Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
63 results
Search Results
Item Порівняння сучасних ігрових рушіїв з власним ядром для нативної розробки ігор на платформі Android(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2025) Яценко, Валерій Валерійович; Yatsenko, Valerii Valeriiovych; Пархоменко, Д.В.; Кушнерьов, Олександр Сергійович; Kushnerov, Oleksandr Serhiiovych; Койбічук, Віталія Василівна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna; Гриценко, Костянтин Григорович; Hrytsenko, Kostiantyn HryhorovychСучасна ігрова індустрія дедалі більше орієнтується на мобільні платформи, зокрема пристрої з архітектурою ARM, яка є домінуючою у смартфонах і планшетах. Розробники активно адаптують свої рушії та інструменти під цю архітектуру, зважаючи на її енергоефективність та широке розповсюдження. У цьому контексті створення власного ігрового ядра, яке можна безпосередньо встановити на Android-пристрій без додаткових рушіїв, відкриває нові можливості для оптимізації, швидшого прототипування та повного контролю над продуктивністю на рівні пристрою. Такий підхід особливо актуальний на фоні зростання популярності незалежної розробки ігор та необхідності легких рішень без зайвих залежностей. У дослідженні представлено порівняльний аналіз сучасних ігрових рушіїв (Unity, Unreal Engine, Godot, Defold, Cocos2d-x) та власного ігрового ядра, орієнтованого на пряме встановлення і запуск на Android-пристроях з архітектурою ARM без проміжного рушія. У роботі розглянуто переваги архітектури ARM, включаючи енергоефективність, масштабованість і широку підтримку в мобільних пристроях, що робить її доцільною платформою для нативної розробки ігор. Особливу увагу приділено технічному порівнянню можливостей рушіїв, включно з вагою застосунків, швидкістю запуску, гнучкістю API, рівнем доступу до системних ресурсів і підтримкою низькорівневих мов. Виявлено, що хоча традиційні рушії забезпечують багатий функціонал і простоту розробки, вони обмежують контроль над апаратною частиною та призводять до збільшення розміру APK. Натомість власне ядро, створене спеціально для ARM-пристроїв, забезпечує мінімальний обсяг, миттєвий запуск і максимальну продуктивність завдяки прямому доступу до графічних API (OpenGL ES/Vulkan) і системних ресурсів Android. У роботі проаналізовано придатність мов програмування Java, Kotlin, C++ та Rust у контексті розробки ігор для Android, окреслено перспективи використання Vulkan як високопродуктивного графічного API, а також зроблено висновки щодо доцільності ядроцентричного підходу для створення легковагових, оптимізованих мобільних ігор і інструментів.Item Досвід ЄС щодо розроблення та впровадження стратегічних документів цифрової трансформації на національному рівні(Інститут цифровізації освіти НАПН України, 2024) Гриценко, Костянтин Григорович; Hrytsenko, Kostiantyn Hryhorovych; Яценко, Валерій Валерійович; Yatsenko, Valerii Valeriiovych; Могильна, К.У статті представлено аналіз 23 національних цифрових стратегій у країнах ЄС, виокремлено ключові фактори цифрових стратегій: спрямованість, ініціатор і рік прийняття, джерела фінансування та горизонт планування. Проведене дослідження заповнює прогалину в комплексному вивченні національних цифрових стратегій європейського регіону. Актуальність дослідження підкреслюється глобальним прискоренням цифрової трансформації після пандемії COVID-19. Результати проведеного дослідження показують, що цифрові навички та цифрова трансформація бізнесу є найбільш поширеними напрямками цифрових стратегій країн ЄС, тоді як цифровізації державних послуг, включно з територіальним розвитком та державними фінансами, приділяється значно менше уваги. Виявлено, що профільні міністерства є головними ініціаторами прийняття цифрових стратегій у країнах ЄС, ухваленням яких також можуть займатися інші суб’єкти, такі як непрофільні міністерства, центральні уряди та інші державні установи. У статті розглянуто переваги та ризики, пов’язані з ініціюванням цифрової стратегії кожним із зазначених суб’єктів. Проаналізовано різні механізми фінансування національних цифрових стратегій, включно з державним бюджетом, надходженнями від фондів ЄС і приватних інвесторів, акцентовано увагу на перевагах і недоліках кожного підходу. Виконаний аналіз дат прийняття цифрових стратегій вказує на значне підвищення уваги урядів європейських країн до цифрової трансформації після 2020 року, що збігається з початком пандемії COVID-19. Розглянуто наслідки ухвалення короткострокового та довгострокового стратегічного планування для цифрової трансформації держави, їх переваги та недоліки. Практична цінність