Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 28
  • Item
    Corporate social responsibility and renewable energy development for the green brand within SDGs: a meta-analytic review
    (Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI), 2023) Ус, Яна Олександрівна; Us, Yana Oleksandrivna; Пімоненко, Тетяна Володимирівна; Pimonenko, Tetiana Volodymyrivna; Люльов, Олексій Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych
    Це дослідження мало на меті систематизувати світові наукові публікації про корпоративну соціальну відповідальність та відновлювану енергетику для виявлення їхнього впливу на розвиток зелених брендів у рамках ЦСР. Вихідні дані отримані з бази даних Scopus. Для того, щоб оперувати найбільш релевантними публікаціями, було застосовано кілька обмежень. Вибірка дослідження складається з 2000 найбільш цитованих статей у таких предметних галузях, як (1) суспільні науки, (2) бізнес, менеджмент та бухгалтерський облік і (3) економіка, економетрика та фінанси. Це дослідження проводиться в такій логічній послідовності. На першому етапі здійснюється пошук, збір та попередня обробка статей, що репрезентують досліджувану тему. Потім було застосовано кілька бібліометричних методів для аналізу та картографування отриманих даних. На третьому етапі було інтегровано отримані результати та обговорено майбутні напрямки дослідження. Ця робота пропонує деякі теоретичні висновки шляхом аналізу та візуалізації досліджуваного наукового доробку, зокрема динаміки публікацій, основних тенденцій у досліджуваній галузі, найпродуктивніших вчених та їхніх колаборацій, а також внеску проаналізованих журналів, афілійованості та країн. Крім того, це дослідження має практичне значення і може бути використане вченими як детальна інструкція для проведення бібліометричного аналізу в різних контекстах. Крім того, дослідники можуть використовувати і розширювати свої поточні напрямки досліджень, використовуючи висновки цієї статті. Однак результати цього дослідження є обмеженими, оскільки в ньому розглядаються лише статті з бази даних Scopus. Тому доцільно, щоб подальші дослідження включали ширший спектр даних.
  • Item
    Digital marketing for small and medium business
    (Sumy State University, 2021) Ponyrko, I.; Ус, Яна Олександрівна; Ус, Яна Александровна; Us, Yana Oleksandrivna; Пімоненко, Тетяна Володимирівна; Пимоненко, Татьяна Владимировна; Pimonenko, Tetiana Volodymyrivna; Люльов, Олексій Валентинович; Люлев, Алексей Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych; Квілінський, Олексій Станіславович; Квилинский, Алексей Станиславович; Kwilinski, Aleksy
    Поточний бізнес більше використовує інструменти цифрового маркетингу. У свою чергу, традиційні залишаються позаду. Доречно підкреслити, що цифровий маркетинг допомагає підприємствам досягти максимальної віддачі від інвестицій. Крім того, завдяки застосуванню нових високоефективних методів, таких як таргетована реклама, вплив на потенційних споживачів збільшився, а витрати знизилися. У результаті малий і середній бізнес може швидко розростатися.
  • Item
    Convergence of Energy Policies between the EU and Ukraine under the Green Deal Policy
    (MDPI, 2023) Зябіна, Євгенія Анатоліївна; Зябина, Евгения Анатольевна; Ziabina, Yevheniia Anatoliivna; Квілінський, Олексій Станіславович; Квилинский, Алексей Станиславович; Kwilinski, Aleksy; Люльов, Олексій Валентинович; Люлев, Алексей Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych; Пімоненко, Тетяна Володимирівна; Пимоненко, Татьяна Владимировна; Pimonenko, Tetiana Volodymyrivna; Ус, Яна Олександрівна; Ус, Яна Александровна; Us, Yana Oleksandrivna
    Країни ЄС проголосили стратегічною метою досягнення енергетичної незалежності та підвищення енергоефективності. У цьому випадку країни ЄС забезпечили широкий спектр стимулів, механізмів і директив для сприяння енергоефективності. Україна як потенційний кандидат має забезпечити конвергентну політику з країнами ЄС щодо підвищення енергоефективності. Метою статті є оцінка енергоефективності на основі виявлених конвергентних та дивергентних детермінант енергетичної політики ЄС та України. Дані зібрані з World Energy Statistics Yearbook, Європейського статистичного бюро, Міжнародного енергетичного агентства, агентств SolAbility та Держстату України. У дослідженні застосовано теорію σ- i β-конвергенції для визначення конвергентних і дивергентних детермінант енергоефективності країни. Емпіричні результати дозволяють зробити висновок, що Україна має середній рівень інтегрального індексу енергоефективності національної економіки, а найвище значення цього індексу було у 2008 р. Серед країн ЄС найвищі показники енергоефективності у Швеції та Данії. Крім того, результати підтверджують, що український уряд повинен звернути увагу на різні детермінанти (витрати на захист навколишнього середовища, ціноутворення на енергоресурси тощо) для підвищення енергоефективності країни.
