Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
137 results
Search Results
Item Принципи інформаційного суспільства у контексті взаємодії парламенту та органів місцевого самоврядування(Видавнича група «Наукові перспективи», 2025) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh MykolaiovychПредставлена до уваги читача наукова робота присвячена проблематиці модернізації та інтенсифікації взаємодії національного парламенту та органів місцевого самоврядування. В основі дослідження ідея, відповідно до якої вирішення вказаної проблеми логічно здійснювати з урахуванням цифрової трансформації й формування інформаційного суспільства як глобальних трендів. Метою дослідження є визначення перспектив реалізації принципів інформаційного суспільства у контексті взаємодії парламенту та органів місцевого самоврядування. Досягнення вказаної мети зумовило завдання, по-перше, концептуалізації принципів інформаційного суспільства; по-друге, окреслення контексту взаємодії парламенту та органів місцевого самоврядування; по-третє, встановлення перспектив реалізації принципів інформаційного суспільства у контексті відповідної взаємодії. У роботі показано, що: 1) інформаційне суспільство, попри свою технологічність, залишається складно організованою соціальною системою індивідів об’єднаних спільними життєвими процесами і потребами; 2) інформаційне суспільство має потенціал забезпечення сталого економічного зростання, збільшення громадського добробуту й зміцнення демократії, але це потребує відповідної конструктивної взаємодії між суб’єктами соціально-політичних та економічних відносин. Взаємодію національного парламенту та органів місцевого самоврядування в роботі визначено як особливий тип відносин і, водночас, форму взаємоперетворюваної, синергійної та каузальної поведінки, яка заснована на системі демократичних принципів та правових норм з метою позитивного розвитку суспільно-політичних відносин у державі та суспільстві. Принциповою позицією автора є те, що вирішення завдань модернізації та інтенсифікації відповідної взаємодії пов’язано з практичним зверненням до принципів інформаційного суспільства, що їх описано у пропонованій роботі.Item Прозоре управління як умова сталого екологічного розвитку: взаємозв’язок корупції та «зеленої» економіки(Ужгородський національний університет, 2025) Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh MykolaiovychCтаття присвячена встановленню взаємозв’язку між рівнем прозорості державного управління, проявами корупції та ефективністю реалізації політики «зеленої економіки», визначенню правових та інституційних механізмів, здатних забезпечити сталий екологічний розвиток країни. З’ясовано, що «зелена» економіка є невід’ємною складовою стратегії сталого розвитку. Наведено доктринальний та нормативний зміст понять «зелена» економіка та корупція. Встановлено, що «зелена» економіка як модель екологічно збалансованого розвитку потребує ефективного, прозорого та доброчесного управління. Розкрито провідну роль держави у розвитку «зеленої» економіки через забезпечення розробки та реалізацію відповідної державної політики, координацію між інституціями та ефективний розподіл фінансових ресурсів. Зазначено, що корупція, незважаючи на зусилля держави щодо її мінімізації, залишається серйозним бар’єром, що істотно гальмує екологічні реформи, спотворює реалізацію кліматичних ініціатив, підриває довіру громадян до органів державної та місцевої влади і перешкоджає досягненню сталого зростання. Акцентовано увагу на крайніх дослідженнях результати яких свідчать про негативний вплив корупції на реалізацію державних програм, підвищення вартості проєктів, спотворення ринкових умов, зниження довіри до влади, гальмування розвитку відновлюваної енергетики тощо. Вказано на доцільність зміцнення прозорості, відкритості та підзвітності органів влади, разом із посиленням антикорупційної політики, як необхідних умов для досягнення сталого екологічного зростання та реалізації ефективної «зеленої» трансформації економіки країни. Запропоновано прийняти національну стратегію «зеленої» економіки України як першочергову умову для створення ефективної антикорупційної політики у цій сфері. Зроблено висновок, що «зелена» економіка та корупція взаємопов’язані між собою: корупція стримує впровадження «зелених» технологій, тоді як «зелена» економіка вимагає прозорості, відкритості та довіри, відповідно «зелена» трансформація зміцнює доброчесне управління.Item Організаційно-правові засади діяльності правоохоронних органів щодо забезпечення публічної безпеки під час дії правового режиму