статті полягає в тому, що вона надає зацікавленим сторонам інформацію про особливості національних цифрових стратегій країн ЄС, сприяючи формулюванню більш ефективної та цілеспрямованої політики країн, що знаходяться в процесі розробки та впровадження національної цифрової стратегії, зокрема України. Це сприяє також обговоренню питань управління та формування політики цифровізації.Item Програмне забезпечення як каталізатор розвитку кіберспортивної індустрії(Український державний університет науки і технологій, 2025) Єфіменко, Аліна Юріївна; Yefimenko, Alina Yuriivna; Койбічук, Віталія Василівна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna; Миненко, Сергій Володимирович; Mynenko, Serhii Volodymyrovych; Гриценко, Костянтин Григорович; Hrytsenko, Kostiantyn Hryhorovych; Яценко, Валерій Валерійович; Yatsenko, Valerii ValeriiovychВ умовах глобалізації та цифровізації суспільства кіберспортивні змагання стали не лише платформою для гравців і команд, а й потужним економічним драйвером, що охоплює стримінг, спонсорство та розробку ігор. Ключову роль у становленні кіберспортивної індустрії відіграє безпосередньо програмне забезпечення. Метою роботи є визначення ролі програмного забезпечення як каталізатору розвитку кіберспортивної індустрії. У статті виокремлено технологічні особливості сучасних графічних процесорів (GPU), що використовуються у кіберспортивній індустрії, а саме: кількість CUDA/Shader-ядер, типи інструкцій, підтримку нових технологій, пропускну здатність пам’яті та технології трасування променів, що у комплексі гарантує обробку та виведення високоякісної графіки. Запропоновано класифікацію функціональних видів програмного забезпечення, що становлять єдину систему взаємозв’язків. Серед спеціалізованого програмного забезпечення виділено платформи для управління турнірами (Toornament, Battlefy, Challonge, FACEIT), програмне забезпечення для стрімінгу та трансляцій (OBS Studio, Streamlabs, XSplit, Restream), програми для управління командами та гравцями (Discord, GameCoach), інструментарій для боротьби з шахрайством (Easy Anti-Cheat, BattleEye), програмні засоби віртуальної та доповненої реальності (VirZOOM, інструменти Oculus для VR-кіберспорту), а також сучасні технології блокчейн і NFT. Також розглянуто перспективи впровадження новітніх розробок на основі аналізу діяльності компаній-постачальників програмного забезпечення для кіберспортивної індустрії (Betfoc, INORU, Betinvest, BR Softech, Vinfotech) та кіберспортивних платформ (Battlefy, Toornament, Challonge, ESL Play та Mobalytics). Відповідно, програмне забезпечення для кіберспорту, у поєднанні з розвитком технологій та зростаючими вимогами до якості й інтерактивності ігор, продовжує еволюціонувати й потребує постійної адаптації до інноваційних змін.Item Роль цифрових медіа у формуванні громадянської свідомості(Сумський державний університет, 2024) П’ятаченко, Ю.; Яценко, Валерій Валерійович; Yatsenko, Valerii ValeriiovychЗасоби передавання інформації використовувались ще з початку існування людства. Вони трансформувалися разом із прогресуванням та осучасненням суспільства протягом років. Завдяки технологічному прориву, замість клінописів, гінців, поштових голубів, газет та радіо, ми тепер маємо швидкі та комфортніші умови – цифрові медіа. Мета дослідження – проаналізувати роль цифрових медіа та їх вплив на формування громадянської свідомості, довести важливість якісного цифрового трансформування медіа-сфери, дослідити вагомість цифрових медіа у соціальному просторі м. Суми на прикладі онлайн-журналу «Цукр».Item Важливість та вплив цифрової бібліотеки та ресурсів на доступ до освіти(Сумський державний університет, 2024) Алич, З.; Яценко, Валерій Валерійович; Yatsenko, Valerii ValeriiovychЦифрові бібліотеки та ресурси є однією з найважливіших точок доступу до освіти та інформації в сучасну епоху. Вони долають географічні та економічні обмеження доступу до традиційних бібліотек, полегшуючи доступ до інформації для кожного індівідума в усьому світі. Загалом, електронні бібліотеки та ресурси демократизують доступ до інформації, розширюють можливості для навчання та збільшують участь в освіті. Однак слід також враховувати деякі недоліки, пов’язані з цими платформами, щоб користувачі розуміли, з якими проблемами вони можуть зіткнутися під час користування цими ресурсами.Item Використання онлайн-ресурсів для розвитку цифрової грамотності: європейській досвід(Сумський державний університет, 2024) Яценко, Валерій Валерійович; Yatsenko, Valerii ValeriiovychЦифрова грамотність є ключовою компетентністю в сучасному світі, і ЄС активно впроваджує різноманітні