  • Item
    Country’s green brand: the main gaps in the scientific treatises
    (Journal of Management, 2022) Ус, Яна Олександрівна; Ус, Яна Александровна; Us, Yana Oleksandrivna; Пімоненко, Тетяна Володимирівна; Пимоненко, Татьяна Владимировна; Pimonenko, Tetiana Volodymyrivna; Люльов, Олексій Валентинович; Люлев, Алексей Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych; Зябіна, Євгенія Анатоліївна; Зябина, Евгения Анатольевна; Ziabina, Yevheniia Anatoliivna
    Forming a strong brand is essential for national development. The country’s brand gives the direction for its long-term economic growth, contributes to increment in assets value and the competitive advantages, attracts more investments, tourists, etc. In the view of growing concern on climate change, environmental protection issues boost its influence on worldwide decision-making processes. In turn, the scientific community has more decisive in their statement to create a unique and robust country’s brand considering the green perspectives. However, the literature review results showed that the scholars investigate the green branding, mainly on the product or corporate level. Therefore, this study aims to assess how well the existing literature on country branding is explored from the perspective of green development. The research questions are as follows: 1) What are the main research directions in the scientific literature concerning the country’s green branding? 2) How far has the country’s green brand been investigated? 3) What research gap should be covered in the future? This study operated with the scientific documents published in the highly ranked scientific journals indexed in the Scopus database to answer the research questions. The study period covered 2000-2022 (until April 2022). The search for relevant publications was run by the keyword combinations “green brand”, “country brand”, and “nation brand” in the documents’ titles, keywords, and abstracts. The boolean operator' OR' was used to include the papers specified at least with one keyword. The obtained results revealed 545 papers on the investigated topic (225 publications on green branding and 320 publications on country/nation branding). In the frame of investigation, the authors applied Scopus analytical tools to detect the publication dynamic of a designed sample of documents, identify the most engaged authors, and assess the contributions of the affiliations and countries. To build the networks of scientific collaboration worldwide and detect the main research streams in studies on country/nation green brands, the authors used the method of the low-dimensional visualization. This study selected the keywords with the greatest total link strengths based on the calculation of the total link strengths of the co-occurrence’s links with other keywords. The counting method was full counting. The findings of bibliometric analysis confirmed that the studies on green branding mainly address the corporate level. The green brand concept is investigated mostly regarding green brand attachment, green brand attitude, green brand image, green brand love, green brand trust, green loyalty, green satisfaction, green perceived risks, value, and environmental sustainability. Therefore, it indicates the necessity to expand research on the national level. The main limitation of this study is operating with publications retrieved only from the Scopus database. However, the findings could be value-added for scholars investigating the country's green brand issues. The authors consider the obtained results to be a starting point for designing the country's green brand model and its assessment in the future.
  • Item
    Promoting Green Brand of University in Social Media: Text Mining and Sentiment Analysis
    (Institute for International Cooperation Development, 2022) Ус, Яна Олександрівна; Ус, Яна Александровна; Us, Yana Oleksandrivna; Пімоненко, Тетяна Володимирівна; Пимоненко, Татьяна Владимировна; Pimonenko, Tetiana Volodymyrivna; Люльов, Олексій Валентинович; Люлев, Алексей Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych; Chen, Y.; Tambovceva, T.