воєнного стану(Baltija Publishing, 2025) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh MykolaiovychНаукову роботу присвячено дослідженню організаційно-правових засад діяльності правоохоронних органів у сфері забезпечення публічної безпеки в умовах дії правового режиму воєнного стану. Акцентовано увагу на специфіці функціонування Національної поліції України та Національної гвардії України в умовах підвищених загроз, пов'язаних з воєнним станом. Визначено, що правоохоронні органи виконують розширений комплекс функцій, які поєднують класичні поліцейські завдання з оборонними, безпековими та гуманітарними. Окреслено ключові напрями участі поліції у патрулюванні територій, протидії диверсійним загрозам, затриманні підозрілих осіб, а також у забезпеченні публічного порядку у районах бойових дій. Проаналізовано роль Національної гвардії як правоохоронного органу з військовим статусом, зокрема щодо охорони стратегічних об'єктів, перевірки документів та підтримання режиму комендантської години. Особливу увагу приділено аналізу чинної нормативно-правової бази, що регламентує діяльність вказаних органів у надзвичайних умовах. Обґрунтовано потребу у вдосконаленні механізмів взаємодії між Національною поліцією та Національною гвардією, зокрема через створення спільних центрів управління, спільну підготовку особового складу та єдину систему комунікації. Результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення правового регулювання та практичної організації забезпечення публічної безпеки в умовах воєнного стану.Item Corruptive incomings laundering in the medical sphere(ALUNA Publishing, 2021) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Бондаренко, Ольга Сергіївна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Уткіна, Марина Сергіївна; Utkina, Maryna Serhiivna; Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia SerhiivnaThe aim: Characteristic of corruptive incomings laundering in the medical sphere and research of components for counteraction to this phenomenon. Materials and methods: Some methods were used to ensure the completeness and complexity of scientific research: dialectical, formal, legal, epistemological, and system-structural methods. Conclusions: It was concluded that corruptive incomings laundering in the medical sphere is becoming commonplace. New ways, means, and schemes for the commission of this crime are appearing. The authors analyze the main methods for corruptive incomings laundering in the medical sphere: during the purchase of medicines and medical equipment, during the procurements of medical preparations and medical equipment, building restoration and renovation, where health care facilities are located, price-fixing and gifting of chief medical officers. A comprehensive system of organizational, legal, and economic measures must be formed that will provide effective counteraction to the corruptive incomings laundering in the medical sphere.Item Legal framework for the implementation of the “GREEN” economy policy in Ukraine(RiK-U, 2025) Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh MykolaiovychThe article is devoted to the study of the regulatory framework for the implementation of the “green” economy policy in Ukraine in view of the current state of legal regulation of this area. The methodological basis of the research is the formal-logical and formal-dogmatic methods. It is determined that the development of the “green” economy in Ukraine is a strategically important task for ensuring sustainable development, preserving natural resources and improving the quality of life in the country. This task is especially relevant in the context of the post-war reconstruction of Ukraine, which must comply with the European green and digital agenda. The concept of the “green” economy and its relationship with the concept of “green” growth are studied. It is noted that the basis of the “green” economy is green technologies aimed at eliminating the causes of environmental problems. It is established that Ukraine’s international obligations to comply with global environmental standards are a crucial element in forming the principles of the “green” economy policy, which are enshrined in acts of national legislation. The main legislative acts covering various aspects of the “economy” policy, in particular environmental protection, energy efficiency, waste management and other areas, are considered. It is concluded that the above-mentioned acts adopted by 2022 emphasize the need to reduce the negative impact on the environment. Attention is