онлайн-ресурси для її розвитку. Метою дослідження є аналіз державних програм з розвитку цифрової грамотності громадян ЄС.Item Трансформація державного управління під впливом цифрових інновацій(Сумський державний університет, 2024) Сімановська, А.; Яценко, Валерій Валерійович; Yatsenko, Valerii ValeriiovychЦифрові технології швидко впроваджуються у всі сфери людського життя, у тому числі в державне управління. Україна демонструє зростання в рейтингу індексу розвитку EGDI та формує правове підґрунтя для подальшого використання цифрових технологій в публічному управлінні. Рекомендації щодо розвитку цифрових інновацій включають розвиток електронного урядування, цифровізацію адміністративних процесів,впровадження онлайн-платформ для громадян та бізнесу, а також підвищення цифрової грамотності серед населення. Це забезпечить більш швидке та зручне обслуговування, зменшить бюрократичні перешкоди та сприятиме загальному розвитку країни.Item Основні компоненти комплексної національної цифрової стратегії(Сумський державний університет, 2024) Гриценко, Костянтин Григорович; Hrytsenko, Kostiantyn Hryhorovych; Яценко, Валерій Валерійович; Yatsenko, Valerii Valeriiovych; Могильна, К.Сучасна національна економіка все більше визначається цифровими технологіями, які трансформують галузі, підвищують продуктивність праці та створюють нові можливості для інновацій. З огляду на важливість цифрової сфери для економічного зростання, виникає потреба в розробці та впровадженні національних цифрових стратегій. Однією з можливих проблем у цій справі є різноманіття змістовних напрямків цифрових стратегій, обумовлене широким впливом цифрової трансформації. Метою цього дослідження є визначення та аналіз основних змістовних компонентів, необхідних для успішної національної цифрової стратегії.Item Algorithms for procedural generation of game content using graphs(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Койбічук, Віталія Василівна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna; Kocherezhenko, R.D.; Гриценко, Костянтин Григорович; Hrytsenko, Kostiantyn Hryhorovych; Яценко, Валерій Валерійович; Yatsenko, Valerii Valeriiovych; Єфіменко, Аліна Юріївна; Yefimenko, Alina YuriivnaРозробка унікальних ігрових середовищ з використанням алгоритмів на основі графових структур даних та процедурної генерації контенту дозволяє суттєво скоротити витрати при одночасному підви-щенні загальної продуктивності команди та усуненні ризику стагнації процесу розробки. Метою роботи є аналіз, розробка та візуалізація роботи алгоритмів процедурної генерації контенту, а також вивчення перспектив їх подальшого використання у практичній розробці ігрових проектів. Наукова новизна полягає у використанні графів для процедурної генерації ігрового контенту. Ця тема була обрана у зв’язку з тим, що створення ігрового оточення може бути однією з основних і найбільш ресурсоємних витрат у процесі виробництва гри. Процедурна генерація контенту може зменшити ці витрати та пришвидшити процес розробки. Практично неможливо підрахувати, яку конкретно частину продуктивності команди та бізнес-вигоди приносить процедурна генерація, оскільки більшість інновацій у цій сфері є комерційною таємницею ігрових студій, однак це говорить лише про можливості та переваги, які несе в собі цей підхід. Методологія базується на мові програмування The Python як основному інструменті для вивчення алгоритмів, який використовувався для розробки алгоритмів, створення візуалізацій та прикладів веб-серверів для обробки даних, згенерованих графами. Висновок: під час розробки були вивчені відмінності та спільні риси в деталях реалізації алгоритмів, а також результати генерації контенту. Також було продемонстровано відмінності у згенерованих графах. На прикладах веб-серверів проілюстровано потенціал подальшого практичного застосування розроблених алгоритмів. Результати дослідження можуть бути використані розробниками ігрових середовищ та дослідниками алгоритмів для підвищення ефективності виробничих процесів. Ключові слова: процедурна генерація, розробка ігор, ефективність розробки, оптимізація розробки.Item Цифрові технології та інноваційні процеси у розвитку цифрової економіки(Сумський державний університет, 2023) Чуб, Х.; Яценко, Валерій Валерійович; Yatsenko, Valerii ValeriiovychМетою дослідження є аналіз сучасного стану цифрової економіки, ознайомлення з наявними цифровими технологіями та інноваційними процесами, що підтримують розвиток цифрової економіки, виявлення переваг впровадження цифрових технологій, викликів, що стоять на шляху переходу до цифрової економіки та способів їх подолання.