Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 27
  • Item
    Особливості фізичного розвитку волейболістів віком 10–12 років
    (Сумський державний університет, 2022) Остапенко, Юрій Олександрович; Остапенко, Юрий Александрович; Ostapenko, Yurii Oleksandrovych; Остапенко, В.В.
    На сучасному етапі удосконалення шкільної освіти в Україні, суттєво зростає роль фізичного виховання і спорту, як головного чинника зміцнення всебічного здоров’я школярів Пошук найбільш доступних і дієвих засобів і методів, що підвищують рухову активність молодого покоління, вивчення їх впливу на організм, впровадження їх в повсякденне життя є одним з напрямів дослідження вчених і фахівців галузі фізичної культури і спорту [1]. Серед великої кількості засобів фізичного виховання, одне з найбільш вагомих місць в оздоровленні і всебічному фізичному розвитку школярів займають спортивні ігри, зокрема волейбол. Цей вид ігрової, спортивної діяльності має, великий діапазон впливу на організм школярів і як результат забезпечує розвиток фізичних, психофізіологічних функцій їх організму [2]. З метою удосконалення навчально-тренувального процесу з волейболу для дітей 10–12 років виникає потреба знань особливостей їх фізичного розвитку, анатомо-фізіологічних особливостей, сенситивних періодів, сприятливих для формування їх рухових якостей, що є актуальним. Мета дослідження: визначити особливості фізичного розвитку волейболістів 10–12 років.
  • Item
    Особливості планування тренувального процесу студентської команди з міні-футболу
    (Сумський державний університет, 2020) Остапенко, Юрій Олександрович; Остапенко, Юрий Александрович; Ostapenko, Yurii Oleksandrovych; Безрук, Б.А.
    Одним із найголовніших пріоритетів процесу фізичного виховання у закладах вищої освіти є зміцнення здоров’я студентської молоді. Сьогодні фізичне виховання студентів у закладах вищої освіти на жаль, далеке від досконалості, тому методика організації проведення секційних занять потребує постійного вдосконалення, при плануванні програм підготовки студентських команд потребує необхідності враховувати особливості навчального процесу студентів. Удосконалення системи багаторічної спортивної підготовки студента у різних ігрових видів спорту й дотепер залишається однією з найбільш актуальних проблем теорії та методики спортивного тренування [1, 2]. Для досягнення максимальної ефективності ігрової діяльності студентської команди з футболу потрібно чітко планувати її навчально тренувальний процес, враховуючи значну кількість різнобічних обставин: специфіку складу контингенту, психофізіологічні особливості кожного гравця, рівень фізичної, техніко-тактичної підготовленості, календаря змагань, та інше. Сьогодні також дуже важливо враховувати матеріально-технічну базу, інвентар, матеріальне забезпечення команди, можливість харчування, повноцінного відпочинку, тощо. Планування тренувального процесу є основою роботи викладача фізичного виховання. В останні часи удосконалення тренувального процесу підготовки студентських команд з міні-футболу відбувається за рахунок новітніх форм організації і проведення занять, використовування сучасних програм, засобів і методів спортивного тренування, але на наш погляд недостатня увага при плануванні тренувальних занять студентів приділяється особливостям життя і навчання студентів, які займаються мініфутболом, що і є актуальним. Така інформація необхідна для з’ясування шляхів покращення процесу викладання фізичного виховання у ЗВО та залучення студентської молоді до занять іншими видами спорту.
  • Item
    Формування мотивації до занять у футболістів юнацького віку
    (Сумський державний університет, 2020) Остапенко, Юрій Олександрович; Остапенко, Юрий Александрович; Ostapenko, Yurii Oleksandrovych; Абрамцов, В.
    Однією з задач сучасної концепції фізичного виховання є досягнення більш вагомих результатів фізичної підготовленості молодого покоління на основі впровадження принципово новітніх методів, засобів, де головним є не спосіб отримання швидкого результату, а складний процес з формування мотивації до активних занять фізичною культурою і спортом сучасної молоді. Завдання полягає в тому, щоб активна рухова діяльність молоді юнацького віку була більш свідомою, цілеспрямованою, в найбільшій мірі враховувала індивідуальні особливості тих, хто займається улюбленим видом спорту. Відомо, що діяльність людини визначається метою, завданнями, які вона перед собою ставить, і пов’язана з певними мотивами, які спонукають людину до цієї діяльності. Будь-яка мета постає і досягається завдяки мотивам, які відображають прагнення людини до виконання тієї чи іншої діяльності, форми активності. Саме мотиви являють собою спонукання до діяльності, а тому часто є визначальними. Виховання у юнаків мотиваційного інтересу до занять є предметом особливої уваги з теорії і методики фізичного виховання і спорту. Тому у практичній. спортивній діяльності необхідно опиратися на мотиваційні інтереси юнаків, які займаються футболом, а саме зацікавленість до занять є тією рушійною силою, яка значно може підсилити мотиви для досягнення високих спортивних результатів.
