» впливає на вибір комунікативних стратегій і тактик, а класифікація ролей розглядається з позиції симетричних/асиметричних відносин мовців. Тактики самосхвалення, перевантаження сприймаючого інформацією, гра на почуттях, самовираження та використання лестощів втілюють стратегію відвертості. Родинне спілкування досліджується на матеріалі англомовного дискурсу, який представлений творами художньої літератури, із залученням загальнонаукових, структурно-семантичних, прагма-семантичних, дискурсивних та кількісних методів.
  • Item
    Application of behavioral economics insights to increase effectiveness of public awareness of COVID-19
    (ALUNA Publishing, 2021) Костенко, Андріана Миколаївна; Kostenko, Andriana Mykolaivna; Ясенок, Вікторія Олександрівна; Yasenok, Viktoriia Oleksandrivna; Світайло, Ніна Дмитрівна; Svitailo, Nina Dmytrivna; Назаров, Микола Сергiйович; Nazarov, Mykola Serhiiovych; Теслик, Наталія Миколаївна; Teslyk, Nataliia Mykolaivna; Сміянова, Ольга Іванівна; Smiianova, Olha Ivanivna; Huschuk, I.V.
    The aim: To determine the level of public awareness of COVID-19 and information needs, as well as level of public confidence in both official information on COVID-19 and to develop recommendations for communication policy on longer-term awareness in pandemic settings COVID-19, using principles of behavioral economics. Materials and methods: 4 focus group interviews were conducted in residents of Ukraine, with a total quantity of 48 people aged 16-70 years questioned and an anonymous questionnaire was conducted in 1,700 respondents, representing the adult population aged 18 years and older from all over Ukraine. The representative error of the study with probability of 0.95 does not exceed 4%. The processing of questionnaires was carried out by SDU Center of Social Researches (SDUCSR) employees, using the OSA program. Results: 28.5% of respondents believe that politicians and media underestimate the danger of the COVID-19 epidemic, while other 28.1% believe that politicians and media adequately assess its danger. 18.9% of respondents are sure that the danger is exaggerated. As much as 24.5% of Ukrainian respondents could not decide on such assessment. The most common sources of information about disease/treatment are Internet and social media. Traditional media and relatives/acquaints who endured the COVID-19 also gain population`s confidence. A family doctor is the least popular source of information. 42.1% of respondents do not trust official information on the number of infected people and severity of the disease, and another 40% are not sure whether they should trust or not. Only 17.9% of respondents trust official information. Conclusions: Within informing the society about public health in conditions of a COVID-19 pandemic it is better to provide communication strategy for various target audiences: for youth which is inclined to underestimate threats of epidemic and obtains information on social networks; for people of a retirement age (as risk group) who lack information because they use only traditional media (mainly TV); for women who need psychological support to decrease in level of stress in the family more often and also to overcome the negative post-stressful situations (connected with the death of the family/relatives); for men who are inclined to neglect their own health, etc.; for the people who have endured COVID-19 to prevent possible reinfection in them.
  • Item
    Public oversight of Ukraine’s European integration course
    (FDV Publishing House, 2021) Kruglashov, А.; Костенко, Андріана Миколаївна; Kostenko, Andriana Mykolaivna
    The article deals with the wide range of mechanisms in support of civil society institutions–government interaction in the context of developing and implementing European integration reforms in Ukraine. The authors identified 6 strategic documents and 20 areas of reform related to the process of European integration, as well as the key issues concerning implementation of the Association Agreement between Ukraine and the EU. The authors conclude that positive trends are visible in recent decades in the institutional development of Ukrainian civil society, which has become a driving force of the country’s European integration aspirations. In this setting, civil society institutions (CSIs) work with government agencies, engage in informal advocacy, conduct monitoring policies, perform and publish policy analysis and recommendations, and work with and lobby international agencies and other actors.
  • Item
    Application Of Information Technologies In Network Mass Communication Media
    (International Journal of Computer Science and Network Security, 2021) Ulianova, K.; Ковальова, Тетяна Вікторівна; Kovalova, Tetiana Viktorivna; Мостіпан, Тетяна Сергіївна; Mostipan, Tetiana Serhiivna; Lysyniuk, M.; Parfeniuk, I.
