Факультет іноземної філології та соціальних комунікацій (ІФСК)
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/2
Browse
38 results
Search Results
Item L2 collaborative writing via instructional technology in Serbian tertiary education(Sumy State University, 2024) Milenković, B.Contemporary ELT classroom demonstrates significant changes under the influence of the digital era and instructional technology. According to Becker (Becker 2000, in Ahmadi Reza 2018: 116), computers are regarded as an important instructional instrument in language classes, and teachers rely on technology as a medium to deliver courses, either fully online or as a complementary resource used with the aim of adapting learning to the needs of the new generation, the e-generation (Gonzalez-Vera, 2016) The exponential growth of the Internet since 1994 is causing a revolution in learning (Blyth 1999) (Reid in Carter & Nunan, 2001) and the issues in computer-assisted language learning (CALL) have also evlolved from an early emphasis on how to use the new technology to research on technology’s effects on learning (Hanson-Smith in Carter & Nunan, 2001). At the same time the EFL classroom has experienced great changes and the use of technology in English L2 writing courses may be the foremost curricular change today (Reid in Carter & Nunan, 2001). The advancement of technology and its pedagogical implications have allowed teaching writing in an ELT classroom to develop beyond the isolated practice of writing, towards a more social experience. Collaborative writing is a recent pedagogical practice in ELT classroom relying on theoretical basis of Vygotskian notion of cooperating with others by contributing ideas with the goal of quality learning and growth to take place (Heidar, 2016).Item Study experiences of Hispanic Studies students at the faculty of philology and arts during the COVID-19 pandemic(Sumy State University, 2024) Radojevic, M.The pandemic of the Covid-19 virus in Serbia began in March 2020, when the state leadership adopted direct measures that temporarily closed preschools, schools and colleges. The newly created situation required quick reactions from professors and the reorganization of teaching, which moved from traditional, face-to-face, to online, distance learning. At the very beginning of the pandemic, the teaching staff of the Faculty of Philology and Arts of the University of Kragujevac received permission to adapt the classes to their needs and all professors were required to find the most adequate solution for teaching in these changed social circumstances. In this paper, we will focus on teaching during the pandemic at the Department of Hispanic Studies, with the aim of presenting the course of teaching, the methods and tools that were used, and the experience, judgment and attitudes of students, since the evaluation and improvement of each method of teaching should start exactly from how it performed for the main actors in that process. We will present the opinions of the students on the basis of a completed questionnaire, with which we examined the impressions of students of Hispanic studies who were in their first and second year of study during the pandemic.Item Гейміфікація як засіб підвищення мотивації та пізнавального інтересу студентів у процесі навчання іноземних мов(Сумський державний університет, 2024) Симоненко, Наталія Олександрівна; Symonenko, Nataliia OleksandrivnaАктуальність теми. Гейміфікований підхід до навчання набув популярності у різних сферах, включаючи освіту, психологію а також фізичне та психічне здоров'я. Фактично, пошуки в базі даних Scopus (2022 р.) показують різкий ріст популярності термінів, пов'язаних із гейміфікацією з 2011 року, що свідчить про значне зростання кількості досліджень у цій галузі в останні роки. [1, с. 104]. У роботі ми розглянемо можливості використання гейміфікації у навчанні іноземних мов для залучення уваги та підвищення мотивації студентів. Для ілюстрації використання гейміфікації наведемо приклади впровадження ігрових елементів у процес навчання іноземних мов. Мета дослідження – визначити можливості використання гейміфікації у процесі навчання іноземних мов з метою підвищення мотивації та пізнавального інтересу студентів до вивчення іноземних мов.Item Theoretical and contrastive grammar in the subject area of philology(Sumy State University, 2024) Баранова, Світлана Володимирівна; Baranova, Svitlana VolodymyrivnaAccording to the Standards of Higher Education of Ukraine [2], philologists’ training presupposes the theoretical content of the subject area to be fundamental scientific theories, concepts, principles, categories, methods, and notions of philology. Theoretical and contrastive grammar cannot but be mentioned in this respect. The purpose of the research is to identify the place of theoretical and contrastive grammar in the study programme “Germanic Languages and Literatures (including Translation), primary – English”; its topicality is explained by the greater interest of scientists and teachers in the quality of education. Besides, this aspect correlates with qualitative education, which is ensured by the strategies spelled out in Sustainable Development Goals (Sustainable Development Goals [SDG], 2015) adopted by the United Nations [4]. The course of theoretical grammar solves the tasks of revealing the learning outcomes acquired by students and defining the basic terms and notions of grammar. The university course is based on knowledge through separate content modules that integrate with its other parts [1; с. 3]. The lectures are complemented by the tasks for the independent work that enables the students to apply theoretical knowledge in scientific work. The aim of the course is for students’ achievement of fundamental thinking and the system of specific knowledge in the sphere of philological science, its theoretical bases, and the ability to use the knowledge of the language as a system in scientific research, translation, and pedagogical activity.Item Формування, медіапросування та підтримка загальнокорпоративного іміджу: інформаційна кампанія(Сумський державний університет, 2023) Науменко, А.