  • Item
    Спеціальна фізична і психофізіологічна підготовка волейболістів
    (Сумський державний університет, 2020) Остапенко, Юрій Олександрович; Остапенко, Юрий Александрович; Ostapenko, Yurii Oleksandrovych; Остапенко, Валентина Василівна; Остапенко, Валентина Васильевна; Ostapenko, Valentyna Vasylivna
    Метою фізичного виховання є зміцнення здоров’я, загартування організму людини, розвиток фізичних якостей, удосконалення функціональних можливостей, формування й покращення життєво важливих рухових навичок, підготовка сучасної молоді до майбутньої висококваліфікованої професійної діяльності. Низькій рівень психофізіологічної та професійної готовності випускників до майбутньої практичної діяльності гостро становить проблему модернізації процесу фізичного виховання, пошуку ефективних засобів впливу на ріст професійної майстерності у закладах вищої освіти. Під час проведення практичних занять з фізичного виховання, одним з домінуючих аспектів є використання елементів цієї гри в оздоровчому та професійному напрямках, а також формування необхідних методичних знань з розвитку необхідних фізичних і психофізіологічних якостей у майбутній професійній діяльності. Вивчення науково-методичної літератури дало змогу встановити, що ефективність тренувального процесу волейболіста залежить від багатьох психофізіологічних якостей, таких як: обсяг зорового сприйняття ігрової ситуації, швидкості переробки інформації, оперативного мислення, зорової пам’яті та стійкості уваги [1; 2]. Тому, вивчення особливостей рухливості нервових процесів викликає особливий інтерес та є важливим питанням у підготовці студентів, які обрали волейбол для занять, як улюблений вид спорту. Мета дослідження. Охарактеризувати фізичні та психофізіологічні якості студентів-волейболістів.
  • Item
    Використання комп’ютерної програми "Windows Excel 2010", "Статистика 6.0" у фізичному вихованні студентів
    (Сумський державний університет, 2020) Остапенко, Юрій Олександрович; Остапенко, Юрий Александрович; Ostapenko, Yurii Oleksandrovych; Остапенко, Валентина Василівна; Остапенко, Валентина Васильевна; Ostapenko, Valentyna Vasylivna
    Одним із важливих напрямків інформатизації сучасного суспільства стає процес інформатизації освіти, який передбачає використання можливостей новітніх інформаційних технологій, методів та засобів комп’ютерної техніки, інтенсифікації усіх рівнів навчально-виховного процесу, підвищенню його ефективності і якості, підготовку студентів до інформаційного простору, життя в умовах інформатизації суспільства. Високий рівень інтенсифікації виробництва, новітні інформаційні технології, масова комп’ютеризація всіх сфер життєдіяльності підвищують вимоги до якості підготовки майбутніх фахівців у закладах вищої освіти. Висока насиченість процесу навчання, інформаційне перевантаження, підвищені вимоги до розумової працездатності, подолання стресових ситуацій, дефіцит рухової активності, брак вільного часу для самостійних занять негативно впливають на рівень фізичного стану студентської молоді, збільшується кількість студентів, які за станом здоров’я належать до медичних груп. Сучасна система фізичного виховання студентської молоді вимагає поступового всебічного впровадження новітніх інформаційних технологій у процес навчання.
  • Item
    Вплив спеціальних фізичних вправ на психофізіологічну підготовленість студентів-волейболістів
    (Сумський державний університет, 2019) Остапенко, Юрій Олександрович; Остапенко, Юрий Александрович; Ostapenko, Yurii Oleksandrovych; Богуславець, Д.М.