    The article examines one of the most important means of visualization of mass information on the Internet - information graphics in the broadest sense of the term as a visual technology for presenting mass information. The main objectives of the article are to determine the genre-typological features of infographics and basic technological principles; identification of features of creation and use of information graphics in modern network. Certain benefits of online infographic editors include savings in resources and time. They allow the user, who has basic PC skills, to create standardized infographics based on their own data. In addition, the use of online services develops visual thinking, allows you to get an idea of quality criteria and current trends in infographics, as well as to gain initial experience in the visual presentation of data.
  • Item
    Best Practices of SEL from U.S. Schools: Insights for English Language Teachers in Ukraine
    (Запорізький національний університет, 2024) Коробова, Юлія Володимирівна; Korobova, Yuliia Volodymyrivna; Козлова, В.В.
    У статті розглянуто ефективні освітні політики та інноваційні практики інтеграції соціально-емоційного навчання (СЕН) в академічне середовище, які можуть бути запроваджені в українській шкільній системі та використані вчителями англійської мови для підтримки благополуччя своїх учнів. Імплементація СЕН у шкільну освіту США є центром уваги педагогів, дослідників і політиків. СЕН спрямоване на розвиток самосвідомості, соціальних навичок та емоційного благополуччя паралельно з академічним розвитком. Стратегії СЕН включають створення інклюзивного середовища, фокусування на розвитку соціально-емоційних компетентностей та інтеграцію СЕН в академічні завдання через кооперативне навчання та рефлексивні вправи. Освітні організації та програми (ініціатива ASCD Whole Child, NCELA, Harmony Academy), охоплюючи здоров’я, безпеку, залучення та готовність до життя учнів поза школою, пропонують практичні інструменти для впровадження СЕН у різноманітних контекстах. Дослідження підкреслює роль СЕН у покращенні академічної успішності та емоційної стійкості. Під час пандемії COVID-19 рекомендації щодо застосування СЕН стали життєво важливими інструментами для розв’язання освітніх завдань. Федеральні ініціативи та освітні організації (CASEL) підтримали широке впровадження СЕН. Під час навчання англійської мови інтегрування СЕН забезпечується попереднім вивченням ключової лексики для формування впевненості, використанням візуальних засобів для підтримки розуміння та рефлексивною діяльністю (ведення щоденника). Створення спільної розповіді й завдання «Питання дня» сприяють самовираженню, емпатії та соціальній обізнаності. Щоденні перевірки емоційного стану учнів, практика вдячності та спільні проєкти спрямовані на розвиток у школярів емоційного інтелекту і навичок відповідального прийняття рішень. Українська шкільна система потребує всебічної підтримки, інтеграції найкращих світових практик та національних змін у ставленні до пріоритетності психічного здоров’я дітей, що є колективною відповідальністю суспільства за стабільне майбутнє нації.
  • Item
    Information Resilience and Information Security as Indicators of the Level of Development of Information and Media Literacy
    (International Journal of Media and Information Literacy, 2021) Лебідь, Андрій Євгенійович; Lebid, Andrii Yevheniiovych; Назаров, Микола Сергiйович; Nazarov, Mykola Serhiiovych; Shevchenko, N.A.
    This paper analyzes the use of the terms ‘information resilience’ and ‘social resilience’ in the context of national resilience strategies. It is shown that information resilience reflects transformations in the system of international relations and the domestic policies of different countries, as well as prospects for the development of information-and-communications technology and its impact on social processes. Based on the results of a research project implemented as part of this study, a hypothesis was formulated which stated that the majority of the Ukrainian people are not aware of the reality of information threats at this time. This hypothesis was supported based on an analysis of empirical data collected for the study. The study helped identify gaps between government and society in Ukraine in the following five key areas: values, goals, capabilities, motivation, and communication. It is shown that these gaps have had a significant impact on the overall level of information and national resilience in Ukraine. The information resilience of Ukrainian society was analyzed at the local level (through the example of Ukraine’s eastern and southeastern regions). It is suggested that the issue of social and information resilience is of particular relevance in the context of information and media literacy amongst the population, especially within small communities. In this context, an analysis was conducted of the information space of Ukraine’s eastern and southeastern regions. The resulting conclusion was that the level of media culture in Ukraine, determined by a number of both subjective and objective factors, is relatively low at this time.
  • Item
    Formation Students’ Perceptual Competence During the Study of Foreign Languages
    (Estudios de Economía Aplicada, 2021) Absalyamova, L.; Козловська, Ганна Борисівна; Kozlovska, Hanna Borysivna; Lisnіak, N.; Shandra, N.; Kichuk, A.; Orendarchuk, O.