Ю.; Сердюк, А.Ю.; Лунгор, Т.О.; Котляр, Ю.Р.; Кібець, К.К.У роботі представлено проєкт інформаційної кампанії, спрямованої на формування, медіапросування й підтримку загальнокорпоративного іміджу кафедри журналістики та філології факультету ІФСК СумДУ. Під час розроблення проєкту та його апробації визначено цільову аудиторію, канали поширення інформації, підготовлено інформаційні продукти різних форматів та жанрів: ютуб-шоу, аудіоподкаст, серію текстових матеріалів, короткі відео замальовки. Обсяг роботи складає 78 сторінок, у ній використано додатки, серед яких ілюстрації, сценарії, текстові матеріали тощо. Проєкт рекомендується втілювати для збільшення впізнаваності кафедри журналістики та філології факультету ІФСК СумДУ серед цільової аудиторії та збільшення кількості вступників. Актуальність роботи зумовлена необхідністю відновлювати українську медіасферу, що постраждала через війну, за рахунок притоку в журналістику та медіабізнес нових молодих висококваліфікованих спеціалістів.Item The importance of technology in today’s education(Sumy State University, 2022) Boboyeva, D.S.Education is a planned activity with certain goals in mind, such as knowledge transmission or the development of skills and character. These objectives might include the growth of comprehension, reason, kindness and honesty. Technology is the use of knowledge in a specific, repeatable manner to achieve useful aims. If technology is effectively used in education, that is, the result will bring positive benefits not only to the concerned people, but also to the whole society. Depending on how technology is used, its negative and positive sides appear. In the past century, only younger students and teachers have benefited from the use of technology in the classroom. In other words, students now have the chance to make the learning process much simpler and more engaging thanks to the unexpected introduction of a variety of devices and the Internet.Item Образовательные традиции Ирана(Сумский государственный университет, 2019) Хейдариан, Г.И.Роль образования в современном глобализированном мире вообще и в жизни каждого человека в частности переоценить трудно. Оно оказывает основополагающее влияние на судьбу стран и народов в целом, являясь маркером готовности сообщества к цивилизационным вызовам современности. Целью данной статьи является систематизация специальной информации из различных источников и собственных наблюдений с последующей презентацией ее результатов для информирования научно-педагогических работников и студентов, обучающихся в ЗВО Украины, относительно сферы образования и просвещения Ирака, формирования инициатив, факторах их возникновения и прогнозах реализации.Item Освіта як об’єкт мовознавчих досліжень(Сумський державний університет, 2019) Серебрянська, Ірина Миколаївна; Серебрянская, Ирина Николаевна; Serebrianska, Iryna MykolaivnaСтаття присвячена вивченню лінгвістичних підходів до аналізу феномену освіти та способів його вербалізації.Item Університет як соціокультурний простір(Сумський державний університет, 2019) Захарченко, А.Становлення людини, як особистості неможливе поза соціумом. Великий вплив на цей процес належить освіті, а, особливо, навчальним закладам вищої освіти, головною метою яких є створення сприятливих умов для навчання, самоосвіти, саморозвитку та самовдосконалення в обраних сферах, сприяння встановленню міжособистісних контактів, сприяння в оволодінні сучасними інноваційними технологіями тощо. Метою даної роботи є розгляд соціокультурного простору як потенціалу університету, як системи зв’язків навчання, виховання, закладів культури та мистецтва, громадських організацій, роботодавців тощо.Item Гумористичні тексти на уроках англійської мови(Сумський державний університет, 2019) Маяка, А.О.Бакалаврська робота присвячена дослідженню впливу гумористичних текстів на мотивацію учнів під час вивчення іноземної мови. Актуальність дослідження визначається необхідністю удосконалити методи навчання, які б допомагали зацікавлювати і мотивувати. Результати дослідження показали, що гумористичні тексти активізують навчальну діяльність учнів, викликають в них бажання вчитися й покращують якість освіти в цілому. Викладання з елементами гумору передбачає обов’язкове поєднання гумору та навчального змісту. Для цього важливо звернути увагу на те, щоб зміст гумору був доречним. Навчання тісно пов’язане з емоціями, якщо учень отримує позитивні емоції під час вивчення нового, навіть складного матеріалу, то йому буде набагато легше зрозуміти та надовше запам’ятати вивчене. Заняття проведене з використанням елементів гумору є набагато ефективнішим та цікавішим.