Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
76 results
Search Results
Item Паспортизація археологічних об’єктів Сумської області в умовах воєнного стану(Сумський державний університет, 2025) Осадчий, Є.М.; Дегтярьов, Сергій Іванович; Dehtiarov, Serhii IvanovychВже більше п’яти років Науково-дослідний центр історичного краєзнавства при кафедрі історії Сумського державного університету здійснює роботи з виготовлення актуальної пам’яткоохоронної документації на об’єкти та пам’ятки археології. За цей час було складено понад 30 облікових карток та паспортів на археологічні об’єкти Сумської області. Дослідженнями було охоплено майже всі райони Сумської області. Зараз роботи ведуться за зверненнями сільських та міських територіальних громад та обласного органу охорони. За цей час окреслилася низка проблем, які необхідно вирішувати при складанні актуальної облікової документації.Item Українці-мігранти у країнах Північної та Південної Америки: досвід самоорганізації (кінець XIX – початок XX ст.)(Сумський державний університет, 2023) Дегтярьов, Сергій Іванович; Dehtiarov, Serhii IvanovychВ роботі наведені приклади самоорганізації українців-переселенців до країн Північної та Південної Америки наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. Всі вони свідчать про бажання українців зберегти власну ідентичність, передати своїм нащадкам пам’ять про їхню далеку батьківщину, традиції, мову.Item Українці – учасники національно-визвольної боротьби 1917-1921 роки в іноземних таборах для інтернованих(Сумський державний університет, 2024) Дегтярьов, Сергій Іванович; Dehtiarov, Serhii IvanovychБувши інтернованими до спеціальних таборів, у 1919-1923 роках українці – учасники визвольної революції намагалися триматися там максимально згуртовано, об’єднуючись у різноманітні гуртки, організовуючи культурні та просвітні заходи, підтримуючи один одного в інший спосіб. Відносно високий освітній і культурний рівень дозволяв їм не тільки краще і швидше адаптуватися у новому соціокультурному середовищі на чужині, але й активно долучатися до життя української громади там, де вони перебували. Мешканці таборів суттєво і позитивно впливали на рівень політичної, культурної, освітньої, соціальної активності української громади, її національну свідомість. Переважна більшість цих людей пов’яжуть своє життя з чужиною, виїхавши згодом в інші європейські держави або за океан. Але при цьому вони, як правило, залишатимуться активними учасниками життя української громади на еміграції, сприяючи своєю діяльністю (культурно-просвітницькою, видавничою, меценатською тощо) збереженню її національної ідентичності.Item Проект Батуринського університету гетьмана Кирила Розумовського(Сумський державний університет, 2024) Дегтярьов, Сергій Іванович; Dehtiarov, Serhii IvanovychУ XVIII ст. виник доволі потужний суспільний запит на університети світського характеру. Ініціатором першого проекту такого університету став останній український гетьман Кирило Григорович Розумовський.У роботі детально розглянуто проект Батуринського університету, зразком для якого мали бути університети Німеччини.Item Джерелознавчий потенціал Повного зібрання законів Російської імперії щодо вивчення історії Сумщини(Сумський державний університет, 2023) Дегтярьов, Сергій Іванович; Дегтярев, Сергей Иванович; Dehtiarov, Serhii IvanovychВивчення регіональної історії у форматі академічному фактично стало окремим відгалуженням у краєзнавчих дослідженнях. Обізнаність в особливостях історичного та культурного розвитку окремих регіонів України дозволить краще зрозуміти суспільно-політичні, соціально-економічні, державотворчі, етнокультурні процеси, що відбувалися на українських землях з найдавніших часів до сьогодення. Усвідомлення цих особливостей, безумовно, відіграє позитивну роль у процесі формування згуртованої української нації.Item Юридична освіта в Росії у XVIII столітті: апофеоз недолугості(Сумський державний університет, 2022) Дегтярьов, Сергій Іванович; Дегтярев, Сергей Иванович; Dehtiarov, Serhii IvanovychВ Російській імперії аж до другої половини XVIII століття була відсутня соціальна потреба в освіті взагалі. Відповідно, відсутня була і сама система народної освіти. Деякі дослідники намагалися навіть виправдовувати такий стан речей. Так, П. Пекарський вже у другій половині ХІХ століття стверджував, що суспільна просвіта у часи Петра І була надто обтяжливою для держави, а тому і непотрібною. Усвідомлення суспільної користі від освіти почало з’являтися у роки правління Катерини ІІ. У 1767-1771 роках питання про створення системи народної освіти піднімалося навіть під час роботи Комісії по складанню нового Уложення (кодифікації нормативних актів, прийнятих після Соборного Уложення 1649 року). Згодом в 60 імперії, хоча і повільно, але почала з’являтися мережа навчальних закладів різного рівня.Item До питання про політику історичної пам’яті в Україні після 1989 року(Сумський державний університет, 2022) Дегтярьов, Сергій Іванович; Дегтярев, Сергей Иванович; Dehtiarov, Serhii IvanovychОстанніми роками тема історичної пам’яті та історичної політики є надзвичайно популярною в Україні. Історіографія з цих питань є досить потужною. І це не дивно, оскільки держава з таким глибоким колоніальним (імперським та радянським) минулим, якою є Україна, потребує комплексного історичного факт-чекінгу. У цій невеликій розвідці ми зробимо невеликий огляд політики історичної пам’яті, здійснюваної п’ятьма першими президентами України. В основу роботи лягли праці кількох українських вчених з даної проблематики.Item Border Battle: Fighting on the Ukrainian-Moscow Border in 1660–1661(Cherkas Global University, 2022) Дегтярьов, Сергій Іванович; Дегтярев, Сергей Иванович; Dehtiarov, Serhii Ivanovych; Osadchij, E.M.; Gut, J.The article is devoted to the events that took place on the border between the Muscovy and the Zaporizhzhya