Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
2 results
Search Results
Item Modeling of Polymer Composite Materials Chaotically Reinforced with Spherical and Cylindrical Inclusions(MDPI, 2022) Берладір, Христина Володимирівна; Берладир, Кристина Владимировна; Berladir, Khrystyna Volodymyrivna; Жигилій, Дмитро Олексійович; Жигилий, Дмитрий Алексеевич; Zhyhylii, Dmytro Oleksiiovych; Гапонова, Оксана Петрівна; Гапонова, Оксана Петровна; Haponova, Oksana Petrivna; Krmela, J.; Krmelova, V.; Артюхов, Артем Євгенович; Артюхов, Артем Евгеньевич; Artiukhov, Artem YevhenovychThe technical and economic efficiency of new PCMs depends on the ability to predict their performance. The problem of predicting the properties of PCMs can be solved by computer simulation by the finite element method. In this work, an experimental determination of the physical and mechanical properties of PTFE PCMs depending on the concentration of fibrous and dispersed filler was carried out. A finite element model in ANSYS APDL was built to simulate the strength and load-bearing capacity of the material with the analysis of damage accumulation. Verification of the developed computer model to predict the mechanical properties of composite materials was performed by comparing the results obtained during field and model experiments. It was found that the finite element model predicts the strength of chaotically reinforced spherical inclusions of composite materials. This is due to the smoothness of the filler surfaces and the lack of filler dissection in the model. Instead, the prediction of the strength of a finite element model of chaotically reinforced cylindrical inclusions of composite materials requires additional analysis. The matrix and the fibrous filler obviously have stress concentrators and are both subject to the difficulties of creating a reliable structural model.Item Основи становлення сучасного інженера(НТМТ, 2015) Іванов, Віталій Олександрович; Иванов, Виталий Александрович; Ivanov, Vitalii Oleksandrovych; Гусак, Олександр Григорович; Гусак, Александр Григорьевич; Husak, Oleksandr Hryhorovych; Криворучко, Дмитро Володимирович; Криворучко, Дмитрий Владимирович; Kryvoruchko, Dmytro Volodymyrovych; Артюхов, Артем Євгенович; Артюхов, Артем Евгеньевич; Artiukhov, Artem Yevhenovych; Івченко, Олександр Володимирович; Ивченко, Александр Владимирович; Ivchenko, Oleksandr Volodymyrovych; Лазненко, Дмитро Олексійович; Лазненко, Дмитрий Алексеевич; Laznenko, Dmytro Oleksiiovych; Левченко, Дмитро Олексійович; Левченко, Дмитрий Алексеевич; Levchenko, Dmytro Oleksiiovych; Решетняк, Марина Валеріївна; Решетняк, Марина Валерьевна; Reshetnyak, Maryna Valeryyvna; Гапонова, Оксана Петрівна; Гапонова, Оксана Петровна; Haponova, Oksana Petrivna; Євтухов, Артем Віталійович; Евтухов, Артем Витальевич; Yevtukhov, Artem Vitaliiovych; Загорулько, Андрій Васильович; Загорулько, Андрей Васильевич; Zahorulko, Andrii Vasylovych; Зінченко, Руслан Миколайович; Зинченко, Руслан Николаевич; Zinchenko, Ruslan Mykolaiovych; Кушніров, Павло Васильович; Кушниров, Павел Васильевич; Kushnirov, Pavlo Vasylovych; Ляпощенко, Олександр Олександрович; Ляпощенко, Александр Александрович; Liaposhchenko, Oleksandr Oleksandrovych; Поберій, Наталія Вікторівна; Поберий, Наталия Викторовна; Poberii, Nataliia Viktorivna; Павленко, Іван Володимирович; Павленко, Иван Владимирович; Pavlenko, Ivan Volodymyrovych; Панченко, Віталій Олександрович; Панченко, Виталий Александрович; Panchenko, Vitalii Oleksandrovych; Савченко, Євген Миколайович; Савченко, Евгений Николаевич; Savchenko, Yevhen Mykolaiovych; Сапожніков, Сергій Вячеславович; Сапожников, Сергей Вячеславович; Sapozhnikov, Serhii Viacheslavovych; Сотник, Микола Іванович; Сотник, Николай Иванович; Sotnyk, Mykola Ivanovych; Тарасевич, Юлія Ярославівна; Тарасевич, Юлия Ярославовна; Tarasevych, Yuliia YaroslavivnaУ рамках виконання програми Європейської комісії TEMPUS проекту «Модернізація вищої інженерної освіти в Грузії, Україні та Узбекистані відповідно до технологічних викликів» (ENGITEC) у навчальний процес підготовки аспірантів упроваджено міждисциплінарний навчальний модуль «Основи становлення сучасного інженера», який пройшов успішну апробацію у 2014–2015 н. р. Метою є підвищення якості підготовки й професійного виховання фахівців технічного спрямування шляхом інформування про сучасні тенденції в освіті, науці та інженерній справі, розширення світогляду аспіранта про дослідження у суміжних галузях знань. Навчальний посібник складається з чотирьох розділів, кожний з яких є взаємодоповнювальним і необхідним для становлення сучасного інженера. Так, розділ 1 інформує слухачів про тенденції в інженерній освіті, зокрема про інноваційні підходи щодо розроблення та впровадження навчальних програм підготовки, основи сталого розвитку та важливість здобуття професійних компетенцій. Розділ 2 дає вичерпну інформацію про найважливіші складові для становлення науковця та інженера в умовах сьогодення. Ефективні підходи та методи для здійснення наукової діяльності розглянуто у розділі 3, зокрема увагу приділено методам оптимізації та імовірнісним розрахункам технічних систем і виробничих процесів, автоматизованим технологіям проектування та високопродуктивним обчисленням. Розділ 4 дозволяє розширити світогляд слухачів шляхом надання інформації про актуальні наукові напрямки, технології та обладнання. Навчальний посібник призначений для інженерно-технічних і науково-педагогічних працівників та аспірантів інженерних спеціальностей вищих навчальних закладів.