Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
14 results
Search Results
Item Measuring an amount of money laundering: a case from Ukraine(International Business Information Management Association, 2020) Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna; Levchenko, V.P.Метою дослідження є розробка методичних засад визначення обсягів відмивання коштів через реальний сектор економіки, державний та місцеві бюджети, сегмент фінансових посередників. Визначаючи обсяги відмивання злочинних доходів, автори також враховували рівень тіньової економіки та показники якості та ефективності державного регулювання національної економіки. Обсяг відмивання грошей в країні визначали за допомогою метрики Мінковського. Інформаційною базою для роботи стали дані Державної аудиторської служби України та Державної служби фінансового моніторингу України. У статті наведено результати емпіричного аналізу вимірювання відмивання грошей в Україні, який показав, що найнижчий рівень відмивання грошей був зафіксований у 2007 році; протягом 2008-2009 рр. відбулося незначне зростання обсягів відмивання грошей внаслідок активізації деструктивних процесів як у світовій фінансовій системі, так і в національній економіці; 2010-2013 рр. можна вважати періодом посткризової стабілізації та, відповідно, незначних коливань обсягів відмивання коштів, тоді як загострення військово-політичного конфлікту в Україні знову посилило зростання відмивання коштів з найвищим рівнем у 2014. Таким чином, відповідність тренду волатильності обчисленого обсягу відмивання коштів реальним політико-економічним процесам в Україні підтверджує адекватність розробленого підходу до його оцінки. Методологічний підхід дав змогу комплексно оцінити як приховані, так і явні потоки відмивання коштів та створити ефективну інформаційну базу для оцінки ефективності інструментів протидії відмиванню доходів у контексті забезпечення економічної безпеки країни.Item Регуляторне забезпечення фінансового моніторингу та кіберзахисту: передові досвіди(Сумський державний університет, 2021) Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Койбічук, Віталія Василівна; Койбичук, Виталия Васильевна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna; Кочережченко, Р.Д.Інноваційна трансформація політичної, економічної, соціальної сфери посилює залежність фінансової системи від цифрових рішень, стимулюючи необхідність посилення безпеки. У світлі ризику та потенційних наслідків кіберподій, фінансового шахрайства, посилення фінансової безпеки та стійкості кіберпростору є важливою місією внутрішньої безпеки для кожної країни.Item Creation of users’ screen forms of the financial monitoring automated information system for economic development and economic growth(Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії і практики, 2022) Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Яровенко, Ганна Миколаївна; Яровенко, Анна Николаевна; Yarovenko, Hanna Mykolaivna; Койбічук, Віталія Василівна; Койбичук, Виталия Васильевна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna; Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Kravchyk, Y.V.Процеси інтелектуалізацій та інформатизації суспільства зумовили необхідність розроблення та застосування екранних форм автоматизованих інформаційних систем у різних сферах суб’єктами національної економіки з метою її стабільного розвитку та економічного зростання. Присвячено розробленню екранних форм, які призначені для організації взаємодії між користувачами автоматизованої системи фінансового моніторингу та відповідними модулями перевірки фінансових транзакцій, внесення нормативно-довідкової інформації, роботи із змінною-проміжною і змінною результативними, слугують точкою відліку для можливості проведення процедури симуляції автоматизованого фінансового моніторингу. Створені екранні форми за допомогою програми «Bizagi Studio» відображають прототип автоматизованої системи бізнес-процесу банку, що містить відповідні атрибути, які підлягають перевірці у процедурі фінансового моніторингу. Довідник «Клієнти банку» є ключовою формою. Для юридичних осіб створено довідник «Установчі документи». Фінансові документи фізичних осіб заносять у відповідні форми («Фінансові документи», «Паспортні дані»). Усі операції клієнта генеруються