    In current conditions, the strategic goal of teaching a foreign language is the formation of a multilingual and multicultural personality with both professional and basic social and cultural competencies designed to ensure intercultural communication. Understanding foreign language oral speech is an integral part of the process of intercultural communication, without which communication can be difficult or impossible. All this was a prerequisite for improving the formation of perceptual competence in students in the study of foreign languages. The authors studied the essence of perceptual competence, its place in the structure of communicative competence, main characteristics and formed a hypothesis. The second stage of the study involved experimenting to confirm or refute the hypothesis put forward. The authors developed an experimental course that differed from the traditional methods and tools, divided the students into 3 groups according to specific criteria, and conducted an experiment. As a result of the investigation, the hypothesis was confirmed that teaching the understanding of a foreign language oral speech will be more effective if, in the course of teaching according to the proposed methodology, based on unadapted authentic videos demonstrating the variability of communicative situations, students will develop the skills of perceptual competence in interpreting discourse.
  • Item
    Social resilience management of Ukrainian territorial communities during the Covid-19 pandemic
    (LLC “CPC “Business Perspectives”, 2022) Костенко, Андріана Миколаївна; Kostenko, Andriana Mykolaivna; Козинцева, Тетяна Олександрівна; Kozyntseva, Tetiana Oleksandrivna; Опанасюк, Валентина Володимирівна; Opanasiuk, Valentyna Volodymyrivna; Кубатко, Олександр Васильович; Kubatko, Oleksandr Vasylovych; Купенко, Олена Володимирівна; Kupenko, Olena Volodymyrivna
    The Covid-19 pandemic changes people’s behavior, determines the interpersonal distance of communication, and deepens the digitalization processes of public life. This paper aims to establish the social trust impact on the social sustainability of Ukrainian territorial communities in the Covid-19 pandemic. For an empirical study, four territorial communities of Ukraine were taken, which geographically represent the whole of Ukraine. It used the online survey method based on Google forms. A randomly selected 1530 respondents aged 18+ were interviewed in 2021, where the quota sampling by gender, age, and territorial community has been preserved. The study proves that the family remains the basis of social stability for Ukrainians. In difficult situations, the population expects help from their relatives and is ready to help themselves. However, institutional social trust is highly deficient, with only 5.8% of citizens wishing for help from local authorities in the face of the pandemic. The survey shows that the poorest part of the population is prone to atomization and demonstrates the lowest interpersonal and institutional trust level, weakening social stability due to the risks of numerous divorces, labor migration, and the problems of family members’ isolation during the Covid-19 pandemic. The pandemic has widened the gap between the poorest and wealthiest groups. Therefore, social resilience management should aim to improve institutional and interpersonal social trust. Furthermore, public authorities should unite the community using economic, social, cultural, and religious instruments since atomized individuals cannot withstand local and global challenges efficiently.
  • Item
    Information and Communication Technologies for Training Future Teachers: an Adaptation to the Aspects of the Postmodern Societ
    (LUMEN, 2022) Біденко, Лариса Валентинівна; Bidenko, Larysa Valentynivna; Bilyakovska, O.; Бурнос, Євгенія Юріївна; Burnos, Yevheniia Yuriivna; Пилипенко-Фріцак, Наталія Анатоліївна; Pylypenko-Fritsak, Nataliia Anatoliivna; Demyanenko, N.
    The study examines the need to train future teachers using modern information and communication technologies in the context of adaptation to the aspects of postmodern society. It was found that contemporary postmodern education is impossible without application of information and communication technologies, the use of which gradually leads to changes in the content, the methods and technologies of training future teachers. The analysis of scientific literature, which confirms recognition of ICT as a key technology of the 21st century and the urgency of the problem of development and application of educational technologies capable of modernizing and reforming traditional forms of education in order to meet the level of education of future teachers to the present-day requirements. The current trends of ICT in the training of future teachers in postmodern times are considered, modern practices (scenarios) of ICT use which are the most popular in the educational process of future teachers are singled out. The content of the following compulsory components, according to the authors, of professional training of future teachers, is generalized and concretized: didactic, legal, social and methodological. Discussion issues and perspective directions of future scientific research related to complex ethical contradictions due to uncertainty or lack of necessary knowledge, unexpected effects and insufficient transparency of functioning of information and communication technologies are outlined.