    У сучасному спорті спостерігається тенденція до пошуку нових форм організації і проведення тренувального процесу, належної фізичної та психофізіологічної підготовки, додаткових резервів, за допомогою яких можливе якісне підвищення його ефективності (І.Д. Глазирін, 2013; І.О. Салатенко, 2015; Є.Я. Стрєльнікова, 2018). Сучасний волейбол є однією з основних невід’ємних частин змісту навчальної програми з фізичного виховання, секційних та факультативних занять, а також фізкультурно-оздоровчих заходів. Динамічний волейбол успішно розв’язує завдання гармонійного фізичного розвитку студентської молоді завдяки виконанню різноманіття спеціальних фізичних і технічних вправ [1; 2]. Підвищення ефективності спортивного вдосконалення студентів вимагає результатів не тільки з фізичної підготовленості, але і показників психофізіологічних якостей, оскільки це один із сегментів функціонального стану організму спортсмена і управління рухами [1]. В основі управління рухами закладено складні фізіологічні процеси, які залежать від багатьох факторів, в тому числі і від швидкості проведення нервового імпульсу по структурах центральної нервової системи. На думку наукових дослідників напрям психофізіології спорту є однією з найперспективніших векторів пошуку нових підходів у підготовці спортсменів високої кваліфікації.[1; 2] Саме вивчення психофізіологічних функцій істотно збагачує інформацію про функціональний стан спортсмена на різних етапах підготовки, тому що спортивні досягнення значною мірою залежать від того, наскільки повноцінно, послідовно відбувався процес спортивного вдосконалення Використання сучасних інноваційних комп’ютерних комплексів дозволяє швидко і ефективно фіксувати значення психофізіологічної підготовленості спортсмена. Без сумніву можна сказати, що своєчасний контроль розвитку фізичної і психофізіологічної підготовленості є дієвим інструментом управління спеціальною підготовкою спортсмена, який дозволяє здійснювати зворотні зв’язки між тренером і спортсменом, допомагає використанню ефективних засобів і методів у навчально-тренувальних заняттях на всіх етапах багаторічної підготовки спортсмена, що є актуальним. Тема студентської наукового дослідження відповідає змісту навчальної програми з фізичного виховання України для закладів вищої освіти, орієнтованої на формування знань, умінь, навичок, якими повинен володіти майбутній фахівець в обраному виді діяльності. Дослідження виконано згідно плану НДР кафедри фізичного виховання і спорту на 2016-2021 рр.за темою: "Професійно-прикладна психофізична підготовка студентів" (N 0116U006733). Мета. Теоретично обгрунтувати та експериментально перевірити особливості впливу спеціальних фізичних вправ на розвиток психофізіологічних якостей студентів-волейболістів.
  • Item
    Спортивні ігри як метод ППФП студентів інформаційно-логічної групи спеціальностей
    (Сумський державний університет, 2019) Остапенко, Валентина Василівна; Остапенко, Валентина Васильевна; Ostapenko, Valentyna Vasylivna; Остапенко, Юрій Олександрович; Остапенко, Юрий Александрович; Ostapenko, Yurii Oleksandrovych
    Сучасний рівень розвитку суспільства, освіти та науки висуває високі вимоги до підготовленості підростаючого покоління, формуванню професійно-важливих якостей у майбутнього працівника, що в свою чергу потребує суттєвих змін у професійній підготовці спеціалістів сучасності. Значна кількість досвідчених науковців акцентують увагу на тому, що традиційна система фізичного виховання не в змозі ефективно впливати на розвиток індивідуальних фізичних здібностей, формування професійно-прикладних фізичних умінь та навичок студентів. Однією з основних вимог підготовки фахівця високої майстерності є чітко виражена професійна спрямованість навчального процесу на формування у студентів професійно-важливих якостей необхідних у майбутній професійній діяльності. Одним із розділів фізичного виховання, який займається питаннями, пов’язаними з підготовкою до професійної діяльності отримав назву – професійно-прикладної фізичної підготовки (ППФП). Під ППФП розуміють підсистему фізичного виховання, яка належним чином забезпечує формування й удосконалення професійних якостей, що мають конкретне значення для конкретної професійної діяльності [2]. Саме тому на сучасному етапі розвитку суспільства, у зв’язку з інтенсифікацією впровадження сучасних технологій виробництва, суттєво змінюється характер праці, посилюються вимоги до підготовки спеціалістів у вузах. Відповідно виникає необхідність у ППФП студентів дотримуватися загальновідомого соціального принципу зв’язку з життєдіяльністю [2]. Тому саме професійно-прикладна фізична підготовка, як складова програми фізичного виховання студентів вважається одним із найефективніших засобів підготовки до активної життєдіяльності, готовності до високопродуктивної праці в умовах навчання у закладах вищої освіти України. В основі позитивного впливу фізичних вправ на формування професійно-важливих якостей закладений механізм перенесення рухових навичок, умінь сформованих у процесі занять фізичним вихованням, на удосконалення майбутньої майстерності у наступній професійній діяльності. Ціле направленість занять полягає в тому, щоб збільшити діапазон функціональних можливостей людини, розширити її руховий арсенал, а також забезпечити ефективну адаптацію організму до різних негативних факторів зовнішнього середовища у наступній професійній діяльності. На нашу думку одним із методів вирішення цієї проблеми може бути застосування спортивно-ігрового методу при проведенні занять. Саме практичне використання спортивних ігор, та їх елементів у процесі ППФП надасть змогу позитивно впливати на рівень розвитку професійно-важливих якостей інформаційно-логічної групи спеціальностей. Деякі дослідники визначають, що рухова активність спортивних ігор, високий емоційний фон, постійна зміна умов виконання рухових дій, моделювання ситуацій і прийняття рішень в обмежений проміжок часу привертають особливу увагу студентської молоді. Емоційність ігрових ситуацій значною мірою полегшує проблему дозування фізичних навантажень, різноманітність рухових дій та їх виконання за лімітований відрізок часу, висуває суттєві вимоги до розвитку фізичних якостей. Координаційна узгодженість рухів на фоні прояву швидкісносилових здібностей, витривалості, гнучкості сприятимуть забезпеченню необхідного рівня розвитку фізичної і психофізіологічної підготовленості. У цьому аспекті актуальним є вивчення впливу ігрових видів спорту на формування професійно-значущих здібностей майбутніх фахівців інформаційно-логічної групи спеціальностей, працюючих за комп’ютером. Мета. Визначити вплив занять спортивними іграми на розвиток фізичних і психофізіологічних якостей студентів інформаційно-логічної групи спеціальностей.