в екранну форму «Масив трансакцій». Інформація щодо рахунків клієнта зберігається у відповідній формі «Рахунки клієнтів». Нормативно-довідкову інформацію щодо типів банківських продуктів заносять до довідника «Категорія продуктів», а щодо типів трансакцій — у довідник «Типи трансакцій», щодо типів клієнтів банку — у довідник «Типи клієнтів», щодо типів рахунків — у довідник з однойменною назвою. Також є можливість організації даних про валюти, з яким банк працює, у формі довідника «Валюти». Створені екранні форми для роботи із змінною-проміжною інформацією, у яку частину інформації заносять за допомогою розрахунків бізнес-логіки системи, а частину — за допомогою користувача, і змінною результативною, яка відображає результати перевірок, дозволили провести процедури симуляції з використанням автоматизованої системи фінансового моніторингу фінансових трансакцій клієнтів банку. Графічну карту бізнес-процесу створено у програмного продукті «Bizagi Studio» з використанням компоненти «Model Process».Item Strengthening the economic security of the country: optimization of the financial monitoring procedure(Centre of Sociological Research, 2021) Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Койбічук, Віталія Василівна; Койбичук, Виталия Васильевна; Koibichuk, Vitaliia VasylivnaМонографія містить результати в розрізі трьох площин: економіко-політичного забезпечення процедур фінансового моніторингу для протидії відмивання кримінальних доходів та організації кібербезпеки фінансово-інформаційної сфери; економіко-аналітичного забезпечення щодо визначення рівня фінансової безпеки для 102 країн світу; інформаційного забезпечення процедур фінансового моніторингу (на прикладі України). Узагальнюючий аналіз діючих систем фінансового моніторингу для протидії відмивання кримінальних доходів та передбачення кібершахрайств представлено для країн-членів Європейського Союзу, а також Сполучених Штатів Америки, України. З метою визначення рівня фінансовиї безпеки в роботі проведено комплексний аналіз значень окремих індикаторів, що здійснють вплив на прозорість фінансової системи та характеризують можливість використання соціально-економічних об’єктів, особливо таких, як банківські установи, фінансові установі, бізнес-організації, компанії для відмивання кримінальних доходів. А також сформовано інтегральний рейтинговий показник, який відображає рівень безпеки конкретної країни (дуже високий, високий, середній, низький, дуже низький). З метою детального аналізу фінансових транзакцій та дослідження особливостей фінансових систем між групами країн світу, здійснено кластерний аналіз, результатами якого є розподіл 102 країн світу, які досліджуються групою розробки фінансових заходів боротьби з відмивання грошей (FATF), на 10 груп, статистично підтверджений інструментами дисперсійного аналізу та протоколом агломерації. В розрізі інформаційної площини розроблено автоматизований модуль для внутрішнього фінмоніторингу економічних агентів відповідно до діючого законодавства України за допомогою програмного забезпечення Bizagi Studio та нотації BPMN 2.0. Модуль містить моделі бізнес-процесів для виявлення ознак залучення у процеси легалізації коштів, здобутих злочинним шляхом: 1) багатьох параметрів діяльності різних економічних агентів; 2) платежів через систему «Клієнт-Банк» (передбачає блокування користувача у випадку відсутності джерела доходів та документів, які підтверджують законність транзакції); 3) операцій фінпосередників (перевірка за критеріями, регламентованими загальнодержавними нормативними актами, рекомендаціями FATF або визначеними самим суб’єктом фінмоніторингу); 4) осіб, які здійснюють фінансові операції (автоматизована ідентифікація та верифікація клієнтів щодо здійснення ними незаконних операцій, зміни ними наданих даних, достовірності наданої ними інформації тощо). Алгоритмічне забезпечення цієї інформаційної системи створено із використання елементів машинної бізнес-логіки, структури бази-даних, псевдокоду, блок-схем роботи програм. Крім того, розроблений модуль передбачає інтеграцію результатів внутрішнього моніторингу із автоматизованою системою державного фінансового моніторингу.Item Prototyping of information system for monitoring banking transactions related to money laundering(EDP Sciences, 