Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
3 results
Search Results
Item Efficiency of the pedagogical model of teaching the basic competitive swimming strokes to children with cerebral palsy(Universidad De La Rioja, 2021) Radziejowski, P.; Tomenko, O.; Босько, Василь Миколайович; Босько, Василий Николаевич; Bosko, Vasyl Mykolaiovych; Король, Світлана Анатоліївна; Король, Светлана Анатольевна; Korol, Svitlana Anatoliivna; Сергієнко, Володимир Миколайович; Сергиенко, Владимир Николаевич; Serhiienko, Volodymyr Mykolaiovych; Dotsyuk, L.; Kushnir, I.; Galan, Y.; Lohush, L.; Tsybanyuk, O.Objective: According to many outstanding scholars, sport is essential for social adaptation and integration of people with disabilities. Therefore, it is important to research innovative models for teaching competitive swimming strokes to children with cerebral palsy. The objective of the study is to design the pedagogical model of teaching the basic competitive swimming strokes to children with cerebral palsy and to evaluate its effectiveness for mastering the front crawl swimming stroke. Material and methods: A selective research methodology was used. It involved direct data collection thanks to the survey of the participants. The results showed that the level of mastering the swimming stroke used by children who applied this designed model was objectively higher in comparison with the same indicators of training related to the traditional method. Conclusions: Drawing on the assessment of swimming stroke efficiency, we believe that the proposed pedagogical model of teaching the basic competitive swimming strokes to children with cerebral palsy is effective.Item Analysis of students' somatic health and emotional state during sports games classes(Aluna Publishing, 2021) Shaposhnikova, I.I.; Korsun, S.M.; Arefieva, L.P.; Kostikova, O.V.; Сергієнко, Володимир Миколайович; Сергиенко, Владимир Николаевич; Serhiienko, Volodymyr Mykolaiovych; Король, Світлана Анатоліївна; Король, Светлана Анатольевна; Korol, Svitlana Anatoliivna; Riabchenko, V.G.The aim: Is to investigate the impact of sports games (football) on the level of somatic health and emotional state of students in the process of studying. Materials and methods: The study was conducted at Kharkiv State Academy of Physical Culture and Sumy State University (Ukraine) in 2018-2019. The study involved 87 male students of the main department. Two groups were formed: an experimental group (EG, n=42), the students of which were engaged in a sports-oriented form of physical education (in the class of football), and a control group (CG, n=45), the students of which were training according to the traditional methods of organizing physical education classes at higher education institutions. The somatic health of students was assessed according to the method of H. L. Apanasenko, which provided for the determination of body mass, life, power, and Robinson indexes, heart rate recovery time after a standard exercise. The emotional state of students was determined by the WAM (Well-being, Activity, Mood) methodology. Results: At the end of the study, the EG students showed a significantly better level of somatic health than the CG students; the difference was significant and accounted for 3.18 points (p<0.001). At the same time, during the study, the EG students had a more pronounced significant increase in all studied health indicators (p<0.001). The best emotional state level of the students of both groups was recorded at the end of the study, but in the EG students it was significantly (p<0.05) better than in the CG students by 0.55-0.73 points. Conclusions: It was found that sports games classes, including football, had a positive effect on the level of somatic health and emotional state of students. Significant changes were observed in the performance of the respiratory and cardiovascular systems of students. The high level of somatic health and good emotional state of students will help to improve mastering academic disciplines at higher education institutions, provide preparation for active life and help to improve future professional activities.Item Професійно-прикладні аспекти фізичного виховання технічних спеціальностей(Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка, 2017) Король, Світлана Анатоліївна; Король, Светлана Анатольевна; Korol, Svitlana Anatoliivna; Сергієнко, Володимир Миколайович; Сергиенко, Владимир Николаевич; Serhiienko, Volodymyr MykolaiovychУ статті представлено аналіз теоретичних основ професійно-прикладного спрямування фізичного виховання студентів технічних спеціальностей. Розкрито модель фахівця технічного профілю: з’ясовано переважні види діяльності, характер моторної дії, умови праці, стан функціональних систем, що зазнають найбільшого навантаження, психічні функції, які беруть участь у прийманні інформації, професійно важливі якості, якими має володіти фахівець. Розглянуто вже існуючі підходи до розробки програм професійно-прикладного спрямування, а також встановлено, що до найефективніших засобів професійно-прикладної фізичної підготовки студентів технічних спеціальностей відносяться: вправи з легкої атлетики, плавання, спортивних ігор (волейбол, баскетбол), прикладної гімнастики, лижного спорту, настільного тенісу, спортивного орієнтування. Окрім того, визначено методи та форми реалізації професійно-прикладної фізичної підготовки студентів технічного профілю для ефективного навчально-виховного процесу з фізичного виховання у вищих навчальних закладах.