    Combating climate change and mitigating its negative consequences requires enhancing awareness of sustainable development. It is believed the education sector is an excellent trigger for green transformations. In turn, since social media has become a fundamental part of people's everyday lives, they are considered to be an effective tool in engaging the broader audience to green problems. In this view, this paper aims to analyze the social media activity of world-leading green universities in gaining the university community's commitment to sustainable development principles. This study involved text mining, statistical, content, and sentiment analyses to achieve the study aim and answer the following research questions: 1) What is the social media performance of the green universities? 2) What is a difference in the social media parameters used by the green universities involving the academic community and stakeholders to account for environmental issues? The research objects are five top-ranked sustainable universities worldwide according to the UI GreenMetric World University Rankings in 2021 and Sumy State University (as the first Ukrainian university listed by the mentioned above ranking). The study period covers data as of May 10, 2022. The data was retrieved from the analyzed universities' social media sites (Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram, etc.). The findings confirmed the research hypothesis that the social media activity of green universities could be a driving force in gaining sustainable development goals and promoting an eco-friendly lifestyle worldwide. Based on the obtained results, the authors provided some recommendations regarding strengthening the universities’ social media activity towards increasing the green awareness of netizens.
  • Item
    Digital marketing for small and medium business
    (Сумський державний університет, 2021) Ponyrko, I.; Ус, Яна Олександрівна; Ус, Яна Александровна; Us, Yana Oleksandrivna; Пімоненко, Тетяна Володимирівна; Пимоненко, Татьяна Владимировна; Pimonenko, Tetiana Volodymyrivna; Люльов, Олексій Валентинович; Люлев, Алексей Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych; Квілінський, Олексій Станіславович; Квилинский, Алексей Станиславович; Kwilinski, Aleksy
    Targeted advertising is defined as advertising on social networks such as Facebook or Instagram. It stands to note that it provides an accurate display of advertising. Thus, it has a more significant impact on the loyalty of potential consumers. The absence of territorial restrictions, active involvement of consumers in interaction with the brand and easy access to the resource allows reaching more consumers and reduce the advertising cost.
  • Item
    National energy security: financial determinants
    (Limited Liability Company “FINTECHALLIANCE”., 2022) Пімоненко, Тетяна Володимирівна; Пимоненко, Татьяна Владимировна; Pimonenko, Tetiana Volodymyrivna; Люльов, Олексій Валентинович; Люлев, Алексей Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych; Самусевич, Ярина Валентинівна; Самусевич, Ярина Валентиновна; Samusevych, Yaryna Valentynivna; Ус, Яна Олександрівна; Ус, Яна Александровна; Us, Yana Oleksandrivna
    The snowballing economic growth has reached the level where the energy industry has a crucial impact on the future pace of development. National energy security influences the adequate performance of all economic spheres and stable government processes. Systematization of the relevant scientific treatises showed that comprehensive national energy security assessment involves institutional, ecological, and behavioral determinants as crucial pillars of national energy security. Besides, the financial conditions play a pivotal role in ensuring national energy security since the undisturbed operations in the energy industry require investing in equipment modernization, implementing modern technologies and innovations, research and development, etc. Under the above-mentioned, the scholars worldwide consider the financial determinants under elaborating on the improvements of national energy security. This study aims to interpret and visualize the bibliometric data of the scientific background related to exploring the role of financial determinants in national energy security. The bibliometric data for analysis were retrieved from the Scopus, and Web of Science interdisciplinary bibliographic databases. The collected data cover 770 publications indexed by the keywords: 'energy', 'security, and 'finance' in the titles, keywords, and abstracts of publications. The publication period covers 2000-2021. The VOSviewer software, Scopus and Web of Science toolkits for search results analysis were applied. The procedures of bibliographic analysis employed evaluative and relational techniques. The obtained results revealed publication activity's annual and relative growth rates, the main research directions by term co-occurrence, co-authorship, citation network, the most productive authors, journals, affiliations, and the geographical distribution of analyzed papers. The findings of this study give the theoretical contributions to the further development of the comprehensive assessment model of national energy security toward the carbon-free economy
  • Item
    The role of modern information technologies in the enterprise marketing activity
    (Сумський державний університет, 2021) Usok, M.; Ус, Яна Олександрівна; Ус, Яна Александровна; Us, Yana Oleksandrivna; Пімоненко, Тетяна Володимирівна; Пимоненко, Татьяна Владимировна; Pimonenko, Tetiana Volodymyrivna; Люльов, Олексій Валентинович; Люлев, Алексей Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych; Квілінський, Олексій Станіславович; Квилинский, Алексей Станиславович; Kwilinski, Aleksy
    Information technology's spread and rapid development are caused by the need to improve enterprise policy, including marketing. It stands to note that technology is understood as a set of methods and tools to achieve the desired result. The systematization of scientific sources showed that information technology is understood as a set of methods, processes, tools, and technical means which create a technological chain that provides collection, storage, processing, dissemination, and use of information. To provide marketing managers with the necessary information, companies implement marketing information systems.