2019) Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Яровенко, Ганна Миколаївна; Яровенко, Анна Николаевна; Yarovenko, Hanna Mykolaivna; Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Доценко, Тетяна Віталіївна; Доценко, Татьяна Витальевна; Dotsenko, Tetiana VitaliivnaThe article deals with the prototyping of an information system for intrabank monitoring of transactions related to money laundering. It has been proven that the automation of financial monitoring system would increase the bank’s efficiency due to examining all bank transactions without exception, leveling the human factor, maximizing the speed of identifying suspicious transactions, which will provide the bank management with the possibility to reduce reputational risk and minimize losses related to paying penalties imposed by regulatory agencies. It has been established that the prototype of the information system for monitoring transactions related to money laundering through banks should consist of a model of the business process monitoring in an automated system environment, a DFD model of automated monitoring of banking transactions, a structural database model, user interface forms and the logic of validation business rules. The resulting methodological and practical developments are a universal component of the financial monitoring system of any bank since they have the opportunity to transform and adapt to new standards for reporting entities or differentiation of the business processes of a bank.Item Designing the structure of databases for internal financial monitoring by economic agents(CPN Publishing Group. Kyoto, Japan, 2021) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Койбічук, Віталія Василівна; Койбичук, Виталия Васильевна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna; Стельмах, І. В.У статті наведено результати розроблення структури баз даних внутрішнього фінансового моніторингу економічних агентів у вигляді схеми даних з урахуванням сутностей, їх атрибутів, ключових полів та взаємозв’язків, а також структури одиниць нормативно-довідкової інформації, необхідної для організації основних процедур моніторингу на підґрунті внутрішніх та зовнішніх джерел.Item Вплив тіньової економіки на фінансову безпеку банківської системи(Сумський державний університет, 2021) Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Мордань, Євгенія Юріївна; Мордань, Евгения Юрьевна; Mordan, Yevheniia Yuriivna; Кравченко, Я. І.; Давиденко, Ю. С.Доцільність наукового дослідження з питань фінансової безпеки як базової складової економічної безпеки держави обумовлена тим, що дозволяє визначити умови для збереження цілісності та єдності фінансової системи. Сучасний стан фінансової безпеки в Україні характеризують як нестабільний, що спричинено такими кризовими явищами та процесами: зростанням державного боргу, підвищенням рівня тінізації економіки в банківському секторі, скороченням темпів та обсягів кредитування банківськими установами реального сектору, зниженням фінансової стійкості окремих інституціональних одиниць економіки. Зважаючи на особливості становлення в Україні банкоцентричноїфінансової системи, забезпечення банківської безпеки є першочерговим завданням, реалізація якого дозволить підвищити рівень довіри суб’єктів господарювання, населення та бізнесу до банківської системи.Item Forecasting the risk of money laundering through financial intermediaries(Університет банківської справи, 2020) Турсалон, М.М.; Зейналов, З.Г.; Гусейнова, А.Т.; Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Кузьменко, Ольга Віталіївна; Кузьменко, Ольга Витальевна; Kuzmenko, Olha Vitaliivna; Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia VolodymyrivnaОсновною метою проведеного дослідження є побудова прогнозної нейромережевої моделі для визначення динаміки ризику використання банківських установ для легалізації кримінальних коштів. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали методи експоненційного згладжування (з використанням експоненційного тренду, лінійної моделі Хольта та затухаючого тренду), моделі штучної нейронної мережі (багатошаровий персептрону MLP-архітектури з використанням алгоритму BFGS, радіальна базисна функція RBF-архітектури з використанням алгоритму RBFT). Об’єктом дослідження обрано 20 банків України. Побудова прогнозної моделі в статті здійснено в наступній логічній послідовності: визначено прогнозні значення релевантних факторів впливу на ризик залучення фінансової установи в тіньові операції; навчання нейронних мереж за сформованою вибіркою показників; прогнозування ризику використання фінансових посередників України для легалізації кримінальних доходів на період 2020-2025 рр. на основі побудованих нейронних мереж. Проведені розрахунки засвідчили, що до 2025 року лише 40% аналізованих банків України зможуть зменшити їх участь в легалізації незаконно отриманих коштів.Item Кластеризація країн за рівнем використання фінансових установ для легалізації кримінальних доходів(. Науковий погляд: економіка та управління, 2020) Кузьменко, Ольга Віталіївна; Кузьменко, Ольга Витальевна; Kuzmenko, Olha Vitaliivna; Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Койбічук, Віталія Василівна; Койбичук, Виталия Васильевна; Koibichuk, Vitaliia VasylivnaСтрімкий розвиток інформаційних технологій, лібералізація руху фінансового капіталу, інтенсивне використання цифрового каналу надання фінансових послуг, а також збільшення масштабів тіньової економічної діяльності призводять до нарощення обсягів незаконно отриманих коштів і вдосконалення схем та методів, які використовують злочинці для легалізації кримінальних доходів. За цих умов зростає необхідність здійснення превентивних заходів щодо протидії легалізації сумнівних доходів за рахунок адекватної оцінки даного ризику. Метою даного дослідження є виокремлення однорідних груп країн за рівнем використання їхніх фінансових установ для легалізації кримінальних доходів. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали методи кластерного, кореляційного, дисперсійного аналізу. За результатами кластерного аналізу виділено 10 груп країн залежно від рівня ризику легалізації кримінальних доходів.Item Impact of transparency of public finances on the level of corruption in Ukraine(Centre of Sociological Research, 2019) Савченко, Тарас Григорович; Савченко, Тарас Григорьевич; Savchenko, Taras Hryhorovych; Бухтіарова, Аліна Геннадіївна; Бухтиарова, Алина Геннадьевна; Bukhtiarova, Alina Hennadiivna; Школьник, Інна Олександрівна; Школьник, Инна Александровна; Shkolnyk, Inna Oleksandrivna; Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Бєлова, Інна Валеріївна; Белова, Инна Валерьевна; Bielova, Inna Valeriivna; Семеног, Андрій Юрійович; Семеног, Андрей Юрьевич; Semenoh, Andrii Yuriiovych; Мордань, Євгенія Юріївна; Мордань, Евгения Юрьевна; Mordan, Yevheniia Yuriivna; Mynenko, L.; Snagoshchenko, A.; Reva, V.; Podobriy, H.; Zykunov, D.; Sirobaba, D.; Tenitska, I.; Klochko, O.; Dukhno, J.Корупція в Україні значно перевищує середньоєвропейський рівень, що робить цю проблему однією з ключових перешкод для ефективної реформи соціально-економічних відносин для просування європейських цінностей та забезпечення сталого економічного зростання. На наш погляд, корупцію слід трактувати як складне явище, зміст якого визначається як економічними законами, так і суспільно-політичними процесами. Зважаючи на складність тлумачення корупції, інструменти боротьби з цим явищем можна розділити на дві великі групи. По-перше, прямі заходи репресій, які в основному стосуються сфери діяльності антикорупційних органів: Вищий антикорупційний суд України, Національне антикорупційне бюро, Спеціалізована антикорупційна прокуратура, Національне агентство з питань боротьби з корупцією та Державне бюро розслідувань. По-друге, стратегічні комплексні профілактичні заходи. Ці заходи формують передумови для зміни думки учасників економічних відносин та запроваджують системні гарантії вчинення корупції. Одним із ключових інструментів другої групи є підвищення прозорості функціонування інститутів державних фінансів, а також забезпечення прозорості всіх складових державної економічної політики, опосередкованих рухом фінансових ресурсів. Ця монографія вивчає методологічні основи забезпечення прозорості державних фінансів в Україні; а також методологічні підходи щодо підвищення прозорості функціонування окремих суб'єктів (банківських груп, державних банків, небанківських фінансових посередників) та систем (протидія відмиванню незаконного доходу, кредитної інформації) у цій галузі.