draw to the updating of legislation in the field of the “green” economy during martial law in Ukraine. It is noted that an important role in consolidating the legal foundations of the implementation of the “green” economy policy belongs to strategic documents. In particular, attention is focused on the Sustainable Development Goals of Ukraine by 2030, the adoption of which was an important step in the transformation of the institutional mechanism of the “green” economy of the state. A conclusion is made about the further transformation of the legal foundations of the implementation of the “green” economy policy.Item Artificial intelligence technologies in banking: challenges and opportunities for anti-money laundering in the context of EU regulatory initiatives(Emerald Publishing Limited, 2025) Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Maliyk, V.; Vyhivskyi, I.; Bobrishova, L.Purpose AI capabilities enable banks for more effective anti-money laundering (AML). Regulatory initiatives, including the Sixth Anti-Money Laundering Directive (AMLD6) and the AI Act, impose various requirements on AI-systems developers and users. Therefore, this paper aims to discuss the challenges banks face in the AML framework when implementing AI-systems, as well as the need to balance legal compliance with AI’s technological potential. Design/methodology/approach The discussion on the challenges of AI adoption in banking, considering regulatory initiatives and the search for balance between legal constraints and AI’s technological capabilities, is based on a critical approach. Findings The AI Act provides developers and users with clear requirements and obligations to minimize the negative consequences of AI development. The rapid pace of digital transformation underscores the need for effective global AML standards. Despite ongoing advancements in AI regulation and AML efforts, the challenge of aligning legal requirements – particularly in terms of explainability, confidentiality, impartiality and data security of AI-systems – with the AI’s technological capabilities in the banking sector remains unresolved. The necessity for the EU to develop specific regulations for AI use in finance has been emphasized. Originality/value The paper highlights the key challenges in balancing regulatory compliance with the AI’s technological capabilities used by banks to detect transactions potentially related to money laundering. The focus is placed on current regulatory initiatives, as well as the experience of leading countries in implementing AI-based AML tools.Item Адміністративно-правове регулювання «зеленої» економіки в аспекті забезпечення економічної стійкості України: сучасний стан(Ужгородський Національний Університет, 2025) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia SerhiivnaСтаттю присвячено комплексному науковому дослідженню сучасного стану адміністративно-правового регулювання «зеленої економіки» у забезпеченні економічної стійкості України шляхом розкриття його сутності та відповідно встановлення певних особливостей. Розглянуто деякі наукові підходи щодо визначення поняття «зеленої» економіки держави, на підставі їх аналізу висловлено власну думку щодо трактування цього поняття. Констатовано, що станом на сьогодні адміністративно-правове регулювання «зеленої» економіки в Україні здійснюється у відповідності до положень сукупності певних документів, спрямованих на забезпечення екологічно збалансованого економічного розвитку держави. Висловлено авторське бачення щодо розкриття сутності поняття адміністративно-правового регулювання «зеленої» економіки держави, під яким запропоновано вважати сукупність адміністративно-правових норм і механізмів, спрямованих на інтеграцію принципів сталого розвитку та охорони навколишнього середовища в економічну політику країни. Виділено основні характеристики адміністративно-правового регулювання «зеленої» економіки держави, а саме: інтеграція екологічних стандартів у національну правову систему шляхом включення екологічних вимог і стандартів у нормативно-правові акти, що регулюють економічні процеси; стимулювання «зелених» інвестицій та інновацій, що вимагає розробки та впровадження відповідних правових норм з метою стимулювання інвестицій в екологічно чисті технології та розвиток «зелених» секторів економіки; координація між державними та приватними інститутами, що передбачає взаємодію між державними органами та приватним сектором забезпечення ефективного впровадження «зелених» ініціатив; розвиток правової інфраструктури з метою розбудови правових механізмів, які сприяють розвитку «зеленої» економіки; забезпечення механізмів контролю та нагляду, що досягається шляхом створення ефективних механізмів державного контролю та нагляду за реалізацією екологічних норм і стандартів тощо.Item Проходження державної служби в органах судової влади. Актуальні питання у сучасній науці(Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління», громадська наукова організація "Асоціація науковців України" та Науковий парк Національного авіаційного університету (НП НАУ), 2025) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Мех, Ю.