  • Item
    Factors Influencing the Renewable Energy Consumption in Selected European Countries
    (MDPI, 2022) Polcyn, J.; Ус, Яна Олександрівна; Ус, Яна Александровна; Us, Yana Oleksandrivna; Люльов, Олексій Валентинович; Люлев, Алексей Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych; Пімоненко, Тетяна Володимирівна; Пимоненко, Татьяна Владимировна; Pimonenko, Tetiana Volodymyrivna; Квілінський, Олексій Станіславович; Квилинский, Алексей Станиславович; Kwilinski, Aleksy
    The overcoming of the issues on energy crisis and inequality have become the priorities as far developing as developed countries are concerned. Moreover, energy inequality has increased due to the shortage of natural gas and rising energy prices in retaliation to the economic recovery affected by the COVID-19 pandemic. This study aims to verify the linkage between the growth of renewable energy consumption and the country’s economic advancement. In this context, this paper determines the main driving forces of renewable energy consumption in European countries during 2000–2018. The annual data for panel regression analysis are retrieved from the OECD. Stat and World Bank Open Data. This empirical analysis employed a set of estimation procedures such as the panel unit root test (Levin, Lin & Chu; Im, Pesaran, Shin W-Stat; ADF-Fisher Chi-square; and PP-Fisher Chi-square methods), the Pearson correlation, fixed- and random-effects models, generalized method of moments (GMM), Hausman and the robustness tests. The results from the Hausman test ratified that the fixed-effects regression model is more suitable for involved panel balanced data. The results of fixed-effects regression and GMM identified the statistically significant and positive relationship between the share of renewable energy consumption of total final energy consumption, GDP per capita, and CO2 emissions per capita for the overall sample. In turn, the total labor force, the gross capital formation, and production-based CO2 intensity are inversely related to renewable energy consumption. The identified effects could provide some insights for policymakers to improve the renewable energy sector towards gaining sustainable economic development.
  • Item
    The impact of energy efficiency policy on Ukraine’s green brand: a bibliometrics analysis
    (Wydawnictwo Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN, 2021) Ус, Яна Олександрівна; Ус, Яна Александровна; Us, Yana Oleksandrivna; Пімоненко, Тетяна Володимирівна; Пимоненко, Татьяна Владимировна; Pimonenko, Tetiana Volodymyrivna; Люльов, Олексій Валентинович; Люлев, Алексей Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych
    This paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the impact of energy-efficient development on promoting the national green brand. The primary purpose of the research is to provide an overview of the scientific background devoted to the relationship between the energy efficiency policy and the country’s green brand to identify the potential research gaps and highlight the prospects for particular research directions. The systematization of scientific publications presented in the Scopus database showed a rapid tendency for publication activity on the investigated theme from 2000 to 2020. However, there has remained a deficiency in investigating the role of energy efficiency policy in formulating the country’s green brand. Therefore, it is appropriate to screen out the relevant publications to detect the future research directions in boosting energy efficiency for strengthening Ukraine’s green brand. To obtain the objectives of this study, the paper is presented in the following logical sequence: determining the keywords to find the relevant publications; searching the publications; conducting the evaluation analysis by specific metrics; applying the bibliometric analysis for the investigation of keywords and their co-occurrence. The co-occurrence analysis was performed using the VOSviewer software tools. The study sample consists of 3090 publications indexed in the Scopus database. The study involved documents published from 2000 to 2020. The research identified the most productive authors, prestigious scientific journals, and the most contributing countries and institutions. The publications were clustered into five thematic groups, which indicate the main research directions. The authors specified the prosperous lines for future research.