  • Item
    Виявлення причин виникнення конфліктів у футбольній команді "Барса"
    (Сумський державний університет, 2019) Остапенко, Юрій Олександрович; Остапенко, Юрий Александрович; Ostapenko, Yurii Oleksandrovych; Ігумнов, Д.О.
    Сучасний спорт вимагає від спортсменів не тільки прояву великих фізичних зусиль, але і значного психічного навантаження [1]. Досягнення високих спортивних результатів в тому числі і у футболі багато в чому залежить як від ряду зовнішніх так і внутрішніх факторів, що проявляються через якість міжособистісних відносин у спортивній команді. З наростанням розбіжностей міжособистісні відносини стають яскраво вираженими і носять більш негативний характер, впливають на психологічний мікроклімат у команді. Виниклі при цьому конфліктні ситуації ускладнюють рішення поставлених завдань перед спортивною командою. Тому методика проведення практичних занять зі спортивного тренування, потребує постійного вдосконалення, пошуку новітніх шляхів організації тренувального процесу, в тому числі повинна враховувати причини виникнення конфліктних ситуацій у футбольній команді, що є актуальним. Мета – полягає у науковому обгрунтуванні причин виникнення конфліктів вивченні конфліктоутворюючих мотивів в спортивному колективі та розробці пропозицій для побудови ефективної системи попередження та управління конфліктами.
  • Item
    Принципи навчання на заняттях спортивними іграми
    (Сумський державний університет, 2019) Остапенко, Юрій Олександрович; Остапенко, Юрий Александрович; Ostapenko, Yurii Oleksandrovych
    У теорії і методиці фізичного виховання аналіз системи принципів та їх уніфікація посідають одне з провідних місць, тому що тісно пов’язані з оптимізацією навчальновиховного процесу у ЗВО. Процес навчання базується на деяких загальних положеннях – принципах, які відображають закономірності педагогічного процесу і в зв’язку з цим носять обов’язковий характер при вирішенні освітніх і виховних завдань. Саме тому вважаємо актуальним розглянути загальні та специфічні принципи фізичного виховання студентів ЗВО. Мета. Теоретично обгрунтувати дидактичні принципи навчання, щодо підвищення ефективності тренувального процесу під час занять спортивними іграми.
  • Item
    Удосконалення фізичної підготовленості студентів у процесі занять баскетболом
    (Сумський державний університет, 2019) Остапенко, Юрій Олександрович; Остапенко, Юрий Александрович; Ostapenko, Yurii Oleksandrovych; Демченко, М.А.
    Одним із пріоритетів процесу фізичного виховання є показники рівня фізичної підготовленості студента, однієї із складових зміцнення здоров’я студентської молоді [1; 2]. Тому методика організації проведення практичних занять з фізичного виховання у закладах вищої освіти потребує постійного вдосконалення, пошуку новітніх шляхів підвищення рівня фізичної підготовленості студентів. Одним із таких шляхів, щодо забезпечення якісного рівня фізичної підготовленості студентів може бути спортивне спрямування практичних занять з фізичного виховання. На нашу думку включення занять у процес фізичного виховання з елементами спортивних ігор, зокрема баскетболу буде сприяти підвищенню емоційного фону проведення занять, враховувати їх мотиваційні інтереси, що є актуальним. Мета – перевірити ефективність проведення практичних занять з фізичного виховання зі спортивною спрямованістю «Баскетбол».