Army in the autumn of 1660 – in the spring of 1661. In the autumn of 1660, an expeditionary corps under the command of the boyar Vasily Sheremetyev was surrounded and defeated on the Right-Bank Ukraine. At the same time, Hetman Yuri Khmelnitsky entered into an alliance with the Commonwealth against the Muscovy. This was the reason for the open action of several left-bank Cossack regiments. The most active anti-Moscow speeches were in the Poltava and Gadyach regiments. In the winter of 1660– 1661, the Cossack detachments of these regiments undertook several campaigns in order to attack the Moscow border fortresses. The cities of Kamenny, Aleshnya and Volny were taken under siege. The Moscow garrisons were able to repulse these attacks, however, their fortifications were badly damaged and their supplies depleted. Heavy losses led to the fact that the garrisons of the border fortresses went on the defensive and could not actively oppose the Cossack detachments. In the autumn of 1660, on the orders of the tsar, the Belgorod governor sent several detachments to "pacify" the Cossack cities. Under the cities of Gadyach and Zinkov, Moscow troops entered into battle with the Cossacks, but they could not take these fortresses. In the winter of 1660, hetman Petr Doroshenko arrives in Zinkov. At the disposal of the Moscow governor was no more than 3,000 infantry and cavalry, and the Ukrainian hetman had 6,000 Cossacks. In the spring of 1661, a detachment of Cossacks near the town of Grun in a decisive battle were defeated and fled. Shortly thereafter, the Poltava and Gadyach regiments stopped the fight against the Muscovite kingdom and confirmed the oath to the tsar. As a result of the analysis of published sources and their own research, the authors found that in the confrontation between the two armies – the Moscow and the Cossack at the first stage of the battle, the advantage was on the side of the latter. Flexible tactics and numerical superiority made the positions of the Cossacks stronger in defense and successful in attack. Subsequently, the change in command of the Cossack troops led to the fact that less numerous, but more organized detachments of the Moscow regular troops were able not only to repulse the attack, but also inflict a decisive defeat on the enemy.Item The Role of Decisions by the European Court of Human Rights in Shaping the Content of New Media Literacy Education(Cherkas Global University, 2021) Плотнікова, Марія Володимирівна; Плотникова, Мария Владимировна; Plotnikova, Mariia Volodymyrivna; Завгородня, Владислава Миколаївна; Завгородняя, Владислава Николаевна; Zavhorodnia, Vladyslava Mykolaivna; Дегтярьов, Сергій Іванович; Дегтярев, Сергей Иванович; Dehtiarov, Serhii Ivanovych; Polyakova, L.G.This paper aims to explore the case law of the European Court of Human Rights in the area of regulating the activity of online media, as well as establish the information, axiological, and legal potential of the Court’s decisions for shaping the content of new media literacy education. Insight is provided into a set of factors governing the need for adopting new conceptual approaches to establishing a sound legal framework for the operation of contemporary social media. The authors analyzed the provisions of the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms and decisions of the European Court of Human Rights dealing with the correlation and balance between the right to freedom of speech and expression and the right to privacy and the protection of the honor, dignity, and reputation of physical and legal persons. The authors singled out a set of legal provisions that need to be particularly focused on and promoted as particularly facilitative of the development of media literacy among both professional journalists and ordinary social media users who can create and/or distribute media content.Item The Pedagogical Process in Educational Institutions within the USSR’s State Labor Reserves System during Ukraine’s Economic Recovery in the Period 1943–1950(Cherkas Global University, 2021) Дегтярьов, Сергій Іванович; Дегтярев, Сергей Иванович; Dehtiarov, Serhii Ivanovych; Король, Віталій Миколайович; Король, Виталий Николаевич; Korol, Vitalii Mykolaiovych; Polyakova, L.G.This paper aims to explore the characteristics of the pedagogical process in educational institutions within the USSR’s State Labor Reserves (SLR) system during Ukraine’s economic recovery following its liberation from German occupation. The study is based on materials from the Central State Archive of the Higher Regulatory and Administrative Authorities of Ukraine, the Central State Archive of the Public Associations of Ukraine, and several Ukrainian regional archives. An insight is provided into the key characteristics of the educational process in institutions within the Labor Reserves system. The process of training a young workforce in the SLR schools comprised the following key components: industrial training, instruction in special technical and general disciplines, citizenship training, and physical or military education. The primary focus was on enabling a person to gain some practical experience via industrial training, which took up the lion's share of the time. It may be argued that putting students undergoing practical training to work was essentially a way to exploit them for free labor. The study helped identify some of the key characteristics of educative work and student leisure in the Labor Reserves schools. The organization of extracurricular activities for youth in the Labor Reserves schools was based on paramilitary education. Student leisure activities were to have ideological and patriotic connotations. The authorities in charge of the SLR system generally frowned upon, and sought to counter students spending their free time informally.