В.Стаття присвячена дослідженню особливостей проходження державної служби в органах судової влади, встановленню категорії «державний службовець органів судової влади». Зазначено, що категорія «державний службовець в органах судової влади» охоплює: 1) суб’єктний та 2) предметний критерій. Перший вказує на суб’єктів, які проходитимуть державну службу в органах судової влади, а другий – на місце її проходження. Встановлено, що незалежно від місця проходження державної служби, статус «державного службовця» передбачає наявність певного рівня правосуб’єктності, що дозволила особі виконувати завдання і функції держави через набуття спеціальних правомочностей та зобов’язань, які нормативно встановлені та гарантовані.Item Видворення як адміністративне стягнення: особливості застосування стосовно іноземців в Україні та закордоном(Харківський національний університет внутрішніх справ, 2022) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Іванцов, В.О.Стаття присвячена важливій темі –особливостям застосування видворення як стягнення до осіб, які притягаються до адміністративної відповідальності. Встановлено, що видворення – це акт державного органу, яким іноземця під загрозою покарання або, у разі необхідності, змушують покинути територію країни його проживання чи перебування. Під час дослідження встановлено, що «стандарти» видворення закладені в міжнародно-правових актах, крім того, кожна держава має свої організаційні та інституційні особливості його здійснення. У статті зосереджено увагу на державах, які належать до різних правових сімей (Латвійській Республіці, Великобританії, Китаї та Україні). Відзначено, що міждержавні внутрішні заборони щодо видворення осіб, які потре- бують особливого захисту, є стандартизованими для всіх держав. Це положення найбільшою мірою стосується забезпечення прав біженців.Item Механізми судового захисту дітей-сиріт: досвід Німеччини для вдосконалення системи в Україні(ФОП «Жукова Ірина Віталіївна», 2025) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Дубовик, К.Є.У статті розкрито проблеми і перспективи розвитку судового захисту прав дітей-сиріт в Україні з урахуванням досвіду Німеччині. Досліджуючи проблеми судового захисту дітей-сиріт, виходили з розуміння того, що дитина є повноцінним суб’єктом права, чия гідність і свобода волі повинні бути максимально захищені. Проаналізовано та наведено у статті джерела правового регулювання захисту дітей-сиріт в Україні. Установлено типові риси забезпечення прав дітей-сиріт у трьох судових процесах: адміністративному, кримінальному і цивільному. Установлено, що судовий захист дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, є ключовим інструментом реалізації їхніх прав і соціальних гарантій. Однак ефективність цього механізму прямо залежить від дотримання вимог законодавства, наявності кваліфікованого персоналу та здатності системи реагувати на нові виклики, зокрема в умовах воєнного стану. Під час аналізу документів рекомендовано користуватися штучним інтелектом. Установлено, що в Україні відсутня повноцінна система ювенальної юстиції, яка б відповідала стандартам Конвенції ООН про права дитини, Пекінським правилам та іншим міжнародним документам. Існує лише низка розрізнених положень у кримінальному та процесуальному законодавстві, а спеціалізовані суди для неповнолітніх не функціонують. Установлено, що така фрагментарність нормативного регулювання значно знижує ефективність захисту прав дітей як учасників кримінального процесу. Визначено, що впровадження моделі відновного правосуддя, успішно реалізованої в країнах ЄС (зокрема в Німеччині), є перспективним напрямом захисту прав дітей-сиріт у нашій країні. Ця модель передбачає відповідальність правопорушника перед потерпілим і громадою, а не лише перед державою, сприяє реінтеграції, ресоціалізації та мінімізації повторних правопорушень. Пріоритетними мають стати альтернативні заходи впливу, медіація, підтримка громади та гуманістичний підхід до дитини в конфлікті з законом.